• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.
  • Budowa terminalu może potrwać ponad dwa lata.
  • O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku.
  • Nowy terminal będzie zlokalizowany bliżej centrum miasta.
  • Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie.

Za drugim podejściem udało się wyłonić wykonawcę terminalu promowego w gdyńskim porcie. Inwestycję zrealizuje Korporacja Budowlana Doraco. Ofertę przyjęto, choć zaproponowana cena jest wyższa, niż oczekiwał Zarząd Morskiego Portu Gdynia.



Port Gdynia wyłonił wykonawcę w przetargu na budowę terminalu promowego. Najatrakcyjniejszą ofertę złożyła Korporacja Budowlana Doraco. Łączny koszt przedsięwzięcia wyniesie prawie 281 mln zł.

Był to już drugi przetarg. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. Tym razem sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł.

Całość będzie więc droższa o ok. 60 mln zł, niż zakładał ZMPG. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł. W sumie wpłynęło siedem ofert. Do 10 grudnia pozostali oferenci mają czas na odwołania.

Terminal powstanie przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

Przez ostatnie miesiące trwały prace przygotowawcze. Prowadziła je gdańska firma Zwar-bud. W sumie wyburzono cztery stare budynki portowe oraz stację transformatorową.

Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

Miejsca

Opinie (94) 2 zablokowane

  • czemu w starym dworcu morskim jest muzeum? nie mozna bylo go zaadaptowac do przystani promowej? (2)

    od lat Gdynia rzadzi gromada idiotow. I miastem i portem. Tuz przy centrum robia pod golym niebem przeladunek wegla i mialu weglowego. Zabytkowy budynek Dworca Morskiego przerabiaja na muzeum emigracji. Zaraz obok buduja nowy Dworzec Morski na potrzeby przystani promowej.... Naprawde nie moza bylo tego zabytku wkomponowac w przystan promowa tylko na sile walic tam muzeum emigracji?

    • 18 7

    • A jakbyś chciał tam przeprowadzić wyładunek aut z promów? (1)

      Bo chyba z miejscem tam z lekka krucho? Czasem warto się zastanowić zanim się coś napisze.

      • 6 1

      • Widać, że pomysł z Muzeum Emigraci

        w obecnej sytuacji to strzał w dziesiątkę. Bo ono pozwoli częściowo przytrzymać i wyedukować cześć turystów zanim nie rusza w polskie szlaki :)

        • 1 1

  • "...ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni" (3)

    Centrum Gdyni będzie miało większe znaczenie dla rozwoju ciekawych destynacji w mieście zwracając uwagę na przestrzeń czasu wolnego. Gdynia na nowo musi zdefiniować swoje plusy pobudować najlepsze muzea, promować sztuki uliczne i zielone skwery. Udostępnić ogromną przestrzeń dla sportu, rekreacji i współczesnym muzykom i artystom. Wyprowadzić całkowicie transport spalinowy z centrum.
    Miasto musi stać się wyznacznikiem stylu i piękna. Może świadczyć o tym fakt, że będzie wpisane na listę światowego dziedzictwa unesco zapierające dech Oryginalnego Modernizmu. Turystom i podróżnikom, aby ich tu przyciągnąć musi zaoferować orientalną kuchnię i prawdziwy miks kultur, stylów życia i trendów oraz religii. Głównie Skandynawowie muszą poczuć coś niesamowitego tak aby nazywać to po prostu czystą magią. Muszą polecać atmosferę miasta, architekturę, dobre jedzenie, ogromne przestrzenie i galerie, na zwiedzanie których warto poświęcić cały dzień. Także galerie handlowe czynne 7 dni w tygodniu przez 24 h , usługowe (także; upiększające, wellness, fitness, ......) i wiele możliwości spędzenia wolnego czasu: spacery w pięknej nie tylko ul.Abrahama, Starowiejskiej, ale stworzenie nowych scenerii, przejażdżki na rowerach, liczne skanseny kaszubskie, kultury oksywskiej,... i obowiązkowe Ogrody o rożnej tematyce.

    Koniecznie musi powstać Wielkie Centrum Przesiadkowe z prawdziwego zdarzenia połączone z PKP/SKM i z nowoczesnym Dworcem PKS oraz transportem miejskim, ponieważ nasi północni sąsiedzi cenią sobie dobre jedzenie, wygodne odzienie, miłą obsługę i dobrze zorganizowane szlaki dla zwiedzających.

    • 11 6

    • I tak nie wygra z "Diune City" w Mielnie .

      Ono ma przynajmniej finansowanie.
      Wiec to mrzonki i zbedne podbijanie bebenka...

      • 1 0

    • I bardzo dobrze!

      Marzenia trzeba mieć. Realia sa szczurkowate.

      • 1 0

    • Ty tak na poważnie ?

      • 1 0

  • trutka

    Ktoś Szczurowi podał trutkę !

    • 3 2

  • to cena tylko za plany i makietę?

    • 4 2

  • Po co jest ten miś?

    Co za bzdury!

    Po 1 szanowna redakcjo: było 1 przetarg, wówczas Zamawiający miał na ten cel 160 mln zł brutto i żaden z oferentów nie zmieścił się w budżecie.

    Po 2: nie było żadnego drugiego podejścia a Zamawiający wybrał Doraco jako wykonawcę z najkorzystniejszą ofertą

    Po 3: Zamawiający nie poinformował o podwyższeniu budżetu na ten cel a jest to jego obowiązek, wybrany wykonawca zaoferował o ponad 100 mln wyższą ofertę.

    Coś tu ewidentnie śmierdzi.

    • 5 2

  • kłamstwa (1)

    Artykuł mówi nieprawdę. Doraco nie podpisało umowy oraz nie było dwóch przetargów. Odbył się tylko jeden.

    • 6 0

    • Mało wiesz

      Tu robi się interesy poza obiegiem

      • 0 0

  • terminal (1)

    pierw wybudować hotel w którym pasażer będzie oczekiwał na prom kilka dni wcześniej bo przecież ulica polska systematycznie blokowana w weekend przez celebrytów udających sportowców ....brawo wy

    • 5 1

    • W wrrkend ?

      Wisniewskiego . Polska. Estakada sa ciagle zablokowane .

      • 1 0

  • terminale (1)

    pomysł na poziomie polandii,i włodarzy GDYNI. terminale promowe ,i ro/ro, buduje się poza miastem. Pasażerowie i marynarze dobrze o tym wiedzą.LUB,szeroka trzypasmowa droga, do obwodnicy.inne rozwiązania zrobią z Gdyni zakorkowaną D---pę

    • 6 2

    • Miasta

      Zwykle buduje sie poza portem...

      • 1 1

  • Nowy Terminal

    czy ktoś pomyślał wydając zgodę na nowy terminal że na janka wiśniewskiego pojawią się dodatkowe tysiące !!!!!!! tirów i tysiące samochodów osobowych-d**ilE

    • 3 2

  • Totalny paraliż myśleć o drogach tunel pod portem ze śródmieścia na dolne Oksywie a nie budować pomniki

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Witek

MBA, ACCA, biegły rewident, Partner Spółki Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci, od listopada 2013...

Najczęściej czytane