stat

MSC Gülsün - wielki kontenerowiec w DCT Gdańsk


Do gdańskiego terminala DCT zawinął MSC Gülsün, czyli największy obecnie na świecie kontenerowiec. Statek cumuje przy nabrzeżu T2. Pozostanie w Gdańsku do poniedziałku. Prawdopodobnie opuści port o godz. 10, ale ta godzina może ulec zmianie.



Kontenerowiec MSC Gülsün ma 400 m długości, czyli tyle ile łącznie 4 boiska piłkarskie, 61,5 m szerokości, 33,2 m wysokości. Może załadować na pokład 23 756 kontenerów dwudziestostopowych i pod względem ładowności jest obecnie największą jednostką tego typu na świecie. A teraz kilka liczb obrazujących jak duże możliwości ma ten statek. Może on jednorazowo zabrać na pokład 386 mln par butów, 223 mln bananów, 2,94 mln pralek, 2,37 mln opon samochodowych albo 47 512 aut. Wyliczono, że aby przewieźć 23 756 TEU trzeba użyć 1 358 samolotów, 44 składy pociągów lub 14 072 ciężarówki.

Dziewiczy rejs MSC Gülsün



To pierwszy z serii sześciu kontenerowców zamówionych w kwietniu 2015 roku za kwotę 950 mln dolarów. Statek zbudowała w tym roku koreańska stocznia Samsung Heavy Industries, a jego armatorem jest Mediterranean Shipping Company. To jego pierwsza podróż, w którą wyruszył 8 lipca z portu Xingang, w ramach serwisu Silk/AE10. Po drodze był w Malezji, a w Europie odwiedził już Hiszpanię i niemiecki port Bremerhaven. Następnym przystankiem jest właśnie terminal DCT Gdańsk.

Branża morska w Trójmieście



Podczas postoju w Gdańsku na MSC Gulsun zostanie przeładowanych 11 000 kontenerów (18 000 TEU). To największa regularna wymiana kontenerów w Europie.

- W DCT Gdańsk nieustannie inwestujemy w przyszłość, więc kiedy ona nadejdzie - podobnie jak w przypadku nowej klasy statków - jesteśmy na to gotowi. Chcielibyśmy podziękować naszym klientom za korzystanie z DCT Gdańsk jako bramy do Europy Wschodniej oraz MSC za powierzenie nam ich nowej flagowej klasy statków, przy obsłudze których dążymy do zapewnienia najwyższego poziomu usług i niezawodności - mówi Cameron Thorpe, prezes zarządu DCT Gdańsk.

Gigantyczne kontenerowce w Gdańsku



Dotychczas największym kontenerowcem pod względem ładowności jaki odwiedził Trójmiasto, był OOCL Hong Kong o pojemności 21 413 TEU (kontenerów 20-stopowych) oraz długość blisko 400 m. Statek ma 399,9 m długości i 58,8 m szerokości. Zawinął do DCT w czerwcu 2017 roku. Z kolei w październiku 2017 roku do DCT zawinął gigantyczny kontenerowiec OOCL Germany. To siostrzana jednostka OOCL Hong Kong.

Jak zapewnia armator, MSC Gülsün to jednostka bardzo nowoczesna i ekologiczna. Im więcej kontenerów przewiezionych zostaje jednorazowo, tym mniej jest szkodliwego dla środowiska transportu. Kształt dziobu kontenerowca został zaprojektowany tak, żeby zwiększyć efektywności energetyczną jednostki poprzez zmniejszenie oporu kadłuba. Efektem jest mniejsze zużycie paliwa. Statek jest również wyposażony w hybrydowy system oczyszczania spalin i ma możliwość przejścia na paliwo o niskiej zawartości siarki lub przystosowania w przyszłości napędu do skroplonego gazu ziemnego (LNG). Kontenerowiec gigant jest wyposażony w podwójną ochronę kadłuba wokół silnika, a także specjalny program oceny stanu kadłuba 3D. Zainstalowano na nim nowoczesny "dwuwieżowy" system przeciwpożarowy z pompami o dużej wydajności.

Opinie (110) 5 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Ewa Bereśniewicz - Kozłowska

Prezes zarządu firmy Aplitt. Absolwentka Wydziału Elektroniki Politechniki Gdańskiej, studiów...