Jak nie DCT, to GTK. Ruch inwestycyjny w Porcie Gdańsk


Gdański port coraz mocniej stawia na kontenery. Wciąż rozbudowuje się terminal DCT w porcie zewnętrznym, ale też modernizuje się Gdański Terminal Kontenerowy w porcie wewnętrznym. Właśnie ukończono rozbudowę infrastruktury w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?

rozwija się w dobrym kierunku i ma szanse stać się jednym z ważniejszych w Europie 55%
ma potencjał, ale potrzebuje wielu inwestycji 30%
nie ma szans w konkurencji z portami europejskimi 15%
zakończona Łącznie głosów: 222

Przebudowany został plac składowania kontenerów o powierzchni ok. 2,6 ha po wschodniej stronie ulicy Wielopole zobacz na mapie Gdańska wraz z placem składowym dla kontenerów zawierających materiały niebezpieczne na powierzchni ok. 0,12 ha. Przebudowany został też zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny na powierzchni ponad 1 ha, razem z nowym wjazdem na teren terminalu, placem manewrowym i postojowym oraz parkingiem o powierzchni około 800 m kw. Ponadto zakres prac zawierał rozbudowę całej infrastruktury sieciowej na terenie terminalu, w tym sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej i gazowej.

Całkowity koszt projektu to 26,9 mln zł. Finalnie program modernizacji terminalu kontenerowego doprowadził do zwiększenia rocznej zdolności przeładunkowej terminalu do wielkości około 100 tys. TEU (tj. kontenerów 20-stopowych.

- To dopiero pierwszy z etapów rozbudowy naszego obiektu. W obecnym roku planujemy wydać kolejne 100 mln zł na potrzebne inwestycje - powiedziała Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Tylko w ubiegłym roku ZMPG zainwestował w rozwój portu blisko 100 mln zł, czyli 3-krotnie więcej niż jeszcze przed rokiem. Jeśli doliczyć do tego zrealizowane w 2015 roku liczne inwestycje operatorów przeładunkowych i dzierżawców, łącznie ulokowany w porcie kapitał opiewałby na dużo ponad 1 mld zł.

Inwestycje przy współfinansowaniu unijnym

Miniony rok to pierwszy po kilkuletniej przerwie okres, w którym w Porcie Gdańsk udało się zrealizować kilka projektów przy współfinansowaniu unijnym. Ukończono m.in. etap projektowy wartego ponad 1 mld zł programu rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w porcie wewnętrznym w Gdańsku i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w porcie zewnętrznym. Zainicjowano wart 18 mln zł projekt umocnienia dna przy Pirsie Węglowym, którego zakończenie przewidywane jest na rok 2016.

W 2015 roku dokonano również zakupu dwóch jednostek pływających. Jedna z nich to łódź szybkiego reagowania, której zadaniem będzie między innymi patrolowanie akwenów portowych pod względem zanieczyszczeń ropopochodnych oraz likwidacja nawodnych przeszkód nawigacyjnych. Druga to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, przeznaczona do prac sondażowych w Porcie Gdańskim. ZMPG zrealizował też budowę i wyposażenie Ośrodka Ratownictwa, który sprzężony będzie ze Stacją Monitorowania Alarmów wyposażoną w monitoring CCTV. Takie przedsięwzięcie skróci czas reakcji na występujące zagrożenia i ułatwi zniwelowanie ich negatywnych skutków. Projekt ten również realizowany był przy wsparciu środków unijnych.

Duża aktywność inwestycyjna spółek

Rok 2015 w Porcie Gdańsk obfitował także w wiele ważnych inwestycji zrealizowanych lub zapoczątkowanych przez spółki zlokalizowane na obszarze portu. Zwiększono m.in. potencjał przeładunkowy Terminalu Paliw Płynnych poprzez budowę stanowiska przeładunkowego T1 do obsługi produktów pochodzenia naftowego, zakończono budowę mroźni składowej firmy Pago specjalizującej się w kompleksowej obsłudze logistycznej produktów mrożonych, zakończono inwestycję terminalu GBT polegającą na wydłużeniu linii cumowniczej przy Nabrzeżu Bytomskim do długości 190 metrów oraz pogłębieniu dna do zanurzenia 7,9 m, zapewniającej możliwość obsługi większych niż dotąd statków. Zakończono również rozbudowę Terminalu Naftowego spółki PERN, czy wreszcie rozpoczęto rozbudowę terminalu kontenerowego DCT.

Ten rok zapowiada się równie ciekawie. Trwała będzie budowa DCT 2. Rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu masowego zapowiada spółka OT Logistics. Zgodnie z przyjętymi planami, pod koniec roku powinny zostać rozpoczęte prace w zakresie modernizacji nabrzeży Portu Wewnętrznego i pogłębienia toru wodnego. Zaplanowano także zainicjowanie budowy stanowisk statkowych przy Falochronie Półwyspowym Północnym w Porcie Zewnętrznym. Wreszcie, w roku 2016 oddany zostanie do użytku także Tunel pod Martwą Wisłą, który ostatecznie połączy drogowo obie części Portu Gdańsk - lewo- i prawobrzeżną oraz zakończona zostanie budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów na dobę.

- Niewątpliwie wszystkie te przedsięwzięcia gruntownie przyczynią się do polepszenia jakości obsługi ładunków i statków w porcie oraz dalszego umacniania roli Portu Gdańsk na arenie nie tylko bałtyckiej, ale i europejskiej, co może w przyszłym roku przełożyć się na realne i wymierne efekty w postaci kolejnej zwyżki wolumenu przeładunkowego w Porcie Gdańsk, a co za tym idzie, stwarzać będzie realne szanse na kolejne wyczekiwane rekordy - mówi prezes Raben.

Opinie (42) 4 zablokowane

  • propaganda (1)

    Gdzie nowy sprzęt?? Pensje wykwalikowanych pracowników głodowe, pion kierowniczy niekompetentny!!! To tylko kilka problemów, więc do Europy zachodniej to jeszcze daaallleeekkkooo!!!

    • 72 23

    • sugestywna opinia

      Status Bangladeszu Europy zobowiązuje niestety.

      • 17 2

  • Słaby artkuł. Autorka nawet słowem nie wspomniała o rekordowych przeładunkach gdańskiego portu (10)

    To są najlepsze wyniki w całej historii polskiej gospodarki morskiej.

    • 41 12

    • O rekordowych przeładunkach w gdańskim porcie można dziś poczytać na wszystkich ogólnopolskich portalach (3)

      Na trójmiasto.pl ten fakt został przemilczany

      • 21 3

      • bo gdyby to było o gdyńskich przeładunkach, to miałbyś to na jedynce wiadomości (2)

        a skoro o Gdańsku, to można pominąć...

        • 15 11

        • (1)

          No o tym, że przeładunki w Gdyni spadły o 1,5 mln ton też ani słowa

          • 12 7

          • Czytaj ze zrozumieniem

            To jest artykuł dotyczący portu gdańskiego (patrz na tytuł) to co ma piernik do wiatraka?
            Będzie artykuł o Gdyni to będzie i taka informacja. Proste ?

            • 0 0

    • i to oczywiście zasługa Gdańska ...? (2)

      hehehe - podziękuj prywatnym właścicielom tych zakładów, zarządom za podejmowanie ryzyka...

      • 9 11

      • A widzisz gdzieś napisane, że to zasługa Gdańska? (1)

        To zasługa głównie firm działających na terenie portu ale także samego portu.

        Chociaż miasto Gdańsk też ma swój udział w tym sukcesie bo bez budowy nowej Sucharskiego, Obwodnicy Południowej, Tunelu pod Martwą Wisłą, który połączy portowe nabrzeża, czy rozbudowy trasy kolejowej do Pruszcza o sukcesy portu byłoby znacznie trudniej

        • 14 3

        • Budynia wazelinę słychać :)

          • 0 0

    • Potr (2)

      Co tu portowego ? DCT Australijski . Port Północny Belgijski .Port żyje z dzierżaw .

      • 30 7

      • Czyli według twojego toku rozumowania (1)

        portowe jest tylko to co polskie czy polskie jest tylko to co portowe?
        Sam już nie wiem pogubiłem się, za gupi jeste.

        • 3 9

        • Bardzo dobrze rozumuje

          Oby kapitał pieniądze zabiera, proste. Polskie są niestety wyłącznie wynagrodzenia. Ewentualnie jeszcze kilka dziadowskich firemek spedycyjnych ma robotę ale o płacach się nie wypowiem bo to rozpacz jest

          • 2 2

  • połączą DCT GTK z Kopalnią WK Brzeszcze (2)

    z siedzibą w W-wie

    • 32 5

    • I dołożyć do tego PGE

      • 8 1

    • sugestywna opinia

      I w świat pójdzie informacja do firm współpracujących, że by sprostać oczekiwaniom klientów i ich potrzebom, które dla DCT są najważniejsze, terminal we współpracy z agencjami pracy postara się zatrudniać tylko tych najlepszych.

      Ps.
      Śmiech na sali, że czołowy bałtycki terminal kontenerowy w d*pie ma pracowników i bezczelnie przyznaje się do zatrudniania przez agencje.

      • 11 0

  • Ciekawe kto tam będzie zawijał..... (5)

    Juz dawno temu powinni zamienić GTS w jakiś specjalizowany terminal ale nie kontenerowy gdy ma się DCT pod nosem!!!

    • 24 7

    • (2)

      Nie znasz się kolego.
      Termonal oceaniczny i fiderowy jest równie potrzebny.
      Pozdrawiam chłopaków z GTK!

      • 18 7

      • (1)

        na DCT feedery również wchodzą

        • 14 4

        • jest konkurencja, jest wybór, są miejsca pracy

          o to przecież nam chodziło a nie, np wodociągi czy gaz, musimy korzystać tylko z nich przez to dyktują ceny jakie chcą

          • 0 0

    • (1)

      Może ktoś coś wie - ostatnio wyjazd pociągiem z DCT był przez jakiś czas zablokowany. Trochę tych kontenerów pociągiem wyjeżdża.

      Czy porty umiały się jakoś porozumieć, i wyładować kontenery w DCT, przewieźć czymś mniejszym do GTK i tam rozładowywali?

      • 5 2

      • sugestywna opinia

        To nie takie hop siup niestety i nie o porozumienie terminali tu chodzi.

        • 3 1

  • Rekordowy przeladunki... (2)

    Modernizację a od nowego roku port w tygodniu pracuje do 23 a nie jak wcześniej cała dobe. Więc gdzie te rekordy

    • 9 6

    • port to kilkanascie terminali, a nie jeden na który jezdzisz (1)

      • 3 2

      • Co to za logika przy zwiększonym wolumenie skracac godziny pracy, to nie depot tylko terminal i powinien być otwarty 24h

        • 3 1

  • Z GTK jeszcze ktokolwiek korzysta? (3)

    Przecież tam miesięczny wolumen zmalał ostatnio do około 1000 TEU, co pomału zaciąga żeglugą szuwarowo-bagienną. ;)

    • 22 12

    • Gdynianinie zazdrość ściska ale rozumiem (2)

      • 7 8

      • Niestety to nie zazdrość. GTK umiera :( (1)

        • 7 4

        • Zobaczysz jego śmierć jak otworzą tunel

          a potem w lipcu staniesz w korku na estakadzie heheh

          • 3 5

  • z GTK zrobić Depot na pustaki dla DCT

    puścić barki z DCT do GTK i przyszłego portu w Elblągu. Nakręci to biznes kontenerowy jeszcze bardziej :)

    • 10 4

  • oszustwo (3)

    bronek k. ewa k i donal t na koniec rządów koalicji po-psl podpisal i zatwierdzilo nowe podatki dla portów polskich !!! 80% klientów juz ucieka do hamburga gdzie sa tansze oplaty drogi sa i wogule wiec czym tusie szczycy mydlenie oczu i tyle !!!

    • 3 14

    • Oszustwem jest to, co napisałeś.

      • 7 2

    • może skończ chociaż gimnazjum

      a potem bierz się za politykę...

      • 5 0

    • xxx

      Jakoś nie zauważyłem ucieczki klientów do Hamburga.
      Kolego przy pisaniu korzystaj ze słownika, bo robisz gorsze błędy niż bronek.k

      • 3 0

  • Imponujące

    Imponujące jak puste place w terminalach samochodowych, rozbudowane z takim impetem w pierwszej dekadzie XXI. WOC I, WOC II. I co? I po PO. Następne ekipy pchają się na pohybel. Niech żyje absurd i chory sen Dyrekcji Portu.

    • 4 4

  • dno eksploataci

    Pgeksploatacja to dno brak rąk do pracy a nowych nie zatrudniają a pracownicy etatowi siedzą w pracy po 24h a gdzie p.I.P i bhp rączka rączkię myje ludzie przemęczeni i się dziwią że są wypadki. Tak wielka eksploatacja a dała się wygryść z wocu nowej rezerwie gdzie marketing prezes i reszta świty.
    żeby nie emeryci to eksploatacja nie jest wstanie obsadzić wszystkich prac
    pozdrowienia dla emerytów że nas wspomagają bo poszlibyśmy z torbami

    • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...