- 1 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (75 opinii)
- 2 150 mld zł na elektrownię jądrową (171 opinii)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (28 opinii)
- 4 Ropa popłynie szybciej rurociągiem (45 opinii)
- 5 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (85 opinii)
- 6 Badanie dna Zatoki Gdańskiej (12 opinii)
Kanał Sueski. Ergo Hestia wypłaci odszkodowanie
Na pokładzie statku Ever Given, który na sześć dni sparaliżował Kanał Sueski, a dziś jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie, są ładunki ubezpieczane przez towarzystwo Ergo Hestia. Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel.
23 marca jeden z największych kontenerowców świata płynący do portu w Rotterdamie wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. Tym samym zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału - w kolejce stanęło ponad 350 statków. Po kilku dniach statek udało się zdjąć z mielizny, ale w dalszą drogę wciąż nie wyruszył, bo został tymczasowo zatrzymany w związku ze sporem o wysokość odszkodowania, jakie musi zapłacić jego japoński właściciel.
Łączne koszty z tego zdarzenia szacowane są wstępnie na około miliard dolarów. Małą część z tej kwoty zapłaci sopocki ubezpieczyciel. Towary polskich importerów - klientów Ergo Hestii - znalazły się wśród innych kontenerów na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.
Czytaj też:
Kanał Sueski. OOCL United Kingdom nie czekał i wybrał dłuższą trasę do DCT
- Ubezpieczenie mienia w transporcie (cargo), oprócz standardowej ochrony ubezpieczeniowej, obejmuje również udział w tzw. awarii wspólnej, czyli kosztów poniesionych na ratowanie statku i ładunku. Skoro na statku znajdują się towary ubezpieczone przez Ergo Hestię, to pokryjemy koszty ratowania mienia należącego do naszych klientów - mówi Agnieszka Nowacka, dyrektor ds. likwidacji szkód majątkowych i osobowych w ERGO Hestii.
Okazuje się, że ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa, jest złożonym i długotrwałym procesem.
- Przeprowadzi go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. Właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo, by odebrać ładunki z docelowego portu. W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu - podkreśla Agnieszka Nowacka.
Gospodarka morska w Trójmieście
Ile wyniesie ubezpieczenie? Na ten moment trudno określić, jak wysokie koszty poniesie Ergo Hestia w związku z tzw. awarią wspólną. Będą one zależały od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.
Miejsca
Opinie (92) ponad 10 zablokowanych
-
2021-04-27 07:18
Niedobrze! (4)
Armator ma prawo obciążyć właściciela ładunku dodatkowymi kosztami, kt. są nieznane (statek jest zaaresztowany) a tym ruchem Hestia umywa ręce od dalszych wypłat.
- 5 4
-
2021-04-27 08:12
Opinia wyróżniona
Własnie, że dobrze (3)
Po to właśnie właściciel towaru kupił sobie ubezpieczenie cargo w Hestii, by z własnej kieszeni nie płacić odszkodowania. Gdyby nie miał tego ubezpieczenia, to musiałby dopiero wtedy wykupić ten towar za własne pieniądze.
- 66 0
-
2021-04-27 12:03
Na współudziale w awarii wspólnej się nie skończy (2)
Armator jeszcze wyciągnie rękę po kasę do właścicieli ładunku. Hestia sprytnie oczyściła się z odpowiedzialności w ramach ubezpieczenia.
- 1 4
-
2021-04-28 20:51
A jaka inna odpowiedzialnosc tu mialaby Hestia ponosic, jesli nie w ramach ubezpieczenia? O czym Ty tu belkoczesz? (1)
- 1 0
-
2021-04-28 21:35
odszkodowanie wypłacone - nie ma tematu
szkoda zlikwidowana...a nowe koszty dopiero się pojawią i armator sypnie nimi jak z rękawa
- 0 1
Wszystkie opinie
-
2021-04-26 16:35
(4)
"jest "skonfiskowany" z powodu sporu o odszkodowanie jest były ładunki"
ktoś to sprawdza przed publikacją?- 37 3
-
2021-04-26 16:42
Dzień udany, bo można było się przyczepić.
- 3 15
-
2021-04-27 05:53
Zgadzam się z tym
Przez jakiś czas wrócił poziom artykułów ale ostatnio znów chyba nikt tego nie kontroluje. No i do tego pisane na kolanie z błędami,bez szacunku dla czytelników.
- 9 0
-
2021-04-27 09:14
Śmieszna sprawa bo nic tam miliard nie kosztuje, a towar sprzeda się i tak. Dziś Covid reguluje sprawy i rzekome straty to czysty zysk. Branże które świetnie się mają budownictwo z przemysłem wokół, maszyny, reszta udaje pokrzywdzonych.
Tak naprawdę jedyni którzy stracili to pensjonaty, restauratorzy, kina, teatr, show biz, turystyka. A ci nie dostają wiele.- 0 0
-
2021-04-28 20:58
Nie. Ty to sprawdzisz, a oni na tym zarobia.
- 0 0
-
2021-04-26 17:32
EverGringer jest kryty. Hestia opłaci straty jakie wywołał EverGeena. (1)
- 5 6
-
2021-04-27 12:48
na jutubie Hanna Kazahari mowi,że to okręt Hilary Clinton i że tam przemycane są dzieci w tych kontenerach...
- 1 0
-
2021-04-26 17:37
Na 3 000 000 dolarów Hestia wypłaciła 900? Czyli jakieś 5 tysi. (7)
- 38 0
-
2021-04-26 18:49
Tez to czytam (6)
I zastanawiam się czy to nie jakaś pomyłka ?
- 10 0
-
2021-04-26 19:00
3 miliony baksów (1)
do podziału na właściciela statku i właścicieli ładunków (ten mieści ok. 3 tysiące kontenerów) wg wartości statku i ładunków, licząc tylko ładunki po równo i pełno wychodzi tysiąc baksów na kontener, uwzględnij wartość statku - to zmniejszy odpowiednio kwotę na każdy kontener
- 2 1
-
2021-04-26 21:11
gdzie wy to widzicie ja widzę
"Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów,"
- 2 2
-
2021-04-27 08:36
bo to nie tak (1)
To jak rozumiem działa tak-dyspaszer mówi ile procent mają płacić klienci, których ładunki były na statku . Te procenty sa obliczone na podstawie tego ile kosztowała akcja ratunkowa. I płaci się procent ze swojego ładunku! Więc wszystko się zgadza, ale ciekawe ile teraz będą musieli dopłacić do ubezpieczenia
- 0 0
-
2021-04-27 09:19
Miliard pinćset
- 0 0
-
2021-04-27 12:01
czytanie ze zrozumieniem, to chyba pierwsza klasa sp
- 0 0
-
2021-04-28 21:00
Na statku bylo 20 tysiecy kontenerow, a Hestia ubezpieczala dwa. I co? Pomylka? Jak sondzisz?
- 0 0
-
2021-04-26 17:54
Trudno (2)
Najwyżej zarząd nie pojedzie na wakacje do Kuala Lumpur. Taki biznes......wróć wystarczy uciąć premie szeregowym i na Kuala Lumpur starczy i na nowe leasingi też.
- 71 3
-
2021-04-27 05:45
Na biednego nie trafiło, poza tym to nie polskie podwórko, tam się nikogo nie da wyrolować na kwocie ubezpieczenia.
- 6 0
-
2021-04-27 08:54
Zapewniam ze zarzad pojedzie tam gdzie będzie chciał.... Dokładnie tam
- 7 0
-
2021-04-26 18:01
Bardzo ciekawy materiał!
Fachowe ubezpieczenie, jestem ciekaw ile wyjdzie finalnie tej kwoty? ;)
- 6 0
-
2021-04-26 18:49
Potem w wyniku procesów sadowych daruja reszte odszkodowania i wyjdzie tylko Polska zapłaciła za wszystko. (3)
Tak wygląda dyplomacja i sprawiedliwość.
- 8 8
-
2021-04-26 20:19
Awaria wspolna (GA), nie jest polskim pomyslem. Polityka i polskie sady nie biora udzialu w takim postepowaniu. Dyspaszer (komisarz GA) zostanie powolany (lub juz zostal) pewnie w Londynie. I kazdy gestor ladunku, nie wazne skad pochodzi, bedzie musial zrzucic sie na koszty ratowania statku i ladunku.
- 3 1
-
2021-04-27 07:05
Tak... piss zapłaci bo to wina Tuska była.... ale oni honoru Polski bronić będą
Dlatego nie będzie na opiekę zdrowotną i edukacje....no chyba że katolicką
- 0 6
-
2021-04-27 08:52
Tak, biedna ta Polska przez świat ten naród wybrany wykorzystywany...
- 1 1
-
2021-04-26 22:01
(3)
Pal licho Ergo Hestię. Mnie zastanawia jakim cudem Egipt wyliczył straty na blisko 1MLD $? Koszty akcji ratowniczej-ok. Brak z wpływów od statków co zdecydowały się opłynąć Afrykę-ok. Reszta czekała grzecznie i po udrożnieniu kanału się przeprawiła, zatem uiścili opłaty. Rekompensaty za opóźnienia to raczej nie dla Egiptu lecz konkretnych armatorów. Ogólnie jakaś z d*py kwota.
- 29 1
-
2021-04-27 09:00
dsd (1)
Chyba w taki sam sposób, w jaki jest liczony koszt usług medycznych w USA - z wyobraźni.
- 8 0
-
2021-04-27 12:08
O to to. Znajomy w Turcji trafił do szpitala i za 12 godz. pobytu naliczyli mu ok. 4 tys. dolców i nie wypuścili dopóki szpital nie dostał kapuchy.
- 0 0
-
2021-04-28 21:03
Tyle sie zarabia na tym Kanale. Szokujace? Moze i tak, ale to niczego nie zmienia.
- 0 0
-
2021-04-27 07:18
Niedobrze! (4)
Armator ma prawo obciążyć właściciela ładunku dodatkowymi kosztami, kt. są nieznane (statek jest zaaresztowany) a tym ruchem Hestia umywa ręce od dalszych wypłat.
- 5 4
-
2021-04-27 08:12
Opinia wyróżniona
Własnie, że dobrze (3)
Po to właśnie właściciel towaru kupił sobie ubezpieczenie cargo w Hestii, by z własnej kieszeni nie płacić odszkodowania. Gdyby nie miał tego ubezpieczenia, to musiałby dopiero wtedy wykupić ten towar za własne pieniądze.
- 66 0
-
2021-04-27 12:03
Na współudziale w awarii wspólnej się nie skończy (2)
Armator jeszcze wyciągnie rękę po kasę do właścicieli ładunku. Hestia sprytnie oczyściła się z odpowiedzialności w ramach ubezpieczenia.
- 1 4
-
2021-04-28 20:51
A jaka inna odpowiedzialnosc tu mialaby Hestia ponosic, jesli nie w ramach ubezpieczenia? O czym Ty tu belkoczesz? (1)
- 1 0
-
2021-04-28 21:35
odszkodowanie wypłacone - nie ma tematu
szkoda zlikwidowana...a nowe koszty dopiero się pojawią i armator sypnie nimi jak z rękawa
- 0 1
-
2021-04-27 08:49
Ta wypłaci (1)
jak za samochód nie mogą wypłacić drobnej kwoty to co dopiero tutaj.
- 11 2
-
2021-04-28 21:05
Tutaj wyplaca, bo w transporcie miedzynarodowym obowiazuja uniwersalne warunki.
Za samochod tez by wyplacili, gdyby zgodnie z zawartymi warunkami mieli wyplacic.
- 0 0
-
2021-04-27 09:12
To tylko reklama firmy (9)
Jak przychodzi do odpowiedzialności to Ergo Hestia umywa ręce i pozostaje tylko sprawa sądowa którą w Gdańsku może się ciągnąć latami. Oczywiście w mediach będę się chwalić że ubezpieczają na każdą okoliczność ale odpowiedzialność w razie wystapienia szkody to już zupełnie co innego.
- 118 11
-
2021-04-27 11:06
(1)
No widać to po informacji pod artykułem odnosnie wypłaty z 2008 roku .....900 USD
- 5 1
-
2021-04-27 11:52
powtórka z matmy
no jasne, ale te 900 to ustalił dyspaszer. To awaria wspólna a odszkodowanie idzie swoja droga -.-
- 2 0
-
2021-04-27 11:20
dla mnie to bzdura ratować ten towar ... sztucznie powiększając niewspółmiernie straty (4)
powinni ten statek wysadzić w powietrze... powyjmować z wody resztki wraku i w jeden dzień oczyścili by przejście ...
zablokowanie kanału to są setki milionów dolarów dziennie - a ten ładunek ze statkiem to nawet nie 1:1000 tej kwoty- 1 4
-
2021-04-27 11:38
statek z ładunkiem jest warty setki mln $ (2)
- 1 0
-
2021-04-27 11:40
a straty ponad miliard baksów! (1)
- 3 1
-
2021-04-28 20:54
Ale ta strata wraz ze statkiem nie zniknie, filozofie :) To przeciez straty samego Kanalu, stron trzecich itd. :)
- 0 0
-
2021-04-27 12:07
A jednak akcja ratowania ma znaczenie
Wartość samego statku to ok 200mln$. Do tego dolicz sobie paliwo znajdujące się na statku (zbiorniki mogę pomieścić on 15tys ton. ile jest na burcie? nie wiem). A wartość kontenerów z ładunkiem jest różna. Wyobraź sobie że w jakimś kontenerze są papierosy czy elektronika (laptopy, dyski twarde czy karty graficzne) to wartość takiego kontenera to ponad 10mln$ a może bliżej 20mln$ (wszystko uzależnione od ilości w środku). Tak więc wartość kontenetowca z ładunkiem jest gigantyczna. To nie opłaca się ratowanie ładunku? Do tego dochodzi ratowanie wizerunku i kontaktów biznesowych właściciela statku.
- 3 0
-
2021-04-29 11:02
ona
ja tez walcze z nimi o odszkodowanie za ciezki wypadek, straszne lewactwo
- 0 0
-
2021-04-30 20:25
A co z resztą ubezpieczycieli?
No widzisz, Ty się może sądzisz z nimi, a ja się sądzę z innym ubezpieczycielem za to z ubezpieczenia w Hesti jestem zadowolony. Ile ludzi tyle opinii...
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.