• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holowniki dla MW. Przyznano rację Remontowa Shipbuliding

Wioletta Kakowska-Mehring
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu. Nowe holowniki mają zastąpić obecnie eksploatowane stacjonujące w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że gdańska stocznia zbuduje sześć holowników dla Marynarki Wojennej. Krajowa Izba Odwoławcza po raz trzeci uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. Co teraz zrobi zamawiający, czyli MON?



- Wyrokiem ogłoszonym w dniu dzisiejszym Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie Remontowa Shipbuilding w Gdańsku w postępowaniu prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia oraz unieważnienie czynności unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty. Izba stwierdziła, że oferta odwołującego nie podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp ponieważ zamawiający dopuścił możliwość negocjacji ofert wstępnych i wprowadzanie w nich zmian. Uznała również, że postępowanie nie jest obarczone wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy w sprawie zamówienia publicznego - poinformowała Magdalena Grabarczyk, wiceprezes Krajowej Izby Odwoławczej.
Przypomnijmy. W listopadzie ub. roku zdecydowano, że przetarg na budowę holowników wygrała Remontowa Shipbuilding, należąca do Remontowa Holding. Stocznia ta jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Poza Remontowa Shipbuilding o zamówienie na holowniki ubiegały się dwa konsorcja: Damen Shipyards Gdynia ze Stocznią Marynarki Wojennej oraz Stocznia Remontowa Nauta wraz z Morską Stocznią Remontową Gryfia.

Czytaj też: Resort obrony unieważnia przetarg na holowniki dla wojska

MON zapewniał wówczas, że jeżeli żadna z firm biorących udział w tym postępowaniu nie wniesie odwołania od tej czynności, to zamawiający będzie mógł przejść do kolejnego etapu postępowania, czyli de facto podpisać umowę dostawy z tym wykonawcą. Skargi się pojawiły, ale Krajowa Izba Odwoławcza dwukrotnie nie dopatrzyła się uchybień. Nic już nie stało na przeszkodzie, aż do... połowy marca tego roku, kiedy to sam Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Jakiej nie podano.

Czytaj też: Remontowa Shipbuilding jednak zbuduje holowniki?

Od tej decyzji odwołanie do KIO złożyła Remontowa Shipbuilding. 28 marca miało odbyć się posiedzenie w tej sprawie, jednak w ostatniej chwili zmieniło charakter, ponieważ Inspektorat Uzbrojenia wycofał się ze swojej wcześniejszej decyzji. Postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię Dlaczego Inspektorat Uzbrojenia zmienił zdanie? Tym razem znów nie podano powodu.

Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód.

Czytaj też: Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnia. Zabawa w przetarg na holowniki

Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia.

Co teraz zrobi MON? Według wstępnych zapowiedzi, gdyby doszło do wyroku po myśli gdańskiej stoczni, to zamawiający, czyli Inspektorat Uzbrojenia MON, zastosuje się do tej decyzji i podpisze kontrakt. Jak będzie ostateczna decyzja, czas pokaże.

- Nie mieliśmy możliwości zapoznania się z pisemnym uzasadnieniem wyroku KIO. Dopiero gdy wpłynie takie uzasadnienie do IU rozważone zostaną możliwości pozostawienia wyroku KIO do uprawomocnienia lub skorzystania przez zamawiającego ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego) - poinformował nas płk Sławomir Lewandowski, główny specjalista Inspektoratu Uzbrojenia.
Wciąż nie wiadomo co dalej z innym zamówieniem dla MON, czyli budową kolejnych dwóch niszczycieli min. Remontowa Shipbuilding liczy na to zamówienie. Pierwszy z serii Kormoran II już jest gotowy, ale wciąż nieodebrany.

- Odnośnie pracy rozwojowej Kormoran II informuję, że trwają ostatnie uzgodnienia związane z rozpoczęciem Badań Kwalifikacyjnych okrętu oraz ich przebiegiem. Natomiast odbiór okrętu będzie mógł nastąpić dopiero po ich pozytywnym zakończeniu. Wskazywany przez wykonawcę termin czerwcowy br.- jako możliwy dla przekazania okrętu przyszłemu użytkownikowi - jest bardzo prawdopodobny. Podpisanie umowy na budowę kolejnych dwóch niszczycieli min będzie możliwe po całkowitym rozliczeniu pracy rozwojowej Kormoran II - poinformował nas płk Sławomir Lewandowski.

Miejsca

Opinie (51)

  • Maciar (1)

    ojjjjjj Kto z Maciarem wojuje od Maciara ginie :)

    • 38 2

    • moher Antoś ma teraz zagwozdkę

      moher Antoś ma teraz zagwozdkę

      • 0 0

  • Ciekawe co Maciorewicz ma na Kaczora, że ciągle boi się go wywalić (2)

    • 77 7

    • Kwity (1)

      Antani po katastrofie lotniczej, wracał w pośpiechu do Warszawy, do BBN po kwity.
      plotka głosi że siłowo przejmował kompromitujące dokumenty ze zbiorów utajnionych. Prawdopodobnie Antani ma archiwum dokumentów na każdego ze zbiorów SB. Jarak wg pogłosek jest homo- a to dopiero by wstrzasneło opinią publiczna.

      • 13 3

      • On te kwity zebrał na początku lat 90. gdy Bolka namierzył

        Poza tym widać, że to wypisz wymaluj przedstawiciel pewnego narodu, ponoć wybranego. Podobnie jak Kaczory czego nie wszyscy są świadomi.

        • 7 0

  • (1)

    Jak to co zrobi MON? Antek się obrazi na wszystkich i sam będzie budował w piwnicy holowniki. Śmigłowce przypomnę, miały być do końca ubiegłego roku. Chyba mu słabo sklejanie modeli idzie.

    • 65 6

    • czemu w piwnicy?

      w Radomiu ma stocznię

      • 5 0

  • A po co Marynarce Wojennej holowniki? (8)

    I to aż 6 szt.

    • 11 39

    • do holowania (2)

      • 19 5

      • Jak przyplynie rosyjski krazownik Obrazcowyj to (1)

        go sie odholuje prosto na Morze Polnocne.

        • 2 0

        • hahahaha

          Te ciule jakieś rakiety, tarcze budują, a my im to wszystko odholujemy w piz*u :D

          • 1 0

    • (3)

      do holowania wysłużonych podwodniaków i innych jednostek MW, które strach jest wysyłać dalej jak za półwysep helski.

      • 27 1

      • (1)

        Ale nasz Antoni to naprawi, prawda.

        • 10 2

        • czyj Antoni? Chyba św Antoni z Padwy ten od spraw beznadziejnych?

          • 2 0

      • A jak już wyholują to nie będzie niczego, tak jak w mieście Jagiellonii.

        • 3 0

    • Dwie fregaty z Australii - 4 holowniki.

      Pułaski lub Kościuszko w zależności od stanu technicznego na dany dzień - 2 holowniki

      • 4 0

  • To się nie uda

    Maciar powoła komisję z amerykańskimi profesorami i przy pomocy zgniatanych puszek po piwie wykaże błędy w orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej

    • 51 2

  • Ci co tak bronia gospodarki morskiej i stoczni tetaz chca przyczynic sie do upadku jednej nich

    Jaja wielkanocne jak nic

    • 29 1

  • Gratuluje i zycze szczęścia w realizacji. Bedzie potrzebne.

    • 25 1

  • A umowa ?

    Trzeba jeszcze podpisać kontrakt. A czy ktoś może zmusić MON do podpisania umowy ?

    • 20 0

  • Kunktatorzy, łajdacy, manipulatorzy, cwaniacy którzy chcą przechytrzyć historię, (3)

    Ta historia was wyharknie na śmietnik..... Tak to będzie. Przyjdzie taki moment że "Maciuś" będzie uciekać do Waszyngtonu w podskokach. Kolejny przykład demontażu Wojska Polskiego, nie wspominając o innych jednostkach lądowych gdzie obiecywano cuda na kiju...

    • 19 4

    • ano racja...

      Jego kumpel dr Wacław B. (ten od uwalenia Caracali) już się tam zawinął i ani myśli tu wracać...

      • 4 2

    • w waszyngtonie na maciusia mówią "shithead" (1)

      • 1 1

      • Najprawdopodobniej w twoim glupim lbie cos takiego tylko powstalo.

        • 0 0

  • Stocznia MW (11)

    Moim zdaniem budową okrętów powinna zajmować się tylko i wyłącznie Stocznia Marynarki Wojennej. Gdyby jej moce przerobowe nie dawały rady to wówczas mogła by kontrakt przejąć inna stocznia.

    • 7 65

    • Holowniki dla MON

      Wiadomo od kilkunastu lat że Stocznia Marynarki Wojennej nie jest w stanie niczego wybudować. Jest przeżarta przez korupcję oraz nieudolne zarządzanie na każdym szczeblu. Koniec w temacie Stoczni MW.

      • 31 1

    • a jest jakaś stocznia MW (2)

      bo ta która jest upadła i Syndyk ją sprzedał

      • 3 2

      • Jest w Radomiu.

        • 9 0

      • była Stocznia Polnocna

        ktos ja zlikwidowal po wejsciu do UE

        • 0 1

    • (4)

      Nie wystarczy ci że "wybudowała" Gawrona?

      • 7 1

      • (2)

        Nadal go buduje przez wieki wieków amen

        • 8 0

        • Nie buduje tylko ssie kase (1)

          • 1 0

          • PGZ w dalszym ciągu nie jest właścicielem SMW i nie jest wiadome czy kiedykolwiek zostanie. Całkiem możliwe ze wtrąca 22 mln wadium, a stocznia zostanie ponownie wystawiona na sprzedaż.

            • 1 0

      • Gawron to jest tylko poletko doswiadczalne za nim

        zacznie sie budowe powazniejszych i "grozniej" wygladajacych jednostek.

        • 0 0

    • Stocznia Marynarki Wojennej

      Ta stocznie w ciągu 15 lat nie potrafiła zbudować fregaty takiej jakie Niemcy budują w 1,5 roku. Nie zbudowali i ju nie zbudują, ponieważ budowę zaniechano. MW nie chciała czekać kolejnych 15 lat na wprowadzenie muzeum ORP Gawron do użytku czyli udostępniania zabytku do zwiedzania przy Skwerze Kościuszki w Gdyni. Za pieniądze które przeputała Stocznia MW można było kupić u Francuzów czy Niemców cala eskadrę takich "Gawronów".
      https://pl.wikipedia.org/wiki/Korwety_projektu_621

      • 1 0

    • jo

      jo

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...

Najczęściej czytane