- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (35 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (50 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (87 opinii)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (197 opinii)
- 5 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 6 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
Kanał Sueski. Ergo Hestia wypłaci odszkodowanie
Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował Kanał Sueski, a dziś jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie, są ładunki ubezpieczane przez towarzystwo Ergo Hestia. Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel.
23 marca jeden z największych kontenerowców świata płynący do portu w Rotterdamie wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach statek udało się zdjąć z mielizny, ale w dalszą drogę wciąż nie wyruszył, bo został tymczasowo zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.
Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel. Towary polskich importerów - klientów Ergo Hestii - znalazły się wśród innych kontenerów na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.
Czytaj też:
Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT
- Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku. Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii.
Okazuje się, że ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa, jest złożonym i długotrwałym procesem.
- Przeprowadzi go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. Właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu - podkreśla Agnieszka Nowacka.
Gospodarka morska w Trójmieście
Ile wyniesie ubezpieczenie? Na ten moment trudno określić, jak wysokie koszty poniesie Ergo Hestia w związku z tzw. awarią wspólną. Będą one zależały od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-04-27 07:18
Niedobrze! (4)
Armator ma prawo obciążyć właściciela ładunku dodatkowymi kosztami, kt. są nieznane (statek jest zaaresztowany) a tym ruchem Hestia umywa ręce od dalszych wypłat.
- 5 4
-
2021-04-27 08:12
Własnie, że dobrze (3)
Po to właśnie właściciel towaru kupił sobie ubezpieczenie cargo w Hestii, by z własnej kieszeni nie płacić odszkodowania. Gdyby nie miał tego ubezpieczenia, to musiałby dopiero wtedy wykupić ten towar za własne pieniądze.
- 66 0
-
2021-04-27 12:03
Na współudziale w awarii wspólnej się nie skończy (2)
Armator jeszcze wyciągnie rękę po kasę do właścicieli ładunku. Hestia sprytnie oczyściła się z odpowiedzialności w ramach ubezpieczenia.
- 1 4
-
2021-04-28 20:51
A jaka inna odpowiedzialnosc tu mialaby Hestia ponosic, jesli nie w ramach ubezpieczenia? O czym Ty tu belkoczesz? (1)
- 1 0
-
2021-04-28 21:35
odszkodowanie wypłacone - nie ma tematu
szkoda zlikwidowana...a nowe koszty dopiero się pojawią i armator sypnie nimi jak z rękawa
- 0 1
-
2021-04-27 14:03
na logikę
przecież skoro dyszpastera wybiera właściciel statku to wybiorą tak by było im to na rękę. ciężko przewidzieć jak to będzie dla Hestii, ale przy takim biznesie raczej obie strony się dogadają tak jak zawsze przy takiej skali biznesu.
- 7 0
-
2021-04-27 09:12
To tylko reklama firmy (9)
Jak przychodzi do odpowiedzialności to Ergo Hestia umywa ręce i pozostaje tylko sprawa sądowa którą w Gdańsku może się ciągnąć latami. Oczywiście w mediach będę się chwalić że ubezpieczają na każdą okoliczność ale odpowiedzialność w razie wystapienia szkody to już zupełnie co innego.
- 118 11
-
2021-04-30 20:25
A co z resztą ubezpieczycieli?
No widzisz, Ty się może sądzisz z nimi, a ja się sądzę z innym ubezpieczycielem za to z ubezpieczenia w Hesti jestem zadowolony. Ile ludzi tyle opinii...
- 0 1
-
2021-04-29 11:02
ona
ja tez walcze z nimi o odszkodowanie za ciezki wypadek, straszne lewactwo
- 0 0
-
2021-04-27 11:20
dla mnie to bzdura ratować ten towar ... sztucznie powiększając niewspółmiernie straty (4)
powinni ten statek wysadzić w powietrze... powyjmować z wody resztki wraku i w jeden dzień oczyścili by przejście ...
zablokowanie kanału to są setki milionów dolarów dziennie - a ten ładunek ze statkiem to nawet nie 1:1000 tej kwoty- 1 4
-
2021-04-27 12:07
A jednak akcja ratowania ma znaczenie
Wartość samego statku to ok 200mln$. Do tego dolicz sobie paliwo znajdujące się na statku (zbiorniki mogę pomieścić on 15tys ton. ile jest na burcie? nie wiem). A wartość kontenerów z ładunkiem jest różna. Wyobraź sobie że w jakimś kontenerze są papierosy czy elektronika (laptopy, dyski twarde czy karty graficzne) to wartość takiego kontenera to
Wartość samego statku to ok 200mln$. Do tego dolicz sobie paliwo znajdujące się na statku (zbiorniki mogę pomieścić on 15tys ton. ile jest na burcie? nie wiem). A wartość kontenerów z ładunkiem jest różna. Wyobraź sobie że w jakimś kontenerze są papierosy czy elektronika (laptopy, dyski twarde czy karty graficzne) to wartość takiego kontenera to ponad 10mln$ a może bliżej 20mln$ (wszystko uzależnione od ilości w środku). Tak więc wartość kontenetowca z ładunkiem jest gigantyczna. To nie opłaca się ratowanie ładunku? Do tego dochodzi ratowanie wizerunku i kontaktów biznesowych właściciela statku.
- 3 0
-
2021-04-27 11:38
statek z ładunkiem jest warty setki mln $ (2)
- 1 0
-
2021-04-27 11:40
a straty ponad miliard baksów! (1)
- 3 1
-
2021-04-28 20:54
Ale ta strata wraz ze statkiem nie zniknie, filozofie :) To przeciez straty samego Kanalu, stron trzecich itd. :)
- 0 0
-
2021-04-27 11:06
(1)
No widać to po informacji pod artykułem odnosnie wypłaty z 2008 roku .....900 USD
- 5 1
-
2021-04-27 11:52
powtórka z matmy
no jasne, ale te 900 to ustalił dyspaszer. To awaria wspólna a odszkodowanie idzie swoja droga -.-
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.