• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejny serwis oceaniczny w Gdańsku. DCT podejmuje współpracę z G6

Wioletta Kakowska-Mehring
23 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
DCT jest największym polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. DCT jest największym polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.

Głębokowodny terminal kontenerowy w Gdańsku zyska kolejne bezpośrednie połączenie oceaniczne z Azją. Będzie to możliwe dzięki przedłużeniu działającego już serwisu aliansu G6 Azja-Europa na Morze Bałtyckie. Pierwszy statek w ramach serwisu Loop 7 wpłynie do DCT już 10 sierpnia.


Czy uważasz, że rynek przewozów kontenerowych to przyszłość naszych portów?


G6 Alliance tworzy sześć znaczących linii kontenerowych na świecie - APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Hapag-Lloyd AG, Nippon Yusen KaishaOrient Overseas Container Line. Porozumienie powołano do życia w grudniu 2011 roku. Teraz członkowie sojuszu podjęli decyzję o przedłużeniu jednego ze swoich serwisów, czyli serwisu Loop 7 Azja-Europa na Morze Bałtyckie. Przed przekroczeniem Oceanu Indyjskiego, ten cotygodniowy serwis zawija do europejskich portów: Rotterdamu, Hamburga i Southampton, a teraz także do Gdańska. W Azji Loop 7 zatrzymuje się w Singapurze, Yantian, Qingdao, Szanghaju oraz Hongkongu. Gdańsk będzie trzecim portem europejskim według kolejności zawinięć.

Czytaj też: Budowa terminalu DCT2 oficjalnie rozpoczęta

- Do tej pory mieliśmy dwóch klientów, teraz będziemy mieli tych klientów ośmiu. Dzięki doskonałej współpracy ze służbą celną wszyscy, którzy importują produkty do Polski i eksportują produkty z Polski dostają szansę, by robić to w sposób efektywniejszy, tańszy i lepiej zorganizowany - mówi Adam Żołnowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych w DCT Gdańsk.

DCT od 2011 roku obsługuje bezpośrednie połączenie oceaniczne z Azją, czyli serwis AE10 Maersk Line. Najpierw wpływały statki o pojemności ponad 15,5 tys. TEU, od sierpnia 2013 roku są to już jednostki o pojemności 18 tys. TEU. W początku tego roku część połączeń w ramach tego serwisu wykonywana jest dla aliansu 2M, czyli porozumienia dwóch największych linii kontenerowych świata: Maersk Line i Mediterranean Shipping Company.

- Łączenie się linii żeglugowych w alianse jest naturalną konsekwencją trendów, jakie od dłuższego czasu obserwujemy na rynku przewozów kontenerowych - twierdzi Jędrzej Mierzewski, wiceprezes ds. operacyjnych DCT Gdańsk.

Celem tworzenia takich aliansów jest racjonalizacja połączeń kontenerowych i redukcja kosztów operacyjnych. Obecna sytuacja sprzyja takim decyzjom. Cały obszar wschodniego Bałtyku odnotowuje obecnie słabsze wyniki przeładunkowe. Mówi się już o spadku rzędu 25 proc.

Wydawać by się mogło, że alianse armatorów będą prowadziły do ograniczenia konkurencji i ułatwią armatorom forsowanie podwyżek cen. Jednak, jak twierdzą eksperci, obecnie sytuacja nie jest tak oczywista, ponieważ od pewnego czasu obserwujemy odwrócenie trendu wzrostowego, a od września ub. roku notowane są spadki cen frachtów. To z kolei jest konsekwencją wprowadzania przez armatorów coraz większych jednostek i nadpodaży miejsca, a także pogarszającej się koniunktury na rynkach światowych.

Może być jednak różnie. Po powstaniu np. serwisu G6 klienci w Polsce szybko odczuli negatywne skutki połączenia wynikające z anulowania kilku połączeń, m.in. w relacji Europa - USA. Skutkowało to koniecznością poszukiwania alternatywnych rozwiązań, które wiązały się z poniesieniem wyższych kosztów transportu. Reorganizacja serwisów doprowadziła do ograniczenia alokacji na statkach, co w praktyce wiązało się z odmową bukingów na wielu relacjach, otwierając drogę do wzrostu cen frachtów przez pozostałych armatorów.

Niestety, nowe połączenie oceaniczne do DCT może pogorszyć sytuację gdyńskich terminali kontenerowych. Armatorzy wchodzący w skład aliansu G6 są też klientami GCT i BCT. Czy w tej sytuacji zrezygnują z części mniejszych połączeń? MSC, choć jest częścią aliansu M2, nadal utrzymuje połączenia do Gdyni, mimo że część załadunku trafia na statki oceaniczne płynące do Gdańska. Jeszcze kilka lat temu alians G6 był zainteresowany współpracą z BCT. Chodziło o serwis Loop 3 na linii Azja-Europa. Gdyński port właśnie wówczas rozpoczął realizacje projektów, które pozwolą wpływać do Gdyni większym kontenerowcom. Do współpracy jednak nie doszło, bo w ogóle zawieszono to połączenie.

Czytaj też: Połączenie G6 Alliance w zawieszeniu
Chrapkę na G6 miało też DCT. Mówiło się jednak, że przeciw jest główny klient terminalu, czyli Maersk Line. Spadek przeładunków na Bałtyku i rozbudowa DCT zmieniła jednak sytuację. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 200 mln euro. Czy znajdą się kolejni klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie? Swego czasu mówiło się, że już toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping.

DCT jest największym polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Terminal DCT jest najbardziej wysuniętym na wschód terminalem w grupie głębokowodnych portów północno-europejskich między Gdańskiem i Le Havre. Dzięki dobremu dostępowi ze strony morza zapewnionemu przez kanał podejściowy o głębokości 17 m oraz do 16,5 m wzdłuż nabrzeża, braku zalodzenia oraz doskonałym możliwościom operacyjnym, DCT jest naturalnym hubem dla obrotu ładunków skonteneryzowanych w Europie Środkowo-Wschodniej.

Suwnice w DCT.

Miejsca

Opinie (73) ponad 10 zablokowanych

  • Masakra

    Obecnie na dojazd ,wjazd ,złożenie i pobranie to 8 godz

    • 0 0

  • W tej chwili na wjazd do portu czeka się średnio 60 minut a co będzie się działo Masakra

    • 0 0

  • Niewolnictwo

    Podejście do pracownika przypomina czasy niewolnictwa. Pensje marne- przynajmniej jeśli chodzi o pracowników obsługujących statki. Pracownicy umysłowi w znacznej części przypominają sektę bezgranicznie oddaną swojemu prezesowi natomiast pracowników fizycznych traktują jak niewolników którzy za możliwość pracy w DCT powinni płacić firmie.

    • 16 7

  • Dct - największe kolejki samochodów po kontener (1)

    Totalny bałagan, nóż w kieszeni sam się otwiera jak człowiek czyta takie artykuły - jaki to super port. Każdy kierowca ciężarówki który wozi kontenery wie że ten port lepiej omijać z daleka - w żadnym innym porcie nie traci się tyle czasu na wjazd co na dct - potrafią tworzyć tylko jakieś czarne listy, a nawet pasów przed wjazdem dobrze nie namalują (wtajemniczeni wiedzą o co chodzi: linia stop i przejście dla pieszych). Z radarami po porcie biegają i prędkość mierzą a samochodów nie ma kto obsługiwać i stoimy w kolejkach po parę godzin... Może pani wioletta przestanie lukrować...

    • 13 11

    • Tak tak moich kierowców to na radar chcieli złapać -

      • 2 0

  • (8)

    Gdyby tylko te pensje były wyższe w tej branży...

    • 50 14

    • (5)

      dalej na poczatek w DCT dostaję się 1800 zł ??? Pracujecie już w końcu na 3 zmiany czy dalej po 12 od 6-12,12-6. Dzięi z góry za odpowiedz

      • 17 5

      • edi (3)

        Nawet nie 1800 a 1700. Żenada:D Nie wiem co oni myślą, że ktoś będzie pracował za 1700 w święta, weekendy, noce nieprzespane, ciężkie warunki atmosferyczne? Nie wiem na jakim oni świecie żyją ale wyższe stawki proponowano w 2007r. Zarządowi współczuje myślenia.

        • 28 2

        • Lol (2)

          No tak na początek jest 1800 ale powiedz ile jest poźniej i na troche lepszym stanowisku (operator imv,młodszy rtg) chyba 3,2-3,9 brutto nie? : ) Nie jest to może eldorado ale zawsze można iść rozwozić paczki za 2 tyś. Na wszystko trzeba zapracować a nie narzekać że się jest lukowym przez 3 lata... (czyt-jestem zły na cały świat wiec popisze jak mi jest trudno stać i skreślać z listy kontenery)

          • 7 16

          • Zenada (1)

            Jeśli Ciebie zadowala 3200 brutto to współczuję Tobie podejścia do swojego zawodu. To oznacza , że sam siebie nie szanujesz ani wykonywanej pracy.

            • 14 2

            • True

              przecież to brygadzista pisze a oni mają po 4-5 tysi...

              • 4 2

      • 2 zmiany i oczywiscie bez wzgledu na to czy to swieta czy nie swieta.

        • 20 0

    • co TY chcesz od pensji? Dyrektorzy nie narzekają!

      • 16 3

    • Pensja jest wyznacznikiem wartości wykonywanej pracy

      Na Białorusi jest inaczej

      • 5 8

  • No to teraz gdański DCT już całkowicie odjedzie gdyńskim terminalom. (5)

    Nie dość, że w Gdańsku będzie drugie połączenie oceaniczne to jeszcze z Gdyni odejdzie część klientów.

    Ps. Po dokończeniu budowy DCT 2 inne polskie terminale będą przy gdańskim małymi płotkami.

    • 72 12

    • (2)

      Czemu Gdynia ma stracić?
      Zanim zaczniesz pisac pitoly zainteresuj się cebulaku.
      Do Gdyni nie wpływają żadne statki z G6 bo się po prostu nie zmieszczą, wiec nie da się stracić czegos czego nie ma

      • 0 10

      • do ego

        Gratuluje inteligencji, a raczej jej braku. Zanim zaczniesz wypowiadać się na temat na który nie masz bladego pojęcia, to zainteresuj się odrobine i poczytaj tu i ówdzie. heh i jeszcze innych od Cebulaków wyzywa. Rozbawiłeś/łaś mnie.

        • 5 0

      • W związku z powyższym te małe staną się zbędne

        i zamiast dwóch małych do Gdańska przypłynie jeden większy.
        Więc raczej czereśnio straci i to sporo tylko to potrwa chwilkę.

        • 7 1

    • Przeladunku (1)

      Ty chyba nie rozumiesz problemu jaki jest na Dct - a są 2 serwis i ceny - kontenery poleca przez Niemcy dalej a na tym tylko straci Gdynia

      • 2 7

      • Biedna Gdynia

        • 13 2

  • Z jednej strony dobra wiadomość. (7)

    Wzrośnie znaczenie Gdańska na mapie portów Europy środkowo-wschodniej. W zasadzie jeżeli chodzi o transport kontenerów Gdańsk stanie się najważniejszym portem morza Bałtyckiego. Widać inwestycja była przeprowadzona naprawdę z głową i perspektywicznie. Ktoś pomyślał nad tym jak zmieni się transport morski, nad tym, że armatorzy pójdą w kierunku większych, ekonomiczniejszych statków i w tym kierunku wybudował port a nie taki na bieżące potrzeby a potem się martwmy. Gratulację.

    Z drugiej port w Gdyni się wkurzą, i już widzę jak sukces prywatnej firmy w Gdańsku (bo takie jest DTC) zostanie przedstawiony jako atak Gdańska na Gdynię.

    • 37 5

    • Zdrugiej jeszcze lepsza , Gdynia straci.

      I to sprawia że czuję się dziś dużo lepiej.

      • 2 1

    • (1)

      No cóż tak się dzieje że jak długa historia Gdyni to Gdańsk zawsze robił jej pod górkę. ... Przypadek?

      • 1 8

      • tyle, że historia Gdyni jest krótka

        • 6 2

    • A kto i gdzie pisze tutaj o "ataku DCT na Gdynię"?

      Może tak wizyta u okulisty?
      Atak to może i był, gdy po dumpingowych (tzw. "promocyjnych") cenach DCT przejmował klientów gdyńskich terminali niemal dekadę temu.

      Promocje się skończyły. Konkurencja właściwie też. Klienci sami kręcą sobie ten stryczek, ale to ich własna polityka i decyzje.

      • 3 6

    • Proponuję wpisać w Google "Kłajpeda" (2)

      Proponuję wpisać w Google "Kłajpeda"

      Miłego dnia,

      • 3 14

      • (1)

        i st Petersburg

        • 5 7

        • Kłajpeda niemal nie robi kontenerów.

          St. Petersburg w szczycie robił 2.500.000 TEU, teraz mniej ze względu na kryzys w Rosji, a DCT już robi niecałe1.500.000 TEU, po tych zmianach wejdzie powyżej 2 milionów na pewno a może i 2,5 miliona pyknie. A to samo DTC, jeszcze przecież jeszcze mniejszy GTK, który ze 100 tys TEU dorzuci może.

          Tak więc w tej chwili Gdańsk jest drugim co do wielkości portem kontenerowym na Bałtyku. Wiadomo do kilkunastu milionów w Rotterdamie czy Hamburgu to nie dojdziemy, ale myślę, że w ciągu 3-4 lat trójmiasto będzie głównym HUBem kontenerowym regionie.

          • 15 3

  • I ani jeden terminal nie jest własnością polskiego kapitału. (4)

    Jak prywatyzowano i dla kogo branżę portową i morską? Ciekawe...

    Jak prywatyzowano 70% sektora bankowego? Jeszcze ciekawsze!!!

    • 6 9

    • (3)

      masz kasę - kupuj, ktoś ci broni?

      • 4 5

      • prawda (2)

        A twoja d...pa też jest na sprzedaż lemingu?

        • 3 5

        • Andrzej D*pa (1)

          nadchodzi.
          Patologia będzie wspierana.

          • 5 4

          • Przyzwoity

            Dzieciaku nie wiesz co pisać to piszesz bzdury. Terminal powstał i powstaje z Australijskich OFE. I teraz zarabia na Australijskich emerytów. U nas OFE się rozwiązuje i znika bezpowrotnie 150mld zł. Zamiast inwestować i później zarabiać to wolą prywatyzować i zasypać dziurę budżetową. Polityka ciepłej wody w kranie. Żeby myśleć dlugofalowo i inwestować trzeba mieć jaja.

            • 6 0

  • I korki.

    I się zwiększa korki do DCT. Może ktoś spojrzy z redaktorów co się dzieje przed portem?! Chyba, że dostajecie w łapę za pisanie dobrej propagandy.

    • 5 7

  • Ludzie w branży wiedzą, że obniżenie ilości kontenerów w GCT czy BCT nie grozi (6)

    Długoterminowe prognozy wzrostu wolumenu są bardzo dobre i po prostu na GCT i BCT będzie odrobinę wolniejszy wzrost. Już od dawna były plany przedłużenia serwisów oceanicznych do Gdyni i Gdańska (stąd inwestycje w obu portach) gdyż porty europy zachodniej osiągają już barierę wydolności przy bardzo wysokich kosztach nowych inwestycji. Po prostu nie nadążają za wzrostem ilości ładunków z FE.

    • 12 19

    • krotkoterminowo jes masakra

      Przetrwają tylko najsilniejsze jednostki. Potem rynek się wyczyści. Z mgły powstaną nowe kierunki eksportowe w dobrych cenach. Ku chwale eksportu.

      • 0 0

    • same CIF'y będą tam przypływać... (3)

      każdy normalny zabukuje do Gdyni...

      • 5 14

      • (1)

        czyli nienormalni wolą 10 dni szybszy transit time, niższy fracht i sprawniejszy UC? też wolałbym mieć towar za oknem w BCT/GCT ale są też inne priorytety

        • 16 4

        • ale zanim ci załadują na statek to szanowny Maersk zroluje ci pudła

          • 2 1

      • Do Gdyni

        Zgadzam się -

        • 3 1

    • Tak do Gdyni jedziemy a nie na ten Dct - stoję tam po 12 godzin z kontenerem

      • 4 6

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową -...

Najczęściej czytane