- 1 Zobacz, jak wygląda świat widziany z suwnicy bramowej (4 opinie)
- 2 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (19 opinii)
- 3 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (183 opinie)
- 4 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (70 opinii)
- 5 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (249 opinii)
- 6 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (270 opinii)
Kiedy rekompensaty za brudną ropę naftową z Rosji?
Na początku tygodnia biuro prasowe rządu Białorusi poinformowało, że doszło do porozumienia z Moskwą w sprawie rekompensat za zanieczyszczoną ropę, jaka w 2019 roku popłynęła rurociągiem "Przyjaźń". Zarówno PKN Orlen, jak i Lotos także wystąpiły do strony rosyjskiej o odszkodowania obejmujące m.in. dodatkowe koszty poniesione w związku z przerobem tego surowca. Nadal jednak nie doszły do porozumienia ze stroną rosyjską.
- Na tym etapie możemy tylko przypomnieć, że PKN Orlen wystąpił do dostawców rosyjskich o odszkodowania związane z zanieczyszczoną ropą - informuje PKN Orlen.
- Grupa Lotos w najbliższym czasie przedstawi drugiej stronie swoje stanowisko w zakresie wysokości rekompensat. Jesteśmy w trakcie finalizacji procesu weryfikacji już poniesionych oraz jeszcze spodziewanych kosztów związanych z dostawami zanieczyszczonej ropy oraz wstrzymaniem dostaw rurociągowych w 2019 roku - tłumaczy Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos.
Dywersyfikacja dostaw ropy
Podejmowane działania w zakresie odszkodowań związane są z zamknięciem rurociągu "Przyjaźń" przez PERN 24 kwietnia 2019 r. Rosyjska ropa nie płynęła rurociągiem przez 46 dni.
- W tym czasie PKN Orlen dzięki m.in. wdrożonej strategii dywersyfikacji dostaw, a także wykorzystaniu zapasów operacyjnych i infrastrukturze, takiej jak kawerny w IKS Solino, dysponował zasobami, które wystarczały do utrzymania produkcji na założonych wcześniej poziomach i pomocy w udrożnieniu systemu przesyłowego. Kluczowe w tym zakresie było także wsparcie polskiego rządu - tłumaczy biuro prasowe PKN Orlen.
Natomiast Lotos w związku z zamknięciem rurociągu "Przyjaźń" podjął decyzję o zakupie surowca z Rosji drogą morską z portu w Primorsku.
Tankowce z brudną ropą w Naftoporcie
Polskie koncerny naftowe podjęły decyzje o rozpoczęciu zwiększonych dostaw drogą morską przez gdański Naftoport. Nie uchroniło ich to jednak przed zanieczyszczonym surowcem.
Problem w tym, że część tankowców została zakontraktowana jeszcze przed wykryciem zanieczyszczenia, wstrzymaniem dostaw i oficjalną informacją PERN na ten temat. Nawet 17 tankowców z zanieczyszczoną ropą przypłynęło do Gdańska od chwili wstrzymania przez PERN odbioru dostaw rosyjskiej ropy z białoruskiego sytemu przesyłowego. Wysokie stężenie zanieczyszczeń w surowcu spowodowało, że nie został on odebrany przez Naftoport.
Obydwie firmy nie informują, jakie koszty poniosła w związku ze wstrzymaniem przesyłu ropy naftowej rurociągiem "Przyjaźń". Rada dyrektorów Transnieftu - rosyjskiego operatora rurociągów przesyłowych - zatwierdziła maksymalną kwotę odszkodowań w ramach umów o świadczenie usług transportu ropy rurociągiem "Przyjaźń", na kwotę 15 dolarów za baryłkę zanieczyszczonej ropy. Do polskiego systemu przesyłowego miało trafić 690 tys. ton zanieczyszczonego surowca.
Zanieczyszczona ropa naftowa z Rosji
Przypomnijmy, że w drugiej połowie kwietnia do polskiego systemu przesyłowego trafiła skażona chlorkami organicznymi ropa, która jest bardzo niebezpieczna dla wrażliwych systemów rafineryjnych.
PERN na wniosek klientów zatrzymał tłoczenie rurociągiem "Przyjaźń". Wznowienie tłoczenia w niepełnym wymiarze nastąpiło dopiero 9 czerwca 2019. W tym czasie PERN na bieżąco obsługiwał rafinerię, przekazując surowiec z zapasów oraz dostarczany drogą morską poprzez Naftoport.
Rekordowe przeładunki w Naftoporcie
Tylko w maju 2019 roku, kiedy nie odbywały się dostawy surowca poprzez rurociąg "Przyjaźń", Naftoport przeładował 2,2 mln ton ropy naftowej, podczas gdy w poprzedzającym okresie średnio w miesiącu rozładowywane było około 1 mln ton tego surowca. Dodatkowo przez 46 dni unieruchomienia rurociągu "Przyjaźń" Naftoport przyjął 51 zbiornikowców, czyli o 13 więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. W roku 2019 Naftoport osiągnął rekordowy wynik przeładunkowy. W gdańskim terminalu spółki obsłużono 304 zbiornikowce i przeładowano blisko 17 mln ton ropy naftowej i paliw ciekłych, przekraczając dotychczasowy rekord z 2018 roku (14,9 mln ton).
Miejsca
Opinie (51) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-25 18:43
Nigdy
Dziękuje za uwage
- 1 0
-
2020-01-25 18:50
Interesy
Z Walonkami.
- 4 0
-
2020-01-25 18:57
Kacapy i Niemcy to najwieksze nieszczescie Swiata (1)
- 12 5
-
2020-01-25 21:11
Były są i nic w tym
Temacie się nie zmienia.
- 1 1
-
2020-01-25 19:15
Zobaczycie te pieniądze...jak wrak Tupolewa.
- 7 2
-
2020-01-25 19:27
To pan Matołusz i reszta pisowskich głąbów nie radzą sobie? Niesłychane.
- 7 11
-
2020-01-25 19:31
(1)
No rycerzyki z pisu upomnijcie się o odszkodowanie za ropę i nie zapomnijcie zagadać o wraku samolotu. Pokarzcie swój patriotyzm walczcie dla dobra Polski
- 11 12
-
2020-01-25 21:19
Dokładnie do
Bojuuuuu....
- 2 0
-
2020-01-25 19:36
Opinia wyróżniona
Lotosie, jesteście tak dziecinni myśląc, że od Rosjan dostaniecie jakąkolwiek kasę? Do kosztów za szkody spowodowane brudną ropą dojdą jeszcze koszta ekspertyz, których i tak nikt wam nie zwróci.
- 6 7
-
2020-01-25 20:25
Za to PiS chętnie im płaci za węgiel !!!!
- 6 11
-
2020-01-25 20:32
Ale oco tyle szumu nie mozna jej poprostu umyc jak jest brudna :) ?
Po za tym te stare 20 letnie diesle blachoszroty nawet tego nie odczuja:) a jeśli padną to i tak każdy zezłomuje bo nie warto naprawiać
- 1 4
-
2020-01-25 20:57
To w zamian za to , że (1)
tusk obiecał sprzedać Lotos russkim , a tu nagle nastał najlepszy rząd Polski od 1945 roku , i zablokował "geszeft" Platformy Okupacyjnej. POdobnie jak rozszabrowanie LOT-u , który dzisiaj kupuje niemieckie linie lotnicze.
Donald Bąk- 17 8
-
2020-01-25 21:17
I rozkradzenie 30% POwierzchni kraju
w POstaci Lasów Państwowych . Najlepiej zarządzanych terenów leśnych w Europie,
- 1 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.