• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.

Za drugim podejściem udało się wyłonić wykonawcę terminalu promowego w gdyńskim porcie. Inwestycję zrealizuje Korporacja Budowlana Doraco. Ofertę przyjęto, choć zaproponowana cena jest wyższa, niż oczekiwał Zarząd Morskiego Portu Gdynia.



Port Gdynia wyłonił wykonawcę w przetargu na budowę terminalu promowego. Najatrakcyjniejszą ofertę złożyła Korporacja Budowlana Doraco. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie prawie 281 mln zł.

Był to już drugi przetarg. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. Tym razem sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł.

Całość będzie więc droższa o ok. 60 mln zł, niż zakładał ZMPG. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł. W sumie wpłynęło siedem ofert. Do 10 grudnia pozostali oferenci mają czas na odwołania.

Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdańska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową.

Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

  • Terminal tylko dla jednej firmy? (6)

    Tylko stena będzie mogła go używać?

    • 19 27

    • NIE

      • 16 4

    • (1)

      typowe polskie myślenie, nabudowali wszystkiego tylko o drogach zapomnieli
      wystarczy spojrzeć co się dzieje co dzień na obwodnicy, poczekajmy na śnieg to będzie wesoło

      • 13 12

      • Przesiądź się do komunikacji miejskiej

        A jeśli wyprowadziłeś się daleko od centrum miasta to Twój problem

        • 2 2

    • (1)

      Nie. Będzie to terminal publiczny

      • 10 0

      • Dom publiczny

        • 0 3

    • Problem nie w samym terminalu.

      Żaden operator promów, w tym także Stena Nie będzie skłonna wkładać w tą inwestycję żadnych pieniędzy bezmyślnie. Przystań promowa, podobnie jak cały port gdyński, to nie inwestycja związana z patriotyzmem, a z biznesem i rzeczywistymi potrzebami obsługi istniejących linii promowych. Jak wiadomo PZB nie korzysta z istniejącej w Gdyni infrastruktury promowej z dość oczywistych względów. I powodów tego jest kilka. Zupełnie inny kierunek świadczenia połączeń i korzystanie z infrastruktury portowej w Gdańsku.

      • 0 0

  • Stena do Gdańska ! (2)

    ktoś coś mówił że nie powstanie bo stena do Gdańska ma odejść ? i co ? :-) negatywne marudy !

    • 33 23

    • To najpierw się dowiedz, kto mówił

      a dopiero później zamieszczaj posty.

      • 5 5

    • Takich planów nawet nie bylo

      • 3 0

  • porąbało kogoś (6)

    Terminal za 280 mln i dla jednej firmy paranoja niech Stena odejdzie wtedy w d*pę się ugryzą w zarządzie Portu

    • 31 41

    • Faktycznie może być słabo (3)

      Całkowita opłata portowa za jedno wejście wyjście promu to jakieś 4-5 tys EUR czyli około 20 tys zł.. 1000 operacji na rok daje jakieś 20 mln zł. Czyli czas zwrotu inwestycji to min.14 lat - chyba, że ilość operacji wzrośnie

      • 5 7

      • Przecież taki terminal buduje się na dziesiątki lat! (2)

        Więc w czym problem? W dodatku trzeba spojrzeć na sprawę szerzej, taki terminal to dodatkowe możliwości rozwoju dla polskich eksporterów, firm przewozowych, itd.

        • 13 1

        • Jakich ? (1)

          Eksporterow i czego ?

          Moze dokladniej cos napisz .

          Bo to co napisales to chyba slogan przed wyborczy .

          Czyli BAJKA .

          • 0 5

          • Pracuję w spedycji.

            Nie ucz ojca dzieci robić. Bo o rynku transportowym nie masz pojecia.

            • 0 0

    • a może to po to by właśnie NIE odeszła?

      no niestety, ale z promami nie jest tak jak z samolotami - operatorów jest znacząco mniej

      • 9 0

    • Witamy specjalistę ds. inwestycji

      wiemy, na pewno zrobiłbyś to lepiej, a oni na pewno nie zrobili biznesplanu. Wierzę, że znasz się lepiej na inwestowaniu dużych pieniędzy, także nie czekaj, skontaktuj się z nimi jeszcze dzisiaj! Zaoferuj im swoje usługi!

      • 10 0

  • (9)

    Przy obecnym rozwiązaniu sieci dróg będzie totalny paraliż. Wystarczy w gadzinach szczytu zobaczyć jaka jest sytuacja w okolicy Węzła Ofiar Grudnia 70, ul. J. Wiśniwskiego i na Estakadzie Kwiatkowskiego. Należałoby rozpoczęć budowę od budowy nowych dróg

    • 101 11

    • Nie inaczej.

      • 7 2

    • Chłopie obudź sie

      Szczur ma teraz inne ważniejsze sprawy niż drogi takie np jak budowa nowych pomników...

      • 10 6

    • (6)

      Już kiedyś pisałem o tym .Nim się wypowiesz na temat korków zobacz rozkład rejsów steny to zobaczysz że to albo rano ,albo wieczorem gdzie nawet 300 samochodów na Wiśniewskiego nie zrobi Ci paraliżu.W sezonie letnim jest ich o wiele więcej i daje radę więc nie przesadzaj. Po za tym nim to wybudują to powstanie nowa Węglowa.Zresztą i tak jeździsz rowerem to Ci powinno zwisać.

      • 12 8

      • "powstanie"

        W Gdyni to słowo magiczne.
        Plany i wizje...

        • 11 3

      • (1)

        Tylko że teraz na ul Chrzanowskiego tuż przy planowanym terminalu są tory kolejowe biegnace do portu. Kilka razy dziennie szlaban jest zamykany aby składy mogły wjechać na nab Dunskie albo Holenderskie.

        • 7 4

        • Przecież nie jest to na linii kolejowej gdzie jeżdżą pociągi z rozkładu tylko przetoki które są do opanowania tym bardziej że zarządza wszystkim port.Po za tym to od strony miasta byłby ewentualny problem od ul Polskiej nie przecinają tory.

          • 4 0

      • (2)

        To bedzie kilkaset pojazdów które zjadą z promu i tyle samo oczekujacych na wjazd a parkingów dla nich brak niestety. Uklad drogowy w tej lokalizacji nie poradzi sobie z tyloma dodatkowymi pojazdami.

        • 1 5

        • (1)

          Podejdź,podjedź pod obecną bazę i zobacz ile jest tam miejsca i później porównaj a na koniec skrytykuj lub zamilcz.

          • 4 2

          • Z obecnej bazy jest wyjazd na estakade. Obecnie Polska i Wisniewskiego jest juz mocno zakorkowana. Podejdź, podejdź a zobaczysz albo zamilknij.

            • 0 1

  • Most (7)

    A co z mostem z centrum na oxywie?

    • 50 13

    • (3)

      Dlaczego gamoniu kaleczysz nazwę Oksywie.Miejsce znane od wielu stuleci pod ta nazwą

      • 12 6

      • Bo moge

        • 3 6

      • Z Wikipedii. (1)

        "Nazwa Oksywie występowała od XII w. Wywodzi się prawdopodobnie od staroskandynawskiego słowa oxihoved, oznaczającego głowę wołu, co mogło być nawiązaniem do kształtu Kępy Oksywskiej. Zachowały się następujące zapisy nazwy: Oxsiua, Oxive, Okciua, Oxue, Oxivia, Oxiuia, Oxiwia, Oxiew, Oxivija. "

        • 7 1

        • wiki naprawdę?

          kto to weryfikuje :)

          • 3 1

    • (1)

      Nie da się.

      • 5 2

      • da sie choc karwiny tez czekaja na nowe drogi

        • 3 0

    • Ja jutro zaczynam budować ten most bo szczurek ma to gdzieś .Jego Oksywie , Obłuże, Pogórze nie interesuje od 20 lat on tylko centrum i mały kack i chwazno inwestuje.

      • 0 0

  • Tunel jest niezbędny !!! (6)

    Kiedy zbudujecie tunel pod Portem -z Sródmieścia na Dolne Oksywie?

    • 39 14

    • wtedy kiedy powstanie tunel na Puckiej i terminal międzynarodowy w Babich Dołach

      • 12 3

    • 1/10

      Kiedy Oksywie będzie warte tyle co Las Vegas.

      • 8 1

    • Nigdy

      UM już się wypowiadał w tej sprawie i stwierdził ze nie da się.

      • 7 0

    • Kiedys czytałam, że mają zacząć w 2056, czyli prawdopodobnie większość tu piszących bedzie na emeryturze i rzadko będzie poruszać się autem ;-/

      • 1 0

    • tunel dla statków (1)

      będzie tunel dla statków pod autostradą, która będzie szła z Muzeum Emigracji do Oksywia.

      jedyne ograniczenie to wysokość statku max 17,6 m

      i to wszystko już w 2079 r !

      • 4 0

      • Juz w 28 kadencji Szczurka

        • 1 0

  • ile dodatkowo tirów przejedzie Polską i Wiśniewskiego? (2)

    • 42 4

    • Te TIRy będą latały żeby Ci nie przeszkadzały.

      • 4 5

    • Nim się ośmieszysz naiwnym pytaniem zobacz charakterystykę np Stena Spirit gdzie jest podane 120.

      • 3 3

  • Masakra wyboru wykonawcy. Czyli znowu spór sądowy z inwestorem i podwykonawcami nas czeka :(

    • 18 7

  • obowiązkowe maski gazowe (2)

    Klienci przeprawy promowej muszą być obowiązkowo wyposażani w maski p-pyłowe. Po sąsiedzku terminal masowy emituje takie ilości pyłu węglowego, że wszystko w okolicy jest czarne jak na Śląsku za komuny. Poza tym malownicze góry złomu, jako atrakcja turystyczna i obowiązkowe korki ma estakadzie . Czarno to widzę.

    • 43 11

    • Sztygar

      Ruskie zajmą nowy kawałek Donbasu to i węgiel będzie lepszej jakości.

      • 4 1

    • Bo to port morski.

      Co byś tam chciał mieć, pola lawendy?

      • 7 0

  • Super!

    Rozwiązania drogowe w tej lokalizacji to jakaś pomyłka. Tych z Zarządu Portu chyba pogieło!

    • 37 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane