• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.

Za drugim podejściem udało się wyłonić wykonawcę terminalu promowego w gdyńskim porcie. Inwestycję zrealizuje Korporacja Budowlana Doraco. Ofertę przyjęto, choć zaproponowana cena jest wyższa, niż oczekiwał Zarząd Morskiego Portu Gdynia.



Port Gdynia wyłonił wykonawcę w przetargu na budowę terminalu promowego. Najatrakcyjniejszą ofertę złożyła Korporacja Budowlana Doraco. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie prawie 281 mln zł.

Był to już drugi przetarg. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. Tym razem sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł.

Całość będzie więc droższa o ok. 60 mln zł, niż zakładał ZMPG. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł. W sumie wpłynęło siedem ofert. Do 10 grudnia pozostali oferenci mają czas na odwołania.

Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdańska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową.

Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

  • A nie lepiej zrobic terminal w Elblągu jak już będzie przekop mierzei? Szwedzi mieliby wówczas bliżej do Egiptu.

    • 20 5

  • Lupa (1)

    Czyli estakada dalej bez zmian a dojdą korki na Wiśniewskiego i polskiej,my się raczej cofamy a nie rozwijamy z tymi pomysłami

    • 22 2

    • Jak dojda ?

      Juz od dawna sa .

      • 0 0

  • Słabo to widzę. (4)

    Już teraz dojazd w godzinach szczytowego ruchu na odcinku od ul. Polskiej do byłego TOS jest bardzo utrudniony. Jak pamiętam to miał od tego nabrzeża odchodzić tunel, lub przeprawa mostowa na Oksywie, która rozładowała by ul. J. Wiśniewskiego i estakady od pojazdów jadących z dzielnic północnych do śródmieścia, dzielnic południowych jak i Sopotu. Do celowo miało powstać estakadą połączenie z obwodnicą śródmieścia Gdyni.

    • 14 0

    • Zarząd

      Kup nowe okulary.

      • 0 0

    • Tunel ? (2)

      Chłopie to jest totalne s-f

      • 5 1

      • (1)

        Pod Martwą Wisłą zrobili. To parę metrów więcej...

        • 0 3

        • I 150m wiecej

          Ale w gore.

          • 3 0

  • Budowa

    A czy obrotnica już jest bo chyba miała być na początku 2018 roku ?

    • 8 1

  • naj

    najlepsza lokalizacja była by w gdańsku drogi już są

    • 9 8

  • (1)

    od 30 lat przenoszą ten terminal w to miejsce
    uwierzę jak zobaczę
    póki co to zwykłe gdyńskie bicie piany

    • 10 6

    • To uwierz, bo stare magazyny właśnie wyburzono i teren jest gotowy na wejście budowlańców.

      • 1 0

  • Najwyższy czas!

    • 2 4

  • terminal promowy kosmicznych

    no dobra zbudują ten terminal a kiedy będą rakiety z niego startować no i czy będą na to klienci skoro lotnisko się nie udało

    • 5 3

  • Stenę, i terminale przeniesiemy do wArschawy (1)

    Centralny Terminal Promowy powstanie też na Mazo-Wszu

    • 8 1

    • do Radomia

      • 0 2

  • orlo (2)

    A kiedy wreszcie bedzie polaczenie promowe Gdynia - Nynashamn??? Plany dobre ale znajac realja polskie terminal moze bedzie gotowy za 15-20 lat.

    • 10 2

    • (1)

      Ta relacja dzialala w tym roku jakis czas (obslugiwana przez Stene). Ale niestety bez powodzenia. Polferries i drugi prom jaki wprowadzili w relacj Gdansk-Nynashamn okazal sie zbyt konkurencyjny dla Steny.

      • 0 0

      • Nie był konkurencyjny

        Tylko po prostu postanowili przeznaczyć ten statek na bardziej perspektywiczna trasę (dania-Anglia chyba?)

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane