• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary dla influencerów za brak współpracy

VIK
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że sprawdzi działania influencerów. Chodziło o to, czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane. Dziś posypały się pierwsze kary, ale za brak... współpracy z Urzędem.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd.

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów



- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Influencerzy i ich trampolina do sławy. Nie każdy leży, pachnie i zarabia



Celem tych działań ma być zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. 

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe, gdyż jest to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Tym razem skończyło się na 139 tys. zł kary łącznie dla sześciu influencerów.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel - 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel - 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska - 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski - 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński - 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka - 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (85)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane