• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jest zgoda na przejęcie Lotosu. Orlen musi wywiązać się ze zobowiązań

Robert Kiewlicz
14 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen.

Jest zgoda Komisji Europejskiej na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Zatwierdzenie transakcji uzależniono od pełnego wywiązania się ze zobowiązań przedstawionych przez PKN Orlen. Zapowiedzi zmian zaniepokoiły związkowców działających w Grupie Lotos, którzy zapowiadają, że będą walczyli o jak najkorzystniejsze rozwiązania dla pracowników gdańskiego koncernu. Od rana kursy giełdowe PKN Orlen oraz Lotosu rosły.


Co sądzisz o fuzji Orlen-Lotos?



Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

- Dostęp do paliw po konkurencyjnych cenach jest równie ważny dla przedsiębiorstw, jak i konsumentów. Możemy zatwierdzić dzisiaj proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen, gdyż wyczerpująca lista zobowiązań zaproponowana przez PKN Orlen zapewni, że odpowiednie polskie rynki pozostaną otwarte i konkurencyjne oraz że połączenie nie spowoduje wzrostu cen ani mniejszego wyboru paliw i produktów powiązanych dla przedsiębiorstw i konsumentów w Polsce i Czechach - powiedziała wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager, odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Orlen zgadza się na warunki Komisji Europejskiej



- Zgoda Komisji Europejskiej na połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos to sygnał, że w Europie potrzebne są silne, multienergetyczne koncerny. To historyczny moment dla obu koncernów i polskiej gospodarki. Łącząc potencjał obu firm, jesteśmy w stanie sprostać wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną, ponieważ niskoemisyjna gospodarka wymaga miliardowych inwestycji. Połączony kapitał finansowy i ludzki otwiera możliwości realizacji nowych projektów, które wzmocnią naszą konkurencyjność i umożliwią dalszą ekspansję na globalnym rynku. Jestem przekonany, że ta fuzja przyniesie korzyści zarówno akcjonariuszom, jak i klientom koncernu - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen. - Konsekwentnie negocjowaliśmy z Komisją, aby przejęcie Grupy Lotos było optymalne dla wszystkich stron transakcji. To się udało. Przed nami rozmowy z potencjalnymi partnerami dotyczące wdrożenia środków zaradczych. Będziemy negocjować przede wszystkim atrakcyjną wymianę aktywów. Jesteśmy do tego dobrze przygotowani, mamy ustalony plan działania, aby w przyszłości maksymalnie móc wykorzystać synergie wynikające z tego przejęcia.

Rafineria w Gdańsku w nowej formie



Sposób spełnienia określonych warunków i szczegóły transakcji będą ustalane z potencjalnymi partnerami zewnętrznymi w ramach odrębnych rozmów i negocjacji. Zarówno nabywcy aktywów wynikających ze środków zaradczych, jak i warunki zawartych z nimi umów będą podlegały zatwierdzeniu przez Komisję.

Środki zaradcze przewidują m.in. zmianę modelu biznesowego rafinerii w Gdańsku, na bazie której powstanie spółka joint venture. PKN Orlen, w przypadku połączenia z Grupą Lotos, będzie operatorem wyodrębnionej w ramach JV rafinerii. Finalnie dla zewnętrznego partnera trafi 30 proc. udziałów. Zgoda KE przewiduje zobowiązanie do sprzedaży części sieci sprzedaży detalicznej. Celem PKN Orlen będzie znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.

Przy okazji uroczystości związanych z zakończeniem negocjacji z KE PKN Orlen podpisał list intencyjny ze Skarbem Państwa w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad spółką Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Orlen 10 lipca rozpoczął proces ukierunkowany na przejęcie kontroli nad PGNiG. Według założeń Orlenu pierwszym etapem przedmiotowego procesu miały być negocjacje postanowień listu intencyjnego pomiędzy spółką a Skarbem Państwa, który posiada 71,88 proc. udziału w kapitale zakładowym PGNiG.

Rośnie napięcie w Grupie Lotos



Pojawiające się już wcześniej doniesienia dotyczące wprowadzenia środków zaradczych zaniepokoiły pracowników i związkowców Grupy Lotos.

- Zagrożenia dla pracowników i funkcjonowania firm sektora wynikają ze środków zaradczych, jakie Orlen zaproponował w toku negocjacji z Komisją Europejską, by przekonać unijnych urzędników do fuzji z Lotosem. Obawy Brukseli wywołuje wpływ tej transakcji na konkurencję na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej - informują związkowcy ze Związku Zawodowego Inżynierów i Techników Grupy Lotos. - W ocenie strony społecznej środki zaradcze są sprzeczne z oficjalnymi deklaracjami PKN podczas publicznych debat. Lista ustępstw jest długa, dotyczy asfaltów i w obszarze logistyki, a przede wszystkim w zakresie funkcjonowania stacji paliw. Mówimy o strategicznej infrastrukturze - rurociągach i bazach. To działanie wbrew ekonomii, przede wszystkim spowoduje osłabienie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Brak myślenia o rozwoju sektora naftowego. Jest tylko hasło idei powołania wielkiego koncernu bez pełnej analizy oceny skutków dla wszystkich firm, a przede wszystkim dla regionów, w których dotychczas funkcjonują.

PKN Orlen przejmuje Grupę Lotos i Energę



Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 r. podpisaniem listu intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19 proc. głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. W kwietniu 2018 r. w Grupie Lotos rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. W lipcu 2019 roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej formalny wniosek o zgodę na koncentrację. Z kolei pod koniec sierpnia 2019 r. podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen a Skarbem Państwa i Grupą Lotos, określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 roku płocki koncern, w ramach wezwania, przejął akcje Energi stanowiące ok. 80 proc. kapitału zakładowego oraz około 85 proc. ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu spółki, a docelowo chce mieć 100 proc. udziałów w Enerdze.

  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.
  • Decyzja Prezydium Rady Ministrów (nr 47/71) o budowie rafinerii w Gdańsku zapadła 5 maja 1971 roku.

Orlen już starał się o przejęcie Lotosu



Prawie 20 lat temu Orlen starł się o przejęcie Lotosu. Na początku lat 90. XX wieku miała miejsce pierwsza próba prywatyzacji firmy. Wówczas Lotosem zainteresowany był tylko fiński koncern Neste, lecz oferował zbyt mało. Mimo obaw, że przyszły właściciel może zamknąć mało dochodową rafinerię i zostawić tylko park zbiorników, próbę prywatyzacji powtórzono. W 2001 roku wybrano na inwestora angielską firmę deweloperską Rotch, ale pojawiło się podejrzenie, że stoi za nią rosyjski Lukoil.

Następnie potencjalnym inwestorem został PKN Orlen, który został jednocześnie partnerem firmy Rotch. Uzgodniono, że Orlen będzie pełnił rolę głównego zarządzającego. Już wtedy pojawiły się obawy, że Rafineria Gdańska przestanie istnieć jako odrębny podmiot. Przetarg dotyczył sprzedaży 75 proc. akcji Rafinerii. Ostatecznie prywatyzację przerwano, a Rafineria Gdańska otrzymała zadanie konsolidacji i restrukturyzacji rafinerii południowych i firmy wydobywającej ropę - Petrobaltic.

Od Rafinerii do Grupy Lotos



Rząd podjął decyzję o budowie nowej rafinerii 7 maja 1971. Budowa gdańskiej rafinerii w latach 1972-77, wraz z Naftoportem, była pierwszą inwestycją w PRL-u realizowaną według zachodnich licencji i technologii oraz kierowaną przez zachodnią firmę - włoskie Snamprogetti. W decyzji napisano, że rafineria powstanie w Gdańsku, rozważano też lokalizację w Pszczółkach - 20 km od Gdańska. Myślano też o gdyńskim Oksywiu. Pierwszą siedzibą Rafinerii Nafty "Gdańsk" w Budowie były stare budynki mieszkalne wydzierżawione od Gdańskich Zakładów Fosforowych. Pierwszą partię ropy naftowej przyjęto do zbiorników rafineryjnych w 1975 roku. Oficjalnie uruchomiono rafinerię, a konkretnie częściowo zbudowany Blok Paliwowy 29 listopada, aby w dniu rozpoczęcia VII Zjazdu PZPR zacząć przerób ropy.

W kwietniu 1992 otwarto pierwszą firmową stację paliw w Redzie. W 1990 r. rozpoczęto produkcję flagowego oleju Lotos, od którego pochodzi obecna nazwa firmy. W 1994 roku rurociągowa ropa rosyjska nazwana Ural lub Rebco stała się podstawowym surowcem przerabianym w rafinerii. W czerwcu 2002 r. powstała Grupa Lotos SA, do której w ciągu kilku lat dokooptowane zostały rafinerie w Czechowicach, Gorlicach i Jaśle, a następnie firma wydobywcza Petrobaltic. W czerwcu 2005 r. Lotos stał się spółką giełdową. W latach 2007-2011 Program 10+, dzięki czemu rafineria zaczęła zaliczać się do dużych zakładów - z przerobem ropy ponad 10,5 mln ton rocznie. Projekt EFRA (2017-2020) sprawił, że rafineria może produkować prawie wyłącznie produkty wysokomarżowe.

Wyniki finansowe Orlenu i Lotosu



Grupa Orlen osiągnęła w 2019 roku zysk netto 4,3 mld zł. Orlen przerobił ok. 33,9 mln ton ropy naftowej, odnotowując przy tym rekordową sprzedaż wolumenową na poziomie 43,3 mln ton. W 2019 r. na inwestycje wydano ok. 5,5 mld zł.

Natomiast zysk netto Grupy Lotos wyniósł w całym 2019 roku 1,15 mld zł. Przychody ze sprzedaży wyniosły 29,4 mld zł, czyli były o 628,4 mln zł (2,1 proc.) niższe niż w 2018 roku, przede wszystkim z powodu mniejszego wolumenu sprzedaży oraz niższych notowań cen ropy i produktów naftowych na rynkach światowych. Wolumen sprzedaży produktów, towarów i materiałów ropopochodnych w 2019 roku obniżył się o 1,3 proc. w porównaniu z 2018 rokiem.

W 2019 roku Grupa Kapitałowa Lotos poniosła nakłady inwestycyjne w kwocie ponad miliarda złotych, z czego największą pozycję stanowiły nakłady związane z projektem instalacji opóźnionego koksowania (projekt EFRA), wydobyciem zasobów ropy naftowej i gazu ziemnego, dotyczące głównie złóż B8 na Morzu Bałtyckim, Sleipner oraz YME na Norweskim Szelfie Kontynentalnym.

Miejsca

Opinie (596) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • PIS się odwdzięcza za poparcie (1)

    Spójrzcie teraz w oczy wszystkim z pomorza którzy głosowali na PIS

    • 4 1

    • nabrali wody w usta

      • 0 0

  • Muszą być takie fuzje w polskiej gospodarce, (2)

    by możliwe były potężne inwestycje!
    Część Polaków karmiona propagandą antypisowską tego nie pojmie, bo ma zakodowane, że wszystko co obecny rząd robi jest złe a priori.

    • 2 5

    • (1)

      Mam nadzieje, ze piszesz to z obowiazku a nie dlatego, ze w to wierzysz. Jakie inwestycje? Jaka wielka inwestycje popelniono w ciagu ostatnich 5 lat? Najlepszym przykladem "wstawania z kolan" jest "ratowanie przemyslu okretowego" - jest w gorszej formie niz zanim zaczeli go "ratowac". A to dla nas, w Gdyni i Gdansku, temat dosyc priorytetowy, zdawaloby sie?

      Rzeklbym raczej, ze czesc Polakow, karmiona propaganda pisowska, jest glucha i slepa na fakty. Nawet jak ich okradaja, to usmiechaja sie blogo - szczesliwi, ze kradna " nasi".

      • 1 0

      • przecież mamy już stępkę

        • 0 0

  • Kolejny krok to wykopać lidle i biedronki (5)

    Zrobić sklepy Społem z polskimi produktami. Brawo PiS

    • 13 16

    • a kto zabrania np Społem, albo po prostu tobie otwierania sklepów ?

      większej bzdury dawno tu nie było

      • 0 0

    • (2)

      i wykopać z polskich ulic wszystkie niemieckie samochody. Nie będzie niemiec pluł nam w naszą polską, pisowską twarz!!!

      • 7 1

      • Polacy nic nie produkują,

        wiec co chronic?

        • 0 0

      • Ale czym wtedy będą jeździć politycy? Jak głównie poruszają się autami takimi jak bmw audi mercedes

        • 3 0

    • No prosze - a jednak ktos wpadl na to, ze monopol Spolem to najlepsza rzecz. Pogratulowac. Po co wlasciwie bylo obalac te komune?

      • 3 0

  • Gdańsk kult lewactwa, szatanizmu, zła,

    Mam was dość Gdańszczanie, o co mi chodzi, już tłumacze. Pochodze z centralnej polski z biedniejszego regionu, ale czystszego moralnie, jestem polakiem słowianinem. Po przeprowadzce do Gdańska na początku byłem pod wielkim wrażenie, dużo ładnych kobiet, restauracji, i usmiechniętych ludzi, w moim regionie to niemożliwie, ludzie sa zapracowani i nie mają czasu na przyjemności. Po jakimś czasie zacząłem się zastanawiać jak to możliwe, skoro tutaj ludzie nie są bardziej inteligentni, wykształcenie itp. Otóż pieniądze w Gdańsku sa z inwestycji finansowanych przez zachodnie koncerny której w zamian wymuszaja na miejscowej ludności podporządkowania pod ich zasady, czyli LGBT, promowanie edukacji sexualnej, tatułowania się, niszczenia swojej duszy, oraz portu w Gdańsku który swój zysk zawdzięcza zyskom dzięki centralnej Polsce, bo to z nią odbywa się handel. Dzisiaj obserwuje że Gdańsk to miasto przesiedleńców z byłych kresów wschodnich, którzy plują na przyjezdnych i uważają się za lepszych a jest inaczej, wy miejscowi sprzedaliście się zachodnim wpływom a one powoli przejmują kapitał a z was mają ubaw. Więcej godności, moralności, honoru mają polacy z innych regionów Polski. Sytuacji jest podobna jak Wrocławiu, Szczecinie gdzie ludnośc zapomniała jakie ma korzenie, i z własnej głupoty się degeneruje i popiera ten cały syf.

    • 0 0

  • Bedzie jak z Browarem

    w Elblągu. Setki miejsc pracy po fuzji z Grupą Żywiec zostali sami fizyczni na produkcji, całe biuro kierunek Urząd Pracy nieliczni trafili do centrali w Warszawie.Jezeli jest jakas komórka w Płocku to analogiczn odpowiednik w Gdańsku przestanie istniec.
    Wszystkim sie dostanie, bo Lotos dobrze placil, nieruchomosci, salony samochodowe, usługi.... Taka cena za bycie Teczowym Trojmiastem

    • 2 0

  • Nareszcie razem! Polska zaczyna się liczyć w Europie (31)

    Urodziłem się w Gdańsku i jestem z Pomorza. Bardzo się cieszę, że w końcu Lotos łączy się z Orlenem. Zyska Polska i pracownicy koncernu. Przede wszystkim wreszcie zdobędziemy silną pozycję negocjacyjną w Europie i nowe możliwości rozwoju. Lepiej współpracować, niż konkurować. Trzymam kciuki za dalsze inwestycje.

    • 91 289

    • (9)

      Polska zyska, Gdańsk straci.

      • 22 15

      • Polska też nie zyska. tak naprawdę to rząd sprzedaje Lotos spółce Orlen i ma kasę jednorazowo do skarbonki. ale pozbywamy się Lotosu, Orlen jest tylko częściowo polski.

        Każdy d**il który lamentował jakto rozsprzedano polskę od transformacji powinien drzeć japę i teraz. Tracimy strategiczną firmę...

        • 0 0

      • (6)

        A Gdańsk to nie Polska?

        • 16 6

        • Nie (5)

          • 17 8

          • I w tym problem.

            • 0 0

          • (3)

            Polska zyska, Gdańsk zyska

            • 8 22

            • Niestety i Polska straci i Gdańsk straci. Zyskają jedynie kadry zarządzające obiema firmami oraz procesem przyłączania Lotosu do Orlenu. Zyskają na pewno koncerny / firmy, które przejmą od Lotosu aktywa, których musi się pozbyć.

              • 9 2

            • (1)

              I tego się trzymajmy! Zyskamy na tym wszyscy, dobra zmiana nadchodzi :)

              • 5 14

              • Ojej, ojej.

                • 2 1

      • to trzeba było GPEC nie sprzedawać

        teraz lament a 60 baniek lipsk przytula.

        • 1 1

    • jasne, Gdańsk straci podatki (1)

      zapomnij o nowych ulicach, chodnikach

      Tak bardzo nienawidzisz Gdańska?

