stat

Jak nie DCT, to GTK. Ruch inwestycyjny w Porcie Gdańsk


Gdański port coraz mocniej stawia na kontenery. Wciąż rozbudowuje się terminal DCT w porcie zewnętrznym, ale też modernizuje się Gdański Terminal Kontenerowy w porcie wewnętrznym. Właśnie ukończono rozbudowę infrastruktury w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?

rozwija się w dobrym kierunku i ma szanse stać się jednym z ważniejszych w Europie

56%

ma potencjał, ale potrzebuje wielu inwestycji

30%

nie ma szans w konkurencji z portami europejskimi

14%

Przebudowany został plac składowania kontenerów o powierzchni ok. 2,6 ha po wschodniej stronie ulicy Wielopole zobacz na mapie Gdańska wraz z placem składowym dla kontenerów zawierających materiały niebezpieczne na powierzchni ok. 0,12 ha. Przebudowany został też zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny na powierzchni ponad 1 ha, razem z nowym wjazdem na teren terminalu, placem manewrowym i postojowym oraz parkingiem o powierzchni około 800 m kw. Ponadto zakres prac zawierał rozbudowę całej infrastruktury sieciowej na terenie terminalu, w tym sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej i gazowej.

Całkowity koszt projektu to 26,9 mln zł. Finalnie program modernizacji terminalu kontenerowego doprowadził do zwiększenia rocznej zdolności przeładunkowej terminalu do wielkości około 100 tys. TEU (tj. kontenerów 20-stopowych.

- To dopiero pierwszy z etapów rozbudowy naszego obiektu. W obecnym roku planujemy wydać kolejne 100 mln zł na potrzebne inwestycje - powiedziała Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Tylko w ubiegłym roku ZMPG zainwestował w rozwój portu blisko 100 mln zł, czyli 3-krotnie więcej niż jeszcze przed rokiem. Jeśli doliczyć do tego zrealizowane w 2015 roku liczne inwestycje operatorów przeładunkowych i dzierżawców, łącznie ulokowany w porcie kapitał opiewałby na dużo ponad 1 mld zł.

Inwestycje przy współfinansowaniu unijnym

Miniony rok to pierwszy po kilkuletniej przerwie okres, w którym w Porcie Gdańsk udało się zrealizować kilka projektów przy współfinansowaniu unijnym. Ukończono m.in. etap projektowy wartego ponad 1 mld zł programu rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w porcie wewnętrznym w Gdańsku i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w porcie zewnętrznym. Zainicjowano wart 18 mln zł projekt umocnienia dna przy Pirsie Węglowym, którego zakończenie przewidywane jest na rok 2016.

W 2015 roku dokonano również zakupu dwóch jednostek pływających. Jedna z nich to łódź szybkiego reagowania, której zadaniem będzie między innymi patrolowanie akwenów portowych pod względem zanieczyszczeń ropopochodnych oraz likwidacja nawodnych przeszkód nawigacyjnych. Druga to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, przeznaczona do prac sondażowych w Porcie Gdańskim. ZMPG zrealizował też budowę i wyposażenie Ośrodka Ratownictwa, który sprzężony będzie ze Stacją Monitorowania Alarmów wyposażoną w monitoring CCTV. Takie przedsięwzięcie skróci czas reakcji na występujące zagrożenia i ułatwi zniwelowanie ich negatywnych skutków. Projekt ten również realizowany był przy wsparciu środków unijnych.

Duża aktywność inwestycyjna spółek

Rok 2015 w Porcie Gdańsk obfitował także w wiele ważnych inwestycji zrealizowanych lub zapoczątkowanych przez spółki zlokalizowane na obszarze portu. Zwiększono m.in. potencjał przeładunkowy Terminalu Paliw Płynnych poprzez budowę stanowiska przeładunkowego T1 do obsługi produktów pochodzenia naftowego, zakończono budowę mroźni składowej firmy Pago specjalizującej się w kompleksowej obsłudze logistycznej produktów mrożonych, zakończono inwestycję terminalu GBT polegającą na wydłużeniu linii cumowniczej przy Nabrzeżu Bytomskim do długości 190 metrów oraz pogłębieniu dna do zanurzenia 7,9 m, zapewniającej możliwość obsługi większych niż dotąd statków. Zakończono również rozbudowę Terminalu Naftowego spółki PERN, czy wreszcie rozpoczęto rozbudowę terminalu kontenerowego DCT.

Ten rok zapowiada się równie ciekawie. Trwała będzie budowa DCT 2. Rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu masowego zapowiada spółka OT Logistics. Zgodnie z przyjętymi planami, pod koniec roku powinny zostać rozpoczęte prace w zakresie modernizacji nabrzeży Portu Wewnętrznego i pogłębienia toru wodnego. Zaplanowano także zainicjowanie budowy stanowisk statkowych przy Falochronie Półwyspowym Północnym w Porcie Zewnętrznym. Wreszcie, w roku 2016 oddany zostanie do użytku także Tunel pod Martwą Wisłą, który ostatecznie połączy drogowo obie części Portu Gdańsk - lewo- i prawobrzeżną oraz zakończona zostanie budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów na dobę.

- Niewątpliwie wszystkie te przedsięwzięcia gruntownie przyczynią się do polepszenia jakości obsługi ładunków i statków w porcie oraz dalszego umacniania roli Portu Gdańsk na arenie nie tylko bałtyckiej, ale i europejskiej, co może w przyszłym roku przełożyć się na realne i wymierne efekty w postaci kolejnej zwyżki wolumenu przeładunkowego w Porcie Gdańsk, a co za tym idzie, stwarzać będzie realne szanse na kolejne wyczekiwane rekordy - mówi prezes Raben.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (42)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
12.12.2017 wprowadzono zmiany w regulaminie.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane