- 1 Terminal chemiczny obok Naftoportu (25 opinii)
- 2 Poczta Polska. Mniej okienek, mniej etatów (211 opinii)
- 3 Jak zarobiłem 2 mln USD na giełdzie (68 opinii)
- 4 Ropa popłynie szybciej rurociągiem (41 opinii)
- 5 Zwolnienia grupowe. Stały trend czy tylko zmiana jakościowa (215 opinii)
- 6 Śmiertelny wypadek w stoczni (130 opinii)
Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie
Najnowszy holownik Ajax.
Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Jednostka o nazwie Ajax została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.
Holowniki typu ASD 2312 stworzone przez Grupę Damen mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu. Jednostki wyposażone są w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD dysponujące niesamowitą mocą 6937KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.
Według założeń Ajax miał być w Gdańsku już wiosną, ale pandemia pokrzyżowała plany.
Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. We wrześniu 2018 roku podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie. Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 13 holowników, jeden kuter pilotowy i jeden dźwig pływający.
WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.
Miejsca
Opinie (96) 8 zablokowanych
-
2020-07-03 19:57
(2)
Od kiedy siłę wyraża się w jednostkach masy?
- 1 7
-
2020-07-04 17:44
po minusach widać że samo półgłówki są na tym portalu (1)
a żeby was oświecić to siła a uciąg to zupełnie co innego i nie można tego mieszać jak się ma minimum wiedzy o jednostkach si
- 1 0
-
2020-07-04 21:50
Chyba ludzie nawet tego minimum wiedzy nie mają...
- 0 0
-
2020-07-04 11:20
holownik (1)
Dlaczego nie zamawiano holownika w Polsce? Przecież holding gdańskiej remontowki beż problemu mógłby zbudować. Kiedyś holowniki budowano w Naucie. Nauta pracowala normalnie do czasu gdy nie pojawily się cymbaly jak np. Stach F. czy inni.
- 4 2
-
2020-07-09 15:20
Nauta zbudowała Tytana, który prawie zatonął przy wodowaniu. Takie oto mamy dobre Polskie stocznie.
- 0 0
-
2020-07-04 19:19
Szpan :)
- 0 1
-
2020-07-04 21:54
(2)
Widzę, że osoba odpowiedzialna za umieszczenie tego filmu poprawiła tytuł, ale dalej jest błąd. Tony oznaczamy symbolem . Dużą literą oznaczamy teslę, czyli jednostkę indukcji magnetycznej.
- 0 2
-
2020-07-04 21:56
Tony literą "t", a teslę literą "T"
- 0 1
-
2020-07-05 11:16
A jest coś takiego jak podstawowa wielkość charakteryzująca holownik, czyli uciąć na palu. Wówczas mamy np. 70 T (ton-siły). Trzeba mieć otwarty umysł i dopuścić, że nie ma tylko ton, kilogramów i litrów oczywiście. A jak się wymądrzamy, to trzeba się oduczyć.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.