• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KE obawia się ograniczenia konkurencji po fuzji Lotos-Orlen

Robert Kiewlicz
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 08:52 (9 sierpnia 2019)
Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej. Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Komisja obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiadujących.


Czy uważasz, że Komisja Europejska zgodzi się na fuzję Lotos-Orlen?



AKTUALIZACJA, godz.8.52: Komisja Europejska wydłużyła do 22 stycznia 2020 roku termin na rozpatrzenie w drugim etapie wniosku PKN Orlen w sprawie planowanego połączenia z Grupą Lotos.


- Proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen miałoby wpływ na kilka strategicznie istotnych rynków energii. Komisja zbada, czy planowane przejęcie doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji oraz wyższych cen lub mniejszego wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych w Polsce i innych państwach członkowskich - stwierdziła unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager.

Fuzja ograniczy konkurencję na rynku?



Na obecnym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji na kilku rynkach, na których podmiot powstały w wyniku połączenia prowadziłby działalność. W szczególności Komisja obawia się, że proponowana transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych kilku produktów, zwłaszcza na stacjach paliw i na lotniskach.

Jak twierdzą przedstawiciele KE, biorąc pod uwagę ilość paliwa znajdującego się w rękach PKN Orlen i Lotosu, zarówno na rynkach wyższego, jak i niższego szczebla paliw, Komisja obawia się też, że podmiot powstały w wyniku połączenia miałby możliwość i motywację do zaprzestania zaopatrywania swoich konkurentów działających na rynku niższego szczebla, a tym samym do wyłączenia ich z rynków.

Komisja przeprowadzi teraz szczegółowe postępowanie wyjaśniające, dotyczące skutków transakcji, aby ustalić, czy potwierdzą się wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji. Transakcję zgłoszono Komisji w dniu 3 lipca 2019 r. Komisja ma obecnie 90 dni roboczych - do dnia 13 grudnia 2019 r. - na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.

Orlen zapowiada dalszą współpracę z Komisją Europejską



- Mamy do czynienia ze skomplikowanym procesem, co zresztą od początku sygnalizowaliśmy. Stanowisko Komisji nie jest dla nas zaskoczeniem. Formalny wniosek, który złożyliśmy do Komisji Europejskiej na początku lipca 2019 roku był wynikiem intensywnej pracy z przedstawicielami tej instytucji. Teraz wchodzimy w kolejną, pogłębioną fazę analiz. Ważne jest, aby wypracować takie warunki, które będą akceptowalne dla wszystkich stron. Sprawne przeprowadzenie procesu przejęcia kapitałowego Grupy Lotos to dla nas priorytet. Liczymy, że dzięki merytorycznej i konstruktywnej współpracy stron sfinalizujemy nasze prace w tym roku. Idziemy zgodnie z procedurami Komisji Europejskiej, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie - powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jak zaznacza prezes Obajtek, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej w finalnej fazie będą wcześniej zidentyfikowane pokrywające się obszary działalności PKN Orlen i Grupy Lotos, w tym m.in. sprzedaż hurtowa czy detaliczna. Wynikiem tych analiz w finalnej fazie będzie wypracowanie i złożenie środków zaradczych przez PKN Orlen.

Prace nad połączeniem Lotosu i Orlenu trwają



W grudniu 2018 roku do Komisji Europejskiej trafiła pierwsza wersja wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. Zgodnie z założeniami harmonogramu dotyczącego fuzji, uzyskanie zgody Komisji miało nastąpić do połowy 2019 roku. Formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos trafił do Komisji Europejskiej w lipcu 2019 roku.

Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu.

W listopadzie 2018 Orlen poinformował, że chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. W pierwszej fazie ma dojść do wykupu 32,9 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. Później nastąpić ma ogłoszenie wezwania na 66 proc. kapitału, a ostatnim krokiem będzie przeprowadzenie wymiany akcji i objęcie przez Orlen 100 proc. Wcześniej informowano jedynie, że nastąpi przejęcie większościowego pakietu akcji, czyli 66 proc.

Dlaczego Komisja Europejska zajmuje się fuzją polskich firm?

Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony próg (zob. art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ), a także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części. Zdecydowana większość zgłaszanych połączeń przedsiębiorstw nie stwarza problemów, jeśli chodzi o ewentualne zakłócenie konkurencji i - po rutynowej kontroli - jest zatwierdzana. Od zgłoszenia transakcji Komisja ma zasadniczo 25 dni roboczych na podjęcie decyzji o jej zatwierdzeniu (etap I) lub o wszczęciu szczegółowego postępowania wyjaśniającego (etap II).

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (174) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (23)

    Od przestrzegania prawa konsumentów mamy UOKiK i KE nic do tego. Ta fuzja wzmocni pozycję Orlenu na rynku europejskim i światowym , polskiej firmie będzie łatwiej się wybić. Akcjonariusze Orlenu zyskają, akcjonariusze Lotosu również. Dla przeciętnego Kowalskiego ta fuzja nie ma znaczenia.

    • 83 192

    • (14)

      Trudno się z tym zgodzić: albo chcemy być w Unii Europejskiej, albo się z niej wypiszmy.
      Fuzja Lotosu z Orlenem nie jest traktowana przez KE w szczególny sposób, to tylko jedna z kilkudziesięciu takich spraw i jedna z kilku, które wymagają drugiego etapu.

      Inna sprawa, że obawy KE rzeczywiście dotyczą głównie końcowych klientów biznesowych.

      • 32 10

      • kolejny zaślepiony pelikan (3)

        • 12 27

        • sasza, daj spokój (2)

          • 4 7

          • (1)

            Odkryłeś się POkemonie, wiadomo komu zależy, żeby do fuzji nie doszło bo w Gdańsku stołki polecą i o to właśnie wam chodzi o nic więcej.

            • 3 22

            • Stolki sa obsadzone w Gdansku

              Przez ludzi Obajtka i Drelicha. Tylko czekac, az obaj odejda.

              • 8 3

      • (8)

        Proszę o szczerą opinię, składasz tym wpisem teraz pokłon UE i jesteś za tym aby fuzja była zablokowana czy o co ci własciwie chodzi?

        • 11 16

        • (2)

          KE posiada kompetencje wynikające z traktatów, do kontroli i ochrony konkurencji. Więcej edukacji mniej mediów reżimowych.

          • 35 10

          • (1)

            Ale ja nie mówię ze nie ma. Po prostu wyrażam opinię że mi się to nie podoba. Jak chcesz coś krytykować to najpierw posłuchaj z tydzień co mówią

            • 11 13

            • Prawo jest jakie jest, nie ma tu rozgraniczenia na "podoba mi się" lub "nie podoba". Ogromna większość społeczeństwa wyraziła wolę w referendum, na wejście do UE, co wiąże się z przestrzeganiem pewnych reguł.

              • 3 1

        • (4)

          Po prostu: jeśli chcemy być w Unii, a ja chcę, to musimy się podporządkować procedurom dotyczącym fuzji, nawet jeśli ich transparentność budzi czasem wątpliwości - tak czy siak nie zostały one wymyślone, żeby utrudnić życie Polsce, uruchamiane są standardowo w takich przypadkach.

          Jestem zdecydowanym zwolennikiem połączenia Lotosu i Orlenu, nie sądzę też, żeby KE zablokowała fuzję, prawdopodobnie zostaną ustalone jakieś dodatkowe warunki i tyle.

          • 14 16

          • (2)

            Procedury badania i kontroli fuzji może i były wymyślone dla ochrony konsumentów i zachowania równowagi rynkowej, ale wykorzystywane są niestety dla ochrony rynków państw dominujących. Nie musimy ślepo w coś wierzyć, "bo tak" - zawsze warto krytycznie spojrzeć.

            • 10 10

            • (1)

              Zgadzam się.
              Procedury jednak istnieją i nie ma możliwości przeprowadzenia fuzji bez respektowania ich.

              • 5 1

              • I przecież to robią. A wy od razu ze PiS zły i wychodzi z uni

                • 4 4

          • Unia w założeniu miała ideę jedności, co to znaczy podporządkować się? S.am na taką unię gdzie tylko będzie dobrze jak będziesz trzymał prosto palec w du.ie.

            • 5 2

      • Jesli bedzoe jedna cena w hurcie to

        Dotknie to też detal na stacjach.

        • 1 0

    • (1)

      Co ty bredzisz człowieku. Prokuraturę, Trybunał Konstytucyjny też mamy tylko tyle, że uzależniona jest od PiS !!!!

      • 21 10

      • A wcześniej był uzależniony od PO, cały skład był ich i jakoś nie bolało teraz to brak demokracji? Nie rozśmieszaj mnie.

        • 13 17

    • Na rynku europejskim pewnie i wzmocni.

      Za to w Polsce konkurencja się pogorszy co pójdzie w ceny. Czy akcjonariusze zyskają to sprawa wątpliwa. Akcjonariusze nie mają wpływu na wypłaty dywidendy.

      • 9 3

    • Wytłumacz mi proszę jak wydrenowanie kapitału ze spółki ORLEN i połączenie jej z zadłużonym LOTOSem

      wpłynie na rozwój i inwestycje w tych firmach ?

      ORLEN za swój kapitał ma wykupić akcje LOTOSu od skarbu Państwa - więc w połączonym organiźmie będzie mało kasy.
      Państwo nie jest właścicielem większościowym orlenu - więc ewentualne, przyszłe zyski nie pójdą do skarbu państwa.

      • 6 3

    • Mam gdzies pozycje Orlenu

      Martwie sie o wlasna kieszen. A CPN bis nam w Polsce nie jest potrzebny. Potrzebna jest konkurencja.

      • 7 2

    • Hmmm

      A ceny paliwa będą ustawiane przez jednego niemalże monopololiste gdyż po takiej fuzji reszta się nie liczy. Już mamy energe która robi co chce z nami

      • 2 1

    • Bajtek przestań to już jest nudne!

      • 1 0

    • skandal

      uokik to slugus pisuarow zreszta ich ludzie tam siedza...

      • 0 0

  • (3)

    A jest w ogóle między nimi jakaś konkurencja?
    Bo na sąsiadujących ze sobą stacjach benzynowych obu firm jakoś tego nie widać. Ceny identyczne, ewentualnie różnica 1 grosz.

    • 23 0

    • No widzisz

      Ty to rozumiesz ale te baranki z PO już nie... Nawijają im w tej unii a ci w to wierzą bo to unia. Ona ma zawsze rację, państwo nigdy. No chyba że rządzone przez słońce peru

      • 3 4

    • (1)

      A jak bedzie jedna firma to beda mogli dac po 8zl

      • 4 3

      • To w Polsce są tylko stacje lotosu i Orlenu?

        • 2 0

  • Danielu Obajtek

    wracaj do Pcimia Dolnego

    • 29 15

  • No nie wiem...

    Czym różni się monopol od duopolu? W dalszej perspektywie w zasadzie niczym. Jeśli miałoby to być związane z redukcją zatrudnienia w dyrekcji i administracji, to jestem za. Niestety, szczerze w to wątpię...

    • 14 6

  • PCK Raffinerie (1)

    Jakoś KE nie widziało problemów gdy Rosnieft przejmował udziały w PCK Raffinerie GmbH i jeszcze bardziej uzaleznił rynek od Rosji.

    • 21 7

    • Od dawna jest wiadome że w UE są równi i równiejsi więc nie wiem co Cię dziwi

      • 3 1

  • Orlen to Syf w porównaniu z Lotos (2)

    Paliwo tankowane na stacji Orlen w Karpaczu(pierwsze mrozy) uszkodziło mi pompe paliwową. Jest ekspertyza mechanika, spuszczone zostało paliwo, które zaczęło zamarzać na mrozie... Skontaktowałem się z Orlenem w tej sprawie, to wysłali mi certyfikat jakości i tyle. Mogę sobie iść do sądu i się z nimi sądzić. Lotos w takich wypadkach z miejsca zwraca za naprawę uszkodzonych częsci. Rok później druga taka sama sytuacja u znajomego. Nigdy więcej Orlen.

    • 21 9

    • Orlen i Lotos mają parametry okreslone normami i jest to sprawdzane przy każdej partii.

      A Karpacz.....jakby to ująć miałem podobna przygodę - okazało się, że bydlak, który był właścicelem stacji mieszał olej napędowy z jakimś syfem (mieszanina rozpuszczalników i przefiltrowany stary olej silnikowy). Kontrola przyjechała, próbki - i stacja straciła autoryzację firmy, logo marki znikneło, koleś dostał dużą karę i na jego koszt miałem remont (wymianę) silnika (discovery 3 2,7TD).....tak że zgłaszaj to jak najszybciej do UOKIK (Zgłoszenie paliwa złej jakości - formularz) i do samego Orlenu

      • 9 0

    • To, że trafiłeś na jednej stacji na jakieś zwalone paliwo to nie znaczy, że ogólnie tak jest. Ja czasami tankuję na Orlenie i jakoś nigdy kłopotu nie miałem.

      • 2 0

  • konkurencja (4)

    W tej branży konkurencja jest na rynku europejskim i światowym ....
    Konkurencja duopolu w Polsce jest fikcją, jeden silniejszy podmiot powinien próbować konkurować na rynku europejskim. Mam nadzieję, że komisja znając tą branżę w Europie podejdzie do problemu obiektywnie a nie huzia ....

    • 16 8

    • KE broni interesu wybranych państw UE (1)

      co nie raz było widać, jesli widzą potencjalną konkurencję dla swoich (czytaj niemieckie, francuskie) to nalezy ją zablokować.

      • 4 3

      • Tak samo ze stoczniami było. Stocznia Gdynia była jedną z najbardziej konkurencyjnych stoczni w europie m. in przez suchy dok.

        • 1 0

    • (1)

      Kaczynski kupil Mozejki i ud**il pare mld dolarow. Tak pisiorki konkuruja.

      • 2 4

      • Tylko że Mozaiki od pewnego czasu są na wyraźnym plusie więc zacznij się leczyć bo widzę że już w wszystkim masz paranoje dotyczące pisu

        • 4 1

  • EOG Europejski Obszar Gospodarczy (6)

    "Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony pró, także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części."

    No to świetnie - tylko dlaczego nie reaguje w sprawie grupy Volkswagen AG albo PSA.
    Prtzykład VAG:
    Audi AG 99,14%
    Automobili Lamborghini S.p.A. 100%
    Italdesign Giugiaro S.p.A. 90,1% przedsiębiorstwo wzorniczo-producenckie
    Ducati S.p.A. 100% producent motocykli
    Seat S.A. 100%
    Bentley Motors Limited 100%
    Bugatti Automobiles S.A.S. 100%
    Škoda Auto 100%
    Volkswagen Passenger Cars 100%
    Volkswagen Commercial Vehicles 100% samochody dostawcze, kontrola nad Scanią i udziałami w MAN
    Scania AB 90,47% samochody ciężarowe
    Wilhelm Karmann GmbH VW wykupił zakłady w Osnabrück
    Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG 49,9%
    MAN SE 29,9% samochody ciężarowe

    i co nie utrudnia skutecznej konkurencji na terenie EOG ? Polecam zapoznać się z niemickimi przepisami i wprowadzaniem produktów z poza DE na terenie DE (chodzi o przemysł) - zdziwicie się ile jest ograniczeń i przepisów, które chronia ich rynek (nie wspominając juz o przetargach np dla służb mundurowych, komunikacji miejskiej, transportu specjalnego czy chemi)

    • 25 7

    • Bo jest konkurencja .Możesz kupić toyotę czy hondę (4)

      i mieć w zadzie niemieckie truchła.
      Ile jest marek i firm samochodowych ?
      A tu pisory chcą zrobić jeden CPN na cały region.

      • 6 6

      • uważasz że jest inaczej i nie ma konkurencji ? (2)

        Przecież to fikcja w PL i w każdym innym kraju. W PL na każdej stacji (niezaleznie od logo) masz paliwo albo od Lotos albo od Orlen.

        • 5 4

        • nie przetłumaczysz (1)

          to jeden z tych pelikanów co to łykną każdą bzdurę z UE i będą jej zaciekle bronić.

          • 4 6

          • Bo mają w tym interes, a dokładniej stołki w Gdańskim lotosie. oderwanie od koryta boli.

            • 1 1

      • Nawet w samej Polsce masz wybór: Orlen ma 1787 stacji, BP 552, Lotos 495, Shell 420, Circle K 349 - a to jest tylko pierwsza piątka wg rankingu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

        Po fuzji Orlen z Lotosem miałby więc 2282 stacje, a najwięksi konkurenci 1321. Na pewno spora przewaga, ale trudno nazwać to monopolem.

        • 3 5

    • brawo, ujawniać pro niemiecką stronniczość KE

      • 2 2

  • (1)

    Bardzo dobrze nigdy nie tankowałem i nie tanuje na orlenie.

    • 12 10

    • Ty myślisz, ze paliwa orlenu są tylko na stacjach orlenu? I jeszcze ten podpis "rozsądny" hahah

      • 3 0

  • (1)

    Orlen, łapska precz od Lotosu!

    • 19 15

    • Odrywanie od koryta boli, oj boli.

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane