• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kary dla influencerów za brak współpracy

VIK
29 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu. UOKiK chce uporządkować rynek treści sponsorowanych w portalach społecznościowych, tak aby internauci dostawali jasny przekaz, co jest reklamą, a co obiektywną recenzją produktu.

We wrześniu ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że sprawdzi działania influencerów. Chodziło o to, czy treści sponsorowane na blogach czy mediach społecznościowych gwiazd Internetu są właściwie oznaczane. Dziś posypały się pierwsze kary, ale za brak... współpracy z Urzędem.



Czy umiesz odróżnić treści reklamowe od prywatnej opinii?

W ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu, prezes UOKiK skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych. Niestety kilku odpytywanych twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał Urząd.

Reklama czy opinia? UOKiK prześwietli influencerów



- Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami - markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych - kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Influencerzy i ich trampolina do sławy. Nie każdy leży, pachnie i zarabia



Celem tych działań ma być zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. 

- Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji. Brak współpracy w toku postępowania to poważne naruszenie, może bowiem utrudniać udowodnienie stosowania niedozwolonej praktyki, a także wydłuża znacząco możliwość ustalenia stanu faktycznego - dodaje prezes UOKiK.
Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe, gdyż jest to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Tym razem skończyło się na 139 tys. zł kary łącznie dla sześciu influencerów.

Kary pieniężne otrzymali:

  • Kruszwil Marek Kruszel - 50 tys. zł
  • MD Marcin Dubiel - 25 tys. zł
  • Maffashion Julia Kuczyńska - 30 tys. zł
  • Paweł Malinowski - 20 tys. zł
  • Marcin Malczyński - 10 tys. zł
  • Marley Marlena Sojka - 4 tys. zł

Decyzje nie są prawomocne. Influencerom przysługuje odwołanie do sądu.
VIK

Miejsca

  • UOKiK Gdańsk, Podwale Przedmiejskie 30

Opinie (85) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • influ...co? ahh tak, to sa tacy, ktorzy znajduja ludzi o podobnym poziomie intelektualnym i sa wsrod nich slepymi mowiacymi (3)

    gluchym o kolorach? Ludzie, ktorzy potrzebuja influ* chyba nie moga byc wysokich lotow, bo do oceny produktu wystarcza (powinna wystarczac) wlasna inteligencja, ta jednak zostala przypuszczalnie usunieta dzieki czemus takiego jak fejsik lub inscik

    • 44 3

    • (1)

      W tym właśnie problem, że za pośrednictwem takich platform reklamodawcy atakują najbardziej bezmyślną i nawiną grupę społeczną: nastolatków. Wystarczy zobaczyć jak wyglądają i się zachowują. Totalne, ślepe naśladownictwo influencerów.... I o to właśnie chodziło reklamodawcom, chcącym zarobić na takich frajerach. Rozumiem że prawo wieku to naiwność i krótki "rozumek", ale nie znaczy to, że reklamodawcy mogą robić wolną amerykankę, a dzieciarni nie można jakoś przed nimi chronić. Tak samo narcyzm i skrajny egocentryzm- osoba obcująca z takimi treściami ma stać się robotem do tworzenia zysków danych korporacji. Dlatego bardzo dobrze, że wreszcie ktoś bierze się za tą reklamową patologię.

      • 16 2

      • nie zapominajmy o kremie na twarz, ktory ma dzisiaj (a wczoraj tez) calkiem nowa, odmladzajaca formule, na ktora sobie

        • 1 0

    • bo najlepsze i jedyne oceny produktów to są na stronach producenta?

      • 0 9

  • A gdyby potraktować urząd jak on traktuje: "Zarejestrowaliśmy Twoje zgłoszenie. O wyniku zostaniesz poinformowany wkrótce". (8)

    • 14 10

    • Urzedy maja okreslony czas na odpowiedz. Ci tutaj tez mieli. (7)

      Nie siej demagogii.

      • 21 1

      • A jak urzędy są karane możesz napisać ? Bardzo mnie to ciekawi. (6)

        Bystrzaku.

        • 9 6

        • (5)

          Jest sąd. Bystrzaku. Jak urząd się myli masz prawo iść do sądu.

          • 9 3

          • (2)

            Ale jak karze ten sąd ? I czy kiedykolwiek ukarał ? I czy urząd państwowy musi też iść do sądu aby ukarać obywatela ? Bystrzaku.

            • 1 5

            • (1)

              Weź sobie poszukaj, dlaczego ktoś ma Ci tłumaczyć ?

              • 2 1

              • Piszesz bzdury to sam wyjaśniaj.

                • 0 0

          • Masz też prawo iść do kiosku. Hahahaaa

            Tyle samo pomoże.

            • 3 2

          • ty tak z kazda sprawa lecisz od razu do sadu?

            • 1 2

  • wydawałoby się, ze to zależy od wewnętrznego regulaminu (2)

    serwisu społecznościowego, bo w końcu co ma państwo do tego? jak napiszę tu i teraz, że polecam np. Biedronkę (ani polecam ani nie polecam), to grozi mi kara ze strony państwa? Kara za nieudzielenie informacji czy wyjaśnienia? A jakie wyjaśnienie podlega karze a jakie nie? WTF.

    • 11 57

    • Jeżeli bieżesz kasę od Biedronki i za to ją lubisz to jes reklama. Płacą za lubienie. Jeżeli poprostu lubisz robić tam zakupy i otym mówisz to nic Tobie nie grozi. Influ coś tam biorą kasę za lubienie tylko zapominają o tym powiedzieć. A to już jest nieuczciwe.

      • 45 0

    • Problemem jest zwyczajne żerowanie na ludzkiej naiwności przez marketingowców, szczególnie, gdy mówimy o nastolatkach(grupie najbardziej narażonej, bo bezkrytycznie zapatrzonej w to co promują influencerzy). Dla mnie jest to godne potępienia, bo na własne oczy widać, jak bardzo niszczycielski i otępiający dla młodzieży jest skrajny i ślepy konsumpcjonizm. Nie mówiąc o tym co to pokolenie warów glonojada wyda z siebie dla świata xD;)

      • 31 3

  • Te drobne to ma być kara? (2)

    • 22 3

    • (1)

      Też na to zwróciłem uwagę. A proszę zauważyć drugą stronę medalu, konkretnie to jak wyglądają i zachowują się nastolatkowie, którzy są niejako "ofiarami" rycia beretu przez tych wszystkich influencerów. Chodzące, bezrozumne słupy reklamowe. I o to właśnie chodziło reklamodawcom. Dlatego wszelkie zamiany i regulacje w tym kierunku uznaję za bardzo duży pozytyw.

      • 20 4

      • Nie odzywaj się do mnie.

        • 0 9

  • (3)

    Wreszcie dobierają się tym pajacom do d...py. Stawka jest wysoka, bo jest nią zdrowie psychiczne i pieniadze naszych dzieci/ małolatów. Kara za takie nieładne praktyki i tak jest za mała, bo dla tych "wielkich" influencerek taka kara to max 2 weekendy pracy na roksie xD.

    • 53 4

    • Koniec eldorado i bardzo dobrze

      Zbyt wielu cwaniaków, przepraszam gwiazd chce zarabiać duże pieniądze za nic.

      • 18 2

    • raczej chodzi o to aby zablokować ocenianie czegokolwiek (1)

      • 2 14

      • Jeżeli coś kupujesz i wyraższ swoją opinię to OK . Inflenerzy robią zwykła reklamę, biorą kasę za dobre słowo o produkcie.

        • 3 0

  • Ci ludzie nie są dla mnie żadnym autorytetem. (1)

    Wiec ich opinia nie ma żadnego znaczenia.

    • 34 1

    • dla dzieci i młodzieży niestety często ma...

      • 11 0

  • I bardzo dobrze (1)

    Karać karać jeszcze raz karać tych pseudopatocelebrytow

    • 23 2

    • patopseudocelebrytów

      • 2 0

  • Nie rozumiem tego infu... (1)

    Obserwowac influenserow to tak jaby byc fanem blokow reklamowych w polsacie

    • 33 0

    • A tymczasem ...

      pewno twoje własne dzieci są takimi fanami (to nie jest złośliwość, tylko taki lajf)

      • 2 0

  • (9)

    Komuna i wpier...alanie sie w cudze życie gorsze niż w komunie

    • 4 22

    • (1)

      NIe masz pojęcia o czym mówisz.

      • 10 0

      • On nawet nie ma pojęcia, że nie ma pojęcia.

        • 8 0

    • (6)

      Chronienie dzieci i młodzieży przed manipulacjami i oszustwami to "komuna i wpier...alanie się w cudze życie"? Dorośnij.

      • 11 0

      • (5)

        Jak Niedzielski z całą bandą sprzedajnych polityków i profesorów chce szprycować dzieci w imie interesów karteli farmaceutycznych to jest ok?

        • 3 9

        • (1)

          O w końcu jakiś foliarz! Zapraszamy serdecznie :)

          • 7 2

          • Jak pogoda w Izraelu?

            • 0 0

        • No i popękały mi zajady.

          • 0 1

        • Gość

          Karteli? A nie człekokształtnych jaszczurek ?:)

          • 3 2

        • Nie, to tez nie jest ok.

          • 0 0

  • (3)

    Ale co to ma wspólnego z Trójmiastem? Żaden z wymienionych twórców nie działa w tym regionie.

    • 5 6

    • ostatnie reklamy chocby tego tik tokera z gdanska (2)

      • 5 1

      • (1)

        No ale on nie jest objety kara, wiec nadal nie ma to nic wspolnego z Trojmiastem.

        • 0 1

        • a skad wiesz?

          skoro pod pozorem wrzutek udaje pana z zary. moze po prostu nie wzieto pod lupe jeszcze tik-toka

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane