Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku

Nowy terminal, czyli DCT II ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak na razie nie zdradzono szczegółów.
Nowy terminal, czyli DCT II ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak na razie nie zdradzono szczegółów. fot.Maciej Kosycarz/KFP

Faza przygotowań formalnych do rozpoczęcia budowy drugiego nabrzeża DCT Gdańsk (tzw. projektu T2) powoli dobiega końca. Wybrano już inżyniera kontraktu i projektanta. W najbliższych miesiącach ogłoszony zostanie przetarg na budowę terminalu. Inwestycja ruszy jeszcze w 2014 roku.



Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawił na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT IIT, ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro.

- Faza przygotowań formalnych do rozpoczęcia budowy drugiego nabrzeża DCT Gdańsk (tzw. projektu T2) rzeczywiście powoli dobiega końca. Wyłoniliśmy już inżyniera kontraktu, którym została firma CH2M Hill, a także projektanta - firmę Mott MacDonald, która przygotuje projekt i uzyska decyzję budowlaną - mówi Maciej Kwiatkowski, prezes zarządu DCT Gdańsk. - Kolejnym etapem przygotowań jest wyłonienie generalnego wykonawcy. Planujemy przeprowadzić przetarg na prace w trybie "zaprojektuj i zbuduj", co pozwoli uniknąć niepraktycznych lub wręcz niewykonalnych założeń budowlanych, które opóźniałyby lub podrażały inwestycję.

Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT II mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie, lub też będących w trakcie projektu. Plany zakładają, że zanurzenie przy długim na ponad 600 m nabrzeżu będzie wynosiło 16,5 m. Wysoki standard obsługi zapewni siedem dźwigów nabrzeżowych klasy super-postpanamax o wysięgu 25 rzędów kontenerów. Docelowa roczna pojemność terminalu DCT II jest szacowana na 2,5 mln TEU, co wraz z DCT pozwoli uzyskać łączną zdolność przeładunkową do 4 mln TEU rocznie, po oddaniu terminalu do użytku w 2016 roku.

- Nie chciałbym podawać konkretnych terminów rozpoczęcia budowy, gdyż jest to uzależnione od wielu czynników zewnętrznych, takich jak wydanie decyzji budowlanej. Projekt realizowany jest terminowo i zgodnie z założonym harmonogramem początek budowy planowany jest na rok 2014 - dodaje Kwiatkowski.

Inwestycja ma zwiększyć zatrudnienie w regionie o 1,5 tys. nowych, bezpośrednich miejsc pracy.

Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT II mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie.

Projekt oraz rozwiązania zastosowane w budowie DCT II mają sprawić, że terminal będzie przystosowany do obsługi największych statków świata, wychodzących z doków stoczni na Dalekim Wschodzie.

Zobacz jak największy kontenerowiec na świecie Maersk Mc-Kinney Møller prezentuje się od wewnątrz.

Zobacz jak największy kontenerowiec na świecie Maersk Mc-Kinney Møller prezentuje się od wewnątrz.

Opinie (53) 1 zablokowana

  • lubie takie wiadomosci:-) (2)

    • 74 7

    • nie jesteś Prawdziwym Polakiem ! (1)

      • 4 12

      • murzyni

        I jak praca za1500zł czy robole filipines

        • 1 1

  • (1)

    Wielki Port Gdańsk

    • 46 11

    • wszystko będzie h.vno warte

      jeśli PKP PLK nie ogarnie wreszcie tematu modernizacji linii kolejowej do portu. Obecnie to masakra.

      • 4 8

  • stare plany macie (1)

    terminal masowy sea invest juz dawno funkcjonuje !!!

    • 10 11

    • o prosze i zdjecie zmieniono :)

      • 2 1

  • ech zeby tak w Gdyni,ale Gdansk zawsze nad nami (7)

    • 37 18

    • kolejny zakompleksiony

      • 10 9

    • w Gdyni są terminale kontenerowe od wielu lat i były szybciej niz zza miedzą (4)

      • 11 15

      • w gdyni (2)

        W Gdyni nie ma warunków na terminał głebokowodny, bo jest za płytko.

        • 16 7

        • co za bzdura (1)

          W Gdyni problemem jest długość statków a nie ich zanurzenie. Po co pogłębiać teraz port, skoro nie mogą wpływac dłuższe niż 300 metrowe. Obecna głębokość 13,5 metrow teraz wystarczy.

          • 5 8

          • Szkoda, ze Gdynia nie ogarnęła tematu w mijającej perspektywie unijnej

            Jak już zrobią to co myślą że potzreba w nastepnej to Kaliningrad już będzie miał terminal głębokowodny i cały rosyjski transhipment będzie tam, a jak wiadomo rosyjskie kontenery to duża część w tranzycie.

            • 5 6

      • no i co ze były szybciej

        ale się nie modernizują wystarczająco i niedługo będą marginalne

        • 12 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Propaganda Adamowicza (1)

    Dopóki Prezydentem Gdańska będzie Adamowicz , tak długo Gdańsk będzie PO-padał w ruinę i bezrobocie . Tylko Adamowicz nachłapie się nieżle , zapewne zakupi kolejny apartamentowiec za udziały w różnych Spółkach i Przetargach.

    • 25 64

    • Do roboty guzikonierobie. Gdańsk kwitnie i gdyńskiego piszą lecia tego nie zmienia.

      • 25 2

  • po co? Skoro Gdynia ma lepsze bazy kontenerowe od wielu lat? (7)

    znów Gdańsk próbuje nasladowac Gdynie

    a jaka histeria była z lotniskiem a tu prosze - w Gdańsku moga w Gdyyni nie?

    • 19 71

    • (3)

      Lotnisko w Gdyni ma / miało powstać za publiczne pieniądze a w gdańskim porcie inwestuje prywatny kapitał - taka delikatna różnica.

      • 33 0

      • (2)

        Za publiczne, ale gdyńskie. Za to stadion w Gdańsku za publiczne, ale głównie państwowe.

        • 6 21

        • głównie samorządowe rolmopsie;
          dotacja państwowa na stadion wynosiła 100 mln

          • 22 0

        • gdyby w Gdyni był stadion na którym

          można zorganizować euro to w Gdańsku by nie powstał - taka jest analogia. Po co piszesz, że stadion powstał głównie za państwowe skoro głównie za gdańskie? Mniej więcej procentowo taką samą dopłatę dostała Hala Gdynia i stadion rugby w Gdyni. Stadion gdyński nie dostal to fakt, za późno się zabraliście. Np. pierwszy w kraju, kielecki, dostał.

          • 8 1

    • lepsza baza kontenerowa? chyba dla kajaków

      największe oceaniczne kontenerowce może przyjąć tylko zewnętrzny terminal taki jak DCT

      • 24 0

    • obiektywny po gdyńsku rzeczywiście jesteś ślepy czy masz braki w wykształceniu?

      Lotnisko Gdynia z Kosakowem budowała za publiczne pieniądze. Unia stwierdziła, że w tych warunkach inwestor prywatny nie zdecydowałby się na lotnisko. Dlatego jest to niedozwolona pomoc publiczna. DCT w Gdańsku wybudowano za prywatne pieniądze i z prywatnych pieniędzy jest rozbudowywany ! Czyli na wyłączne ryzyko prywatnego inwestora. Na tym polega zasadnicza różnica między lotniskiem Szczurka i Włudzika a prywatnymi funduszami inwestycyjnymi z Antypodów.

      • 15 0

    • Joanna Grajter znowu dorwała się do internetu??

      • 11 0

  • będzie praca ! (8)

    ale w Chinach

    • 16 17

    • praca (7)

      Dodatkowych miejsc pracy przybędzie w samym terminalu!

      • 13 1

      • oczywiscie (3)

        Rozejrzyj się ile fabryk zlikwidowaliśmy. Taka Łodz np umiera na naszych oczach, W Warszawie juz tylko Huta na pol gwizdka.
        kilkadziesiat dokerskich posad przy rozładowywaniu obcej produkcji i jej transporcie ma to zrownowazyc?

        Najprostrzego typu inwestycja, po prostu ogromna rampa na rozladunek obcej produkcji.

        • 4 11

        • (1)

          NajprostSZego -> tak się to pisze !

          • 3 0

          • przepraszam, masz rację

            po prostu robię błedy ort. tak jak mój prezydent Komorowski

            • 5 4

        • Kolego co mnie interesuje łódź czy warszafka. Cieszę się że urodziłem się w Gdańsku,tu mieszkam a firma w której pracuje rozwija się i będzie dawać więcej miejsc pracy.

          • 12 2

      • (2)

        tak za 1700 zł po 12 godzin gdzie na dojazd na takie zadupie potrzeba z 400 zł

        • 7 8

        • to zapisz sie na szkolenie

          Ją mam 3500 a będzie więcej

          • 10 2

        • Sprawdz najpierw ile dokerzy zarabiaja, bo wcale tak zle nie maja

          • 4 1

  • no to bedę mniał kolejną smietniczke ze złota

    w swym kolejnym nowym mieszkanku.

    • 12 12

  • Szkoda bunkrów :(

    • 8 5

  • źle, niedobrze, zdrada ! (1)

    będą pensje 1500 zł, obcy kapitał, zalew chińskiego szajsu, nachapie się tylko układ i określone siły !

    • 24 20

    • pisowski ministrant się odezwał

      ten sam komentarz przy każdym artykule

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane