• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa instalacja Projektu EFRA nareszcie gotowa

erka
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.

Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.

Kluczowa instalacja Projektu EFRA - instalacja DCU (opóźnionego koksowania) - osiągnęła stan gotowości do rozruchu, oznacza to, że jest gotowa do przekazania do prób i testów jej użytkownikowi - spółce Lotos Asfalt. Wcześniej Grupa Lotos aż trzykrotnie informowała o opóźnieniach w realizacji swojej największej w ostatnich latach inwestycji. Pierwotnie wszystkie instalacje projektu EFRA miały działać w drugim kwartale 2018.



- Gotowość do rozruchu technologicznego głównej instalacji Projektu EFRA to bardzo dobra informacja dla Lotosu, który będzie dysponował jeszcze bardziej efektywną, innowacyjną, ekologiczną i dochodową rafinerią, produkującą prawie wyłącznie wysokomarżowe produkty - komentuje Mateusz A. Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos. - Instalacja DCU pozwoli nam wycofać się z produkcji ciężkiego oleju opałowego. To ważne, ponieważ już w styczniu 2020 roku wchodzą w życie przepisy IMO, zakazujące spalania go przez statki, czyli głównego konsumenta tego wysokosiarkowego paliwa. Zamiast tego mało wartościowego i nieekologicznego produktu uzyskamy z ciężkiej pozostałości po przerobie ropy wysokiej jakości olej napędowy i paliwo lotnicze oraz koks, zwiększając naszą marżę rafineryjną.


Czyste i wysokomarżowe produkty z Lotosu



Dzięki realizacji Projektu EFRA Lotos produkować będzie prawie wyłącznie czyste i wysokomarżowe produkty, których udział w rafineryjnej produkcji wzrośnie z ok. 77 proc. w 2012 roku do ponad 89 proc. Efekty finansowe uruchomienia Kompleksu koksowania powinny być widoczne w wynikach finansowych Grupy Lotos za 4. kwartał 2019 roku.
Podstawowe instalacje projektu EFRA Podstawowe instalacje projektu EFRA

Rozpoczynający się rozruch technologiczny to złożony proces wielu prób i testów. Sprawdzonych zostanie 95 systemów: mechanicznych, elektrycznych, automatycznych, informatycznych i innych, potwierdzenia ich właściwego wykonania i funkcjonowania oraz wykrywania i usuwania usterek.

Miliardowa inwestycja w gdańskiej rafinerii



Koszt Projektu EFRA realizowanego w latach 2015-2019 to ok. 2,3 mld zł. Projekt EFRA to kontynuacja procesu technologicznego unowocześniania rafinerii i optymalizacji łańcucha przerobu ropy naftowej zapoczątkowanego w ramach wielkiego Programu 10+, który zwiększył przerób rafinerii o 4,5 mln ton rocznie. EFRA znacznie zwiększy głębokość przerobu ropy, co pozwoli na wytworzenie dodatkowo rocznie ok. 900 tys. ton wysokomarżowych paliw i 300 tys. ton koksu. W skład uruchamianego Kompleksu koksowania wchodzi instalacja opóźnionego koksowania DCU (Delayed Coker Unit), CNHT (hydroodsiarczania benzyny) oraz magazynowania i dystrybucji koksu. Wcześniej uruchomiono inne instalacje zbudowane w ramach Projektu EFRA: destylacji próżniowej hydrowaksu - HVDU, wytwórnię wodoru - HGU, wytwórnię tlenu, budynek elektroenergetyczny oraz zmodernizowano wiele instalacji i wykonano wiele innych obiektów, związanych głównie z logistyką.


Instalacja opóźnionego koksowania DCU (Delayed Coking Unit) przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton pozostałości próżniowej (z instalacji destylacji próżniowej) oraz asfaltu SDA (Solvent Deasphalting) otrzymywanego z instalacji ROSE (Residual Oil Supercritical Extraction). Z tej pozostałości obecnie powstaje asfalt i ciężki olej opałowy.

Produkty DCU to ponad 80 ton na godzinę wsadu dla instalacji MHC (Mild-Hydrocracking Unit) i HDS (Hydrodesuplhurisation Diesel Unit), z którego powstanie głównie olej napędowy i hydrowaks oraz benzyna, LPG oraz ok. 50 ton koksu oraz pozostałe.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (56) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Lotos (10)

    A dziady z nierządu chcą połączyć super lotos z g*wnianym orlenem

    • 52 14

    • (2)

      Orlen działa w innym kierunkiem i jest gigantem w porównaniu do Lotosu, no ale co tu takim ograniczonym ludziom tłumaczyć.

      • 15 14

      • Ale uczciwie należy też zaznaczyć że jest wyłacznie w 27,5% własność skarbu Państwa (1)

        więc jeśli np.z UE zmieni prawo to Polska utracił wpływ na branżę paliwową w kraju.

        a lotos to większości należy do skarbu Państwa.

        • 2 0

        • to jest całkowicie inna sprawa i jak dla mnie zagadka

          • 0 0

    • Opinia wyróżniona

      (6)

      Orlen ma ponad 1700 stacji, Lotos niecałe 500. Orlen zatrudnia prawie 20 tysięcy ludzi, Lotos prawie 5 tysięcy, Orlen przerabia ponad 30 mln ton ropy rocznie, to jest 3x więcej niż Lotos, ma 80 mld zł przychodów netto czyli prawie 4x więcej niż Lotos, tutaj nie ma co porównywać. Oczywiście instalacja DCU w Lotosie jest fenomenalna i fantastyczna przed wszystkim pod względem ekologicznym i wzrostu marży wg baryłki. To są dwie całkowicie inne firmy, działające tylko w tej samej branży, tego nie da się porównać.

      • 31 9

      • GL (4)

        I co z tego jak to zacofana rafineria oni o takiej EFRZE nawet nie slyszeli?

        • 7 3

        • (3)

          Słyszeli. Niedługo sami będą musieli wybudować taką instalację bo popyt na HFO wciąż spada. Orlen inwestuje w inne kierunki pozapaliwowe: glikol polietylenowy, Anwil (nawozy i PVC) etc

          • 6 2

          • Bo 1zł za ropę to 2 zł za paliwa ale aż 4zł za produkty petrochemii (2)

            LOTOS to rafineria = produkuje paliwa, oleje, paliwa do siknikow spalinowych
            ORLEN to petrochemia = produkuje paliwa ale i produkty nie mające zastosowania w silnikach spalinowych.

            w lotosie jest tylko jedna instalacja petrochemii i to niewielka

            • 2 0

            • "Ksyleny" to nie petrochemia

              Tylko wydzielanie surowca dla niej

              • 3 0

            • no o tym właśnie pisałem

              • 0 0

      • dlatego niech dalej działają osobno w swoich segmentach

        nowoczesny Lotos i przestarzały Orlen

        • 9 5

  • EFRA= AFER-a?

    • 17 28

  • efra to setki milionów nie do zwrotu . (6)

    Każdy pracownik wie ze to nigdy się nie zwróci . Ma być drogo bu ha ha

    • 9 40

    • (4)

      pewne wymagania prawne nie zawsze idą w parze z ekonomią panie inżynierze, wiesz, że katalizatory w samochodach są cholernie drogie i tak naprawdę w konstrukcji auta są tylko problemem? a jednak ekologiczne postrzeganie i idące za tym przepisy prawa nakazują montowanie katalizatorów, wszelakiej maści egrów, dpfów i innych wynalazków w autach, to baardzo nieekonomiczne dla klienta-nabywcy

      • 11 5

      • to typowe dla wielu ludzi, że widzą tylko ilość produktu oraz jego samodzielne koszty (3)

        nie widzą kosztów usług powiązanych ani kosztów środowiskowych.

        • 4 2

        • (2)

          ludzie w ogóle się nie znają na tak skomplikowanej produkcji jak destylacja ropy, nie wiem po co się wypowiadają

          • 12 2

          • Jestes na uslugach PO i Merkel, bo obrazasz Polakow! (1)

            Polacy znaja sie na wszystkim.

            • 0 1

            • nie, po prostu pracuję w przemyśle petrochemicznym i jak słyszę to co ludzie mówią to mi uszy opadają

              • 1 0

    • bylem, jestem i bede

      nadal przez jakis czas jeszcze na rafinerii. Skoncz wacpan pierniczyc, tytul inzynierski na wyzszej szkole zdobyl

      • 1 0

  • Ryzyko (11)

    To teraz tankowanie Diesla na "Lotosie" to będzie olbrzymie ryzyko. Obawiam się, że jego jakość z rafinerii GL będzie wątpliwa bo tak to jest jak jest ruch testowy i ON niepełnowartościowy z zanieczyszczeniami będzie mieszany z dotychczas produkowanym wg. starej technologii.

    • 6 42

    • Ty nie masz pojęcia o czym piszesz więc lepiej nie tankuj nigdzie, większych bzdur nie słyszałem, no może poza dolewaniem wody do benzyny na stacjach

      • 12 0

    • Orlen w pomorskim bierze paliwo z Lotosu (6)

      Tylko własne dodatki dosypuje. Tak samo jak pozostałe stacje z regionu jakkolwiek by się nie nazywały.

      • 11 3

      • Prawda (1)

        Wszystkie stacje biora z jednego nalewaka. Nie ważne jaka nazwa stacji. Tylko vpower 99+ przyjeżdża.

        • 3 4

        • kolejna bzdura

          • 6 0

      • (3)

        bzdura, czasami bierze ale Orlen ma własne bazy paliwowe rozsiane po całej Polsce

        • 2 5

        • Podjedź na nalewak lotosu i popatrz ile i czyich cystern podjeżdża. Codziennie.

          • 6 0

        • A w Gdańsku ma bazę ? (1)

          Nie ma więc bierze lokalnie a nie wozi.

          • 1 0

          • Swagier wyściub czasem nos poza Gdańsk jo? Do Gdyni pojedź albo dalej do Dębogórza. Chociaż jak wpadniesz na Górki Zachodnie to też możesz coś zobaczyć.

            • 0 0

    • Ogarnij się chłopie, już czas dorosnąć

      • 1 0

    • HFO to nie ON, piszesz bzdury koleżko.

      • 3 0

    • Produkty z EFRA idą jako wsady na istniejące instalacje.

      Jakość paliw jest monitorowana i bardzo dobra.

      Nie wiem w czym widzisz problem ?

      Oczywiście, paliwa nie wozi się jak jest lokalne źródło. Lepiej kupić lokalnie i sprzedać z zyskiem chyba że jest jakieś ekonomiczne uzasadnienie.

      • 2 0

  • (3)

    No to premię niech pracownikom przyznają z okazji ukończenia budowy!

    • 17 5

    • premii nie bedzie (2)

      a awanse juz byly

      • 5 1

      • (1)

        Premie też będą. Dla niektórych.

        • 5 2

        • Lotos

          Rodzina na swoim

          • 5 2

  • Opinia wyróżniona

    Najnowocześniejsza rafineria w Europie (7)

    idzie w łapy przestarzałego, wybudowanego do przerobu ruskiej zasiarczonej ropy Orlenu, to tak jakby ZUS przejmował Intela, zarzynanie złotego cielca, ostatnia nadzieja w Komisji Europejskiej.

    • 44 17

    • (2)

      zarzynanie złotego cielca? Orlen ma 4x większe zyski niż Lotos, bardziej porównałbym to do przęjęcia Apple przez Windows, albo Opla przez VW

      • 8 13

      • Lotos dużo pakuje w inwestycje (1)

        Orlen to muzeum

        • 14 4

        • Orlen inwestuje w inne rzeczy, m.in. za granicą

          • 5 7

    • "Najnowocześniejsza rafineria w Europie" (1)

      ktora ?gdzie? od strony elektrycznej to jest na poziomie lat 80 ...nie ma nawet swojej nowoczesnej elektrowni ,ktora planowana byla w latach 90 ...

      • 4 6

      • Tak, LOTOS prądu nie produkuje ale paliwa więc w tym jest nowoczesny.

        Innymi słowy LOTOS nie jest nowoczesną elektrownią ale jest nowoczesną rafinerią.

        • 2 0

    • Bez przesady (1)

      Z tą nowoczesnością to tak bym nie przesadzał , widziałem instalacje w Fińskim Porvoo i była 3 razy większa.

      • 1 6

      • Większa nie równa się nowocześniejsza.

        • 6 0

  • EFRA

    Jakie opóźnienie, jaka dodatkowa kasa,jakie przewały. A ludzie nagrody dostają za wkład pracy. !!!Prokurator, nic więcej.

    • 6 8

  • osądzic i ukarać (1)

    wszystkich winnych modernizacji Lotosu.. Z O. przede wszystkim.

    • 5 7

    • Powiem wiecej - osądzic i ukarać Gierka za budowe Lotosu.

      Lotosu jako firmy nalezacej de facto do Panstwa, nie wypada rzadowi oddac Rosjanom.
      Co innego Orlen - poprzez wykup udzialow of prywatnych udzialowcow (wiekszosc) bedzie mozna "sprezentowac firmwe Wolodi z Moskwy.

      Wolodi, ktorego tak lubimy ze poparlismy przywrocenie Rosjii pelnych praw w Europie.
      Falenta nagrywal tak dla siebie, i zupelnie przypadkiem akurat zajmuje sie sprowadzaniem wegla z Rosji. O ile wzrosl ten import of czasu kiedy "prawidziwie polska partia" przejela stolki?

      Kundle Putina. Nawet listy polskich agentow dawali do tlumaczenia na Rosyjski, zeby FSB nie musiala tego robic.

      • 0 1

  • Ok czyli...

    ..paliwo będzie jeszcze bardziej badziewiarskie .......

    • 3 10

  • Brawo znawcy

    Ciekaw jestem co Ci wszyscy narzekający, że nie będą teraz tankować na Lotosie by powiedzieli, gdyby dowiedzieli się, że tą benzynę z tego samego zbiornika magazynowego tankują na Orlenie i na Shellu. :)

    • 15 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane