• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Rozpoczęto prace przy budowie pierwszego holownika dla Marynarki Wojennej.


Rozpoczęła się budowa serii holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. W sumie będzie ich sześć. Buduje je stocznia Remontowa Shipbuilding.



Wygląda na to, że już nic nie stanie na przeszkodzie i holowniki dla Marynarki Wojennej wreszcie powstaną. W Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość palenia blach jednostki B 860/1 inaugurująca budowę serii sześciu jednostek dla Polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę holowników podpisany został w czerwcu tego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie ub. roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety, w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła Remontowa Shipbuilding. Ostatecznie postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia. Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do KIO, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego). Tym razem uznano racje gdańskiej stoczni.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Stocznia ukończyła już budowę niszczyciela min Kormoran, który budowała w konsorcjum z Centrum Techniki Morskiej. Według wstępnych zapowiedzi, uroczystość podniesienia bandery ma się odbyć 28 listopada, w rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej w Polsce, jak również rocznicę bitwy pod Oliwą z 1627 roku. Okręt ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Miejsca

Opinie (83)

  • Hurra

    Flagowy ORP Błyskawica znowu w grze. Dobrze ,że bedzie miał dźwig , Kobbeny sie nie utopią.

    • 8 0

  • Su 22 i holowniki:D Dawno sie tak nie ubawilem:)

    • 6 0

  • podobno putin jak się dowiedział trzy noce nie spał (1)

    • 12 1

    • Jaruzelski też

      • 0 0

  • Holowniki te zwiększą naszą moc odstraszania piratów z Karaibów. (1)

    A teraz śmiertelnie poważnie: będą służyć do odholowywania resztek naszej floty na złom. Obym się mylił.

    • 8 2

    • Mylisz się . Holowniki mają podciągnąć okręty pod flanki nieprzyjaciela . Głupio Ci?

      • 0 0

  • Żenada

    Po co na holowniki jak nie mamy marynarki:)

    • 9 3

  • Co tam w stoczniach z Marsa

    • 6 1

  • Pozytywnie

    W odróżnieniu do pesymistycznych opinii komentatorów (my Polacy lubimy jak w Polsce jest byle jak i źle, wtedy jest normalnie) mam nadzieję że jest to kolejny krok do unowocześnienia MW. Oby było lepiej.
    A wszystkim krytykom życzę więcej optymizmu. Pozdrawiam.

    • 8 12

  • Brawo

    Niech budują. P.S - z ciekawości zapytam czy taki holownik jest w stanie pełnić misję na morzu śródziemnym?

    • 5 1

  • Jak za komuny. Przodownicy pracy palą blachy na holownik dla Marynarki Wojennej.

    • 3 2

  • 2 lata na budowę holownika? to ile będzie kosztował? (1)

    Kiedyś było lepiej. Np. w stoczni Gdynia samochodowiec o 13 pokładach, który zabierał ponad 6.000 róznych samochodów budowano w ciągu 11 mięsiecy (od położenia stępki po wyruszenie w pierwszy rejs). To tak, jakby chwalić sie, że rowerek bieguś dla 2 latka zbudujemy w 12 miesięcy, podczas gdy inni w ciągu 4 miesięcy potrafią wybudować 30 piętrowy wieżowiec i zdać go nabywcom.

    • 10 5

    • ?

      Co to jest Stocznia Gdynia? Gdzie mogę ją znaleźć?

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i...

Najczęściej czytane