      • 23 8

      • miliadry długu to z tej gospodarności ?

        • 1 1

    • Mateusz

      Gdzie ta apteka i co mam kupić. Bo widze ze składa myśli fantastycznie.

      • 0 1

    • Mam nadzieję, że opłacało się klepanie tylu znaków. Pozdrawiam

      • 1 1

    • (1)

      zapomniałem dodać: Szanowni Towarzysze! Szanowne Towarzyszki! Ludzie Postępowej Polskiej Prawicy Socjalnej! Łączmy przedsiębiorstwa twórzmy miejsca pracy naszym narodowo-socjalistycznym przewodnikom, drenujmy kieszenie prywatnego wyzyskiwacza ku chwale Ojczyzny ! Nasza Dojna zmiana najlepiej wie jak zarządzać majątkiem ! Owoce do obejrzenia w Państwowej Telewizji !

      • 14 3

      • Masz wprawe w tych sprawach. To wrodzone czy nabyte?

        • 1 2

    • (3)

      tak, z Pomorza, pewnie od księdza z Sierakowic. Zabiorą Gdańskowi bo im nie wchodzi w d.. za pińcet. Upaństwowią wszystko a ciemny lud (to nie moje określenie, Jacek Kurski, szef telewizji to wymyślił) będzie bił brawo

      • 20 9

      • (2)

        - Słuchaj no Kurski...
        - Tak panie prezesie
        - Wiesz, że nawet cię lubię...
        - Dziękuje panie prezesie
        - Ale te dwa procent więcej na naszego, to za mało.
        - Oczywiście panie naczelniku.
        - Przy kolejnych wyborach chcę zdecydowanego poparcia narodu dla Partii. Dorzucimy TVP dwa razy tyle co ostatnio.
        - Przy czterech miliardach przed wyborami da się załatwić panie naczelniku.
        - Trzymam cię za słowo...
        - Proszę się nie obawiać. Mam swoje metody...
        - A jaki masz pomysł?
        - Zapowiemy, że głosujący na PiS unikną eutanazji, dostaną forsę ze sprzedaży TVN i likwidacji Wyborczej, darmowy bilet z tego wielkiego lotniska co go jeszcze nie ma, będą wpuszczani bez kolejki na promocje do Żabki i dostaną po słoiku majonezu, który podrożał. No i tradycyjnie już powiemy, że opozycja to Niemcy i pedofile.
        - Kto w to uwierzy?
        - Ciemny lud to kupi. Jak zawsze.

        • 23 7

        • Frustracja wali w łeb na maxa.
          Co będzie za 3 lata, PO następnej klęsce?

          • 1 6

        • brawo

          w punkt !!!!!

          • 7 3

    • gratuluję myślenia PGR

      • 3 1

    • Nudne sa te entuzjastyczne wpisy na jedna modle. Wymysla je jedna osoba? Chyba stac Was na wiecej.

      • 7 1

    • Lepiej współpracować niż konkurować

      najlepszy żart jaki dziś słyszałem. To połączmy wszystkie przedsiębiorstwa w Polsce w jedną firmę pod szyldem PIS.

      • 16 1

    • Bzdury piszesz! (4)

      Jakie liczyć? 27:1
      Poczekaj na negocjacje w sprawie funduszy pomocowych.
      Jedno jest pewne gdyby nie UE gospodarczo bylibyśmy jak Białoruś.

      • 22 11

      • (1)

        Nie koniecznie. Dla ciebie silni jesteśmy dzięki unii ale jest na świecie pełno państw silnych które do żadnej unii nie należą. Ale aby być silnym trzeba mieć porządnych polityków a nie popis ciągle przy władzy

        • 8 19

        • Które to te silne państwa z byłego bloku komunistycznego?

          • 12 1

      • Żyjesz przeszłością. Kluczowe stanowisko komisarza ds. rolnictwa UE ma Polska (1)

        • 4 13

        • i co z tego jak dojna zmiana to dyzma na dyźmie

          • 9 8

    • Z d*p.. jestes a nie z Gdanska. Im chodzi tylko o wydojenie Lotosu i stanowiska dla kolesi pisowskich. Pis jest gorszy od komunizmu

      • 21 6

    • (1)

      Nie wiem gdzie teraz mieszkasz ale takie pisanie dowodzi że nie masz pojęcia o gospodarce i inwestycjach. Spytaj się ludzi z Lotosu czy się strasznie z tego cieszą. Ty jako gdańszczanin piszesz takie bzdury? Ja na Twoim miejscu spaliłbym się że wstydu!

      • 27 6

      • Zwiazkowcy PO ukladzie sie boja

        Znam takiego jednego co z pensji 5 tys kupuje trzecie mieszkanie. Ktoś mu dał przykład.

        • 4 18

  • (1)

    to tacy ludzie jak prezydentowa , mysioszczurek co sprzedal polske caly czas daza do upadku polaski wszystko dla niemiec i wlasnych korzysci

    • 1 2

    • Uspokoisz nieco mysli i wytlumaczysz sens tego belkotu?

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Super (30)

    Teraz jeszcze budowa portu w Gdyni i dróg do CPK. Gdańsk i całe Trójmiasto ma szansę stać się hubem przeladunkowym na Bałtyku. Mniejsze jednostki i mniejsi armatorzy do Elbląga. Gdyby jeszcze ktoś w samym mieście potrafił rządzić .....

    • 101 207

    • (17)

      Ile masz tych jednostek na Bałtyku o zanurzeniu 4m (bo takie tylko wejdą do elblaga) jakieś 95% jednostek na Bałtyku ma zanurzenie 6m. Widzę że propaganda dobrze weszła szkoda że sam faktów nie potrafisz szukać

      • 36 7

      • Znowu mity o czterech metrach (2)

        i łączenie wszystkiego z "propagandą". Widać, ze totalna opozycja założyła ludziom blokady na inne informacje, niż antypisowskie.

        • 0 3

        • A TVP ile zawistowalo? 6 metrow?

          Ale masz racje - te 4 metry to troche duzo, biorac pod uwage splycanie toru wodnego. Na marginesie, ciekawe jak wygladaja szacunki kosztow zwiazanych z jego utrzymaniem.

          • 0 0

        • Mity? Czy kiedykolwiek byłeś nad Zalewem Wiślanym?

          • 1 0

      • z tym Elblągiem to za wcześnie z tym kanałem... (13)

        ale kolego...są pogłębiarki. W XIX w. kanał sueski budowano a Ty widzisz problem z płytkim podejściem do Elbląga. Kwestia tylko taka, że to się nie opłaca w tej chwili zupełnie. takie rzeczy powinna robić spółka operująca portem w Gdańsku i decydować czy warto tego typu inwestycję robić czy nie. A spółka powinna być na giełdzie a nie być obsadzana przez kacyków miejscowych.

        • 6 14

        • takie tam (5)

          tylko że umocnienia brzegów są zrobione pod głębokość 4m - więc pogłębiarką tam nic nie zdziałasz bo nabrzeże spłynie do kanału

          bubel od samego początku - ale ..... przygłupia gawiedź to kupiła.....

          • 17 4

          • na pierwszy rzut oka zgadzam się ale... (3)

            może ma to sens jako jakiś port wspomagający, przed załadunkiem na większe jednostki. W tej chwili jak przypływa kontener to nie jest zawsze tak że jest jeden właściciel towaru tego co w środku. Trzeba go rozparcelować, podzielić, przenieść do magazynu "drobnicowego". Pakowanie w drugą stronę podobnie. Nie jestem specem od procesów logistycznych morskich, jestem ich klientem. Można by też tam jakiś fragment odstąpić Białorusinkom za kasę niech mają okno na świat....luźne pomysły...ale nie moja branża

            • 0 6

            • Zalew (1)

              Zalew wiślany jest mega płytki, tu nie pomoże pogłębianie drogi do Elbląga, to od początku jest propagandowa budowa i tylko kajaki i małe jachty będą korzystały z tego przekopu, ponad miliard wyrzucony w wodę...ile istnień ludzkich można by było za ta kasę uratować, małych dzieci co czekają na operacje... ale ten chory rząd ma megalomańskiego zapędy i musi robić duże projekty jak za komuny...

              • 15 5

              • To teraz sobie wyobraź, że TVP dostało dotację 2x większą niż koszt budowy sztandarowej inwestycji PIS-u :-) (Jeśli ten miliard o którym piszesz to prawda)

                • 4 1

            • Port w Elblągu jako wspomagający dla Gdańska hahahaha i podwójne opłaty ciekawe jaka spedycja na to by poszła jak w godzinę jazdy dalej mogą bezpośrednio na duży statek załadować hahaha tak przypływa kontener z ładunkiem drobnicowym danej spedycji i jest on na magazynie danej spedycji dzielony na dalsze środki transportu a nie jest to robione przez port

              • 10 2

          • Jachty i kajaki będę przepływać ale bardziej same kajaki bo kto będzie chciał jachtem do Elbląga popłynąć

            • 1 3

        • Elblag jako alternatywa dla trojmiejskich portow - mrzonka.

          Porownanie z kanalem sueskim - absurd.

          A budowanie wg pewnych zalozen po to, aby za chwile poglebiac wg innnych nowych zalozen - to juz plan na miare planowania z czasow glebokiego PRL.

          Oczywiscie, ze technicznie wiele da sie ogarnac - ale pytanie, czy dany pomysl ma sens? Dla Elblaga, lokalnie - tak. W skali regionu, gdybys te pieniadze przeznaczyl np. na udroznienie polaczen drogowych i kolejowych z portem w Gdyni (bo Gdansk jest bardzo dobrze skomunikowany), korzysci bylyby bez porownania wieksze.

          • 12 1

        • wincyj betonu (1)

          miał wpłynąć kontenerowiec do Elbląga........ w międzyczasie Wisła wyschła.

          • 5 2

          • Njestety bez przekopu Mierszeja to wylęgarnia muszek i korek dla turystyki

            • 1 6

        • (3)

          No tak nie ma to jak porównać kanał do Elbląga z kanałem Sueskim hahaha jednak jest z ciebie spec zakład że poza jednostkami prywatnymi mało kto będzie z niego korzystal? Szacowany czas zwrotu inwestycji to tylko 450lat jeśli zamkną się w obecnym budżecie inwestycji w co wątpię gdyż na początku inwestycja miała kosztować 800milionow a już urosła do 2miliardow i coś czuję że na koniec urośnie jakoś do 2,5miliarda

          • 18 8

          • porównanie dotyczyło skomplikowania wyzwania (2)

            dobrze wiem że KS raczej bardziej po drodze kontenerowcom niż Elbląg i raczej dość szybko się spieniężył. Jeśli faktycznie kanał nie będzie w stanie przepuścić czegoś dużego do portu w Elbląg (nie mówię teraz, ale zakładając komercyjne pogłębienie podejście) to ktoś powienien iść do pierdla.
            Co do 2mld czy to dużo?...na jednym kontenerze towaru można zarobić od 30 do 120tys na czysto w mojej branży. Jakiś 0,1-0,3% od tego wliczona w koszty obsługi i idąca na rozwój infarstruktury byłby do przełknięcia. Pomnożyć to przez tysiące kontenerów, rozbić na 20 lat spłacaonych w kredycie.....wszystko zależy od wolumenu obrotu. Ale to musi mieć zastosowanie komercyjne a nie dla żagłówek :-)

            Dobra...uciekam stąd bo mnie od komuchów wyzywają i mają z tego radochę.

            • 7 8

            • (1)

              No tak kanał sueski był tak samo skomplikowany w budowie (10 lat budowy 163km długości) jak przekop przez piaszczysta mierzeję (1,3 km) Tak 30k to zarobi na towarze w kontenerze glfirma która ten towar produkuje a nie spedycja który go transportuje. Od kiedy stawka za kontener jest zależna od wartości towaru kiedyś sprawdzałem cenę za kontener do USA i cena wynosiła 1000 dolarów a opłaty portowe są stale i nie wynoszą stawki % od wartości towaru w kontenerze więc znowu udowadniasz że specem to może jesteś ale najwyżej od swoich majtek.

              • 7 6

              • a gdzie napisałem że są tak samo skomplikowane?

                Ty płakałeś że to niewykonalne w XXIw. , że zanurzenie 6m to mega problem a inwestycje znacznie bardziej skomplikowane bez takiego parku maszynowego budowano w XIXw.. To nie jest problem. Kwestia kasy.

                Naucz się czytać ze zrozumieniem i rozróżniaj tryb dokonany od niedokonanego w języku polskim. Napisałem że gdybym (podkreslam "gdybym" w poprzedniej wypowiedzi użyłem słowa "byłby") ponosił opłatę 0,1-0,3% wartości towaru to byłbym w stanie ją ponieść, nie pisałem, że tyle się płaci. Sprowadzając kontener dostaję jedną fakturę od firmy spedycyjnej i w pompie mam wszystko. Dlatego kanał powinien być własnością spółki portowej i ona powinna nim zarządzać.

                • 4 9

    • Mniejsi armatorzy do Elbląga ???

      Pojedyncze kontenery na kajakach ??? Pomyśl zanim...

      • 1 0

    • "śliczny" komentarz

      • 0 0

    • raczej ma szansę na peryferyzację w ten sposób

      brak central dużych firm, marginalizacja lotniska w Gdańsku poprzez CPK, i jeszcze dodatkowo konkurencja 3 portu w Elblągu - to sabotaż! a nie szansa

      • 0 1

    • nie pisz im za dużo bo ich POwskie głowy nie ogarniają tematu :-) (4)

      jeszcze nie kumają że to odnoga nowego jedwabnego szlaku kończąca się w Konstancy oraz Stambule. Projekt na 25 lat ale dzięki temu Trójmiasto może stać się dominatorem na Bałtyku i zgarniać towary od Karpat po Dniestr. Ale zaraz zaraz.....po co nam te porty jak już są w Hamburgu i Bremie :-). Niech kwiczą...my róbmy biznesy na pomoście bałtycko-czarnomorskim.

      • 18 36

      • Ktos tu czyta Bartosiaka :)

        To jest polityka ....

        • 2 2

      • Chyba Ci sie Trójmiasto z Kłajpeda pomyliło

        Z Kłajpedy będzie via Carpatią wszystko leciało do Stambułu. U nas będzie szczaw i mirabelki

        • 15 2

      • (1)

        na razie robicie biznesy typu burdel, skoki, bank za złotowkę, działeczki od biskupa i 100 innych dojnozmianowy komuchu

        • 42 11

        • Brawo

          • 5 0

    • Mniejsze jednostki?

      Przy braku odpływu maks zanurzenie 4m. Co to za jednostki? Na przyklad: Wymiary jednostki: długość 79,90 m, szerokość 10,90 m, zanurzenie 4 m, nośność 1980 t. Czyli 50 Tirow. Przekop jest dla spółki skarbu Państwa, ktora dopiero powstanie. Drewno z Mazur do Elblaga i na barki lub podobne jednostki. Dlatego Vat na drewno zostal podniesiony z 8% do 23%, bo teraz zarabia się na zwrocie Vatu, a nie na biznesie samym w sobie.

      • 1 0

    • pytano (1)

      jakie towary przypływają statkami o zanurzeniu 4m? bo chyba nie kontenerowce mniejszych armatorów
      ostatecznie okaże się, że z inwestycji za gruuuube miliony korzysta kilka żaglówek.

      • 14 2

      • Jak a to nasze lotniskowce tamtędy nie będą pływać ? Wkoncu na inwestycja ma podobno również znaczenie dla bezpieczeństwa kraju XD

        • 6 0

    • huba to ty masz we łbie kacperku

      • 32 16

  • Lotos to gniazdo PO - etaty etaty i etaty

    i stąd ten skowyt

    • 1 3

  • Opinia wyróżniona

    Dramat (53)

    Dramat dla miasta, dla regionu.
    Komu to przeszkadzało powiemy po latach? Jak firma przynosi zyski to od razu trzeba to psuć?
    Kilkaset wysokodochodych miejsc pracy poszło.......
    Związkowcy się obudzili?

    • 243 93

    • sprawiedliwy (1)

      nareszcie ! po co tyle stanowisk kierowniczych,po co tyle spółek,spółeczek,nareszcie dotknie to tych,co całymi rodzinami bojkotowali w Warszawie przeciwko obecnemu rządowi,nastąpi wreszcie zmiana warunków pracy i płacy,nikt nie jest przwiązany do stanowiska dożywotnio!

      • 1 1

      • Tak! Bo nalezy karac tych, co maja czelnosc protestowac (wraz z rodzinami) i maja zdanie inne niz jedyne sluszne. A krasc moga tylko nasi!

        Oto sprawiedliwosc.

        A tak naprawde absolutnie gleboki PRL, wlacznie z gadka o "pracy i placy" - co chwila nawiazania zywcem z tamtej epoki.

        • 0 0

    • Szansa na jakakolwiek normalnosc to była 12 lipca

      Teraz to mozecie PiS w d pocałować...

      • 0 1

    • masz na mysli GPEC

      • 0 0

    • Dramat? (3)

      Sami krzyczycie o dekarbonizacji a kto to ma sfinansować? Nakłady na produkcję energii odnawialnej są ogromne, skąd wziąć na to kasę? Tylko ogromny koncern może udźwignąć takie koszty. Po to jest to połączenie. Nie chcecie węgla to musicie się z tym pogodzić

      • 11 18

      • (1)

        Nie wiem kto o tym krzyczy ale nie ja. Uwazam, ze Polska powinna produkowac energie z tego co ma, czyli z wegla, a wysilki powinny isc w kierunku jak najlepszego oczyszczania spalin. Uwazam tez, ze Polska powinna z taka sama troska i zaniepokojeniem przyjrzec sie elektrowniom jadrowym we Francji i produkcji wiatrakow w Niemczech, czy aby nie emituja za duzo zanieczyszczen i czy odpady radioaktywne dobrze zabezpieczaja.

        • 2 10

        • Z węgla rosyjskiego oczywiście.

          • 1 0

      • tu mówimy o firmach bazujących na przetwarzanych węglowodorach

        dekarbonizacja gospodarki to dla nich jak woda święcona na diabła

        • 5 2

    • (5)

      fuzja nie oznacza redukcji etatów ;) a z tego co wiem - Orlen zapewniał, że takowej nie planują.

      • 5 32

      • Z tego co wiem Orlen zapewniał.....

        Premier zapewniał że powstanie prom, milion samochodów elektrycznych, PKS do każdej wsi.
        O 14 emeryturze nie wspominając - co zrobili z bonem wakacyjnym już wiemy.

        • 5 0

      • Zaktualizuj przekaz do 4b

        • 0 0

      • Orlen czyli kto? A jesli ten Orlen nie dotrzyma slowa to co mu za to grozi? Pewnie nic.

        • 16 0

      • Jak pisowcy coś zapewniają to będzie odwrotnie

        • 32 4

      • :D

        muahahahahahahahahhaha

        • 21 3

    • rafineria w Lotosie jest ale... (1)

      brak przemysłu petrochemicznego, który jest przyszłością tej branży. A Lotos jest zbyt malutki na takie inwestycje.
      Poza tym, niestety żyjemy w czasach korpokomuny...wszystko się łączy w coraz większe molochy i wolny rynek umiera. To tendencja wynikająca z globalizacji dotyczy wszystkich krajów. Lotos miał wybór: sprzedać się obcym, sprzedać się Orlenowi lub umrzeć powolną śmiercią w ciągu 20 lat.
      Tragedia to jest dla miejscowych kacyków i polityków...to prawda.

      • 22 36

      • Nie planują zwalniać - planują ludzi sprzedać razem ze stacjami i magazynami.

        • 0 0

    • W Lotosie państwo ma 100% udziałów, w Orlenie 35%

      Orlen przejmie Lotos i PGNiG, a później Putin przejmie pakiet udziałów w Orlenie.
      Za pomocą FSB nakłoni udziałowców do sprzedaży.

      • 1 3

    • Włochy Francja i Niemcy zrobiły tak samo, dlaczego ?? skoro to złe? (1)

      • 3 10

      • Co zrobili

        Jak jesteś taki biegły w tym biznesie to napisz co Niemcy i Francja zrobili. Coś tam słyszałeś ale sam nie wiesz co bo tego nie rozumiesz

        • 2 1

    • Dramat to jest dla cwaniaków oszustów którzy przyklejeni do PiS chcielirobić interesy z postkomunistami (2)

      Brawo Panie Obajtek ! Stop postkomunie !!!

      • 0 8

      • Nowy pomysl na nowy dzien? Skonczyly sie milusie wpisy?

        A jakich to przyklejonych cwaniakow zwalcza dzielnie Prezes Obajtek?

        • 5 0

      • To jakiś nowy przekaz

        3xx?

        • 5 0

    • dramat dla miasta to jest wszystko czym się ono zajmuje

      • 1 1

    • To szansa a nie dramat (4)

      Zobacz jak Orlen świetnie dogaduje się ze związkami. Lotos zyskuję dostęp do nowych możliwości i centrów badawczych. Może lepiej wyspecjalizować się w wodorze. Jego strategiczna pozycja nad morzem jest na tyle ważna, że na pewno nikt z niej nie zrezygnuje.

      • 16 68

      • ale odbierze centrale więc gadasz głupoty

        • 1 0

      • Ale to nie o to chodzi (2)

        Miałeś 2 polskie firmy zawiadujące rynkiem, teraz będziesz miał jedną, fakt że ogromną, ale za to sumarycznie na rynku będzie jej mniej niż poprzednio tych dwóch. 30% akcji, 9 składów paliw, prawie 400 stacji paliw pójdzie w inne ręce i jakoś wątpię, że będą one kupione przez polski kapitał. Ludzie pewnie nie stracą pracy ale zyski powędrują poza Polskę. I gdzie tu logika PiS-u mówiąca o tym, że pieniądze mają narodowość?

        • 47 9

        • oczywiście że pieniądze mają narodowość

          Ciekawe kto te stacje i magazyny kupi - MOL, Lukoil albo Rosnieft

          • 13 1

        • to dlaczego tak samo zrobiły Włochy Francja i Niemcy ??

          • 4 22

    • (12)

      Wychodzi niestety brak wiedzy. Szansa dla miasta, szansa dla regionu. Podatki dalej zostają na Pomorzu, miejsca pracy również, a fuzja będzie wpływać raczej na wzrost zatrudnienia niż na likwidowanie miejsc pracy... Duży może więcej, a to chyba taka pierwsza sytuacja, że mocny łączy się z mocnym

      • 37 99

      • Taaa.. już widzę te nowe miejsca pracy. (8)

        Będą... ale w centrali firmy, w Orlenie, u bylego burmistrza Pcimia: Obajtka. Tu zostanie kierownik regionu północ.

        • 69 13

        • Podakti zostają w Gdańsku (7)

          Nie wiem skąd pomysł, że podatki do centrali Orlenu...

          • 22 49

          • podatki zostaną w Gdańsku tak jak siedziba Banku Gdańskiego - pamięta ktoś jeszcze takie coś???

            • 13 0

          • Jak to z kad? (5)

            Jeśli fuzja ma polegać na kolejnych zwiększanych zyskach to będzie jeden zarząd. Jak to gdzie w Płocku!
            A tu będzie zakład produkcyjny i tyle.

            • 34 7

            • (1)

              O matko! " z kad"

              • 19 2

              • PiS się mści

                Gdańsk nie chce być spisiony i to się dyktaturze nie podoba

                • 25 4

            • (1)

              Dokładnie, podatek CIT jest ważniejszym składnikiem budżetu gmin niż PIT. Tam gdzie zarząd, tam CIT wraca.

              • 12 11

              • Nie masz bladego pojęcia o działaniu takich grup kapitałowych

                Lotos będzie miał dochód 0 bo tak to sobie Orlen ułoży w kosztach i CIT też będzie 0.

                • 22 4

            • widać że masz pojecie o wszystkim, nawet o poprawnym pisaniu...co za matoł

              • 2 3

      • daleś sobie bzdury wmówić ??? czy trolujesz

        podatki zostaną w Gdańsku tak jak siedziba Banku Gdańskiego - pamięta ktoś jeszcze takie coś???

        • 2 2

      • Jeszcze chyba nie było w historii takiej fuzji

        która by wyszła na zdrowie komuś poza właścicielami... Przez pierwsze pół roku, może rok, będzie "po staremu" a potem równa w dół.

        • 33 6

      • Heh brak czytanie wychodzi

        To, że zostanie sama Rafineria, a nie cały lotos to uszczupli w podatkach o spory kawał chleba.
        Stacje zostaną sprzedane (80% kupi ktoś inny, a 20% przejdzie pod zarządzanie do Orlen).
        Spółka Lotos i BP też idzie pod młotek i pewnie całość przejmie BP, więc odpadną z tego przychody.
        Zbycie składów Paliw, więc przychody z ich tytułu też pod młotek.

        Zostanie tylko sama rafineria i zyski z rynku hurtowego.
        Do tego idziemy dalej skoro te działalności pójdą pod młotek to i ludzie stracą pracę tu w Gdańsku na korzyść tych miast, gdzie znajdą się nabyte części firmy. Można spokojnie założyć, że 30-40% ludzi straci pracę lub będzie zmuszona się przenieść.

        • 41 7

    • nie planują zwolnień (3)

      Miejsca pracy zostają, przecież nie planują nikogo zwalniać. Nie panikuj ;)

      • 13 35

      • gdzie to niby było powiedziane....wsadza swoich....i do czego to doprowadzi????

        • 0 0

      • Jesli za niedotrzymanie publicznych obietnic zaczna wsadzac do wiezienia to uwierze. A na razie kazdy moze paplac co mu sie podoba wiec nie ma powodu zeby w to wierzyc. W sumie to nawet nie ma sensu dokladnie czytac takich newsow bo duza czesc informacji to klamstwa, ktore nazywa sie PR.

        • 7 1

      • od pieciu lat nie planują podnosic podatków....

        i vat mieli obniżyć...

        • 19 5

    • (3)

      Tu obie firmy przynosiły zyski. Teraz dwóch silnych graczy się łączy. IMO działa to na naszą korzyść. Co do miejsc pracy to rafinerii nie przenoszą. Zostaje w Gdańsku i tu będą płacone podatki. Takie fuzje nie załatwia się pokątnie i od dawna się mówiło, że do niej dojdzie, więc i związki o niej wiedziały.

      • 10 44

      • Chyba nie doczytałeś artykulu (1)

        Orlen zobowiązał się sprzedać 80% stacji paliw Lotos i 30%innych galezi: asfalty, paliwa lotnicze, wytwarzanie obcej firmie (najprawdopodobniej zagranicznej). Tak żeby połączony lotos plus Orlen nie były zbyt duze. To nie ma nic wspólnego z bezpieczeństwem energetycznym ani z zachowaniem miejsc pracy i podatków w Gdansku

        • 42 2

        • Pewnie warunki KE i tak były dużo twardsze

          • 2 3

      • Skąd wy piszecie takie bzdury

        że tu będą płacone podatki!? Podatki będą płacone tam gdzie sobie tego zażyczy Kaczor i jak to sobie Orlen ułoży w księgowości. Nie macie pojęcia o tego rodzaju biznesie.

        • 19 4

    • (1)

      Główny problem ten że Bruxela storpedowała to co najważniejsze.

      • 2 4

      • wspieranie górnictwa z kieszeni polskiego kierowcy przeszło

        zobowiązania energi względem kopalń orlen nabył już jakiś czas temu a teraz bez konkurencji na rynku paliw będą mogli transferować dowolne kwoty z kieszeni kierowców do kopalni...

        było coś ważniejszego?

        • 6 0

    • Kilkaset dochodowych miejsc pracy dla swoich rodzin, znajomych itd.

      • 3 2

    • Ciekawe gdzie teraz Duda od związków

      Mam nadzieję że prace stracą ci co na PiS głosowali ....

      • 22 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane