Jak nie DCT, to GTK. Ruch inwestycyjny w Porcie Gdańsk


Gdański port coraz mocniej stawia na kontenery. Wciąż rozbudowuje się terminal DCT w porcie zewnętrznym, ale też modernizuje się Gdański Terminal Kontenerowy w porcie wewnętrznym. Właśnie ukończono rozbudowę infrastruktury w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego.


Jak oceniasz potencjał rozwojowy gdańskiego portu?

rozwija się w dobrym kierunku i ma szanse stać się jednym z ważniejszych w Europie 55%
ma potencjał, ale potrzebuje wielu inwestycji 30%
nie ma szans w konkurencji z portami europejskimi 15%
zakończona Łącznie głosów: 222

Przebudowany został plac składowania kontenerów o powierzchni ok. 2,6 ha po wschodniej stronie ulicy Wielopole zobacz na mapie Gdańska wraz z placem składowym dla kontenerów zawierających materiały niebezpieczne na powierzchni ok. 0,12 ha. Przebudowany został też zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny na powierzchni ponad 1 ha, razem z nowym wjazdem na teren terminalu, placem manewrowym i postojowym oraz parkingiem o powierzchni około 800 m kw. Ponadto zakres prac zawierał rozbudowę całej infrastruktury sieciowej na terenie terminalu, w tym sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, sieci elektroenergetycznej, teletechnicznej i gazowej.

Całkowity koszt projektu to 26,9 mln zł. Finalnie program modernizacji terminalu kontenerowego doprowadził do zwiększenia rocznej zdolności przeładunkowej terminalu do wielkości około 100 tys. TEU (tj. kontenerów 20-stopowych.

- To dopiero pierwszy z etapów rozbudowy naszego obiektu. W obecnym roku planujemy wydać kolejne 100 mln zł na potrzebne inwestycje - powiedziała Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Tylko w ubiegłym roku ZMPG zainwestował w rozwój portu blisko 100 mln zł, czyli 3-krotnie więcej niż jeszcze przed rokiem. Jeśli doliczyć do tego zrealizowane w 2015 roku liczne inwestycje operatorów przeładunkowych i dzierżawców, łącznie ulokowany w porcie kapitał opiewałby na dużo ponad 1 mld zł.

Inwestycje przy współfinansowaniu unijnym

Miniony rok to pierwszy po kilkuletniej przerwie okres, w którym w Porcie Gdańsk udało się zrealizować kilka projektów przy współfinansowaniu unijnym. Ukończono m.in. etap projektowy wartego ponad 1 mld zł programu rozbudowy nabrzeży wraz z pogłębieniem toru wodnego w porcie wewnętrznym w Gdańsku i budowy nowego uniwersalnego nabrzeża w porcie zewnętrznym. Zainicjowano wart 18 mln zł projekt umocnienia dna przy Pirsie Węglowym, którego zakończenie przewidywane jest na rok 2016.

W 2015 roku dokonano również zakupu dwóch jednostek pływających. Jedna z nich to łódź szybkiego reagowania, której zadaniem będzie między innymi patrolowanie akwenów portowych pod względem zanieczyszczeń ropopochodnych oraz likwidacja nawodnych przeszkód nawigacyjnych. Druga to łódź hydrograficzno-inspekcyjna, przeznaczona do prac sondażowych w Porcie Gdańskim. ZMPG zrealizował też budowę i wyposażenie Ośrodka Ratownictwa, który sprzężony będzie ze Stacją Monitorowania Alarmów wyposażoną w monitoring CCTV. Takie przedsięwzięcie skróci czas reakcji na występujące zagrożenia i ułatwi zniwelowanie ich negatywnych skutków. Projekt ten również realizowany był przy wsparciu środków unijnych.

Duża aktywność inwestycyjna spółek

Rok 2015 w Porcie Gdańsk obfitował także w wiele ważnych inwestycji zrealizowanych lub zapoczątkowanych przez spółki zlokalizowane na obszarze portu. Zwiększono m.in. potencjał przeładunkowy Terminalu Paliw Płynnych poprzez budowę stanowiska przeładunkowego T1 do obsługi produktów pochodzenia naftowego, zakończono budowę mroźni składowej firmy Pago specjalizującej się w kompleksowej obsłudze logistycznej produktów mrożonych, zakończono inwestycję terminalu GBT polegającą na wydłużeniu linii cumowniczej przy Nabrzeżu Bytomskim do długości 190 metrów oraz pogłębieniu dna do zanurzenia 7,9 m, zapewniającej możliwość obsługi większych niż dotąd statków. Zakończono również rozbudowę Terminalu Naftowego spółki PERN, czy wreszcie rozpoczęto rozbudowę terminalu kontenerowego DCT.

