• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KE obawia się ograniczenia konkurencji po fuzji Lotos-Orlen

Robert Kiewlicz
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 08:52 (9 sierpnia 2019)
Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej. Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Komisja obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiadujących.


Czy uważasz, że Komisja Europejska zgodzi się na fuzję Lotos-Orlen?



AKTUALIZACJA, godz.8.52: Komisja Europejska wydłużyła do 22 stycznia 2020 roku termin na rozpatrzenie w drugim etapie wniosku PKN Orlen w sprawie planowanego połączenia z Grupą Lotos.


- Proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen miałoby wpływ na kilka strategicznie istotnych rynków energii. Komisja zbada, czy planowane przejęcie doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji oraz wyższych cen lub mniejszego wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych w Polsce i innych państwach członkowskich - stwierdziła unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager.

Fuzja ograniczy konkurencję na rynku?



Na obecnym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji na kilku rynkach, na których podmiot powstały w wyniku połączenia prowadziłby działalność. W szczególności Komisja obawia się, że proponowana transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych kilku produktów, zwłaszcza na stacjach paliw i na lotniskach.

Jak twierdzą przedstawiciele KE, biorąc pod uwagę ilość paliwa znajdującego się w rękach PKN Orlen i Lotosu, zarówno na rynkach wyższego, jak i niższego szczebla paliw, Komisja obawia się też, że podmiot powstały w wyniku połączenia miałby możliwość i motywację do zaprzestania zaopatrywania swoich konkurentów działających na rynku niższego szczebla, a tym samym do wyłączenia ich z rynków.

Komisja przeprowadzi teraz szczegółowe postępowanie wyjaśniające, dotyczące skutków transakcji, aby ustalić, czy potwierdzą się wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji. Transakcję zgłoszono Komisji w dniu 3 lipca 2019 r. Komisja ma obecnie 90 dni roboczych - do dnia 13 grudnia 2019 r. - na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.

Orlen zapowiada dalszą współpracę z Komisją Europejską



- Mamy do czynienia ze skomplikowanym procesem, co zresztą od początku sygnalizowaliśmy. Stanowisko Komisji nie jest dla nas zaskoczeniem. Formalny wniosek, który złożyliśmy do Komisji Europejskiej na początku lipca 2019 roku był wynikiem intensywnej pracy z przedstawicielami tej instytucji. Teraz wchodzimy w kolejną, pogłębioną fazę analiz. Ważne jest, aby wypracować takie warunki, które będą akceptowalne dla wszystkich stron. Sprawne przeprowadzenie procesu przejęcia kapitałowego Grupy Lotos to dla nas priorytet. Liczymy, że dzięki merytorycznej i konstruktywnej współpracy stron sfinalizujemy nasze prace w tym roku. Idziemy zgodnie z procedurami Komisji Europejskiej, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie - powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jak zaznacza prezes Obajtek, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej w finalnej fazie będą wcześniej zidentyfikowane pokrywające się obszary działalności PKN Orlen i Grupy Lotos, w tym m.in. sprzedaż hurtowa czy detaliczna. Wynikiem tych analiz w finalnej fazie będzie wypracowanie i złożenie środków zaradczych przez PKN Orlen.

Prace nad połączeniem Lotosu i Orlenu trwają



W grudniu 2018 roku do Komisji Europejskiej trafiła pierwsza wersja wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. Zgodnie z założeniami harmonogramu dotyczącego fuzji, uzyskanie zgody Komisji miało nastąpić do połowy 2019 roku. Formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos trafił do Komisji Europejskiej w lipcu 2019 roku.

Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu.

W listopadzie 2018 Orlen poinformował, że chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. W pierwszej fazie ma dojść do wykupu 32,9 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. Później nastąpić ma ogłoszenie wezwania na 66 proc. kapitału, a ostatnim krokiem będzie przeprowadzenie wymiany akcji i objęcie przez Orlen 100 proc. Wcześniej informowano jedynie, że nastąpi przejęcie większościowego pakietu akcji, czyli 66 proc.

Dlaczego Komisja Europejska zajmuje się fuzją polskich firm?

Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony próg (zob. art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ), a także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części. Zdecydowana większość zgłaszanych połączeń przedsiębiorstw nie stwarza problemów, jeśli chodzi o ewentualne zakłócenie konkurencji i - po rutynowej kontroli - jest zatwierdzana. Od zgłoszenia transakcji Komisja ma zasadniczo 25 dni roboczych na podjęcie decyzji o jej zatwierdzeniu (etap I) lub o wszczęciu szczegółowego postępowania wyjaśniającego (etap II).

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (174) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Jedyna szansa w Komsji Europejskiej (16)

    • 143 76

    • Żeby Tusk mógł opylić Lotos w przyszłości Rosjanom, Niemcom albo jeszcze komu innemu (7)

      jw.

      • 30 47

      • noo (1)

        ty to ładnie masz poryty czerep.

        • 36 14

        • Lepiej spójrz na siebie jak ty masz poryty.

          W domu pewnie wpuszczasz sąsiadów z bloku i decydują co gdzie ma stać.

          • 9 13

      • no - Putinowi jak chce PiS

        • 20 13

      • import węgla wzrósł 200% za rządów pis z rosji. (3)

        podobno rosjyskie trolle wspierały pis w wyborach 2015, przyadek?

        • 19 10

        • (1)

          Tak jasne, spisek, pewnie wybory sfałszowane co?

          • 4 5

          • Przecież to pisiorowa śpiewka....

            zastrzeżona ....

            • 3 3

        • Żeby twoja biedna matka miała czym palić

          • 0 0

    • KE nie działa na nasza korzyść tylko francuskich i niemieckich koncernów tam jakoś fuzje nie przeszkadzają (2)

      Szkoda, że PO nie potrafi tego załatwić dla nas, tylko bezie to robił PiS...

      • 15 25

      • (1)

        a bydło widze minusuje....................folksdojcze

        • 5 11

        • sasza, zaorałeś się tym wpisem

          • 8 6

    • Mam nadzieję że unia na to nie pozwoli. (2)

      Pis nam pozabiera lokalnych płatników, myśle ze specjalnie zeby osłabić pro demokratyczne pomorze;(

      • 23 10

      • Pro demokratyczne pomorze. Weź mnie nie rozśmieszaj.

        • 12 16

      • Nie kłam, płatnik zostanie

        Zwolnimy Rosjan zatrudnionych za PO , o to chodzi

        • 1 1

    • naprawdę kundlu klaszczesz okupantom? ...............................o........................a

      • 4 4

    • KE koniecznie musi dojechać petroprzemysł w Polsce jak to było ze stoczniami

      Donald pies na sznurku wróci i w triumfalnym pochodzie rozmontuje polską gospodarkę ;)

      • 0 1

  • (5)

    Lotos na pozostać w Gdańsku.

    • 140 28

    • Ty sie pisać naucz

      • 8 3

    • To sobie wykup i decyduj.

      • 5 1

    • A kto chce przenieść Lotos?! (1)

      • 4 4

      • Narracja świń jak z dwiema wieżami które tylko Gayzeta Wybroczna widziała

        • 0 3

    • Zostanie i będzie płacił PO datki

      • 0 0

  • No wlasnie, taka fuzja a w Polsce lamana jest Konstytucja (3)

    • 40 34

    • No. (1)

      I w ogóle demokracji nie ma, pałami leją jak za hyżego ruja...

      • 11 7

      • ty chyba mocno po dzbanie oberwałeś

        • 2 5

    • Obecna konstytucja to mozna sobie tylek wytrzec.

      Nie pasjuje do realiow. A ze PO tak chcialo to nas nie interesuje...

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    Można być za lub przeciw fuzji, ale z punkty widzenia konkurencyjnych stacji paliw to KE ma racje (8)

    Bo coby nie mówić, ale Polska to olbrzymi, a połączenie mogłoby wymusić na reszcie stacji zakup paliwa poza granicami Polski, co mogłoby doprowadzić ich do gorszej sytuacji na rynku.
    Bo jeden może podnieść ceny mówić i nie dawać upustów, a jakby to dwóch zrobiło podpadałoby pod zmowę.
    KE odrzuci fuzję i to nie dla nas konsumentów, ale chroniąc zagraniczne stacje na naszym rynku.

    • 102 44

    • KE nie ma racji (7)

      Bo to są państwowe firmy, więc o jakiej konkurencji może być mowa?
      Równie dobrze mógłbyś mówić, że maki ze sobą konkurują, bo mają różnych właścicieli.
      Na rynku paliw konkurencji nie było. nie ma i nie będzie bo jest to objęte monopolem państwowym. Nieważne czy na użytek własny, handel czy do prowadzenia działalności musisz kupować paliwa od państwa i koniec - legalnej alternatywy nie ma żadnej, tylko przemyt.

      • 11 13

      • (2)

        Nieprawda, szacunki mówią o 75% udziale Lotosu i Orlenu na hurtowym rynku paliw.
        W przypadku stacji benzynowych Orlen ma 34% rynku, po fuzji z Lotosem byłoby to ponad 40%.

        • 7 2

        • przeczytałeś co napisałeś ? (1)

          czyli po fuzji nadal będzie 75%

          • 2 4

          • No i?

            75% dotyczy rynku hurtowego, 40% detalicznego - mam nadzieję, że rozumiesz różnicę.

            • 6 1

      • Państwowy jest tylko lotos (2)

        W Orlenie Państwo jest mniejszościowym udziałowcem.
        A legalne alternatywy są jak najbardziej, bo część marek sprowadza dla siebie paliwa od spółek matek w innych Państwach.

        • 2 3

        • W Orlenie Państwo jest największym akcjonariuszem z dominującą pozycją: statut zapewnia Skarbowi Państwa kontrolę nad spółką.

          • 6 0

        • Kto sprowadza paliwo?

          Kto sprowadza ,mam na myśli które z zagranicznych firm sprowadzają paliwo ? Pracuje w tej branży i wiem ze wszystkie zagraniczne duże firmy kupują paliwo w Polskich rafineriach jedynie Shell sprowadza wagonami benzynę V Power 99.

          • 6 0

      • następny specjalista internetowy, który wie lepiej

        • 1 1

  • Lotos w łapy wójta z Pcimia? (1)

    to jakaś aberracja,
    PiS próbuje przejąć Gdańsk - ale nic z tego panie Matołusz
    Lotos to nie działka biskupa kupiona przez słupa

    • 131 49

    • Albo dwa marne podmioty albo jeden silny gracz

      W łeb się strzel albo się łączą i powstaje konkurencyjna firma dla europejskich graczy albo dalej będą się żreć na Polskiej wsi unia nie dba o Polskie interesy tylko o Niemieckie

      • 2 1

  • Kruk musi odejść (7)

    • 37 9

    • (2)

      Weź się stuknij w głowę facet. Jedna z nielicznych osób która ma jeszcze rozsądek. Na rękach powinni go nosić.

      • 5 17

      • rozsądek to on zostawił przed drzwiami biurowca

        , zapomniał już jak był mechanikiem i kierownikował na hydro...
        Oni wszyscy tracą pamięć, jak idą wyżej.

        • 17 2

      • Za co na rękach go nosić? Za cięcia na brygadach?

        • 16 1

    • Sam powinieneś odejść bo się nie nadajesz jak nie rozumiesz

      • 1 2

    • Kretyn

      d**ilu, Krukowi buty możesz wiązać. I to dopiero jak tobie pozwoli.

      • 0 2

    • Kiedyś ML (1)

      A teraz Darek coś wymaga na tej produkcji. Coś pozytywnego się dzieje.
      Wymaga to się leszczem i nierobom nie podoba.

      • 0 1

      • Rację masz połowicznie. Wymaga, okay, powinien wymagać. Z tym, że dla młodych pracowników muszą iść za tym pieniądze, bo nikt nie będzie zdawał egzaminów za uścisk dłoni. Młodzi pracownicy już się zwalniają i to są fakty. Zbyt dużo nauki, zbyt mało czasu na naukę i do tego często za "dziękuję". Mnie się zawsze wydawało, że praca polega na tym, że pracownik coś najpierw daje, a później dostaje.

        • 1 0

  • Bardzo dobra decyzja (8)

    jesli mamy sie liczyc na swiecie i europie to fuzja jest wskazana. W koncu wladze przejma normalne rece a nie te gdanskie lewackie, zobaczycie ze dobrze na tym wyjdziemy a i paliwo bedzie lepsze! Brawo!

    • 57 126

    • co tam Kacper pitolisz?

      • 25 12

    • Wyłącz TVPis

      • 18 10

    • (1)

      Pisowski kretyn. Lepiej leć na wycieczkę z Kuchcinskim

      • 8 8

      • Wolałem wycieczki z rudym chociaż na każdy weekend do Gdańska zabierał

        • 4 4

    • Lotos jest spółką skarbu państwa (3)

      więc jest poza pracownikami akcje posiada tylko państwo polskie,

      w przypadku Orlenu nie jest to takie proste - akcje są sprzedane na wolny rynek więc własnościowo ciężko powiedzieć czy to jeszcze polska firma (akcje mogą skupować nawet Rosjanie)

      • 2 2

      • (2)

        Nie masz racji, Skarb Państwa ma 53,19% akcji Lotosu, co i tak daje mu oczywiście kontrolę nad spółką.

        Większe pakiety, ale zazwyczaj poniżej 5% posiadają jeszcze różne fundusze, np. OFE Nationale-Nederlanden ma 5%, ofe pzu złota Jesień 3,42%, OFE Aviva Santander 2,92% itd.

        W przypadku Orlenu Państwo ma wprawdzie udziały na poziomie 27,52%, ale jest największym akcjonariuszem i kontrolę nad firmą zapewnia mu statut marginalizujący rolę pozostałych akcjonariuszy na Walnym Zgromadzeniu.

        • 7 1

        • (1)

          statut nie daje 100 % pewnosci przy kontroli. Jesli ma zyskac Skarb Panstwa to Lotos powinien przejac Orlen

          • 5 4

          • Po przejeciu Lotosu przez Orlen...

            ...Udzial skarbu panstwa nie da bezpiecznego poziomu a Orlen odda do budzetu oszczednosci.
            Jesli Lotos bedzie laczyl sie na zasadzie wymiany akcji to jest to bezpieczniejsze rozwiazanie i kasa zostanie w Orlenie.

            • 1 0

  • Jeszcze fragment z komunikatu prasowego Komisji Europejskiej (2)

    "Oprócz przejęcia Lotosu przez Orlen w ramach etapu II prowadzone są obecnie trzy dochodzenia w sprawie połączeń przedsiębiorstw: proponowanego przejęcia Bonnier Broadcasting przez Telia Company, proponowanego przejęcia Aleris przez Novelis oraz proponowanego przejęcia Innogy przez E.ON."

    Nie jest to więc jakaś wyjątkowa sytuacja.

    • 56 11

    • W Eu nie (1)

      Na polskim rynku paliw już jest wyjatkowa. Czwarte podejście Orlenu do przejęcia Lotosu i znowu dyletanci schrzanili proces.

      • 0 2

      • Chłopie, o czym ty opowiadasz???

        • 1 0

  • Komisja to niech sprawdzi (2)

    Czemu w ubiegłym roku zateudniono 1 000 nowych osòb , wybitnych specjalistòw, czesto z Torunia, z pensjami w okokucy 16 tys.

    • 80 22

    • rydzykowi absolwenci gwarantują profesjonalizm

      mogą skutecznie np. zawierzyć przenajświętszej panience pomyślność transakcji i inwestycji wszelakich

      • 15 4

    • Z Energi przychodzą

      To ludzie Obajtka, Wittstocka i Kasprzyka.

      • 4 0

  • zaraz rząd zacznie nową nagonkę na Unię (3)

    • 18 17

    • (2)

      Jak na razie to od 4 lat unia robi nagonkę na rząd, ale to Ci pasuje tak? Czyli jak poprzedni rząd trzeba trzymać rękę po łokieć w du.ie by było dobrze tak? Niedoczekanie. To tak jak sąsiedzi ładują ci sie do chałupy, Ty przeciw temu protestujesz to robisz nagonkę na sąsiadów? Logika leminga.

      • 4 3

      • (1)

        dziwi Cię nagonka UE na Pis? skoro wszystko robią bez poszanowania prawa to się nie dziwię, że się za nich wzięli

        • 2 6

        • Ale się wzięli, biorą się i nie mogą się dobrać.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane