• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Najnowszy holownik Ajax.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Jednostka o nazwie Ajax została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.



Holowniki typu ASD 2312 stworzone przez Grupę Damen mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu. Jednostki wyposażone są w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD dysponujące niesamowitą mocą 6937KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.

Według założeń Ajax miał być w Gdańsku już wiosną, ale pandemia pokrzyżowała plany.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. We wrześniu 2018 roku podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie. Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 13 holowników, jeden kuter pilotowy i jeden dźwig pływający.

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Miejsca

Opinie (96) 8 zablokowanych

  • dobry sprzet

    poplywalbym sobie takim

    • 51 3

  • (3)

    a juz za 2 tygodnie PSV przypłynie

    • 17 2

    • Albo Feyenoord (1)

      • 6 0

      • Jeszcze trochę

        I będziemy tu mieli cały Amsterdam...

        • 2 0

    • PSV to typ statku

      Platform Supply Vessel, wiec moze faktycznie przyplynac.

      • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    Będzie mandacik.

    Zakaz robie fal w tym rejonie.

    • 28 34

  • A Gdynia... (1)

    Gdynię sprzedali za cenę jednego holownika!

    • 37 7

    • A Gdynia

      Niestety.

      • 0 0

  • A czego z Wietnamu aż ja się pytam? (13)

    Co to już w Polsce nie ma stoczni która by zwykłego holownika nie mogła zbudować? Ktoś tu chyba za niegospodarność powinien beknąć.

    • 35 77

    • (1)

      Jak głosujemy, tak mamy.

      • 14 14

      • mamy stępkę w Szczecinie

        na tyle stać polskie państwowe stocznie i Pinokia który odbudowuje ten przemysł. Sen o potędze i obietnice na patyku.

        • 38 7

    • (3)

      Przyjdzie duda i zrobi z nimi porzadek.

      • 10 12

      • On już jest... 49% poparcia i rośnie... (1)

        Trzaskowski nie da rady.

        • 11 9

        • rośnie jak na ....

          Szkoda !

          • 1 4

      • oby też z tobą ciemna maso

        • 0 0

    • Najpierw kolego rozeznaj się w temacie, a potem pisz. W Polsce może i zbudowaliby holownik, ale po pierwsze może za dwa lata i byłby to prototyp, a po drugie Damen to sprawdzona marka, więc po co inwestować w coś niepewnego?

      • 25 6

    • Wietnamczycy uczyli się stoczniowego rzemiosła w Polsce. Damen dodał swoje nowe technologie i projekt. Poczekaj z miesiąc na nowe salony samochodowe wietnamskiej marki.

      • 9 0

    • Damen buduje statki w Holandii z tego co bylo, moze ten jeden zbudowal damen z wietnamu heh

      • 0 4

    • niestety

      To nie taki zwykły , i niestety takiego, w tym czasie i za takie pieniądze pewnie nie, szczególnie niemoce z PGZ

      • 4 1

    • Jest ale

      ceny są z kosmosu. Prosta kalkulacja. Firma jest prywatna i może kupować nawet w Rwanda-Burundi, to ich sprawa.

      • 10 1

    • Cena

      • 6 0

    • A w tym samym czasie stocznia Conrad robi żaglowce dla marynarki Wietnamu.

      • 0 0

  • Śmiszny taki.

    Większy dziób niż kuper.

    • 12 8

  • Likwidacja (4)

    Przypomnę, że za PO chciano wprowadzić holenderskie usługi holownicze, tylko związki stanęły w obronie WUŻ. Generalnie mówiąc chodziło o zlikwidowanie tej firmy. POzdrawiam czule.

    • 99 51

    • bzdury piszesz pisiorski trollu

      wuż jest od dziesięcioleci i nikt go nie chce zlikwidować

      • 14 12

    • (1)

      Za PO wszystko chcieli sprzedać! Polaków w Polsce zatrudnić jako robotników we własnym kraju! Zastanówcie się wyborcy trzaski!!!

      • 12 11

      • Za trzaska wszyscy w lidlach beda pracowac..

        • 9 3

    • Dobrze że chociaż udało się ochronić tą firmę i patrzeć jak się prężnie rozwija. Niestety nie udało się tego samego zrobić w Szczecinie. Pozdrawiam

      • 1 0

  • Super sprzęt (5)

    To dzięki Dudzie PiSowi i panu Kaczyńskiemu dziękuję

    • 26 106

    • To firma prywatna i zamawiają jednostki gdzie chcą i gdzie taniej.

      • 24 0

    • A (2)

      Morawiecki ?

      • 0 6

      • W czarnej...

        • 3 0

      • Morawiecki pilnuje zgniłych kartofli w swojej piwnicy.

        • 6 0

    • /////

      ale z ciebie świr ...

      • 1 0

  • Vega tez zbudowana była w PL (1)

    Przez stocznię Marine Projects Ltd
    Oryginalnie chyba dla klienta estońskiego.

    • 21 0

    • virtus

      zbudowany remontowa Gdańsk :)

      • 1 0

  • Mielenie szprotek na Ziółkowskiego... nie o takie Polskie walczyłem... (1)

    • 10 13

    • a o jake?

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane