• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konsumowanie Internetu stało się mobilne. To jest era mobile

Wioletta Kakowska-Mehring
24 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Spotkanie zgromadziło liczne grono przedsiębiorców zainteresowanych rozwojem mobilnego rynku reklamowego.
  • Michał Kaczorowski, prezes trojmiasto.pl 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Monika Bogdanowicz - Social Media & PR Olivia Business Centre, Agnieszka Bomba, Marta Nicgorska, trojmiasto.pl 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Paweł Kolenda (IAB Polska) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Kuba z Jutuba 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Alina Wabnic-Kamińska, Julia Łaszkiewicz (Ekolan), Agnieszka Bomba, Anna Bućko (trojmiasto.pl) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Natalia Hatalska (hatalska.com) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  •  23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Marta Nicgorska 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Nagroda w konkursie - zwycięzca Jerzy Ingielewicz (Inwesting), obok Agnieszka Popławska (TPS Reapolis, SWPS) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Alicja Peplińska (Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni), Monika Kopycińska (trojmiasto.pl) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Magdalena Kosmus (Cosmic Studio), Monika Bogdanowicz, Norbert Miętki (Cosmic Studio) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Justyna Bajger (trojmiasto.pl) i Beata Komorek (Yellow Group) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Iwona von Schada-Borzyszkowska (Sheraton), Monika Niemas-Bachorska (trojmiasto.pl), Anna Żebrowska (Dobry Hotel) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Magdalena Oleszko (trojmiasto.pl) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Natalia Sagan (Euro Styl), Iwona Gabryel oraz Edyta Kapusta-Walczak (4 Invest) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Wioletta Kakowska-Mehring (trojmiasto.pl), Marcin Zachowicz (Grupa Lotos) i Katarzyna Kaparska (Agencja Rozwoju Pomorza) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Anna Bućko i  Kamila Perkowska (trojmiasto.pl) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Monika Ugodowska (Hard Rock Cafe)  i Andrzej Pogorzała (Golden Tulip) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  •  23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  •  23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Marta Apanowicz, Michał Kaczorowski, Wojciech Łazarski (GI Hossa) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Krystian Sekulski (Tyszkiewicz Nieruchomości) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Magdalena Jankowska, Alina Wabnic-Kamińska (Ekolan), Wioletta Kakowska (trojmiasto.pl), Iwona Gabryel, Edyta Kapusta-Walczak (4Invest) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Marta Nicgorska 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.
  • Goście )Maciej Kotlenga (IKEA), Iza Sobańska (Media Markt), Paweł Brach (CH Riviera) 23.09.2015 Konferencja mobilna. Spotkanie zorganizowane przez portal trojmiasto.pl na temat mobilnej reklamy. Sky Club, Olivia Tower, Gdańsk.

W Polsce jest 58 mln aktywnych kart SIM, aż 77 proc. użytkowników Internetu korzysta ze smartfonów, po które dziennie sięgamy średnio aż 221 razy - wyliczyli eksperci. Konsumowanie Internetu stało się mobilne. To już nie jest rok mobile, to już jest era mobile. Takie wnioski płyną z konferencji na temat rynku internetowego zorganizowanej przez portal Trojmiasto.pl.


Za pomocą jakiego urządzenia najczęściej łączysz się z siecią?


Tech neck, czyli z angielskiego "technologiczna szyja". Co to takiego? To nowa przypadłość cywilizacyjna opisana przez naukowców, czyli czasem ból kręgosłupa, ale najczęściej przedwczesne pojawianie się zmarszczek na szyi. To jednak przede wszystkim dowód na to, że coraz więcej czasu spędzamy z... pochyloną głową. Dlaczego? Bo wpisujemy coś na facebooka, oglądamy zdjęcia na Instagramie, robimy zakupy w sieci czy czytamy newsy na portalach informacyjnych.

Jak twierdzą eksperci, tego nie da się zatrzymać. Można się przystosować, ale najlepiej wykorzystać. Tak jak kosmetolodzy pracujący dla marki Yves Saint Laurent, którzy już opracowali specjalny krem na "tech neck" zawierający cząsteczki poprawiające elastyczność skóry szyi i dekoltu. Jedno jest pewne na rozwoju rynku mobilnego można, a nawet trzeba zarabiać. Obserwując zmiany zachodzące na rynku internetowym można stwierdzić, że rozwój działań reklamowych w obszarze mobilnych wersji stron jest naturalnym i nieuchronnym działaniem.

O tym jaki potencjał mają smartfony i jak je wykorzystywać w komunikacji, marketingu i jak uczynić skutecznym narzędziem do promocji marki rozmawiano na konferencji poświęconej właśnie rynkowi mobilnemu. Organizatorem spotkania, które odbyło się w Olivia Sky Club w Gdańsku, był portal Trójmiasto.pl.

Do czego głównie wykorzystujesz smartfon?


Na początek trochę danych

Jak wynika z badań Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, aż 77 proc. internautów łączy się z siecią przez smartfony, 85 proc. z przenośnych komputerów, z tabletów 32 proc., a surfowanie stacjonarne wybiera zaledwie 37 proc. Aż 55 proc. ma Internet w kilku urządzeniach.

- Konsumowanie Internetu stało się mobilne - stwierdził na spotkaniu Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań IAB Polska, który przygotował prelekcję na temat tego rynku w Polsce i poparł swoją tezę sporą ilością danych.
Jak często korzystamy z sieci? Codziennie. Taką odpowiedź podało 77 proc. posiadaczy przenośnych komputerów, 68 proc. posiadaczy smartfonów, 67 proc. użytkowników komputerów stacjonarnych. Nic więc dziwnego, że wśród tzw. typowych aktywności jakie podejmujemy w wolnym czasie surfowanie w sieci znalazło się na drugiej pozycji tuż za spędzaniem czasu z rodziną. Tak przynajmniej deklarowali badani przez IAB Polska. A gdzie codziennie szukamy informacji? Aż 71 proc. w Internecie, 65 proc. w tradycyjnej telewizji, w tradycyjnym radiu 52 proc., tradycyjnych dziennikach 21 proc., a w magazynach 14 proc. Co ciekawe, wśród badanych nie znalazł się nikt, kto by w ogóle nie szukał informacji w Internecie, za to byli tacy, którzy deklarowali, że nie oglądają w ogóle telewizji, nie słuchają radia, nie czytają dzienników i magazynów.
Mobilni są i młodzi, i starsi

- Na pytanie gdzie jest Internet, młodzi odpowiadają bez wahania, że w telefonie - opowiadała o swoich badaniach Natalia Hatalska, autorka jednego z najbardziej poczytnych blogów w Polsce, w którym komentuje trendy w marketingu i reklamie. - Starsi odpowiadali przeważnie, że w komputerze. Tak czy inaczej obie grupy korzystają z online. To jest niezależne od wieku. Inne są powody i motywacje. Młodzi z uwagi na postrzeganie i status społeczny. Starsi ze względów czysto użytkowych.
A po co nam smartfon? 41 proc. przegląda sieć, 40 proc. korzysta z map i lokalizatorów, 35 proc. wchodzi na serwisy społecznościowe, 34 proc. odbiera pocztę, 31 proc. słucha muzyki, 30 proc. czyta artykuły na portalach. Okazuje się, że tylko 22 proc. deklaruje, że gra w gry. Przy korzystaniu z bankowości internetowej, czy zakupach w sieci wciąż chętniej wykorzystujemy urządzenia stacjonarne. Jedno jest pewne, liczba odsłon mobilnych wciąż rośnie. Udział połączeń smart we wszystkich połączeniach w najbliższym czasie przekroczy 50 proc. - przewidują analitycy.

Pole do popisu dla sprzedawców dóbr i usług

Nic więc dziwnego, że rosną wydatki na reklamę na rynku mobilnym. W 2013 roku było to 63 mln zł. Rok później już 140 mln zł. Ten rok zapowiada kolejny rekord. Już w pierwszym kwartale osiągnięto wynik 77 mln zł. Dynamika jest imponująca, ale... wydatki są wciąż mniejsze niż na innych nośnikach informacji, co daje ogromne pole do popisu dla sprzedawców dóbr i usług. Oznacza to, że rynek rośnie, ale wciąż jest na nim sporo miejsca na prezentację.

- Wynika to niewątpliwie z braku wiedzy o reklamie mobilnej wśród reklamodawców - mówi Paweł Kolenda. - Aż 72 proc. badanych przez nas przyznało, że nie zna tego rynku. Z kolei 56 proc. stwierdziło, że brakuje im badań na ten temat, a 35 proc., że brak integracji w większych kampaniach.
Aż 27 proc. badanych przedsiębiorców stwierdziło z kolei, że brak im kreatywnych rozwiązań. A to jest kluczowe na rynku mobilnym. Okazuje się bowiem, że konsumujemy coraz więcej Internetu przez smartfona, ale coraz krócej. Kiedyś czekaliśmy na odsłonę strony ponad minutę, teraz zaledwie 43 sekundy. Jak w tym czasie przykuć uwagę?

- Kluczowa jest kreacja i pomysłowość, która zatrzyma użytkownika jak najdłużej. Zwiąże, ale nie zbombarduje i zirytuje. Trzeba mieć scenariusz - podpowiada Krzysztof Łada, znawca digital marketingu z firmy Gemius. - Przekaz musi być uproszczony. Nie chodzi o to, aby z baneru przejść do strony internetowej. Musimy skrócić drogę i łączyć bezpośrednio np. z biurem klienta - click to call. Musimy zaciekawić. To może być jakaś gra czy zabawa, która wciągnie. Jeden z producentów sprzętu elektrycznego reklamował w sieci urządzenie do układania włosów. Przygotowano prostą aplikację. Na stronie wyświetlała się kobieta i informacja o tym, że możemy zobaczyć jak będzie wyglądała, gdy użyje tej lokówki czy prostownicy. Wystarczyło tylko przesunąć palcem po wyświetlaczu. Okazuje się, że zrobiło to 93 proc. osób. Przekaz okazał się bardzo skuteczny.
Ile z tych osób kupiło urządzenie to włosów? Tym koncern się nie pochwalił. Wiadomo jedynie, że 5 proc. z tych 93 nie tylko obejrzało panią w nowej fryzurze, ale także przeszło na stronę producenta w poszukiwaniu wiadomości o produkcie. Według marketingowców, to bardzo dobry wynik. Należy jednak zaznaczyć, że mobile to rynek nie tylko dla wielkich koncernów. To dobre i skuteczne rozwiązanie dla lokalnych przedsiębiorstw, od restauracji i klubów, przez agencje nieruchomości po salony fryzjerskie. Dla wszystkich, którzy sprzedają produkty i usługi.

Złapać mikromoment

Jak ocenia Natalia Hatalska, gra toczy się o tzw. mikromomenty.

- To są takie chwile, gdy jesteśmy otwarci na nowe przekazy. Gdy np. stoimy w kolejce. Tu świetnym przykładem jest akcja prowadzona przez jedno ze szwedzkich centrów rozrywki. Do największej atrakcji parku, czyli kolejki, zwykle kłębią się tłumy. Wymyślono więc grę online dla stojących. Jest o co powalczyć, bo można wygrać najlepsze miejsce bez czekania. Koncern Sony z kolei wykorzystał czas mistrzostw w piłce nożnej i fakty, że jest grupa użytkowników, której wydarzenia sportowe nie interesują. Przygotowali aplikację, która na życzenie mogła wyłączyć newsy sportowe. Przy okazji reklamowali swój brand. Wyłapanie i wykorzystanie mikromomentów jest kluczowe w reklamie mobilnej - dodaje Natalia Hatalska.
A jaka przyszłość czeka rynek mobilny? Okazuje się, że kolejnym krokiem jest Internet rzeczy.

- Największym smartfonem na świecie jest... samochód. Tak reklamuje swoje nowe auta z dostępem do Internetu jeden z producentów - mówi Natalia Hatalska. - I coś w tym jest.
Przyszłość należy do urządzeń podłączonych do Internetu, od technologii beacon, dzięki której mikrourządzenie na słupie ulicznym powie nam gdzie jesteśmy, po smartwatch, który zmierzy nam tętno i wyśle wynik do lekarza.

Miejsca

Opinie (28) 2 zablokowane

  • póki jeszcze nie muszę kupować smartfona, korzystam ze swojej starej wysłużonej nokii z klapką ;) (9)

    jeszcze nie muszę, bo stary telefon działa i ma się dobrze.

    ale za kilka lat nadejdzie taki czas, że trzeba będzie "się przesiąść" na smartfona, bo nic innego nie będzie.

    dlaczego nie korzystam teraz ze smartfona? bo niepotrzebne są mi te wszystkie aplikacje i internet.

    swojego telefonu używam do dzwonienia, pisania smsów, mam budzik, stoper/minutnik, prowizoryczny aparat (jak trzeba zrobić zdjęcia dokumentom, to się super sprawdza), sudoku, kalendarz, rozkład jazdy ZTM i tyle naprawdę wystarczy do szczęścia :)
    dodam tylko, że mam 25 lat ;)

    • 54 11

    • Ja mam 10 lat więcej i podobne wymagania

      Telefon służy mi do: rozmów, SMSów, MMSów, nastawiania budzika, robienia zdjęć, robienia krótkich notatek i ustawiania przypomnień. Jak prowadzę samochód to nie korzystam z telefonu a w innych miejscach jak mam czas to wolę poczytać coś wydrukowanego. Oczywiście nie krytykuję jak ktoś używa telefon w inny sposób. Opisuję tylko jak to u mnie wygląda.

      • 16 4

    • (4)

      OK fajnie
      Ale niektórzy nie mieszkają z mamą i muszą zarobić na rodzinę.
      Więc często sama praca wymaga posiadania nowoczesnego telefonu np. ze skrzynką mailową, zwłaszcza jak taka osoba sporo się przemieszcza.

      • 11 20

      • telefon nie nadaje się do pracy (3)

        tablet przynajmniej. a telefon do dzwonienia.

        • 4 6

        • chyba nigdy nie pracowałes na telefonie... (2)

          powodzenia w dźwiganiu, telefonu, tableta, komputera, aparatu i odtwarzacza mp3...

          • 5 0

          • Idiota

            mozesz sobie go wsadzic w d*pe i po co nosic wibrator? Skoro pracujesz na budowie to zapewne maile ci sie nie przydadza. i nie musisz nosic tableta ,laptopaa i komputera domowego(pc).Jestem ciekaw co za prace na telefonie mozna opierac ? siedzenie na kiblu i wlaczanie pornhuba sie nie liczy wiec odpadasz 12 latku . Gdyby moj pracownik wyskoczyl by mi z tekstem ze prace opiera na telefonie komorkowym (ktory sie wylacza ,smartfony sie uszkadzaja itp itd.) wyskoczyl by tak szybko ze nawet konia mamie nie zdazyl bys zwalic.

            • 2 8

          • cieszy mnie ze twoja teoria opiera sie na zalozeniu ze wszyscy sa chuderlakami i maja pedalskie rece i palce. skoro komorka ci wystarcza musisz byc nie dojedzony ze wzgledu na prace . Wspolczuje ,zrob przerwe zejdz Stejka jakiegos moze przytyjesz i nie beda cie mylic juz z kobieta.

            • 1 6

    • no proszę (1)

      A ja używam smartfonów od 5-6 lat i nadal znajduję dla nich nowe zastosowania. To niesamowite, jakie niektóre mają możliwości

      • 8 2

      • w pracy ???

        czym rozładujesz kontener z Azji (taki bez palet)

        a) sztaplarą
        b) ręcznie
        c) smartfonem

        • 7 6

    • Logika pytania

      Do czego służą panu uchwyty otwierajace szafke ? W czasie wolnym drapie sie nimi po plecach , moja mama uzywa ich do robienia zupy a kot bawi sie w spider mana ,kurka do czego panu lodowka? robie nia zdjecia. Nie macie o czym pisac? zreszta logika tych wszystkich artykolow pokazuje ze inteligencja nie jest najwazniejsza aby zostac dziennikarzem.

      • 5 3

  • a to wszystko sprowadza się niestety do propagowania coraz większego konsumpcjonizmu (1)

    manipulując nami poprzez różne techniki i chwyty marketingowe

    • 30 4

    • Ty tak to odbierasz inni inaczej. Wszystko dla ludzi :)

      • 0 0

  • TV nie mam od 2005 a internet w fonie bez limitu (3)

    Dla mnie tv już dawno przestałą być źródłem informacji czy rozrywki. Mimo że mam nielimitowany internet w telefonie to wykorzystuje go zwykle tylko do sprawdzenia pogody, facebooka i twittera. Prawdziwej rozrywki dostarcza mi PC przy którym mogę usiąść wygodnie i spędzić nawet kilka godzin.

    • 15 6

    • Fascynujące życie, ale dobrze, że bez TV...

      • 4 2

    • ja też od dwóch lat nie mam tv.

      Oglądam tylko parę kanałów informacyjnych... W telefonie

      • 4 2

    • Zamienił stryjek siekierkę na kijek

      • 10 2

  • (1)

    ale jak wchodzi się do restauracji, to nawet Ci siedzący w parach siedzą "na komórkach", tak samo w autobusach czy w skmce, wszyscy z pochyloną głową nad telefonami :)

    • 36 0

    • Przyznaję się! To ja mam wiecznie w autobusie pochyloną głowę nad telefonem. Tylko, że czytam e-booki.

      • 1 1

  • Za internet mobilny nie trzeba płacić - przykład AERO2

    20 zł kaucji +6-7zl przesyłki....
    Płowa TAXI Januszów (nic do tego imienia nie mam) z wąsem tego używa.

    Ja używam, mój małżon używa + córka;).... Ale nie żebym szpanował;)

    • 4 15

  • NIKT w tym kraju nie ma TV, laptopa, smartfona - sama inteligencja, tylko sztuka WYSOKA imnisi buddyjscy (5)

    ludzie to jest żałosne, liczby mówią same za siebie, to nie jest żaden wstyd przyznać, że korzystasz ze smartfona czy tableta, koszystanie z tych urządzeń to wyznacznik pewnego statusu społecznego i łatwego dostępu do treści, informacji, chociażby do repertuaru kin czy rozkładu jazdy ztm więc zastanówcie się czy warto tak się zżymać.

    • 16 18

    • no pewnie

      Smartfon to rzecz, która zmieniła nasze życie bardziej niż cokolwiek w historii.

      • 6 1

    • Smartfon czy tablet wyznacznikiem statusu społecznego?

      Uzywałem smartfonów ok. 8 lat, od pierwszego wprowadzonego przez Erę. Zrezygnowałem, bo nie potrzebuję (zakończyłem w życiu etap pt. musze być online i wiedzieć wszystko). Jeżeli dla kogoś posiadanie tabletu (czytuję rano), lub smartfona to wyznacznik statusu, to jest pustakiem.

      • 14 7

    • jakiego statusu społecznego? (1)

      jestem bardzo dobrze sytuowana, dobrze zarabiam mimo młodego wieku, stać mnie na wiele rzeczy, ale smartfona nie mam, bo nie jest mi potrzebny.
      i co teraz?

      albo odwrotna sytuacja, znam ludzi, którzy niedużo zarabiają, ba, nawet można powiedzieć, że ledwo wiążą koniec z końcem, a smartfona mają.

      no i kto tu jest dobrze sytuowany?

      dajcie spokój, ilość rzeczy jakie się posiada nie świadczą o statusie społecznym.

      • 9 6

      • Widzisz, a smutne w tym wszystkim jest to, że dla ciebie wyznacznikiem statusu społecznego są pieniądze.

        Dużo nauki przed tobą ale z drugiej strony to pozytyw, bo wiele fascynujących rzeczy do odkrycia - od tych najprostszych po te złożone.

        • 2 2

    • @Kora, dzięki, nieźle się uśmiałam... wyznacznik statusu społecznego... dobre, naprawdę dobre ;)

      • 6 0

  • dzisiaj miałbym 2 czołowe zderzenia z innymi rowerzystami... ryje oczywiście przy smartfonach.

    kr*tyni

    • 26 3

  • ale to dobrze dla Polski czy źle ?

    • 2 2

  • internet bardzo ułatwia załatwianie spraw finansowych.

    do tego służy mi konto getin up. mam łatwy dostęp do pieniędzy, przelewy za darmo, także przez facebooka no i kartę z wyświetlaczem. tyle dobrego do jednego konta :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane