• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

KE obawia się ograniczenia konkurencji po fuzji Lotos-Orlen

Robert Kiewlicz
8 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 08:52 (9 sierpnia 2019)
Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej. Przejęcie Lotosu przez PKN Orlen pod szczegółową lupą Komisji Europejskiej.

Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające w celu oceny planowanego nabycia Lotosu przez PKN Orlen. Komisja obawia się, że połączenie to może ograniczyć konkurencję w zakresie dostaw paliw oraz konkurencję na powiązanych rynkach w Polsce i krajach sąsiadujących.


Czy uważasz, że Komisja Europejska zgodzi się na fuzję Lotos-Orlen?



AKTUALIZACJA, godz.8.52: Komisja Europejska wydłużyła do 22 stycznia 2020 roku termin na rozpatrzenie w drugim etapie wniosku PKN Orlen w sprawie planowanego połączenia z Grupą Lotos.


- Proponowane przejęcie Lotosu przez PKN Orlen miałoby wpływ na kilka strategicznie istotnych rynków energii. Komisja zbada, czy planowane przejęcie doprowadziłoby do ograniczenia konkurencji oraz wyższych cen lub mniejszego wyboru paliw i produktów pokrewnych dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych w Polsce i innych państwach członkowskich - stwierdziła unijna komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji - Margrethe Vestager.

Fuzja ograniczy konkurencję na rynku?



Na obecnym etapie Komisja obawia się, że proponowana transakcja doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji na kilku rynkach, na których podmiot powstały w wyniku połączenia prowadziłby działalność. W szczególności Komisja obawia się, że proponowana transakcja może prowadzić do wyższych cen i mniejszego wyboru dla klientów biznesowych i konsumentów końcowych kilku produktów, zwłaszcza na stacjach paliw i na lotniskach.

Jak twierdzą przedstawiciele KE, biorąc pod uwagę ilość paliwa znajdującego się w rękach PKN Orlen i Lotosu, zarówno na rynkach wyższego, jak i niższego szczebla paliw, Komisja obawia się też, że podmiot powstały w wyniku połączenia miałby możliwość i motywację do zaprzestania zaopatrywania swoich konkurentów działających na rynku niższego szczebla, a tym samym do wyłączenia ich z rynków.

Komisja przeprowadzi teraz szczegółowe postępowanie wyjaśniające, dotyczące skutków transakcji, aby ustalić, czy potwierdzą się wstępnie stwierdzone problemy w zakresie konkurencji. Transakcję zgłoszono Komisji w dniu 3 lipca 2019 r. Komisja ma obecnie 90 dni roboczych - do dnia 13 grudnia 2019 r. - na podjęcie decyzji. Wszczęcie szczegółowego dochodzenia nie przesądza o jego wyniku.

Orlen zapowiada dalszą współpracę z Komisją Europejską



- Mamy do czynienia ze skomplikowanym procesem, co zresztą od początku sygnalizowaliśmy. Stanowisko Komisji nie jest dla nas zaskoczeniem. Formalny wniosek, który złożyliśmy do Komisji Europejskiej na początku lipca 2019 roku był wynikiem intensywnej pracy z przedstawicielami tej instytucji. Teraz wchodzimy w kolejną, pogłębioną fazę analiz. Ważne jest, aby wypracować takie warunki, które będą akceptowalne dla wszystkich stron. Sprawne przeprowadzenie procesu przejęcia kapitałowego Grupy Lotos to dla nas priorytet. Liczymy, że dzięki merytorycznej i konstruktywnej współpracy stron sfinalizujemy nasze prace w tym roku. Idziemy zgodnie z procedurami Komisji Europejskiej, aby znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie - powiedział Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Jak zaznacza prezes Obajtek, przedmiotem analiz Komisji Europejskiej w finalnej fazie będą wcześniej zidentyfikowane pokrywające się obszary działalności PKN Orlen i Grupy Lotos, w tym m.in. sprzedaż hurtowa czy detaliczna. Wynikiem tych analiz w finalnej fazie będzie wypracowanie i złożenie środków zaradczych przez PKN Orlen.

Prace nad połączeniem Lotosu i Orlenu trwają



W grudniu 2018 roku do Komisji Europejskiej trafiła pierwsza wersja wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. Zgodnie z założeniami harmonogramu dotyczącego fuzji, uzyskanie zgody Komisji miało nastąpić do połowy 2019 roku. Formalny wniosek o zgodę na przejęcie kapitałowe Grupy Lotos trafił do Komisji Europejskiej w lipcu 2019 roku.

Od kwietnia 2018 roku PKN Orlen prowadzi analizę kondycji Grupy Lotos. Tzw. proces due diligence związany jest z wcześniejszym podpisaniem listu intencyjnego przez Orlen i Skarb Państwa z zamiarem nabycia gdańskiego koncernu.

W listopadzie 2018 Orlen poinformował, że chce docelowo przejąć 100 proc. akcji Grupy Lotos. W pierwszej fazie ma dojść do wykupu 32,9 proc. akcji Lotosu od Skarbu Państwa. Później nastąpić ma ogłoszenie wezwania na 66 proc. kapitału, a ostatnim krokiem będzie przeprowadzenie wymiany akcji i objęcie przez Orlen 100 proc. Wcześniej informowano jedynie, że nastąpi przejęcie większościowego pakietu akcji, czyli 66 proc.

Dlaczego Komisja Europejska zajmuje się fuzją polskich firm?

Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony próg (zob. art. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ), a także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części. Zdecydowana większość zgłaszanych połączeń przedsiębiorstw nie stwarza problemów, jeśli chodzi o ewentualne zakłócenie konkurencji i - po rutynowej kontroli - jest zatwierdzana. Od zgłoszenia transakcji Komisja ma zasadniczo 25 dni roboczych na podjęcie decyzji o jej zatwierdzeniu (etap I) lub o wszczęciu szczegółowego postępowania wyjaśniającego (etap II).

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (174) ponad 20 zablokowanych

  • Kazdy głupi wie co oznacza monopol na rynku hurtowym paliw

    Miejmy nadzieję że Komisja Europejska zablokuje ta monopolizacje rynku

    • 6 7

  • zaraz rząd zacznie nową nagonkę na Unię (3)

    • 18 17

    • (2)

      Jak na razie to od 4 lat unia robi nagonkę na rząd, ale to Ci pasuje tak? Czyli jak poprzedni rząd trzeba trzymać rękę po łokieć w du.ie by było dobrze tak? Niedoczekanie. To tak jak sąsiedzi ładują ci sie do chałupy, Ty przeciw temu protestujesz to robisz nagonkę na sąsiadów? Logika leminga.

      • 4 3

      • (1)

        dziwi Cię nagonka UE na Pis? skoro wszystko robią bez poszanowania prawa to się nie dziwię, że się za nich wzięli

        • 2 6

        • Ale się wzięli, biorą się i nie mogą się dobrać.

          • 1 0

  • (1)

    Absolutna bzdura. Ceny paliw i tak są zawsze dziwnie zbieżne.

    • 7 0

    • bo dogadują się właściciele stacji, a nie Lotos i Orlen

      • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    Odpływ podatków Lotosu z województwa pomorskiego (4)

    Abstrahując od ekonomicznej słuszności połączenia obu firm, dla województwa pomorskiego oznaczać to będzie duży odpływ podatkowych pieniędzy, z których finansowane były liczne inwestycje....dla mnie Pomorzanina szkoda wielka

    • 103 28

    • " finansowane były liczne inwestycje" takie jak ECS z biurem bolka i spędem KODziarzy, inwestycja w TVN, inwestycja w rydwan. Niech lepiej wezmą ten lotos.

      • 8 36

    • ... (2)

      To spółka skarbu państwa. Wszystkie podatki idą do kasy głównej. Jedyne co Lotos robił i może robić nadal, to lotos wybrzeże. Chyba upada. I parę drużyn, które może wesprzeć, lub imprez. I tyle

      • 5 26

      • Amigo nie opowiadaj półprawd

        Podatki idą do głównej kasy, ale następnie część trafia do gminy i do województwa.

        • 19 2

      • mylisz się amigo

        • 9 6

  • Co ma to socjalistyczne ście*wo do naszej polityki wewnętrznej? (3)

    Masakra, Hibnerowa obiecywała, że nie będą się mieszać. okłamano nas!!

    • 11 20

    • Ta smieszna Komisja moze nas cmoknac w kant ... (1)

      Pozdrawiam

      • 3 4

      • Jak zawsze, w końcu mamy rząd który nie trzyma ręki po łokieć w du.ie.

        • 2 2

    • Jak to co chroni firmy zagraniczne

      Bo akurat to nie nasza prywatna sprawa, bo LOTOS i Orlen to nie działają tylko w Polsce, ale także po za granicami Państwa.

      • 1 4

  • i bardzo dobrze (1)

    Niech Orlen wchłonie ten gdanski srotos i niech zwolni wszystkich pracowników z gdanska pozdro z Gdyni

    • 11 26

    • I tak się stanie, ale tu właśnie o to jest ten kwik. Ostatni bastion pokemonów rozbiorą, jak żyć?

      • 1 3

  • (1)

    Orlen, łapska precz od Lotosu!

    • 19 15

    • Odrywanie od koryta boli, oj boli.

      • 1 4

  • (1)

    Bardzo dobrze nigdy nie tankowałem i nie tanuje na orlenie.

    • 12 10

    • Ty myślisz, ze paliwa orlenu są tylko na stacjach orlenu? I jeszcze ten podpis "rozsądny" hahah

      • 3 0

  • EOG Europejski Obszar Gospodarczy (6)

    "Komisja ma obowiązek przeprowadzić ocenę połączeń i przejęć przedsiębiorstw, których wysokość obrotów przekracza pewien określony pró, także zapobiegać koncentracjom, które mogłyby znacząco utrudniać skuteczną konkurencję na terenie EOG lub jego znacznej części."

    No to świetnie - tylko dlaczego nie reaguje w sprawie grupy Volkswagen AG albo PSA.
    Prtzykład VAG:
    Audi AG 99,14%
    Automobili Lamborghini S.p.A. 100%
    Italdesign Giugiaro S.p.A. 90,1% przedsiębiorstwo wzorniczo-producenckie
    Ducati S.p.A. 100% producent motocykli
    Seat S.A. 100%
    Bentley Motors Limited 100%
    Bugatti Automobiles S.A.S. 100%
    Škoda Auto 100%
    Volkswagen Passenger Cars 100%
    Volkswagen Commercial Vehicles 100% samochody dostawcze, kontrola nad Scanią i udziałami w MAN
    Scania AB 90,47% samochody ciężarowe
    Wilhelm Karmann GmbH VW wykupił zakłady w Osnabrück
    Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG 49,9%
    MAN SE 29,9% samochody ciężarowe

    i co nie utrudnia skutecznej konkurencji na terenie EOG ? Polecam zapoznać się z niemickimi przepisami i wprowadzaniem produktów z poza DE na terenie DE (chodzi o przemysł) - zdziwicie się ile jest ograniczeń i przepisów, które chronia ich rynek (nie wspominając juz o przetargach np dla służb mundurowych, komunikacji miejskiej, transportu specjalnego czy chemi)

    • 25 7

    • Bo jest konkurencja .Możesz kupić toyotę czy hondę (4)

      i mieć w zadzie niemieckie truchła.
      Ile jest marek i firm samochodowych ?
      A tu pisory chcą zrobić jeden CPN na cały region.

      • 6 6

      • uważasz że jest inaczej i nie ma konkurencji ? (2)

        Przecież to fikcja w PL i w każdym innym kraju. W PL na każdej stacji (niezaleznie od logo) masz paliwo albo od Lotos albo od Orlen.

        • 5 4

        • nie przetłumaczysz (1)

          to jeden z tych pelikanów co to łykną każdą bzdurę z UE i będą jej zaciekle bronić.

          • 4 6

          • Bo mają w tym interes, a dokładniej stołki w Gdańskim lotosie. oderwanie od koryta boli.

            • 1 1

      • Nawet w samej Polsce masz wybór: Orlen ma 1787 stacji, BP 552, Lotos 495, Shell 420, Circle K 349 - a to jest tylko pierwsza piątka wg rankingu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

        Po fuzji Orlen z Lotosem miałby więc 2282 stacje, a najwięksi konkurenci 1321. Na pewno spora przewaga, ale trudno nazwać to monopolem.

        • 3 5

    • brawo, ujawniać pro niemiecką stronniczość KE

      • 2 2

  • Orlen to Syf w porównaniu z Lotos (2)

    Paliwo tankowane na stacji Orlen w Karpaczu(pierwsze mrozy) uszkodziło mi pompe paliwową. Jest ekspertyza mechanika, spuszczone zostało paliwo, które zaczęło zamarzać na mrozie... Skontaktowałem się z Orlenem w tej sprawie, to wysłali mi certyfikat jakości i tyle. Mogę sobie iść do sądu i się z nimi sądzić. Lotos w takich wypadkach z miejsca zwraca za naprawę uszkodzonych częsci. Rok później druga taka sama sytuacja u znajomego. Nigdy więcej Orlen.

    • 21 9

    • To, że trafiłeś na jednej stacji na jakieś zwalone paliwo to nie znaczy, że ogólnie tak jest. Ja czasami tankuję na Orlenie i jakoś nigdy kłopotu nie miałem.

      • 2 0

    • Orlen i Lotos mają parametry okreslone normami i jest to sprawdzane przy każdej partii.

      A Karpacz.....jakby to ująć miałem podobna przygodę - okazało się, że bydlak, który był właścicelem stacji mieszał olej napędowy z jakimś syfem (mieszanina rozpuszczalników i przefiltrowany stary olej silnikowy). Kontrola przyjechała, próbki - i stacja straciła autoryzację firmy, logo marki znikneło, koleś dostał dużą karę i na jego koszt miałem remont (wymianę) silnika (discovery 3 2,7TD).....tak że zgłaszaj to jak najszybciej do UOKIK (Zgłoszenie paliwa złej jakości - formularz) i do samego Orlenu

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane