stat

Invest in Pomerania najlepsza w Polsce

Invest in Pomerania to system obsługi inwestorów zagranicznych. Inicjatywa nabrała kształtów pod koniec kwietnia 2011 roku.
Invest in Pomerania to system obsługi inwestorów zagranicznych. Inicjatywa nabrała kształtów pod koniec kwietnia 2011 roku. fot. materiały prasowe

Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych wybrała najlepsze Centrum Obsługi Inwestora w Polsce. Pierwsze miejsce zajęła inicjatywa Invest in Pomerania.


Invest in Pomerania w ocenie PAIiIZ wypadła najlepiej (98 proc.). Kolejne miejsca zajęły Centra Obsługi Inwestora z województw zachodniopomorskiego(93 proc.) oraz dolnośląskiego (88 proc.).
Invest in Pomerania w ocenie PAIiIZ wypadła najlepiej (98 proc.). Kolejne miejsca zajęły Centra Obsługi Inwestora z województw zachodniopomorskiego(93 proc.) oraz dolnośląskiego (88 proc.). fot. materiały prasowe
Dlaczego inwestorzy wybierają Trójmiasto?

z powodu łatwego dostępu do wykwalifikowanych kadr

33%

jest to dobrze skomunikowane i zasobne w powierzchnie biurowe miejsce

24%

nasz region jest jeszcze wciąż konkurencyjny pod względem dostępu do tańszego pracownika

43%

- Ponad dwa lata temu usiedliśmy wspólnie do stołu i postanowiliśmy nawiązać ścisłą współpracę w zakresie obsługi inwestycji w naszym regionie. Zrozumieliśmy, że tylko razem możemy być naprawdę konkurencyjni. Ta nagroda to uhonorowanie efektów współpracy pomiędzy członkami inicjatywy - mówi Marcin Piątkowski, dyrektor Invest In Pomerania.

Invest in Pomerania to system obsługi inwestorów zagranicznych. Inicjatywa nabrała kształtów pod koniec kwietnia 2011 roku. Wówczas podpisano porozumienie pomiędzy podmiotami tworzącymi, czyli Agencją Rozwoju Pomorza SA, urzędami miast - Gdańska, Gdyni, Sopotu, Słupska, specjalnymi strefami ekonomicznymi - Pomorską i Słupską, Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego oraz samorządem województwa pomorskiego. Dotychczasowe działania najważniejszych podmiotów zajmujących się obsługą inwestorów zostały skupione w ramach jednej inicjatywy.

Od początku istnienia Invest in Pomerania obsłużyła prawie 300 zapytań inwestycyjnych z 36 krajów. Inwestorzy reprezentowali 16 branż. W sumie zorganizowano 75 wizyt w regionie. 22 projekty inwestycyjne zakończyły się sukcesem, w tym nowe projekty i reinwestycje. Najdynamiczniej rozwija się sektor BPO/SSC, ale nie zabrakło także nowych inwestycji w sektorze ICT, energetycznym, logistycznym czy produkcyjnym. To m.in. dzięki działaniom Invest in Pomerania Trójmiasto wybrał koncern Bayer, WNS, OIE Support, Metsä, Group czy ostatnio Kemira.

Nowi inwestorzy to nie wszystko. 40 proc. aktywności poświęcone jest na obsługę firm, które już zdecydowały się zainwestować na Pomorzu. Chodzi o wsparcie ich w rozwoju, pomoc w rozwiązywaniu problemów czy w realizacji nowych projektów.

Zespół Invest in Pomerania - w sumie 10 osób - nie ma nic wspólnego z obrazem typowych urzędników z sennych koszmarów petenta. Bardzo dobrze wykształceni, świetnie władający językami obcymi, pełni pomysłów i inicjatywy nieustannie kombinują, jak ściągnąć inwestorów na Pomorze. Oficjalne konferencje czy wizyty to nie wszystko. To zespół, który wie, gdzie przyłożyć ucho, aby się czegoś dowiedzieć. Najlepiej zanim jeszcze informacja stanie się oficjalna i inne komórki w Polsce, ale także za granicą, zajmujące się pozyskiwaniem inwestorów, zaangażują się w "temat".

- Jesteśmy po trochu marketingowcami, specjalistami PR, trochę też psychologami. Jeżeli wiemy, z kim rywalizujemy o inwestycję, to też musimy przemyśleć, jak pozycjonować naszą ofertę. Czasem i szpiegami. Mały wywiad gospodarczy też wchodzi w grę - śmieje się Marcin Piątkowski. - Trzeba mieć wiedzę ekonomiczną, trzeba znać języki, kluczowy jest oczywiście angielski. Są wśród nas ekonomiści, prawnicy, poloniści, marketingowcy. Obsługa każdej wizyty inwestorskiej musi być skrojona na miarę. Tu nie ma miejsca na sztampę. Za każdym razem robimy burzę mózgów. Taki zespół o szerokich kompetencjach daje duże możliwości.

To m.in. doceniło jury podczas oceny Centrów Obsługi Inwestora. - Liczył się też czas reakcji na zapytanie inwestora, kompleksowość przygotowanej oferty, a także organizacja i przebieg wizyty inwestora. Bardzo ważny jest pierwszy kontakt z inwestorem. To często do niego zależy, czy dojdzie w ogóle do wizyty w regionie, a więc do kolejnego ważnego etapu w procesie podejmowania decyzji lokalizacyjnej - wyjaśnia dyrektor Invest In Pomerania. - Każdy inwestor ma inne potrzeby i oczekiwania, oferta musi więc być dopasowana do indywidualnych wymagań.

Ocenie przez PAIiIZ podlegało także zaplecze merytoryczne posiadane przez Centra Obsługi Inwestora. Każde COI powinno dysponować bazą aktualnych ofert inwestycyjnych z regionu, bazą potencjalnych poddostawców i kooperantów dla inwestorów oraz różnego rodzaju informacjami o potencjale inwestycyjnym województwa w postaci aktualnych raportów, opracowań i prezentacji.

Projekt Invest in Pomerania.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (7)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane