• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kluczowa instalacja Projektu EFRA nareszcie gotowa

erka
1 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.

Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej.

Kluczowa instalacja Projektu EFRA - instalacja DCU (opóźnionego koksowania) - osiągnęła stan gotowości do rozruchu, oznacza to, że jest gotowa do przekazania do prób i testów jej użytkownikowi - spółce Lotos Asfalt. Wcześniej Grupa Lotos aż trzykrotnie informowała o opóźnieniach w realizacji swojej największej w ostatnich latach inwestycji. Pierwotnie wszystkie instalacje projektu EFRA miały działać w drugim kwartale 2018.



- Gotowość do rozruchu technologicznego głównej instalacji Projektu EFRA to bardzo dobra informacja dla Lotosu, który będzie dysponował jeszcze bardziej efektywną, innowacyjną, ekologiczną i dochodową rafinerią, produkującą prawie wyłącznie wysokomarżowe produkty - komentuje Mateusz A. Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos. - Instalacja DCU pozwoli nam wycofać się z produkcji ciężkiego oleju opałowego. To ważne, ponieważ już w styczniu 2020 roku wchodzą w życie przepisy IMO, zakazujące spalania go przez statki, czyli głównego konsumenta tego wysokosiarkowego paliwa. Zamiast tego mało wartościowego i nieekologicznego produktu uzyskamy z ciężkiej pozostałości po przerobie ropy wysokiej jakości olej napędowy i paliwo lotnicze oraz koks, zwiększając naszą marżę rafineryjną.


Czyste i wysokomarżowe produkty z Lotosu



Dzięki realizacji Projektu EFRA Lotos produkować będzie prawie wyłącznie czyste i wysokomarżowe produkty, których udział w rafineryjnej produkcji wzrośnie z ok. 77 proc. w 2012 roku do ponad 89 proc. Efekty finansowe uruchomienia Kompleksu koksowania powinny być widoczne w wynikach finansowych Grupy Lotos za 4. kwartał 2019 roku.
Podstawowe instalacje projektu EFRA Podstawowe instalacje projektu EFRA

Rozpoczynający się rozruch technologiczny to złożony proces wielu prób i testów. Sprawdzonych zostanie 95 systemów: mechanicznych, elektrycznych, automatycznych, informatycznych i innych, potwierdzenia ich właściwego wykonania i funkcjonowania oraz wykrywania i usuwania usterek.

Miliardowa inwestycja w gdańskiej rafinerii



Koszt Projektu EFRA realizowanego w latach 2015-2019 to ok. 2,3 mld zł. Projekt EFRA to kontynuacja procesu technologicznego unowocześniania rafinerii i optymalizacji łańcucha przerobu ropy naftowej zapoczątkowanego w ramach wielkiego Programu 10+, który zwiększył przerób rafinerii o 4,5 mln ton rocznie. EFRA znacznie zwiększy głębokość przerobu ropy, co pozwoli na wytworzenie dodatkowo rocznie ok. 900 tys. ton wysokomarżowych paliw i 300 tys. ton koksu. W skład uruchamianego Kompleksu koksowania wchodzi instalacja opóźnionego koksowania DCU (Delayed Coker Unit), CNHT (hydroodsiarczania benzyny) oraz magazynowania i dystrybucji koksu. Wcześniej uruchomiono inne instalacje zbudowane w ramach Projektu EFRA: destylacji próżniowej hydrowaksu - HVDU, wytwórnię wodoru - HGU, wytwórnię tlenu, budynek elektroenergetyczny oraz zmodernizowano wiele instalacji i wykonano wiele innych obiektów, związanych głównie z logistyką.


Instalacja opóźnionego koksowania DCU (Delayed Coking Unit) przerabiać będzie w ciągu godziny 160 ton pozostałości próżniowej (z instalacji destylacji próżniowej) oraz asfaltu SDA (Solvent Deasphalting) otrzymywanego z instalacji ROSE (Residual Oil Supercritical Extraction). Z tej pozostałości obecnie powstaje asfalt i ciężki olej opałowy.

Produkty DCU to ponad 80 ton na godzinę wsadu dla instalacji MHC (Mild-Hydrocracking Unit) i HDS (Hydrodesuplhurisation Diesel Unit), z którego powstanie głównie olej napędowy i hydrowaks oraz benzyna, LPG oraz ok. 50 ton koksu oraz pozostałe.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (56) 2 zablokowane

  • dark (1)

    byly pracownik , a jednak sie ciesze ze wreszcie to ruszylo , powodzenia

    • 9 1

    • dark

      jednak jest dowcipny ( lapa w dol ) , ktoremu nie w smak ze jednak rozwijamy sie

      • 1 0

  • opóźnienie: 2 lata (2)

    instalacja miała być gotowa w maju 2017 roku. Jest czerwiec 2019. za to oczywiście nikt nie odpowiada

    • 9 5

    • rok a nie dwa

      Instalacje kompleksu koksowania miały być gotowe w maju 2018 a nie 2017r także mamy "tylko" rok opóźnienia....co przy tak dużych inwestycjach jest ostatnio regułą na świecie.

      • 4 2

    • Odpowiedzialny jest

      Włosi odpowiadają za to opóźnienie jako główny podwykonawca i są odpowiednio obarczani przez to kosztami kar

      • 2 2

  • Przeciez prace na instalacjach DCU trwaja...po co jest ten artykol? Zeby siac propagande, ze jest juz zarąbiscie. Gigantyczne opoznienia, niektorzy podwykonawcy dostali pieniadze a nie dokonczyli zakresow swoich prac i oglosili upadlosc itp. + tony smieci zakopanych w wykopach, plastikowe butelki, styropiany, papy, folie, zlom i co tylko na budowi bylo. Smieciem, ot to ta ekologia Grupy Lotos. No ale trzeba juz napisac, ze "wszystko gotowe".

    • 2 1

  • Jak juz uruchomia to Lotos zostanie wcielony decyzja rzadu do Orlenu w ktorym panstwo ma mniejszosciowe udzialy. (1)

    Potem decyzja innego rzadzacego, jaks duza firma wykupi udzialy Orlenu of prywatnych udzialowcow.

    ... i bedziemy mieli Rosnieft.

    • 4 0

    • Polnieft jak już

      • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane