• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.

Za drugim podejściem udało się wyłonić wykonawcę terminalu promowego w gdyńskim porcie. Inwestycję zrealizuje Korporacja Budowlana Doraco. Ofertę przyjęto, choć zaproponowana cena jest wyższa, niż oczekiwał Zarząd Morskiego Portu Gdynia.



Port Gdynia wyłonił wykonawcę w przetargu na budowę terminalu promowego. Najatrakcyjniejszą ofertę złożyła Korporacja Budowlana Doraco. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie prawie 281 mln zł.

Był to już drugi przetarg. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. Tym razem sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł.

Całość będzie więc droższa o ok. 60 mln zł, niż zakładał ZMPG. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł. W sumie wpłynęło siedem ofert. Do 10 grudnia pozostali oferenci mają czas na odwołania.

Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdańska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową.

Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

  • xxxx

    a co z drogami dojazdowymi??? obecne rozwiązanie jest najlepsze,bo znajduje sie najbliżej Estakady, w nowym rozwiązaniu gdy z promu zjedzie ponad setka tirów zapchana będzie cała Polska i Wiśniewskiego oraz całe Śródmieście

    • 2 0

  • Terminal tylko dla jednej firmy? (6)

    Tylko stena będzie mogła go używać?

    • 19 27

    • Problem nie w samym terminalu.

      Żaden operator promów, w tym także Stena Nie będzie skłonna wkładać w tą inwestycję żadnych pieniędzy bezmyślnie. Przystań promowa, podobnie jak cały port gdyński, to nie inwestycja związana z patriotyzmem, a z biznesem i rzeczywistymi potrzebami obsługi istniejących linii promowych. Jak wiadomo PZB nie korzysta z istniejącej w Gdyni infrastruktury promowej z dość oczywistych względów. I powodów tego jest kilka. Zupełnie inny kierunek świadczenia połączeń i korzystanie z infrastruktury portowej w Gdańsku.

      • 0 0

    • (1)

      typowe polskie myślenie, nabudowali wszystkiego tylko o drogach zapomnieli
      wystarczy spojrzeć co się dzieje co dzień na obwodnicy, poczekajmy na śnieg to będzie wesoło

      • 13 12

      • Przesiądź się do komunikacji miejskiej

        A jeśli wyprowadziłeś się daleko od centrum miasta to Twój problem

        • 2 2

    • (1)

      Nie. Będzie to terminal publiczny

      • 10 0

      • Dom publiczny

        • 0 3

    • NIE

      • 16 4

  • Most (7)

    A co z mostem z centrum na oxywie?

    • 50 13

    • Ja jutro zaczynam budować ten most bo szczurek ma to gdzieś .Jego Oksywie , Obłuże, Pogórze nie interesuje od 20 lat on tylko centrum i mały kack i chwazno inwestuje.

      • 0 0

    • (3)

      Dlaczego gamoniu kaleczysz nazwę Oksywie.Miejsce znane od wielu stuleci pod ta nazwą

      • 12 6

      • Z Wikipedii. (1)

        "Nazwa Oksywie występowała od XII w. Wywodzi się prawdopodobnie od staroskandynawskiego słowa oxihoved, oznaczającego głowę wołu, co mogło być nawiązaniem do kształtu Kępy Oksywskiej. Zachowały się następujące zapisy nazwy: Oxsiua, Oxive, Okciua, Oxue, Oxivia, Oxiuia, Oxiwia, Oxiew, Oxivija. "

        • 7 1

        • wiki naprawdę?

          kto to weryfikuje :)

          • 3 1

      • Bo moge

        • 3 6

    • (1)

      Nie da się.

      • 5 2

      • da sie choc karwiny tez czekaja na nowe drogi

        • 3 0

  • Karlskrona może też niech wybuduje?

    Fajnie jakby nasi przyjaciele z Karlskrony też wybudowali nowy terminal bo średnio się tam można zmieścić w oczekiwaniu na prom.

    • 1 1

  • (9)

    Przy obecnym rozwiązaniu sieci dróg będzie totalny paraliż. Wystarczy w gadzinach szczytu zobaczyć jaka jest sytuacja w okolicy Węzła Ofiar Grudnia 70, ul. J. Wiśniwskiego i na Estakadzie Kwiatkowskiego. Należałoby rozpoczęć budowę od budowy nowych dróg

    • 101 11

    • (6)

      Już kiedyś pisałem o tym .Nim się wypowiesz na temat korków zobacz rozkład rejsów steny to zobaczysz że to albo rano ,albo wieczorem gdzie nawet 300 samochodów na Wiśniewskiego nie zrobi Ci paraliżu.W sezonie letnim jest ich o wiele więcej i daje radę więc nie przesadzaj. Po za tym nim to wybudują to powstanie nowa Węglowa.Zresztą i tak jeździsz rowerem to Ci powinno zwisać.

      • 12 8

      • (2)

        To bedzie kilkaset pojazdów które zjadą z promu i tyle samo oczekujacych na wjazd a parkingów dla nich brak niestety. Uklad drogowy w tej lokalizacji nie poradzi sobie z tyloma dodatkowymi pojazdami.

        • 1 5

        • (1)

          Podejdź,podjedź pod obecną bazę i zobacz ile jest tam miejsca i później porównaj a na koniec skrytykuj lub zamilcz.

          • 4 2

          • Z obecnej bazy jest wyjazd na estakade. Obecnie Polska i Wisniewskiego jest juz mocno zakorkowana. Podejdź, podejdź a zobaczysz albo zamilknij.

            • 0 1

      • (1)

        Tylko że teraz na ul Chrzanowskiego tuż przy planowanym terminalu są tory kolejowe biegnace do portu. Kilka razy dziennie szlaban jest zamykany aby składy mogły wjechać na nab Dunskie albo Holenderskie.

        • 7 4

        • Przecież nie jest to na linii kolejowej gdzie jeżdżą pociągi z rozkładu tylko przetoki które są do opanowania tym bardziej że zarządza wszystkim port.Po za tym to od strony miasta byłby ewentualny problem od ul Polskiej nie przecinają tory.

          • 4 0

      • "powstanie"

        W Gdyni to słowo magiczne.
        Plany i wizje...

        • 11 3

    • Chłopie obudź sie

      Szczur ma teraz inne ważniejsze sprawy niż drogi takie np jak budowa nowych pomników...

      • 10 6

    • Nie inaczej.

      • 7 2

  • Nowy Port Baza Promowa to do rozładunku RO-RO czyli samochodów - brak windy lub ruchomych chodników .

    • 1 0

  • w Gdańsku na prom do Szwecji wchodzisz z bagażem 4 piętra po stalowych schodach

    naszych inżynierków winda przerasta

    • 3 0

  • kłamstwa (1)

    Artykuł mówi nieprawdę. Doraco nie podpisało umowy oraz nie było dwóch przetargów. Odbył się tylko jeden.

    • 6 0

    • Mało wiesz

      Tu robi się interesy poza obiegiem

      • 0 0

  • Ile podwykonawcòw zbankrutuje?

    Vide port lotniczy Bolek?

    • 1 3

  • Tunel jest niezbędny !!! (6)

    Kiedy zbudujecie tunel pod Portem -z Sródmieścia na Dolne Oksywie?

    • 39 14

    • tunel dla statków (1)

      będzie tunel dla statków pod autostradą, która będzie szła z Muzeum Emigracji do Oksywia.

      jedyne ograniczenie to wysokość statku max 17,6 m

      i to wszystko już w 2079 r !

      • 4 0

      • Juz w 28 kadencji Szczurka

        • 1 0

    • Kiedys czytałam, że mają zacząć w 2056, czyli prawdopodobnie większość tu piszących bedzie na emeryturze i rzadko będzie poruszać się autem ;-/

      • 1 0

    • Nigdy

      UM już się wypowiadał w tej sprawie i stwierdził ze nie da się.

      • 7 0

    • 1/10

      Kiedy Oksywie będzie warte tyle co Las Vegas.

      • 8 1

    • wtedy kiedy powstanie tunel na Puckiej i terminal międzynarodowy w Babich Dołach

      • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane