• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejowe inwestycje w gdyńskim porcie. 1,5 mld zł na nowe tory

Robert Kiewlicz
8 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Inwestycje PKP PLK w Porcie Gdynia.

W ramach inwestycji "Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni" PKP Polskie Linie Kolejowe przebuduje łącznie 115 km torów, zelektryfikowane będą dojazdy do bram portu, a sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Nad kursowaniem pociągów czuwać będzie obsługa nowego lokalnego centrum sterowania. Przebudowa obejmie również 13 km dróg, zmodernizowane zostaną dwa przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację kolejową ułatwi m.in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu nad rzeką Chylonką.



Jak dotąd zbudowano ok. 30 km torów oraz 43 rozjazdy. Tymczasowe połączenia między torami umożliwiają płynne prowadzenie prac przy utrzymaniu stałego dostępu pociągów do torów na terenie portu. Gotowych jest osiem podziemnych zbiorników retencyjnych, kolejne dwa są w budowie.

Rozbudowa układu drogowo-kolejowego w Porcie Gdańsk



W nowo wybudowanych budynkach Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni i cargo prowadzone są roboty wykończeniowe. Postępuje budowa nowych wiaduktów kolejowych. Na pierwszym z nich betonowane są ściany oporowe oraz wykonywane zbrojenia i betonowanie kolejnych części konstrukcji obiektu. Na drugim powstaje konstrukcja przyczółków i podpór. Remontowany jest most nad Chylonką.

Wielka inwestycja drogowo-kolejowa w porcie zakończona



Efektem realizacji projektu o wartości ponad 1,5 mld zł netto będzie przewóz większej ilości towarów. Do nabrzeży będą mogły dojechać dłuższe pociągi z towarami - nawet 750-metrowe cięższe składy o nacisku 221 kN na oś. Poprawa przepustowości stacji Gdynia Port skróci czas obsługi ładunków. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Poprawi to konkurencyjność oferty transportu kolejowego wobec drogowego. Prawie 40 proc. kwoty zadania stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility - "Łącząc Europę".

Miejsca

Opinie (102) 3 zablokowane

  • pieknie... (17)

    Tylko dlaczego prace prowadzone sa tak ospale i nie dotykaja istotnych mankamentow komunikacji kolejowej w dostepie do porty.
    Podstawowe problemy to ruch pasazerski na polnoc miasta, konflikty z miejska siecia drogowa i fakt, ze ksztalt sieci torowisk portowych, wynikajacy z uwarunkowan politycznych nieaktualnych od blisko 80 lat, jest anachroniczny i kosztotworczy.
    Konserwowane sa rozwiazania, ktore obecnie sa zbedne.

    • 19 13

    • zapytaj o to PKP - największego szkodnika infrastrukturalnego w PL (16)

      • 3 10

      • nie da się zaprzeczyć temu, że PKP niszczy tkankę miejską (15)

        dzieje się tak na każdym kroku - patrz przejazdy na Puckiej

        • 2 12

        • Owszem da się, jeśli uwzględnisz to, że Gdynia ma totalnie w tyłku te przejazdy (5)

          Zwróć uwagę, że Reda już ma, Wejherowo i Rumia budują kolejne tunele i wiadukty przez tory i jakoś nie ma tam wieloletniego postękiwania, aż kolej zbuduje za darmo. Po prostu wzięli sprawy w swoje ręce i się dogadali.

          • 17 3

          • To nie Reda Rumia czy Wejherowo (4)

            Zbudowały te tunele tylko PKP. Miasto nie może tak sobie przeznaczyć kasy i zbudować tunel.

            • 2 6

            • 90 mln z budżetu Rumi (3)

              poszło na to przedsięwzięcie.

              Można. Tylko trzeba chcieć. Podobnie jak Gdynia i marszałek jest sponsorem części kosztów związanych z modernizacją linii 201 i przebudowy okolic węzła Karwiny.

              I wcale nie jest z tego zadowolona...

              • 5 1

              • No to wybiwrzmy burmistrza z PO jak w Rumi (2)

                PiS-owi i Samorządnosci czerwoną kartkę, zwaszcza PiS-owi bo to on widać wszystko blokuje w Gdyni

                • 2 6

              • PiS w Gdyni

                nie ma nic do powiedzenia...

                A poseł Aziewicz pełni już od 25 lat posługę poselską, wybierany z tego miasta.
                I co? :\

                Więc barwy partyjne mają niewielkie znaczenie, raczej świadomość, program i chęci kandydatów...

                • 5 0

              • Biedna ta Gdynia!

                Teraz wszystko blokuje PiS, a przed 2015 wszystko blokowała Platforma. Koszmar!

                • 6 0

        • Gdyby nie port, pkp, rządy wszystkich partii po 1989 i mieszkańcy urzędnicy z miasta zrobiliby z gdyni dubaj (2)

          • 7 0

          • szczerze wątpię

            raczej skłaniają się w stronę Monaco...

            • 2 0

          • Chcieli Dubaj

            Wyszedł Radom. Trudno, jak się nie ma co się lubi...

            • 4 0

        • Kolej jest tam od drugiej połowy XIX wieku więc pretensje do PKP raczej nieuzasadnione. (1)

          Ruch drogowy wzmógł się dopiero w schyłkowym PRL-u i to użytkownikom dróg a nie kolei powinno zależeć na budowie wiaduktów. Kolej była tam pierwsza więc nie wiem czemu ma niby sponsorować takie inwestycje?

          • 6 6

          • tego typu opinie onegdaj podsumował niejaki Mleczko:

            "Bar...ie, nie jesteś sam!"

            Ilustracja łatwa do znalezienia w sieci...

            • 3 2

        • niczego nie niszczy

          trudno zniszczyć coś, co nieistnieje...

          A jeśli już, to "tkanka miejska" nacieka na tereny przemysłowe...
          Wiesz co charakteryzuje tego typu działanie?

          • 7 2

        • Gdzie na Puckiej masz tkankę miejską ośla łączko? (2)

          Między hurtowniami i zakładami przemysłowymi.

          • 5 1

          • to czy są to tereny przemysłowe czy mieszkalno-usługowe nie ma znaczenia - to nadal jest tkanka miejska (1)

            bo nadal pomiędzy tymi miejscami ludzie się przemieszczają

            • 1 4

            • i rolą portu czy kolei

              realizujących na tym terenie swoje zadania jest tych ludzi komunikować?

              Czy rola zarządu miasta dogadać się ze stronami i pogodzić potrzeby oraz szukać synergii....

              • 2 0

  • Prawidłowo! (16)

    Trzeba robić wszystko by przerzucić możliwie jak najwięcej ładunków na tory. Dość rozjeżdżania naszych dróg przez przeładowane ciężarówki. Tym bardziej że infrastruktura kolejowa istnieje od wielu lat, wystarczy tylko ją zrewitalizować. To nieporównywalnie mniejszy koszt niż budowanie od zera kolejnych obwodnic czy dróg ekspresowych.

    • 81 5

    • tory sa budowane od zera (7)

      Bo sa do cna wyeksploatowane.
      Na dodatek budowane sa w sladzie dawnych rozwiazan, ktore nijak maja sie do rzeczywistosci.
      Ale 100kat tak robilismy, to pewnie jest dobrze...
      Na komunikacje czy infrastrukture mozna wydac dowolne pieniadze, wazne aby z sensem i zyskiem. a nie dla urzedniczego przepalu z obowiazku..

      • 9 1

      • To jak wg takiego niekwestionowanego eksperta jak Ty powinna wyglądać sieć torowisk portowych w Gdyni? (6)

        Czekam na konkretne rozwiązania Panie Mądry.

        • 9 3

        • wzorem rozwiązań zainicjowanych przez Niemców (5)

          głównym kierunkiem obsługi portu powinien być zachód.

          Nie trzeba być ekspertem aby zauważyć podstawowe uwarunkowania takiej a nie innej konstrukcji istniejących rozwiązań oraz fakt, że te uwarunkowania dawno już przestały istnieć.

          Niewątpliwie tak proste konstatacje są obce "ekspertom", których jedyna umiejętność to umiejętność survival w urzędniczej dżungli i unikanie odpowiedzialności. Za to wóz ciągną wytrwale (nieswoim grzbietem), a że w zbędnym kierunku... ?

          Kogo to obchodzi?

          • 2 6

          • ---

            Prace w Gdyni są żywą tego ilustracją, w odróżnieniu od tego, co dzieje się w Gdańsku. Może dlatego, że gdańskie rozwiązania są bardziej oczywiste, a może dlatego, że miasto lepiej współpracuje (z wyjątkiem linii do N. Port... ;) )

            • 5 2

          • Co ty w ogóle chciałeś tu powiedzieć? (3)

            • 2 1

            • to że przepuszczanie cięzkich składów z 201 przez centrum miasta (2)

              a następnie zawijka przez Hutniczą albo hopajsiupy przetokowe w okolicach w okolicy Wiśniewskiego nie mają obecnie uzasadnienia.

              • 7 1

              • To puszczanie przez centrum miasta wynika m.in. z tego że 201 jest niezelektryfikowana (1)

                Jak wiemy, ma się to zmienić. Jeśli wtedy składy towarowe zostaną przerzucone na 201 (czyli przez Osowę) to problem znacząco zmaleje. 201 w miarę bezkolizyjnie przechodzi przez Gdynię Główną. Na Hutniczej jest w planach wiadukt, miałby pójść prosto i ściąć ten mału łuk który robi Hutnicza idąc przejazdem. Problem jest tylko czy te plany sa nadal aktualne do realizacji w najbliższej przyszłości.

                • 0 2

              • a znasz przebieg 201?!

                "Premie gorska", ktora zaczyna sie zaraz za Koscierzyna, nieprzytomne zawijasy przy Krykulcu, koniecznosc przejazdu przez centrum (klimatyczne, sic!) oraz na koncu (poczatku) wymuszone rozformowanie skladow wynikajace ze zmiany kierunku aby obsluzyc teren przyszlego nabrzeza kontenerowego.

                Onegdaj nie bylo innego wyjscia a i ladunki nie byly tak wymagajace. Obecnie mozna bylo to zmienic.

                • 1 1

    • A ja Tobie gwarantuje (3)

      Że właśnie dzięki przebudowie torów do portu będzie przybywać jeszcze więcej ładunków i zarazem jeszcze więcej będzie transportu kołowego. Ciężarówki były i będą.

      • 9 1

      • ciężarówki będą (2)

        Ale gdzieś pod Bydgoszczą...
        Tam gdzie planowany jest depot dla portu i nie tylko.

        • 3 2

        • Nikt nie będzie przeładowywał kontenera na pociąg, żeby potem przerzucić go pod Bydgoszczą na samochód. (1)

          • 3 0

          • to nie kwestia chęci czy wygody

            ale możliwości, organizacji i ceny.
            Wszystko można spie*rzyć przez chciwość i arogancję ale jak się nie będzie próbować, to lepiej od razu iść na służbę do "dobrego pana", który będzie za ciebie myślał.

            "28 lipca powołano spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. To realizacja zawartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka celowa przygotuje projekt oraz dokumentację nowego centrum logistycznego. "

            • 1 1

    • (1)

      Sami eksperci ;D to co może to jedzie koleją to co się nie da jedzie truckiem...

      • 3 4

      • Koleją się niewiele da, bo tak działa u nas kolej

        • 1 1

    • Tiry na drogi (1)

      Dość rozjeżdżania naszych torów przez przeładowane pociągi.

      • 1 3

      • Na kolei obowiązują sztywne zasady dotyczące maksymalnych nacisków osiowych.

        To nie drogowa dzicz gdzie przeładowane tiry demolują drogi.

        • 3 0

  • Gdańsk Nowy Port (6)

    No to wreszcie będzie mniej ciężkiego,portowego transportu rozjeżdżającego dzielnicowe,lokalne drogi.Nowej Wyzwolenia,która miała odciążyć osiedlową Wyzwolenia to już chyba nie dożyjemy.Hałas i smog dożywotni.

    • 22 5

    • nigdy nie było mowy o nowej wyzwolenia jako drodze alternatywnej (2)

      zawsze była mowa o drodze dojazdowej do nowego osiedla developera. Ludzie obudźcie się. Prawdziwa droga do portu była planowana wzdłuż torów kolejowych, ale wiadomy developer zablokował tą realizację, ponieważ byłby hałas pod oknami nowego osiedla "Po..o".

      • 4 1

      • NP

        My to wiemy,ale warto przypomnieć jakie w tej sprawie miasto organizowało narady,obrady ,dyskusje,posiedzenia,warsztaty z drogimi mieszkańcami przez całe lata.Problem pozostał,obwodnicy dzielnicy nie ma.....

        • 0 0

      • Nieprawda.

        • 0 0

    • mordo, to jest o Gdyni (1)

      • 4 2

      • Może i o Gdyni,ale w Gdańsku też podobne problemy.

        • 0 0

    • Brakuje obwodnicy dzielnicy Nowy Port..

      • 0 0

  • Całe szczęście za te inwestycje nie odpowiadają władze Gdyni, tylko rząd PiS (9)

    Dzięki temu mają one szansę na realizację i nie zostaną one przyznane szwagrowi i wujkowi

    • 33 35

    • (1)

      Wow, naprawdę niewiele wiesz o tym, jak PiS spowolnił wzrost gospodarczy za niepoprawne głosowanie. Jeśli tęsknisz za zarządzaniem w stylu komunistycznym, to dlaczego tu mieszkasz?

      • 14 13

      • On tu na pewno nie mieszka tylko ma tu zdalnie trolowac.

        • 2 2

    • zarządy innych miast

      jakoś potrafią się dogadać i realizować wspólne, duże przedsięwzięcia. Nie będę powoływał się na Wa-wę czy Łódź, ale Rumia dała radę...

      • 7 1

    • Ale porównanie (1)

      Wsi Rumia do Miasta Gdynia

      • 0 6

      • Musisz się wybrać na wieś na wycieczkę krajoznawczą

        Tunel pod torami zwiedzisz. Może być to dla ciebie szok.

        • 10 0

    • (2)

      I to wszystko za pieniądze tej wstrętnej Uni

      • 7 5

      • (1)

        Nie jestesmy w tej wstretnej uni za darmo.

        • 7 2

        • Ale więcej dostajemy niż wpłacamy.

          • 0 1

    • Szczęście

      A może właśnie szwagier lub wujek dostanie to zlecenie. Maseczki w najgorszym okresie pandemii też produkował rząd i co z tego wynikło? Kto gdzie i jak to robił widać było w reportażu "Superwizjera" wczoraj. Obejrzyj sobie - może otworzysz oczy ty cieciu.

      • 1 1

  • Dobrze, że totalni nie zdążyli sprzedać kolei polskiej bo mieli taki zamiar. (1)

    • 29 19

    • Regio nawet przemalowali

      na "barwy ochronne"...

      • 5 0

  • (7)

    Bardzo dobrze, że kolej rozwija się i przede wszystkim wytoczyła się z dawnego zaniedbania. Spółki wchodzące w skład grupy PKP to chyba jedyny przykład dobrze zarządzanych spółek Skarbu Państwa, rozsądnie zagospodarowują dotacje z UE na przyznane na remonty infrastrukturalne, widać to chociażby po zmianach jakie zaszły w gdańskim zapleczu kolejowym obsługującym DCT oraz port. Cieszmy się kaską z UE póki jest, bo jak na razie skala w jakiej władza centralna skłóca nas z UE jest już w epicentrum, skłócają nas wszystkie możliwe sposoby, więc prędzej czy później strumień dotacji będzie przykręcony. Ciekawe czy wtedy Kaczaffi ze swoją Ziobro-świtą będą z własnej kasy bulili na infrastrukturę:)

    • 10 9

    • (5)

      Unia atakuje nas na wszelkie mozliwe sposoby, inne panstwa takie jak Niemcy, Hispzania, Francja olały po 3 razy zapędy TSUE ale wazniejszy jest atak na Polske bo nie mamy w szkolach lekcji "gender". Te kraje mimo wszystko dostaly juz swoje pieniądze. W ogole to nie ma o czym gadac bo KE musi miec dobry powód by odebrac nalezne nam pieniadze a szantaż ideologiczny to jawne łamanie unijnego prawa. Polska konstytucja byla pierwsza i jest najwazniejsza, jestesmy wolnym krajem i tyle w temacie. Ledwo zakonczyly sie niemieckie zapedy w 1945r i rosyjskie w 1989 to teraz kolejni nam mówia jak mamy życ. Miala byc wolnosc i niezaleznosc a jest kolejny dyktator z niebieska flagą, gwiazdkami i tą pseudo tęczą. Do tego maja jeszcze swoją komunistyczna partie w Polsce ktorą oplacaja w całosci - platforma obywatelska. Zreszta nie jest tajemnicą, ze w uni europejskiej obecnie rządzą komunisci z europejskiej partii ludowej. Coraz bardziej pokazują swoje prawdziwe oblicze. Polski rząd nas z nikim nie skłóca, skutecznie nas chroni przed wygórowanymi zapędami wschodu i zachodu. Ja wiem, ze gdyby rządzila platformaa zgadzalaby sie na wszystko i to na kolanach. W koncu sponsorami tej platformy jest komunistyczna unia wiec nie maja nic do gadania.

      • 5 7

      • Co bierzesz? (3)

        Dobry towar.
        Komunistyczna partia w Polsce to jedynie PIS.
        Sieroto tęstknisz za komuną jak widać.

        • 2 4

        • jedynie? (2)

          A co ty wiesz o komunie?
          "Komuna" to rządy kacyków ponad i poza prawem.
          Wszystkim ugrupowaniom politycznym w tym biednym kraju to się marzy... Bo idący do polityki ludzie uważają, że polityka to uwolnienie od obowiązków i odpowiedzialności. "Podsiębiorcy" są po tych samych pieniądzach... Liberałowie pierwsze co zrobili, to likwidacja wszelkiej "nadmiernej" odpowiedzialności za funkcjonowanie obrotu gospodarczego i państwa oraz przerzucenie jej na grzbiety najniżej posadowionych w hierarchii.

          To jest realna komuna.

          • 1 0

          • A wy pisowcy nie jestescie ponad prawem? (1)

            Nie nie jestescie? Wy zanim sprawa nabierze rozpedu to juz ja umarzacie....Sasin,Kaczynski,Morawiecki, i cala masa innych.Kazdy z nich w cywilizowanym kraju mial by proces karny...a w Polsce trzymaja sie dzielnie stolkow i rzadza dalej.To nie jest normalne a na pewno nie jest sprawiedliwe i nie ma nic wspolnego z prawem,.Prawo was cynicy nigdy nie dosiegnie dopoki Ziobro bedzie zarzadzal prokuratura ...ale nic i nkt nie trwa wiecznie.chyba ,ze kolejny raz sfalszujecie wybory.

            • 1 3

            • widziales w wypowiedzi slowo

              "wszystkim"?!

              Zapiekles sie w tym dwubiegunowym widzeniu swiata...

              • 0 0

      • chodzi o kase, jak dadza swoim Nowakom to zdefrauduja jak nalezy i wtedy kasa do nich wroci

        jak dadza samorzadom PSL-owskim to to samo
        jak PiS wyda na inwestycje to bol w czterech literach i juz nie bedzie ze pieniadze z uni wracaja w 95% spowrotem do uni

        to prosty mechanizm, ale elektorat PEłO i okolic tego nie rozumie, ci przez nich wybrani tez nie rozumieja, ale oni nie musza
        wykonuja tylko rozkazy

        myslicie ze te wszystkie afery PO to przypadek, a nie dobrze zaplanowana operacja biznesowa?

        • 1 0

    • O co chodzi z tymi centymetrami?

      • 1 0

  • Najwieksze marnotrawienie srodkow jakie istnieje :/

    Tam jeden podkład kosztuje 10x tyle co w rzeczywistości...

    • 7 9

  • Jaki termin?

    • 2 0

  • Niby OK,

    ale ile z tych pieniędzy idzie dla funkcjonariuszy PiS ? gdzie zatrudniają niby jako podwykonawców, a tak naprawde są to biura propagandowe PR tej partii - widzimy to chocby na tym forum.
    Natomiast użytecznych dla kolej jest tak sobie, a przeciw mieszkacom ogromna ilosć, bo ile będzie musiał czekać na Puckiej kierowca, aż taki prawie kilometrowy ciężki pociąg tam przejedzie? O inneych aż strach pomysleć, bo co ma biedne miasto i jego mieszkańcy robić z takim molochem jak PKP, bo mogą wymysleć nawet dwukilometrowe pociągi i przejeżdzające bez końca. Na wsiach z funduszy PKP pobudowali wiadukty i tunele bo chłopi zablokowali inne ich inwestycje, a co ma zrobic Szczyrek?

    • 9 17

  • Oddać inwestycję w całości w zarządzanie Szczurkowi i jego kumplom. (3)

    Kupią dużo farby i będą malować stare tory, które w ten sposób staną się nowymi torami. I to będzie pięknie i tanio. To będzie zrobione po Gdyńsku - farba, farba, farba i premia w urzędzie miejskim za ciężką pracę.

    • 21 7

    • :):) (1)

      Do tego zlecą kilkanaście projektów biurom architektonicznym,kazdy po 2-3 miliony:).Tak jak kawiarnia podwodna,basen olimpijski czy kryte lodowisko :)

      • 2 0

      • to podwodne...

        to chyba hotel miał być...

        No i orzeł o poranku wynurzający się w fal...
        Jednak brak kasy może być zaletą...

        • 2 0

    • i obowiązkowo kontrapas rowerowy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Roman

Członek zarządów Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA i Sopockiego Towarzystwa...

Najczęściej czytane