• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KE obawia się ograniczenia konkurencji po fuzji Lotos-Orlen

Robert Kiewlicz
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 08:52 (9 sierpnia 2019)
Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej. Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Komisja obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiadujących.


Czy uważasz, że Komisja Europejska zgodzi się na fuzję Lotos-Orlen?



AKTUALIZACJA, godz.8.52: Komisja Europejska wydłużyła do 22 stycznia 2020 roku termin na rozpatrzenie w drugim etapie wniosku PKN Orlen w sprawie planowanego połączenia z Grupą Lotos.


- Proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen miałoby wpływ na kilka strategicznie istotnych rynków energii. Komisja zbada, czy planowane przejęcie doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji oraz wyższych cen lub mniejszego wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych w Polsce i innych państwach członkowskich - stwierdziła unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager.

Fuzja ograniczy konkurencję na rynku?



Na obecnym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji na kilku rynkach, na których podmiot powstały w wyniku połączenia prowadziłby działalność. W szczególności Komisja obawia się, że proponowana transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych kilku produktów, zwłaszcza na stacjach paliw i na lotniskach.

Jak twierdzą przedstawiciele KE, biorąc pod uwagę ilość paliwa znajdującego się w rękach PKN Orlen i Lotosu, zarówno na rynkach wyższego, jak i niższego szczebla paliw, Komisja obawia się też, że podmiot powstały w wyniku połączenia miałby możliwość i motywację do zaprzestania zaopatrywania swoich konkurentów działających na rynku niższego szczebla, a tym samym do wyłączenia ich z rynków.

Komisja przeprowadzi teraz szczegółowe postępowanie wyjaśniające, dotyczące skutków transakcji, aby ustalić, czy potwierdzą się wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji. Transakcję zgłoszono Komisji w dniu 3 lipca 2019 r. Komisja ma obecnie 90 dni roboczych - do dnia 13 grudnia 2019 r. - na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.

Orlen zapowiada dalszą współpracę z Komisją Europejską



- Mamy do czynienia ze skomplikowanym procesem, co zresztą od początku sygnalizowaliśmy. Stanowisko Komisji nie jest dla nas zaskoczeniem. Formalny wniosek, który złożyliśmy do Komisji Europejskiej na początku lipca 2019 roku był wynikiem intensywnej pracy z przedstawicielami tej instytucji. Teraz wchodzimy w kolejną, pogłębioną fazę analiz. Ważne jest, aby wypracować takie warunki, które będą akceptowalne dla wszystkich stron. Sprawne przeprowadzenie procesu przejęcia kapitałowego Grupy Lotos to dla nas priorytet. Liczymy, że dzięki merytorycznej i konstruktywnej współpracy stron sfinalizujemy nasze prace w tym roku. Idziemy zgodnie z procedurami Komisji Europejskiej, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie - powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jak zaznacza prezes Obajtek, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej w finalnej fazie będą wcześniej zidentyfikowane pokrywające się obszary działalności PKN Orlen i Grupy Lotos, w tym m.in. sprzedaż hurtowa czy detaliczna. Wynikiem tych analiz w finalnej fazie będzie wypracowanie i złożenie środków zaradczych przez PKN Orlen.

Prace nad połączeniem Lotosu i Orlenu trwają



W grudniu 2018 roku do Komisji Europejskiej trafiła pierwsza wersja wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. Zgodnie z założeniami harmonogramu dotyczącego fuzji, uzyskanie zgody Komisji miało nastąpić do połowy 2019 roku. Formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos trafił do Komisji Europejskiej w lipcu 2019 roku.

Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu.

W listopadzie 2018 Orlen poinformował, że chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. W pierwszej fazie ma dojść do wykupu 32,9 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. Później nastąpić ma ogłoszenie wezwania na 66 proc. kapitału, a ostatnim krokiem będzie przeprowadzenie wymiany akcji i objęcie przez Orlen 100 proc. Wcześniej informowano jedynie, że nastąpi przejęcie większościowego pakietu akcji, czyli 66 proc.

Dlaczego Komisja Europejska zajmuje się fuzją polskich firm?

Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony próg (zob. art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ), a także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części. Zdecydowana większość zgłaszanych połączeń przedsiębiorstw nie stwarza problemów, jeśli chodzi o ewentualne zakłócenie konkurencji i - po rutynowej kontroli - jest zatwierdzana. Od zgłoszenia transakcji Komisja ma zasadniczo 25 dni roboczych na podjęcie decyzji o jej zatwierdzeniu (etap I) lub o wszczęciu szczegółowego postępowania wyjaśniającego (etap II).

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (174) ponad 20 zablokowanych

  • KE (3)

    ma rację , kaczyński tworzy swój rosnieft, dla swojej kasty ludzi 1 kategorii, reszta to tzw. jak oni mówią biomasa do roboty za 500+

    • 5 7

    • wyłącz tefałen, włącz samodzielne myślenie... (2)

      • 7 1

      • wyłącz (1)

        tv rossja, włąććż jakąś polska stację, jeśli rozumiesz polski język..

        • 0 8

        • Sasza, trochę za dużo znaków diakrytycznych :)
          Ale pisz dalej, próbuj.

          • 5 1

  • Komisja to niech sprawdzi (2)

    Czemu w ubiegłym roku zateudniono 1 000 nowych osòb , wybitnych specjalistòw, czesto z Torunia, z pensjami w okokucy 16 tys.

    • 80 22

    • Z Energi przychodzą

      To ludzie Obajtka, Wittstocka i Kasprzyka.

      • 4 0

    • rydzykowi absolwenci gwarantują profesjonalizm

      mogą skutecznie np. zawierzyć przenajświętszej panience pomyślność transakcji i inwestycji wszelakich

      • 15 4

  • Bardzo dobra decyzja (8)

    jesli mamy sie liczyc na swiecie i europie to fuzja jest wskazana. W koncu wladze przejma normalne rece a nie te gdanskie lewackie, zobaczycie ze dobrze na tym wyjdziemy a i paliwo bedzie lepsze! Brawo!

    • 57 126

    • Lotos jest spółką skarbu państwa (3)

      więc jest poza pracownikami akcje posiada tylko państwo polskie,

      w przypadku Orlenu nie jest to takie proste - akcje są sprzedane na wolny rynek więc własnościowo ciężko powiedzieć czy to jeszcze polska firma (akcje mogą skupować nawet Rosjanie)

      • 2 2

      • (2)

        Nie masz racji, Skarb Państwa ma 53,19% akcji Lotosu, co i tak daje mu oczywiście kontrolę nad spółką.

        Większe pakiety, ale zazwyczaj poniżej 5% posiadają jeszcze różne fundusze, np. OFE Nationale-Nederlanden ma 5%, ofe pzu złota Jesień 3,42%, OFE Aviva Santander 2,92% itd.

        W przypadku Orlenu Państwo ma wprawdzie udziały na poziomie 27,52%, ale jest największym akcjonariuszem i kontrolę nad firmą zapewnia mu statut marginalizujący rolę pozostałych akcjonariuszy na Walnym Zgromadzeniu.

        • 7 1

        • (1)

          statut nie daje 100 % pewnosci przy kontroli. Jesli ma zyskac Skarb Panstwa to Lotos powinien przejac Orlen

          • 5 4

          • Po przejeciu Lotosu przez Orlen...

            ...Udzial skarbu panstwa nie da bezpiecznego poziomu a Orlen odda do budzetu oszczednosci.
            Jesli Lotos bedzie laczyl sie na zasadzie wymiany akcji to jest to bezpieczniejsze rozwiazanie i kasa zostanie w Orlenie.

            • 1 0

    • (1)

      Pisowski kretyn. Lepiej leć na wycieczkę z Kuchcinskim

      • 8 8

      • Wolałem wycieczki z rudym chociaż na każdy weekend do Gdańska zabierał

        • 4 4

    • Wyłącz TVPis

      • 18 10

    • co tam Kacper pitolisz?

      • 25 12

  • Zabawne:-)

    Rozumiem gdyby to byly firmy zupelnie ze soba niepowiazane, ale przy jednym wlascicielu cale to badanie konkurencyjnosci chyba nie ma zbyt wiele sensu.

    • 3 0

  • Moim zdaniem... (1)

    Pamiętaj, że lepiej mieć 1% zysku z dochodowej firmy niż 100% z takiej co jest na minusie

    • 1 0

    • A która z tych dwóch jest na minusie obecnie ?

      • 0 0

  • Przygotowanie pod 4 brygadówkę 12h (2)

    Od początku zmian dokonywanych przez nowego dyrektora ds. Produkcji uważam, że są to przygotowania pod obcięcie 5 brygady (wiadomo, że ten system jest bardziej dla pracownika niż pracodawcy), powrót do systemu 4 brygadowego, z tą różnicą, że zmiany byłyby 12h- jak teraz w Orlenie na produkcji.
    Mogą sobie mówić co chcą, ale tak to wygląda.

    • 5 3

    • A to źle ? W sensie, taka 12h praca zmianowych ? (1)

      • 0 2

      • Pracowałeś kiedyś po 12h?
        Inaczej, w Orlenie wprowadzili taki system, najpierw zmniejszając obsady na brygadach. Nic to nie zmieniło, problemy z obsadą nadal tam się piętrzą, ludzie nie mogą wybrać urlopu, ludzie zaczynają popełniać błędy to są jednak 4h ponad normę. Zmiany masz od 6 do 18 i od 18 do 6. Kiedy idziesz na 1zm nie masz już nic z dnia bo przychodzisz kolo 19tej, jeść, spać i na drugi dzień to samo. Grafik jest dostosowany pod pracodawcę nie pod pracownika. System 5cio brygadowy jak w Lotosie 6dni pracy(1,1,2,2,3,3) 4 dni wolnego jest jednym z lepszych, najmniej oddzialywujacy na organizm ludzki.

        Tak, zmiany 12h są gorsze od 8h dla pracowników.

        Ja nie chciałbym mieć zakładu tak ryzykownego niedaleko mojego miejsca zamieszkania wiedząc, że pracują tam ludzie po 12h.

        • 5 1

  • Lotos i Orlen to przedsiębiorstwa państwowe. Gdzie tu konkurencja?!

    • 2 2

  • konkurencja (4)

    W tej branży konkurencja jest na rynku europejskim i światowym ....
    Konkurencja duopolu w Polsce jest fikcją, jeden silniejszy podmiot powinien próbować konkurować na rynku europejskim. Mam nadzieję, że komisja znając tą branżę w Europie podejdzie do problemu obiektywnie a nie huzia ....

    • 16 8

    • (1)

      Kaczynski kupil Mozejki i ud**il pare mld dolarow. Tak pisiorki konkuruja.

      • 2 4

      • Tylko że Mozaiki od pewnego czasu są na wyraźnym plusie więc zacznij się leczyć bo widzę że już w wszystkim masz paranoje dotyczące pisu

        • 4 1

    • KE broni interesu wybranych państw UE (1)

      co nie raz było widać, jesli widzą potencjalną konkurencję dla swoich (czytaj niemieckie, francuskie) to nalezy ją zablokować.

      • 4 3

      • Tak samo ze stoczniami było. Stocznia Gdynia była jedną z najbardziej konkurencyjnych stoczni w europie m. in przez suchy dok.

        • 1 0

  • PCK Raffinerie (1)

    Jakoś KE nie widziało problemów gdy Rosnieft przejmował udziały w PCK Raffinerie GmbH i jeszcze bardziej uzaleznił rynek od Rosji.

    • 21 7

    • Od dawna jest wiadome że w UE są równi i równiejsi więc nie wiem co Cię dziwi

      • 3 1

  • (3)

    A jest w ogóle między nimi jakaś konkurencja?
    Bo na sąsiadujących ze sobą stacjach benzynowych obu firm jakoś tego nie widać. Ceny identyczne, ewentualnie różnica 1 grosz.

    • 23 0

    • (1)

      A jak bedzie jedna firma to beda mogli dac po 8zl

      • 4 3

      • To w Polsce są tylko stacje lotosu i Orlenu?

        • 2 0

    • No widzisz

      Ty to rozumiesz ale te baranki z PO już nie... Nawijają im w tej unii a ci w to wierzą bo to unia. Ona ma zawsze rację, państwo nigdy. No chyba że rządzone przez słońce peru

      • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane