• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne niszczyciele min. Polski Rejestr Statków będzie nadzorował

Wioletta Kakowska-Mehring
7 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Trzeci z serii okręt Mewa ma trafić do służby w listopadzie tego roku. Kolejne trzy zostaną dostarczone w latach 2026-2027. Trzeci z serii okręt Mewa ma trafić do służby w listopadzie tego roku. Kolejne trzy zostaną dostarczone w latach 2026-2027.

Polski Rejestr Statków będzie nadzorował budowę trzech kolejnych niszczycieli min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej. Ich budowę powierzono konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Pierwszy ma być gotowy w 2026 roku.



Dwa już służą, jeden jeszcze przechodzi ostatnie próby, a już niedługo rusza budowa trzech kolejnych z serii. Niszczyciele min typu Kormoran II stały się specjalnością Remontowa Shipbuilding. Umowę na budowę kolejnych okrętów podpisano 26 czerwca tego roku. W skład konsorcjum, na którego czele stoi gdańska stocznia wchodzą: PGZ Stocznia Wojenna oraz Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej.

Kolejnym krokiem był wybór instytucji nadzorującej proces budowy. We wtorek 6 września na targach morskich SMM w Hamburg podpisano umowę z Polskim Rejestrem Statków.

Marynarka wojenna w 1995 r. i 2022 r. Porównanie Marynarka wojenna w 1995 r. i 2022 r. Porównanie

- Zajmiemy się specjalistycznym nadzorem technicznym w zakresie klasyfikacyjnym i konwencyjnym nad budową i próbami morskimi trzech niszczycieli min o numerach budowy 258/4, 258/5 i 258/6. Oznacza to, że PRS oceni zgodność konstrukcji okrętów i ich wyposażenia z przepisami klasyfikacyjnymi dla nadzoru klasyfikacyjnego oraz wymaganiami konwencji międzynarodowych i polskiej administracji morskiej. To konieczne, by zapewnić bezpieczeństwo żeglugi i ochronę środowiska morskiego - mówi dr hab. inż. kpt. ż.w. Henryk Śniegocki, prezes PRS.
Umowę w sprawie nadzoru podpisał Grzegorz Pettke, dyrektor pionu okrętowego PRS i Dariusz Jaguszewski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding. Umowę w sprawie nadzoru podpisał Grzegorz Pettke, dyrektor pionu okrętowego PRS i Dariusz Jaguszewski, członek zarządu Remontowa Shipbuilding.

Wynikiem prowadzonego nadzoru będzie nadanie klasy PRS, potwierdzone wydaniem świadectwa klasy i wpisaniem do rejestru PRS.

- Odrębnie PRS będzie sprawował rolę tzw. doradcy technicznego, do którego zadań będzie należała kontrola i ocena postępu oraz inspekcje stanu zaawansowania budowy okrętów przez stocznię RSB, zgodnie z przyjętym harmonogramem - dodaje prezes Śniegocki.
PRS będzie także weryfikował przyjęty budżet budowy jednostek pod względem jego realności zgodnie z umową na dostawę okrętów.

Konsekwencje konfliktu hybrydowego na południowo-wschodnim Bałtyku Konsekwencje konfliktu hybrydowego na południowo-wschodnim Bałtyku

Nowo budowane trzy kormorany zostaną udoskonalone w oparciu o doświadczenia z eksploatacji pionierskich konstrukcji, będą silniej uzbrojone oraz wyposażone w lepsze sensory i doskonalsze morskie roboty, a także otrzymają zmodernizowany zintegrowany system walki.

Okręty zostaną dostarczone w latach 2026-2027 i wejdą w skład 12. Dywizjonu Trałowców z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża stanowiąc skład systemu obrony przeciwminowej Marynarki Wojennej RP.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (64)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane