• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Rozpoczęto prace przy budowie pierwszego holownika dla Marynarki Wojennej.


Rozpoczęła się budowa serii holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. W sumie będzie ich sześć. Buduje je stocznia Remontowa Shipbuilding.



Wygląda na to, że już nic nie stanie na przeszkodzie i holowniki dla Marynarki Wojennej wreszcie powstaną. W Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość palenia blach jednostki B 860/1 inaugurująca budowę serii sześciu jednostek dla Polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę holowników podpisany został w czerwcu tego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie ub. roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety, w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła Remontowa Shipbuilding. Ostatecznie postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia. Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do KIO, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego). Tym razem uznano racje gdańskiej stoczni.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Stocznia ukończyła już budowę niszczyciela min Kormoran, który budowała w konsorcjum z Centrum Techniki Morskiej. Według wstępnych zapowiedzi, uroczystość podniesienia bandery ma się odbyć 28 listopada, w rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej w Polsce, jak również rocznicę bitwy pod Oliwą z 1627 roku. Okręt ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Miejsca

Opinie (83)

  • konserwator zabytków wyrazi zgodę na holowanie naszej "floty"?

    • 20 2

  • Będzie holował pontony szturmowe

    i kajaki bojowe
    a zwał się będzie s/s Antonio Szpion

    • 12 2

  • (1)

    Super uzbroić w supernowoczesne rakiety woda-woda/ląd i plot, idealne do skrytych ataków. Nikt się nie spodziewa strzelających holowników.

    • 11 1

    • koniecznie właściwości taranująco-latające
      z możliwością wytwarzania zdalnej mgły

      • 3 1

  • Dobrze

    Może spłacą zaległości podwykonawcom za poprzednie kontrakty a RO są ciężkie miliony.

    • 9 5

  • Ciekawe czy banki dadzą finansowanie na resztę tych z góry wiadomo nierentownych holowników

    • 12 3

  • (1)

    Zasługa tylko kolegi BP.
    Obecny prezes może tylko ciś zepsuć jak to zrobił jak był prezesem od produkcji i mu statek z pochylni nie zjechał a on uciekał do biura hehe

    • 8 6

    • Hahaha ale mnie rozbawiłeś

      • 0 0

  • A co u konkurencji w Gdyni ? (1)

    • 1 5

    • Zamykamy i gasimy światło

      • 3 1

  • A po co ten holowniki?
    Przecież i tak wszystkie jednostki stoją w porcie.

    • 15 2

  • Na holowniki zapakujemy tych niedzielnych partyzantów i w try miga Kaliningrad nasz.

    • 8 1

  • Strach sie bać

    No to nasze łokrety nareszcie wypłyną w morze , ups -zostaną odholowane .

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane