Kemira powiększa biura w Gdańsku i szuka nowych pracowników

Arkadiusz Rochowczyk, dyrektor zarządzający Kemiry.
Arkadiusz Rochowczyk, dyrektor zarządzający Kemiry. mat.prasowe

Fińska Kemira działa w Gdańsku od około dwóch lat a już przez gdański oddział odbywa się cała sprzedaż firmy na Europę. Jej dzienna wartość wynosi 3,5 mln euro i jest to blisko połowa globalnej sprzedaży koncernu. O planach rozwojowych, zwiększających się kompetencjach i zatrudnieniu w firmie rozmawiamy z Arkadiuszem Rochowczykiem, dyrektorem zarządzającym Kemiry w Gdańsku.



W ostatnich tygodniach gdański oddział Kemiry odwiedził zarząd spółki z Finlandii. Czy wizyta najwyższych władz Kemiry oznacza pozytywne czy negatywne zmiany dla spółki w Gdańsku?

Arkadiusz Rochowczyk: - Ta wizyta to było przede wszystkim potwierdzenie, że nasze Centrum Biznesowe zlokalizowane w Gdańsku jest bardzo istotnym podmiotem także z perspektywy rady nadzorczej i zarządu Kemiry. Odzwierciedla znaczenie i wpływ procesów, które realizujemy z Gdańska na działalność grupy w całym regionie EMEA (Europa, Afryka, Bliski Wschód). Dodatkowo pozwoliła zaprezentować rezultaty piętnastomiesięcznej działalności centrum. Projekt tworzenia centrum okazał się na tyle efektywny, że udało się już nawet wykroczyć poza jego pierwotne założenia.
Już na początku 2015 roku będziemy zwiększać zatrudnienie w celu obsługi nowej linii biznesowej przejętej z Akzo Nobel, co będzie się wiązało z powiększeniem zespołu o 10-15 proc. we wszystkich serwisach, które świadczymy.

Oryginalny plan zbudowania spółki zakładał poziom zatrudnienia ok. 150 osób, podczas gdy już po sześciu miesiącach (w styczniu tego roku) podjęto decyzję o  jego zwiększeniu o kolejne 50 osób, co było związane z rozszerzeniem zakresu działań. Przejęliśmy zarządzanie złożonymi procesami logistycznymi oraz tworzymy globalne centrum kompetencji SAP. Spotkanie z pracownikami i radą nadzorczą są więc potwierdzeniem znaczenia BSC i ugruntowania jego pozycji w wymiarze globalnej działalności Kemiry.

Jak ocenia działalność w Gdańsku fiński zarząd spółki?

- Projekt budowy centrum był przedsięwzięciem bardzo dużego ryzyka dla grupy, głównie ze względu na to, że wiązał się on ze zmianą lokalizacji i osób współpracujących bezpośrednio z klientami Kemiry. Była to konsolidacja (i likwidacja) odpowiedzialności siedmiu oddziałów w Europie i przeniesienie tych procesów do jednego nowego centrum w Gdańsku. Wszystko to musiało się odbyć w ciągu 18 miesięcy, aby nie spowodować znaczących zakłóceń w bieżącej realizacji zleceń i obsłudze klientów Kemiry. Duże było również ryzyko odpływu wiedzy, dlatego trzeba było działać szybko i sprawnie. I właśnie z perspektywy dużego ryzyka, projekt oceniany jest jako ogromny sukces. Udało nam się przetransferować do Gdańska wszystkie zaplanowane odpowiedzialności i z dobrymi wynikami realizujemy już samodzielnie większość procesów.

Przez naszą spółkę odbywa się cała sprzedaż Kemiry na Europę, której dzienna wartość wynosi 3,5 mln euro i jest to blisko połowa globalnej sprzedaży. Jako firma, jesteśmy więc bardzo zadowoleni z decyzji lokalizacyjnej i utworzenia centrum właśnie w Gdańsku. Potwierdził się przyjazny klimat inwestycyjny, dostęp wykwalifikowanej kadry, a także wielowymiarowa atrakcyjność regionu i perspektywy jego dalszego wzrostu. BSC stało się ponadto drugą pod względem liczby zatrudnienia jednostką organizacyjną Kemiry w Europie, zaraz po centrali w Helsinkach, co oddaje też znaczenie podmiotu dla całej grupy.

Czy spółka w Gdańsku będzie się rozwijała i zyska nowe kompetencje?
Będziemy szukali zarówno osób z doświadczeniem branżowym (w logistyce, IT, księgowości i finansach czy obsłudze klientów), jak i absolwentów.

- Zobowiązanie Kemiry do Gdańska jest długoterminowe, a już ta krótka, kilkunastomiesięczna historia pokazała, że nasze kompetencje się zwiększają. Ten proces będzie z pewnością kontynuowany. Już na początku 2015 roku będziemy zwiększać zatrudnienie w celu obsługi nowej linii biznesowej przejętej z Akzo Nobel, co będzie się wiązało z powiększeniem zespołu o 10-15 proc. we wszystkich serwisach, które świadczymy. Dyskutujemy w dalszym ciągu na temat rozwijania nowych funkcji, które już istnieją, z planami wdrożenia ich w 2015 roku. W wyniku obecnego wzrostu, a także planowanego rozwoju podjęliśmy też decyzję o powiększeniu obecnie wynajmowanej powierzchni biurowej w budynku Alchemia o 25 proc.

Ostatnia wizyta najwyższych władz zbiegła się również w czasie z uzyskaniem certyfikacji z zakresu zarządzania i bezpieczeństwa ISO. Mamy więc kilka znaczących powodów do satysfakcji i świętowania. Osobiście projekt tworzenia gdańskiego centrum był dla mnie niezwykłym wyzwaniem biorąc pod uwagę złożoność procesów, ilość zmian, ograniczenia czasowe, odpowiedzialność i ogrom know-how, które trzeba było przejąć i wdrożyć. Nie mam wątpliwości, że udało się to tylko dzięki odpowiedniemu doborowi zespołu, wysokim kwalifikacjom i zaangażowaniu zespołu. Nie do przecenienia jest też atmosfera i środowisko pracy, które wspólnie tworzymy, oparte na otwartości i zdolności do dialogu. Jest to nawiązanie do szeroko pojętego skandynawskiego systemu wartości.

Czy będzie zwiększane zatrudnienie? Jeśli tak to kiedy i kogo będziecie poszukiwać?

- Docelowe zatrudnienie na podstawie obecnych planów będzie na poziomie 220 osób i zrealizowane będzie do połowy przyszłego roku. Będziemy szukali zarówno osób z doświadczeniem branżowym (w logistyce, IT, księgowości i finansach czy obsłudze klientów), jak i absolwentów.

Opinie (66) 7 zablokowanych

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ważne adresy

Ludzie biznesu

Anna Jakób

Członek zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Wcześniej przez kilkanaście lat pełniła...