• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejne promy na linii z Trójmiasta do Szwecji

Wioletta Kakowska-Mehring
14 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
  • Prom "Nova Star" jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ostatnio przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • "Stena Nordica" będzie kursować pięć razy w tygodniu w każdą stronę i zabierać nie tylko ładunki, ale również pasażerów i samochody osobowe.
  • "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze.

W tym sezonie na trasach z Trójmiasta do Szwecji pojawią się nowe promy pasażersko-samochodowe. Pod koniec czerwca w pierwszy rejs na trasie Gdańsk-Nynäshamn wyruszy kolejny prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Z kolei pod koniec września linia promowa Stena Line z Gdyni do Karlskrony wzbogaci się o czwarty prom, który oprócz ładunków zabierze też pasażerów.



W poniedziałek, 25 czerwca, na trasie z Gdańsk-Nynäshamn zadebiutuje prom "Nova Star", który będzie pływał wymiennie z promem "Wawel". Został on wyczarterowany na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju. "Nova Star" to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Ostatnio przeszedł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

- Pozyskanie promu pozwoli na sprostanie oczekiwaniom rosnącego rynku oraz będzie idealnym uzupełnieniem użytkowanego już promu Wawel, także ze względu na podobne parametry ładunkowe - czytamy w komunikacie PŻB.
Jednostka ma 161 m długości i  25,6 m szerokości. Osiąga prędkość 21 węzłów. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich.  Jest to jednostka wyższej klasy niż "Wawel". Posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Do dyspozycji pasażerów są sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również place zabaw dla dzieci. 

Wejście nowego promu zapowiedziała też Stena Line. Statek dla pasażerów i frachtu na linii z Gdyni do Karlskrony pojawi się już we wrześniu. Zastąpi on statek towarowy "Gute". "Stena Nordica" będzie kursować pięć razy w tygodniu w każdą stronę i zabierać nie tylko ładunki, ale również pasażerów i samochody osobowe. Statek ma 170 m długości i 26 m szerokości, a na pokład zabierze 450 osób i nawet 300 samochodów osobowych. Dodatkowo, dzięki niemal dwukrotnie większej powierzchni ładunkowej, nowa jednostka może również zabrać znaczną liczbę samochodów ciężarowych. Stena Nordica to statek zbudowany w roku 2000, oraz kilkakrotnie modernizowany

- Wprowadzenie Stena Nordica na linię Gdynia-Karlskrona jest odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie na transport ładunków i przewozy pasażerskie na Morzu Bałtyckim. To jednostka o dwukrotnie większej pojemości frachtowej od jej poprzednika, m/v Gute i zabierająca ponad 400 pasażerów. Oznacza to, że będziemy mogli zaoferować klientom frachtowym i pasażerom znacznie więcej miejsc na naszych statkach. Stena Nordica gwarantuje ponadto krótsze i bardziej komfortowe przepłynięcie. Co ważne, nowy statek jest przystosowany do wykorzystywania dwóch poziomów ramp najazdowych, co znacznie skróci czas załadunku - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor linii promowych na Bałtyku Południowym w Stena Line.
Operator promowy Stena Line obecnie obsługuje dwie linie promowe z Polski: z Gdyni do Karlskrony oraz z Gdyni do Nynäshamn. Linia do Karlskrony w południowej Szwecji funkcjonuje już od ponad 20 lat. Natomiast linia promowa z Gdyni do Nynäshamn (port w okolicach Sztokholmu) wystartowała pod koniec 2017 roku. Łącznie z 6 rejsami na nowej trasie promowej do Nynäshamn oraz 46 do Karlskrony (razem z rejsami nowego promu Stena Nordica), Stena Line od września zaoferuje rekordową liczbę aż 52 rejsów tygodniowo między Gdynią a Szwecją, pięcioma promami.

Miejsca

Opinie (55) 1 zablokowana

  • dlaczego nowy terminal w Gdyni powstaje tak blisko zakorkowanego centrum miasta? (13)

    ilość promów rośnie, to pojedzie więcej tirów ulicą Polską i Wiśniewskiego. który geniusz na to wpadł?

    • 38 32

    • To jedyne miejsce w porcie, gdzie można wybudować terminal większy od obecnego. (4)

      W dodatku z punktu widzenia ruchu pasażerskiego, bliskość miasta będzie atutem.

      • 32 10

      • można było go rozbudować w istniejącym miejscu. ktoś z promu kto jedzie do Katowic zajedzie do centrum zwiedzać (3)

        akwarium czy muzeum emigracji? co z setkami tirów?? jak będą ustawione światła na Polska/Wiśniewskiego??

        • 10 11

        • Zakładam, że gdyby dało się go rozbudować w obecnej lokalizacji to nie byłoby planów przeniesienia.

          • 12 5

        • Nie da się go rozbudować w obecnym miejscu (1)

          Nabrzeże Helskie już jest za małe dla największych obecnie kursujących promów I nie ma jak go przedłużyć, a w planach jest wprowadzenie znacznie większych jednostek (~240m długości). Ponad to, terminal w tym miejscu (przy ul. polskiej)będzie oznaczał krótsze manewry w porcie, co niesie za sobą spore oszczędności czasu I pieniędzy.

          • 18 2

          • No widzisz jakich gamoni tam zatrudniają.Jak to moźliwe źe zapomnieli o Tobie.Skandal!

            • 0 0

    • Spokojnie (4)

      W Helsinkach terminal jest w centrum, W Sztokholmie kilometr od starówki, W Tallinie też blisko centrum. Obecna lokalizacja nie pozwala na rozbudowę. W nowej lokalizacji jest możliwość zbudowania terminalu z prawdziwego zdarzenia, nie jak dotychczas, po macoszemu, z parkingiem rozbitym na wysepki.
      Czekam tylko z niecierpliwością aż Stena otworzy połączenie dla "cywili" a nie tylko frachtowe z Nyneshamn. Była by konkurencją dla komunistycznego Polferries - kto płynął M/S Wawelem ten wie o czym mówię.

      • 19 5

      • W Szwecji (2)

        nie jest kilometr od centrum. Tam cumują wycieczkowce. Wszystko inne w Nynashamn

        • 5 5

        • Jest

          Cumuje tam Viking, sam płynąłem.

          • 9 1

        • Jest w Centrum

          W Talinie - 1km od starówki, w Sztokholmie - tak samo, w wielu miastach nadmorskich terminale promowe położone są w promieniu kilometra lub dwóch od centrum.
          Gdynia jest "rozwleczonym" miastem, gdyby było inaczej dotychczasowy terminal też byłby w centrum.
          Dlaczego nikt nie protestuje przeciwko syfowi jaki mamy na nabrzeżach Duńskim, Belgijskim i Francuskim?? Tam codziennie jeździ kawalkada aut ciężarowych, korkując i niszcząc drogi.
          Te bazy mogły by się przenieść na bardziej industrialne obszary jakimi są okolice dotychczasowego terminalu.

          • 1 2

      • W Talinie jest daleko od centrum, jest tak jak w Gdyni Stena!

        • 3 2

    • A gdzie ma się pojawić...?? (1)

      ... w Bojanie?

      • 4 0

      • W Wejherowie

        Przy molo, obok zajezdni tramwajowej

        • 2 1

    • dlatego, że jest to miasto portowe

      I z tego żyje.
      Jak ktoś ma fanaberię miszkać w porcie, wolna wola...
      Ale z konsekwencjami.

      • 3 0

  • Pojadę do Szwecyji jak tunel wybudują i to rowerem! (3)

    Na razie boję się latać i pływać

    • 31 14

    • Tak, to że boisz się wody wiemy wszyscy doskonale... czuć to na kilometr. (1)

      • 5 3

      • ty to masz węch!

        powinieneś zasiadać w komisji Antoniego lub dot. innych śmierdzących spraw ;)

        • 8 2

    • To by było ciekawe :-D

      • 1 1

  • No i oby tak dalej!

    • 15 4

  • (1)

    a gdansk znowu be promu z Wejherowo prom kosmiczny na księżyc a gdansk nic tylko ma...

    • 5 17

    • Czytaj ze zrozumieniem.

      • 5 1

  • pewnie rodowici szwedzi uciekają z kraju.........., po prostu potrzeba więcej miejsc na promach.

    • 28 6

  • Tylkow w Polsce mogą sie bezkarnie i tanio nachlac to chetnych niebrakuje:)

    • 35 3

  • w Gdyni

    niedługo nie będzie żadnego nabrzeża - wszędzie będą apartamentowce

    • 25 12

  • Trójmiasto - Helsinki (2)

    Ciekawe czy połączenie z Helsinkami miałoby odpowiednio duży potencjał aby był sens je otwierać na nowo?

    • 27 3

    • lina do Helsinek była i się zmyła z powodu małego zainteresowania (1)

      • 7 2

      • To było dawno, kiedy nie było kasy. Teraz jest to doskonały pomysł. Ostatnio byłem w Takinie, żeby pojechać do Helsinek, ale było tak super w Estonii, że darowałem sobie. Jak będzie prom do Helsinek to dwa razy w roku wstawiam auto i jadę!

        • 6 0

  • Ale kto bedzie wiecej nim plywal? (1)

    Szwedzi czy Polacy? Innymi slowy to dla kogo ta linia zostala powiekszona. Cieszyl bym sie gdyby to Szwedzi wreszcie uznali Polske za Ziemie Obiecana a nie na odwrot.

    • 32 4

    • niektórzy już uznali

      szczególnie obiecujące są dla nich nasze ceny ;)

      • 1 0

  • Patrzac na wymiary to bardziej pakowny i wiekszy niz

    nasze dwa Batory i Stefan Batory.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane