• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holowniki dla wojska. Ruszyło palenie blach w Remontowa Shipbuilding

Wioletta Kakowska-Mehring
16 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Rozpoczęto prace przy budowie pierwszego holownika dla Marynarki Wojennej.


Rozpoczęła się budowa serii holowników dla Polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy ma trafić do zamawiającego w 2019 roku, kolejne w kilku miesięcznych sekwencjach do 2020 roku. W sumie będzie ich sześć. Buduje je stocznia Remontowa Shipbuilding.



Wygląda na to, że już nic nie stanie na przeszkodzie i holowniki dla Marynarki Wojennej wreszcie powstaną. W Remontowa Shipbuilding odbyła się w czwartek uroczystość palenia blach jednostki B 860/1 inaugurująca budowę serii sześciu jednostek dla Polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt na budowę holowników podpisany został w czerwcu tego roku w wyniku rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. "Holownik"".

Zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie ub. roku. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez Stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety, w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia MON unieważnił postępowanie z powodu "nieusuwalnej wady". Od tej decyzji odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożyła Remontowa Shipbuilding. Ostatecznie postępowanie przed KIO zostało umorzone, gdyż przedłożone oświadczenie zamawiającego uznano za uwzględnienie zarzutów odwołania wniesionego przez gdańską stocznię.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach. Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach.
Już wydawało się, że kontrakt zostanie podpisany, aż 4 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia znów unieważnił postępowanie. Tym razem podano konkretny powód. Poinformowano, że postępowanie jest dotknięte nieusuwalną wadą, uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, polegającą na dokonaniu przez zamawiającego zmiany parametru wyporności jednostki pływającej, która doprowadziła do istotnej zmiany przedmiotu zamówienia. Sprawa po raz kolejny (na wniosek Remontowa Shipbuilding) trafiła do KIO, a ta znów uznała, że wybranie oferty Remontowa Shipbuilding było właściwe. MON mogło pozostawić wyrok do uprawomocnienia lub skorzystać ze środków ochrony prawnej (prawo zaskarżenia wyroku KIO do sądu okręgowego). Tym razem uznano racje gdańskiej stoczni.

Holowniki przeznaczone są miedzy innymi do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń i podejmowania z wody torped. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadać będą możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. i uciągu 35 t. Zapas paliwa wystarczy na 7 dni pracy, natomiast autonomiczność jednostek wynosi 5 dni.

To już kolejne zlecenie dla polskiego wojska realizowane przez Remontowa Shipbuilding. Stocznia ukończyła już budowę niszczyciela min Kormoran, który budowała w konsorcjum z Centrum Techniki Morskiej. Według wstępnych zapowiedzi, uroczystość podniesienia bandery ma się odbyć 28 listopada, w rocznicę utworzenia Marynarki Wojennej w Polsce, jak również rocznicę bitwy pod Oliwą z 1627 roku. Okręt ma trafić do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Do jego głównych zadań należeć będą: zwalczanie i poszukiwanie min morskich, rozpoznanie torów wodnych, przeprowadzanie jednostek przez akweny zagrożenia minowego, stawianie min oraz zdalne sterowanie samobieżnymi platformami przeciwminowymi.

Miejsca

Opinie (83)

  • A czy planowana jest budowa lodołamaczy dla MW?

    lub lotniskowców żaglowych?
    ku chwale ruskiego szpiona Antoniego...

    • 8 3

  • Kamil

    Zamilczta bo kaze wychlostac.nieroby i pija

    • 1 2

  • Nauta

    Jak się czuje Jerzyk?

    • 1 0

  • to tak wygląda i zachowuje się kadra armii... tja...
    mam tylko nadzieję że ten niechętnie odziedziczony przez ministerstwo kontrakt nie okaże się gwoździem do trumny Remontowej...

    • 3 1

  • Ten kontrakt uratował Stocznię Północną od bankructwa , ale na jak długo ?

    Gdyby nie ten kontrakt na wojskowe holowniki , ta Stocznia prawdopodobnie musiałaby ogłosić bankructwo. Od lat jest bardzo źle zarządzana i przynosi kolosalne straty finansowe zamiast jakichkolwiek zysków . Przy jej nabrzeżu od kilku lat stoją cztery nie sprzedane statki , z których zrezygnowali armatorzy , bo Stocznia drastycznie przekroczyła terminy przekazania tych jednostek. Stocznia Północna wisi na garnuszku Stoczni Remontowej i regularnie żebrze u niej o forsę. Ciekawe , jak długo to jeszcze potrwa ? Lepiej było pozwolić Stoczni Północnej zbankrutować już kilka lat temu zamiast reanimować ten rozpadający się zabytek.

    • 12 6

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

    (5)

    Spawacze 2800 na reke prezes280000

    • 3 3

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

      Gadasz BZDURY !!!! (4)

      Spawacz ma spokojnie 7000 na reke

      • 2 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

        i to na lewą ...

        • 4 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

        A że zazwyczaj ma dwie ręce, to wychodzi już 14000 (1)

        • 4 0

        • Opinia do filmu

          Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

          Mówi się rączka do spawania a nie ręka do spawania. I spawacz spawa jedną rączką więc wychodzi 7000 . Nie dogadali się Panowie .

          • 0 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

        chyba za 280 h w tygodniu na umowie o dzieło w XIX wiecznym bolandyjskim kapitalizmie

        • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Palenie blach na holownik dla Marynarki Wojennej

    Koniec budowy szacowany na wiosne 2074

    • 9 0

  • Pontony glomby kupujcie

    • 2 0

  • Proponuję żywe torpedy.

    Tanio i skutecznie.
    Ochotników wyznaczyć można z tzw. wojsk obrony terytorialnej. Paru tam na pewno się znajdzie co pływać potrafią.

    Ech, Antoni, nasz ty Admirale, Marszałku, Hetmanie itp. itd.

    • 2 0

  • A co z Siem'ami co stoja porzucone ???? (3)

    Oraz 2 RAL'e ....
    Potna je na zlom ?????
    Holowniki nie rozwiazuja degengrelady Polnocnej...
    Potrzebne sa zamowienia na duze statki a nie kajaki.
    Polnocna powinna budowac znowu Ahtsy i PSV-y jak kiedys.

    • 9 5

    • Wypowiedz eksperta jak widze (1)

      Znasz sie chlopie na rynku. Kup od Polnocnej te psvy. Chetnie ci zbuduja

      • 4 0

      • A może by holowniki z nich . ? Może MON się nie zorientuje . Ha dobry pomysł .!!

        • 1 0

    • faktycznie cep

      od chęci to nie zależy ale od koniunktóry..a dokładniej od ceny ropy..jeżeli była po 30$..
      to nikt nie inwestuje..koszty utrzymania w ruchu przekraczają uzysk w tej części wydobywczej.
      Porozumienie OPEC z Rosją określiło cenę ropy na minimum 60 $...i od niedawna ceny ropy już ten poziom przekroczyły..Ale na zamówienia z tego obszaru zaczekamy jeszzce z rok.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane