• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycje w gdańskim porcie warte nawet 8 mld zł

erka
20 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Lokalizacja inwestycji realizowanych i planowanych w gdańskim porcie. Lokalizacja inwestycji realizowanych i planowanych w gdańskim porcie.

Najbliższe pięć lat to okres ogromnych inwestycji w gdańskim porcie. Rozpocząć się ma wart blisko 1 mld zł program Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który swym zasięgiem obejmie niemal cały obszar portu, zarówno Portu Wewnętrznego, jak i Zewnętrznego. Kolejne 7 mld zł to poziom inwestycji, jaki w ciągu najbliższych lat powinny osiągnąć spółki prowadzące działalność na terenach portowych lub przyportowych.


Czy inwestycje portowe wpłyną na rozwój aglomeracji trójmiejskiej?


Część z projektów inwestycyjnych już została rozpoczęta, jak choćby rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego na Nabrzeżu Szczecińskimzobacz na mapie Gdańska, która zakończy się jeszcze w 2015 roku. Prace inwestycyjne trwają także na Nabrzeżu Oliwskim zobacz na mapie Gdańska, które zostanie gruntownie zmodernizowane zarówno w części lądowej, jak i wodnej. W prawobrzeżnej części portu z kolei, przy Pirsie Węglowym zobacz na mapie Gdańska, w chwili obecnej prowadzone są prace inwestycyjne polegające na umocnieniu 24 ha dna akwenu eksploatowanego przez statki masowe zawijające do portu pod załadunek węgla.

Pracom modernizacyjnym poddana została również infrastruktura elektroenergetyczna portu. ZMPG realizuje inwestycję wymagającą przeprowadzenia okablowania średniego napięcia pod kanałem portowym tak, by możliwe było połączenie systemów energetycznych obu stron Martwej Wisły. Dodatkowo inwestycja obejmuje prace modernizacyjne systemów zabezpieczeń i sterowania Głównego Punktu Zasilania w Porcie Zewnętrznym, stacji transformatorowej i sieci SN. W rezultacie projekt przyczyni się do podniesienia wydajności sieci elektroenergetycznej portu o 30MW.
Realizacja i plany inwestycji oraz remontów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w latach 2000-2020 (w mln zł). Realizacja i plany inwestycji oraz remontów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk w latach 2000-2020 (w mln zł).

Na realizację czekają też dwa największe pod względem zakresu prac projekty: modernizacja toru wodnego w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym. Pierwszy, wart blisko 500 mln zł projekt obejmie przebudowę w Porcie Wewnętrznym 16 odcinków nabrzeży o łącznej docelowej długości 5,8 km oraz pogłębienie całego kanału portowego, które przyczyni się do poprawy panujących w tej części portu warunków nawigacyjnych. Inwestycja doprowadzić ma do osiągnięcia docelowego kształtu toru wodnego wewnątrzportowego o szerokości 90 m i głębokości 12 m, umożliwiającego sprawną i bezpieczną żeglugę na odcinku od wejścia portowego do obrotnicy portowej przy Gdańskiej Stoczni Remontowa zobacz na mapie Gdańska. Na dalszym odcinku, w tzw. Kanale Kaszubskim warunki nawigacyjne będą nieco inne, tu docelowo szerokość toru wyniesie 75 m, natomiast jego głębokość - 10,8 m. Tym samym w obu częściach toru maksymalne parametry dopuszczalnych jednostek wyniosą odpowiednio 250 m długości w części od wejścia do portu do Kanału Kaszubskiego zobacz na mapie Gdańska i do 190 metrów w samym Kanale Kaszubskim.

Natomiast zakres inwestycji dotyczący sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym obejmie budowę i przebudowę ulic o łącznej długości 7,2 km oraz torów o łącznej długości 10 km. Wartość całości prac, które swym obszarem obejmą powierzchnię ok. 70 ha szacowana jest wstępnie na kwotę 110 mln zł. Ponadto inwestycja obejmie kolejne 29 ha podobnych prac, które toczyć się będą już na przyległych terenach miejskich i pochłoną 178 mln zł.
Rozbudowa nabrzeży i pogłębianie toru wodnego.  Rozbudowa nabrzeży i pogłębianie toru wodnego.

Inwestycje leżące w gestii Zarządu Morskiego Portu Gdańsk to dopiero początek zmian w gdańskim porcie. Kolejne 7 mld zł to poziom, jaki w ciągu najbliższych pięciu lat powinny osiągnąć spółki prowadzące działalność na terenach portowych lub przyportowych, jak choćby spółka PERN realizująca w tej chwili budowę terminalu naftowego, czy DCT Gdańsk rozbudowująca terminal kontenerowy, inwestycje, o których wielokrotnie pisaliśmy. Blisko 100 mln zł planują zainwestować w porcie także Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych Fosfory. Warto przypomnieć w tym miejscu także o budowie mroźni składowej przez spółkę PAGO, budowie terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics.

Niezwykle istotne są też inwestycje związane z poprawą dostępu do Portu od strony wody, planowane do realizacji przez Urząd Morski, w tym: modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku oraz modernizacja układu falochronów osłonowych Portu Północnego.

Dodatkowo Zarząd Morskiego Portu Gdańsk już dziś w swojej Strategii rozwoju portu do roku 2027 uwzględnił kolejne wielomiliardowe przedsięwzięcia. Jednym z nich jest dalsza rozbudowa portu poprzez zalądowienie wód Zatoki Gdańskiej. Nowa inwestycja zwana Portem Zewnętrznym lub alternatywnie Centralnym to przedsięwzięcie, którego realizacja zapoczątkowana zostanie po roku 2020, otwierając tym samym przed portem nowy etap funkcjonowania, już jako port najnowszej, V generacji.
erka

Miejsca

Opinie (52) 5 zablokowanych

  • Wspaniale nasz Gdańsk się rozwija. (7)

    A do tego perspektywy rozwoju są bardzo optymistyczne.

    (...)

    • 78 13

    • (5)

      Inwestycje w Gdańskim porcie w najbliższych latach to 8 mld zł. Dla porównania
      w mieście Gdynia roczny budżet na wszystkie miejskie inwestycje to ok 200 mln zł. Czyli, że Gdyni wydanie takiej kwoty zajmie do 2055 roku :). Oczywiście przy założeniu, że budżet będzie stały. To chyba obrazuje jak wielkie inwestycje czekają gdański port w najbliższych latach

      • 18 5

      • (3)

        No niestety Gdynia zaparkowała dzięki gryzoniom

        • 14 2

        • Gryzoniom czyli tym którzy zagłosowali na gryzonia. (2)

          Czyli większości gdynianom.
          Gdynianie sami chcą wierzyć, że Gdynia jest taka wspaniała itp. a to są tylko bajki (marzenia).
          Gdańsk ma bardzo duże szanse rozwoju, Gdynia znacznie znacznie mniejsze. Poza tym Gdańsk jest, obiektywnie oceniając, dobrze zarządzany, Gdynia nie. Bo Gdynia myśli, że może rywalizować z Gdańskiem a to marzenie ściętej głowy. Gdańsk jest pod każdym względem lepszy od Gdyni.
          Gdynia powinna skupić się na tym jak wykorzystać sąsiedztwo dużo większego i bardziej dynamicznego (szybkiego) starszego brata, wtedy zawsze coś Gdyni skapnie, tak jak to bywało do tej pory.
          Próba stawiania się na równi z Gdańskiem (a nawet w sporej części gdynian ponad Gdańskiem) jest śmieszna, niepoparta żadnymi obiektywnymi przesłankami i zdecydowanie skazana na niepowodzenie.

          • 23 4

          • Za wypowiedz w podobnym tonie dostałem dziś bana na trojmiasto.pl:) (1)

            Zero wulgaryzmów, merytoryczna wypowiedź no ale niezbyt wygodna dla czcicieli Szczurka z tego portalu. Jak widać na takim blokowaniu daleko nie zajedziecie ;)

            • 14 2

            • Szanowny kolego

              czy to to z Gdańska czy to z Gdyni. Ja też wcześniej napisałem coś w podobnym tonie o Gdańsku i Gdyni (pierwszy post w tym wątku) ale moderator zamienił go jak widać na "(...)".
              Z stąd też mniemam, że moderator jest zakompleksionym gdynianinem, ponieważ wypowiedź w moim poście nie naruszała regulaminu. Była moją obiektywną oceną miasta Gdańska w porównaniu do miasta Gdyni.
              Ciekaw jestem czy i ten post zostanie "skrócony" przez moderatora.

              • 8 1

      • Coś się nie zgadza, że minusujecie gdynianie?

        • 11 3

    • świetnie byłoby gdyby to Gdańszczanie na tym się bogacili

      a oprócz Zarządu Portu Gdańsk to chyba tylko firmy zagraniczne.

      • 2 0

  • Po co terminal intermodalny na GTK jak żaden feeder z kulawą nogą (śrubą) tam nie przypłynie (7)

    Po odejściu G6 do Gdańska, w Gdyni przy nabrzeżach echo i wiatr hula...a co dopiero na GTK...

    • 14 22

    • Ile pieniędzy ma Gdańsk z podatków DCT? (4)

      • 15 6

      • Dużo, a będzie jeszcze więcej (3)

        • 11 1

        • a tak konkretniej? (2)

          • 1 3

          • googla nie masz? Poszukaj sobie. Nie podam Ci liczby z pamięci (1)

            • 3 3

            • "poszukaj se w gogle" - oto współczesny model dyskusji

              Wpisz w google: "ile Gdańsk traci na współpracy z operatorem terminalu DCT?". Oczywiście nic nie znajdziesz, bo czego nie ma w google, tego zgodnie z logiką współczesnego inteligenta nie ma.

              • 4 1

    • (1)

      Po to żeby tabun brygadzistów i st brygadzistów mógł doczekać wcześniejszej emertury

      • 2 3

      • Lucjan za co minus?

        • 1 0

  • (1)

    Ludzie wybory juz nie dlugo propaganda dziala

    • 18 26

    • maruda

      typowy polaczek

      • 0 1

  • (7)

    gdyby PO nie było przy władzy to Gdańsk by dostał figę z makiem - taka prawda, a polityka to dno.

    • 15 37

    • przecież Kaczyńscy też są powiązani z Gdańskiem (2)

      • 7 3

      • Tylko, że jedynym "sukcesem" Kaczyńskich było zablokowanie budowy A1 i odebranie nam gazoportu (1)

        • 23 1

        • Teraz wyłączą Słupsk z Pomorskiego

          • 2 0

    • polityka to dno, ale tam rozdawane są karty (i pieniadze), dlatego trzeba wybierać takich swoich przedstawicieli, aby zadbali o (3)

      ....Gdańsk . Wy dalej głosujcie w 102% na Szczurka lub jakis kosmitów typu Miller, Biedroń i dalej bedziecie marzyc o obwodnicy północnej czy innych konkretnych inwestycjach.

      • 11 3

      • (2)

        A ja uważam, że dobrze robią że wybrali bezpartyjnych, bo to najbezpieczniejsze. Dziś w Polsce rządzi PO, ale to się może zmienić i Gdańsk z pewnością na tym ucierpi.
        A skoro wybrali do Sejmu Biedronia i Millera to co z tego? To i tak lepszy wybór niż Jaworski.....

        • 4 8

        • Idąc za twoją logiką kto by nie wygrał Gdynia będzie cierpieć zawsze

          • 6 4

        • najbezpieczniej i spokojnie

          to jest na cmentarzu.... w ziemi

          • 0 0

  • Jeszcze parę lat i Gdańsk będzie kontrolował min 80% polskiego rynku portowego

    • 36 5

  • A wiadomo coś więcej o tym porcie zewnętrznym (ten od 2020) (1)

    BO szukałem szukałem i oprócz waszego artykułu ni widu ni słychu

    • 4 1

    • Był wcześniej artykuł na trojmiasto

      Jest też trochę informacji na scyscrapercity

      biznes.trojmiasto.pl/Gdy-powstanie-Port-Zewnetrzny-w-Gdansku-miasto-uzyska-120-ha-terenow-n88743.html

      • 4 0

  • Moze tak z tych 8 mld Zarząd Portu wysupła kilka mln na remont ulicy Ku Ujsciu?? (6)

    kto jeździ do Portu tą ulica to wie, ze nie ma gorszej ulicy w całym Gdańsku.

    • 20 6

    • będzie remont i to nie tylko tej ulicy

      • 6 0

    • Portowy znawco ulica Ku Ujściu nie należy do portu... (1)

      ... jej właścicielem jest gmina.

      • 3 2

      • co nie zmienia faktu ze w ramach projektu można wyremontować, podobnie jak Marynarki Polskiej kilka lat temu.

        • 5 3

    • Aha - i jest jedna gorsza niedaleko - też miejska zresztą... (2)

      • 1 0

      • która? (1)

        • 0 0

        • wiślna

          • 6 0

  • Inwestycje w porcie (1)

    Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych ,,Fosfory" planują zainwestować 100 mln zł . w porcie do budowy instalacji rozładowczej ,załadowczej i magazynowej SIARKI , będą przejmować towar od upadającego Siarkopolu - większościowy akcjonariusz nie jest zainteresowany dalszym istnieniem tej firmy bo teren już prawie cały przejął.

    • 5 0

    • liczą się kontakty i kontrakty

      jak mają klientów to in inwestycja się powiedzie. Siła kapitału i sprzedaży. Tyle.

      • 0 2

  • Gdańsk w ruinie

    Co na to niedoszły prezydent Gdańska z PiSu pan JAWORSKI, jak na to patrzy. Może sobie przypomni jak był Naczelnym Stoczni Gdańskiej?

    • 10 7

  • Gierek jak sie konczyl tez tak sie chwalil jak teraz PO (3)

    Fakty sa takie, ze koniunktura dla Gdanska sie konczy, i koniec bedzie dramatyczny. A wy gdanskie lemingi dalej glosujcie na PO, wszyscy dookola wybiora PiS w samotna wyspa gdanska zostanie tak jak teraz Gdynia odcieta od pieniedzy budzetowych..... PO ma w Gdansku bardzo malo wymagajacy elektorat, teraz snuje plany. Budowy tunelu pod pacolkiem za jedyne 2 mld PLN, w sumie dziwne, ze przy okazji wizjonerstwem nie popisal sie kolejny lokalny kacyk z po Karnowski, ten moglby zaprponowac budowe za 10 mld pln tunelu po Niepodleglosci.... Oczywiscie obie inwestycje w 99% finansowane z budzetu i UE bo obaj dobrze wiedza, ze to bajki dla ciemnego luda.... Nikt w Wa-wie nie da im takich pieniedzy... Ale zawsze beda mogli powiedziec, patrzcie jakie mamy wizje, tylko ci zli ze stolicy nas dyskryminuja.... Nadchodza chude lata dla Gdanska.....

    • 6 24

    • Od kilku lat Gdańsk niesamowicie się rozwija (2)

      Ale moim zdaniem to dopiero początek bo najbliższe lata będą jeszcze lepsze

      • 8 1

      • pisowaci nienawidzą Gdańska

        to fakt, w końcu zawsze tu przegrywają
        Nawet jak wygrają wybory to porządzą nie dłużej niż 2 lata.
        Zagryzą się sami lub z koalicjantem.
        Więc nie zdąrzą zaszkodzić ręcznym sterowaniem gospodarki a portu przecież nie zamkną lub nie przeniosą.

        Gimbaza z wykopu przejrzy na oczy kogo wybrała.

        Zdaje się że pisowaci chcą ich wysłać do wojska ha ha.
        Bez fejsika i wykopu szybko zmienią zdanie.

        • 9 2

      • a kto spłaci i z czego te długi?

        • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w...

Najczęściej czytane