Ten rok zapowiada się równie ciekawie. Trwała będzie budowa DCT 2. Rozpoczęcie budowy głębokowodnego terminalu masowego zapowiada spółka OT Logistics. Zgodnie z przyjętymi planami, pod koniec roku powinny zostać rozpoczęte prace w zakresie modernizacji nabrzeży Portu Wewnętrznego i pogłębienia toru wodnego. Zaplanowano także zainicjowanie budowy stanowisk statkowych przy Falochronie Półwyspowym Północnym w Porcie Zewnętrznym. Wreszcie, w roku 2016 oddany zostanie do użytku także Tunel pod Martwą Wisłą, który ostatecznie połączy drogowo obie części Portu Gdańsk - lewo- i prawobrzeżną oraz zakończona zostanie budowa mostu kolejowego nad Martwą Wisłą o docelowej przepustowości rzędu 180 par pociągów na dobę.

- Niewątpliwie wszystkie te przedsięwzięcia gruntownie przyczynią się do polepszenia jakości obsługi ładunków i statków w porcie oraz dalszego umacniania roli Portu Gdańsk na arenie nie tylko bałtyckiej, ale i europejskiej, co może w przyszłym roku przełożyć się na realne i wymierne efekty w postaci kolejnej zwyżki wolumenu przeładunkowego w Porcie Gdańsk, a co za tym idzie, stwarzać będzie realne szanse na kolejne wyczekiwane rekordy - mówi prezes Raben.

Opinie (42) 4 zablokowane

  • Czy trojmiasto.pl wspomni cokolwiek o chybionej inwestycji w GTK, który jest w stanie upadłości?

    Czy temat jest niewygodny?

    • 1 0

  • Do PG Eksploatacji

    Pani prezes PG Eksploatacji? mam do pani pytanie które bardzo pania rozdrażni... Kiedy będzie nabór do pracy ? ludzie się starzeją, gdzie są młodzi operatorzy,sztauerzy,dzwigowi,mechanicy,spawacze,elktrycy itd.? Pani prezes jest okazja pokazac ze partia która pani reprezentuje walczy z bezrobociem ;)

    • 0 0

  • By żyło się lepiej!!! (1)

    Dopóki pion kierowniczy nie zostanie wymieniony na menadżerów którzy potrafią pozyskać kontrahentów, którzy mają pojęcie o technologi przeładunkowej to nic się nie zmieni na lepsze, każdy pseudo kierownik czy jakiś szef rejonu ma wszystko w d.pie, tylko pensyjka się liczy i układy między starszymi brygadzistami którzy mieszkają na zakładzie pracy który traktują jak własny folwark....szanowna Pani prezes albo nie chce tego widzieć albo tak Karol mydli jej oczka....ludzie zatrudnieni jako dzwigowi wykonują pracę sztauerskie lub odwrotnie...nadzór niekompetentny, brak jakich kolwiek standardów i norm, gdzie jest PIP, UDT? Aby cokolwiek się zmieniło na lepsze trzeba wypedzič komunę i układy!

    • 7 6

    • Do PG Eksploatacji

      Jak to jest.. że pani prezes PG Eksploatacji jak i pani prezes Zarzadu portu które są z Platformy Obywatelskiej, (dodałem tutaj pania prezes zarządu portu,bo ponoc nic bez jej zgody się nie dzieje).Własnie tej Platformy która tak walczy z bezrobociem wśród młodych,walczy z umowami smieciowymi itd. Nie ma zadnych ofert przyciec do pracy?przeciez wiekoszsc ludzi to sa wyeksplatowani emeryci ,lub ludzie ktrymi się wyciera podloge przez sługusów kierownikow. Jak to jest ze firma która tak mowi o rozwoju ,która jest przecież chyba najwiesza spolka operatorska w porcie, nie modernizuje siei nie zatrudnia nowych pracowników na etaty ,przecez ludzi tam brakuje do pracy... nie wszystko można zrobić rezerwa... Ci ludzie tez chcą zyc i być pewni jutra. I wiecie co mam nadzije ze ktoś to przejmnie z jajem ,postawi swoich zaufanych ludzi i powywala ten stary układ.

      • 0 0

  • Słaby artkuł. Autorka nawet słowem nie wspomniała o rekordowych przeładunkach gdańskiego portu (10)

    To są najlepsze wyniki w całej historii polskiej gospodarki morskiej.

    • 41 12

    • O rekordowych przeładunkach w gdańskim porcie można dziś poczytać na wszystkich ogólnopolskich portalach (3)

      Na trójmiasto.pl ten fakt został przemilczany

      • 21 3

      • bo gdyby to było o gdyńskich przeładunkach, to miałbyś to na jedynce wiadomości (2)

        a skoro o Gdańsku, to można pominąć...

        • 15 11

        • (1)

          No o tym, że przeładunki w Gdyni spadły o 1,5 mln ton też ani słowa

          • 12 7

          • Czytaj ze zrozumieniem

            To jest artykuł dotyczący portu gdańskiego (patrz na tytuł) to co ma piernik do wiatraka?
            Będzie artykuł o Gdyni to będzie i taka informacja. Proste ?

            • 0 0

    • i to oczywiście zasługa Gdańska ...? (2)

      hehehe - podziękuj prywatnym właścicielom tych zakładów, zarządom za podejmowanie ryzyka...

      • 9 11

      • A widzisz gdzieś napisane, że to zasługa Gdańska? (1)

        To zasługa głównie firm działających na terenie portu ale także samego portu.

        Chociaż miasto Gdańsk też ma swój udział w tym sukcesie bo bez budowy nowej Sucharskiego, Obwodnicy Południowej, Tunelu pod Martwą Wisłą, który połączy portowe nabrzeża, czy rozbudowy trasy kolejowej do Pruszcza o sukcesy portu byłoby znacznie trudniej

        • 14 3

        • Budynia wazelinę słychać :)

          • 0 0

    • Potr (2)

      Co tu portowego ? DCT Australijski . Port Północny Belgijski .Port żyje z dzierżaw .

      • 30 7

      • Czyli według twojego toku rozumowania (1)

        portowe jest tylko to co polskie czy polskie jest tylko to co portowe?
        Sam już nie wiem pogubiłem się, za gupi jeste.

        • 3 9

        • Bardzo dobrze rozumuje

          Oby kapitał pieniądze zabiera, proste. Polskie są niestety wyłącznie wynagrodzenia. Ewentualnie jeszcze kilka dziadowskich firemek spedycyjnych ma robotę ale o płacach się nie wypowiem bo to rozpacz jest

          • 2 2

  • "Ponad 120 tys. TEU - o tyle mniej kontenerów przeładowano w 2015 roku, w BCT Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni, w stosunku do roku 2014. Oznacza to ok. 25% spadku. Odpowiedzialność za to ponosi prężnie rozwijający się port Gdański, który dzięki swojej konkurencyjności i możliwościom ściągnął do siebie uprzednich klientów z BCT."

    • 3 0

  • Ratujmy port

    Niestety nie jest dobrze! :-( :-(
    Wmawiają ludzią że Wszytko jest pięknie, ładnie i kolorowo.....tak jest dobrze.... Pani prezes ZMPHG! DCT jaki kapitał, MASOWY jaki kapitał????...co w porcie polskiego?? Polska tania siła robocza!!!

    • 8 3

  • oszustwo (3)

    bronek k. ewa k i donal t na koniec rządów koalicji po-psl podpisal i zatwierdzilo nowe podatki dla portów polskich !!! 80% klientów juz ucieka do hamburga gdzie sa tansze oplaty drogi sa i wogule wiec czym tusie szczycy mydlenie oczu i tyle !!!

    • 3 14

    • xxx

      Jakoś nie zauważyłem ucieczki klientów do Hamburga.
      Kolego przy pisaniu korzystaj ze słownika, bo robisz gorsze błędy niż bronek.k

      • 3 0

    • może skończ chociaż gimnazjum

      a potem bierz się za politykę...

      • 5 0

    • Oszustwem jest to, co napisałeś.

      • 7 2

  • Z GTK jeszcze ktokolwiek korzysta? (3)

    Przecież tam miesięczny wolumen zmalał ostatnio do około 1000 TEU, co pomału zaciąga żeglugą szuwarowo-bagienną. ;)

    • 22 12

    • Gdynianinie zazdrość ściska ale rozumiem (2)

      • 7 8

      • Niestety to nie zazdrość. GTK umiera :( (1)

        • 7 4

        • Zobaczysz jego śmierć jak otworzą tunel

          a potem w lipcu staniesz w korku na estakadzie heheh

          • 3 5

  • dno eksploataci

    Pgeksploatacja to dno brak rąk do pracy a nowych nie zatrudniają a pracownicy etatowi siedzą w pracy po 24h a gdzie p.I.P i bhp rączka rączkię myje ludzie przemęczeni i się dziwią że są wypadki. Tak wielka eksploatacja a dała się wygryść z wocu nowej rezerwie gdzie marketing prezes i reszta świty.
    żeby nie emeryci to eksploatacja nie jest wstanie obsadzić wszystkich prac
    pozdrowienia dla emerytów że nas wspomagają bo poszlibyśmy z torbami

    • 7 2

  • Imponujące

    Imponujące jak puste place w terminalach samochodowych, rozbudowane z takim impetem w pierwszej dekadzie XXI. WOC I, WOC II. I co? I po PO. Następne ekipy pchają się na pohybel. Niech żyje absurd i chory sen Dyrekcji Portu.

    • 4 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane