• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenerowiec utknął w Kanale Sueskim. Czy wpłynie to na pracę DCT?

VIK
24 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 14:03 (25 marca 2021)
Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski. Kontenerowiec Ever Given należący do armatora Evergreen blokuje Kanał Sueski.

Nawet kilka dni może potrwać odwracanie kontenerowca Ever Given, który przechylił się na bok i zablokował Kanał Sueski. Korek statków czekających na przepłynięcie robi się coraz dłuższy. Sprawa jest poważna, bo właśnie tą drogą przybywają statki z Azji do Europy, także do gdańskiego terminalu DCT. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej.



Aktualizacja, 25.03.2021

- Jest to bardzo dynamiczna sytuacja i stale ją monitorujemy, ale na razie nie mamy żadnych pewnych informacji na temat potencjalnego wpływu na dostawy do naszego terminalu, ale wydaje się prawdopodobne, że jeśli wysiłki na rzecz oswobodzenia statku będą się przedłużać, to w kwietniu mogą wystąpić opóźnienia statków. O ile wiemy, statek, który był w tym samym konwoju co Ever Given (COSCO Shipping Galaxy), bezpiecznie minął Kanał Sueski i jest w drodze do Europy Północnej i dalej do Gdańska - poinformował nas Marcin Kamola, communications and sales support manager w DCT.
Jak poinformował zarząd Kanału Sueskieg, osiem holowników usiłuje przemieścić załadowany kontenerowiec Ever Given, który wczoraj osiadł na mieliźnie na południowym odcinku tego szlaku wodnego. Eksperci obawiają się, że przesunięcie jednostki może być większym problemem niż się na początku wydawało, a kanał może być zatkany nawet przez kilka tygodni.

Armator kontenerowca przekazał, że ściągnięcie statku z mielizny jest "niezwykle trudne", ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń ani nie doszło do wycieku oleju. - Szczerze przepraszamy za wywołanie dużego zaniepokojenia - przekazała firma w oświadczeniu.


- W Kanale Sueskim po utracie napędu i sterowności bardzo duży kontenerowiec Ever Given, tarasując całkowicie tor wodny, stanął pod kątem ok. 45º do osi kanału, z dziobem i rufą, które ugrzęzły w przybrzeżnych płyciznach. Tym samym wielki statek zablokował ruch w jednym z najbardziej uczęszczanych "wąskich gardeł" szlaków globalnego handlu morskiego - podał portalmorski.pl.

Gospodarka morska w Trójmieście



Jak wyliczają eksperci, przez tą wąską, sztuczną szczelinę między kontynentami przepływa 10 proc. światowego handlu, bowiem jest to najkrótsza droga morska z Azji do Europy. Wykopany 150 lat temu Kanał Sueski łączy Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym. Gdyby nie on, statki z Chin, Indii płynące do Europy musiałyby opłynąć całą Afrykę, a to znacznie wydłużyłoby czas podróży, co miałoby wpływ na koszty transportu.

Jak donoszą agencje, egipscy urzędnicy podejrzewają, że statek został zepchnięty przez silny wiatr. Załoga utraciła kontrolę nad jednostką, która oparła o jeden z brzegów kanału i osiadła na mieliźnie. Ever Given ma długość prawie 400 m i szerokość 59 m i jednorazowo może przewozić około 20 tys. kontenerów. Statek zmierzał do portu w Rotterdamie.
  • Trasa oceaniczna Alians 2M.
  • Trasa oceaniczna  Alians Ocean.

Trwają gorączkowe prace, których celem jest wypchnięcie statku z powrotem na kanał żeglugowy. Według wstępnych zapowiedzi to może potrwać nawet kilka dni. A zatkanie kanału może spowodować opóźnienia w dostawach i  poważne straty w transporcie. Jeśli więc czekacie na paczkę z Chin, to... może to potrwać dłużej. Według informacji tworzy się już kolejka statków. A w niej mogą też stać jednostki zmierzające do DCT. Przypomnijmy, że właśnie przez Kanał Sueski prowadzi trasa oceaniczna Alians 2M i Alians Ocean obsługiwane przez gdański port.

O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź.
VIK

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • (3)

    Wpłynie nie tylko na DCT ale na cały łancuch dystrybucji morskiej, kolejowej, kołowej i td.
    Przecież tam wiekszość odbywa się just in time wedle ścisle określonego czasu i miejsca. Czas to pieniądz i jedyny zasób/aktywo, którego nie można nadrobić.

    • 130 9

    • dokładnie, decet to pikuś, co się musi dziać w Holandii

      • 21 0

    • Niech sie ekspert od swietnosci dalmoru wypowie. Ewentualnie po konsultacji z pania Mielewczyk.

      • 2 1

    • to Armagedon

      • 0 3

  • (4)

    Robią takie monstrualne kolosy a potem się dziwią, że czasami mogą być problemy;0

    • 32 70

    • (1)

      A są gdzieś niemonstrualne kolosy?

      • 17 5

      • Np prezes.

        • 22 7

    • nie znam sie ale się wypowiem ;)

      • 2 0

    • No przecież nie będą budowali kontenerowców żeby wpływały na Zalew Wiślany, a potem do Elbląga.

      • 2 0

  • wiadomości z trójmiasta (10)

    nie wiedziałem, że trójmiasto sięga już aż do egiptu

    • 131 45

    • Przeczytaj trochę więcej jak tytuł.

      • 24 11

    • czekałem na ten komentarz

      • 16 4

    • (2)

      trojmiasto.pl martwi się o twoją paczkę z Chin dlatego o tym napisali - paczka a Chin jest teraz najważniejsza. co tam nasza gospodarka i produkcja - jako rynek zbytu jesteśmy uzależnieni od komunistycznych Chin i czekamy na towary z tamtego rejonu jak na zbawienie. czasem nie rozumiem myślenia rodaków...

      • 20 14

      • (1)

        Ale o tym, że paczka jest teraz najważniejsza to już sam sobie dopowiedziałeś.

        Jest różnica między czekać na paczkę, a paczka jest teraz najważniejsza.

        • 8 2

        • Ojejku ale dziś redakcyine spiencie!

          • 1 1

    • (3)

      Artykul pisze się w pewnej sekwencji p/w waznosci faktów...
      Powiązanie kontenerowca z portem powinno być jasno wyrażone a nie skodziowane jako czy majtki w DCT ostano siem suche.
      3m pl to nie Financial Times ani portalportowca.
      Just kiddin kochani i kochajniejsi ;)

      • 4 6

      • (2)

        Miałem straszna ochotę na poranny rantcik!
        Chyba dziś kogoś wyrzucę z pracy!

        • 1 1

        • zacznij od siebie, nieudana karykaturo człowieka (1)

          • 2 2

          • No coś ty ale nie musisz od razu tak agresywnie. Ja tylko wyrzuciłem lizusa i nieroba z pracy który śmiał się z bezrobotnego cukrzyka w podeszłym wieku.

            • 2 0

    • Bo wiadomosci z rodzimego podworka staly sie juz nudne.

      • 0 0

  • "O sytuację zapytaliśmy władze DCT. Czekamy na odpowiedź" (3)

    Przepraszam, ale na jaką odpowiedź czekacie - czy DCT włączy się do akcji przepychania? Bądźcie poważni i nie zawracajcie ludziom głowy. Oczywiście, że to poważna sprawa, ale konsekwencje już opisaliście i gdański terminal może jedynie odpowiedzieć, że owszem czeka, że pewnie będzie kolejka, że może to wpłynąć na terminowość dostaw. I tyle.

    • 180 6

    • To dość proste (1)

      Taka sytucja bardzo wpłynie na pracę DCT. Na odblokowanie kanału wpływu nie mają żadnego, ale na organizację pracy i obsługi pozostałych jednostek już tak. Załadam, że albo są procudery zachowania się w takiej sytuaji, albo właśnie opracowyway jest nowy harmonogram, który dotknie kilkuset spedytorów i firm transportowych z całej Polski

      • 11 1

      • Napewno ucierpi na tym więcej podmiotów niż znajduje sie kontenetów na tej jednostce.

        • 4 1

    • Na taką odpowiedź by zrobić artykuł na miarę Faktu

      • 0 0

  • Evergreen (33)

    A nie ever given. Aż oczy bolą.

    • 82 115

    • Ever Given. Evergreen to nazwa firmy, Ever Given to nazwa statku. (1)

      Stachu nadal nazywa się Stachu, nawet jak ma na sobie bluzę z wielkim napisem Nike.

      • 134 0

      • Jak stachu ubierze bluze najka

        To to jest dresiarz stachu

        • 34 3

    • (1)

      Evergreen to armator statku, a Ever Given to nazwa. Jak nie jesteś w temacie to się nie wypowiadaj trolu internetowy.

      • 49 3

      • a bez wstawki o trolu się nie dało pajacu

        • 4 7

    • Statek fakrtcznie nazywa się Ever Given. Nazwa statku jest widoczna na rufie. (1)

      Wielki napis "Evergreen" na burcie to nazwa armatora.

      • 41 1

      • Chinole go storpedujo jak bendzie tam sie tak zgrywał ten Never Forgiven

        • 2 4

    • Ever Given jest poprawne

      j.w.

      • 21 0

    • Ever Given - nazwa kontenerowca

      evergreen- operator

      • 27 1

    • Nie znam się, to się wypowiem - prawda? ;) (2)

      Wiesz, że statków z napisem na burcie Evergreen jest kilkadziesiąt, bo to nazwa armatora?
      A Evergiven to nazwa tej konkretnej jednostki?

      • 30 1

      • A kontenerów z takim napisem pewnie parę milionów.

        Właśnie jeden minąłem.

        • 19 0

      • Kilkaset.

        • 3 0

    • (1)

      ludziz branzy TSL przez Ciebie bola teraz bardziej ;)

      • 8 1

      • bolą brzuchy od śmiechu :D

        • 1 0

    • ale błysnąłeś miszczu tera

      Dobrze jest w artykule, asie jeden

      • 17 1

    • Hahaha...

      chciałem zabłysnąć i nie wyszło?

      • 15 1

    • Podobno dostal blackoutem (3)

      Od strony rufy i go znioslo.
      Blackouty slyszalem ze sa grozne,statek traci wtedy mozliwosc sterunku.
      Najczesciej wystepuja na pustyniach .

      • 6 2

      • to jeszcze podziel się z nami co to takiego (1)

        • 2 0

        • blackouty to takie coś co się trzyma pod kluczem w kilwaterze

          Już odszczekali, żeby nie było na armatora ;) Teraz jest, że pustynna burz go zwiała.

          • 2 0

      • No no, statki na pustyniach to w ogóle częste zjawisko.

        • 2 0

    • Do Evergreen

      Akurat w tym przypadku to ty się mylisz, statek nazywa się tak jak podano w artykule, czyli Ever Given. To, że ma wielki napis evergreen na burcie, nie znaczy że się tak nazywa.

      • 16 0

    • Ty tak samo; czytać i rozumieć niewielu potrafi co widać.

      • 3 1

    • (1)

      Ever taki czy śmaki - stanął jak krowa na miedzy.

      • 3 0

      • Dokladnie
        Stoi tam w poprzeg jak Enter Hoxha czy coś hihi

        • 1 0

    • Jego nazwa to ever given

      https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given

      • 5 0

    • Kanal Suezki (1)

      Evergreen to nazwa armatora z Tajwanu,a ms. Ever Given to nazwa statku i nie tylko oczy mnie bola ale rowniez glowa!,nie komentuj jesli nie jestes obeznany w temacie.

      • 6 2

      • A Suezki zamiast Sueski

        .. to taka prowokacja, prawda?

        • 2 1

    • To smutne, że tak wiele osób nie przeczytało artykułu, podobnie jak Ty.

      • 0 0

    • To je umyj, Ever Given

      Ever Given to poprawna nazwa jednostki, natomiast Evergreen to nazwa armatora. Statki swoje nazwy zazwyczaj biorą nazwy od swoich armatorów, jak np. Marie Maersk, Mathilde Maersk, Ever Beady... itp.

      • 2 0

    • Ever

      Evergreen to armator, Ever given to nazwa jednostki gamoniu.

      • 1 0

    • To nazwa statku

      • 0 1

    • (1)

      Kontenerowiec nosi imię Ever Given. Evergreen to nazwa armatora, który jest jego właścicielem.

      • 0 0

      • do książek młodzieży

        Nie musi być właścicielem. Może być czarterującym,

        • 0 0

    • okularki

      Zobacz nazwę statku a potem się wymądrzaj.

      • 0 0

  • 30 lat temu czytałem ksiązkę pt Akwarium byłego sowieckiego szpiega Wiktora Suworowa (4)

    Pamiętam, że pisał, że kolejny konflikt światowy zacznie się od "przypadkowego" zablokowania kanału Suseskiego ;) Zakladam, że służby też to czytały, więc teraz pewnie wszyscy mają pełne gacie ze strachu ;)

    • 104 3

    • Nie uderzając w tony spiskowe - odblokownie kanału może potrwać znacznie dłużej...

      • 22 0

    • No jest to to kacapska teoria. W 70 latach kanal byl zamkniety przez pare lat. Swiat sie nie zawalil. Uroslo pare fortun - nie tylko w Grecji - ale tz w gdyni:)

      • 10 0

    • Zaburzone łańcuchy dostaw

      w dłuższej perspektywie, to wzrost cen ale i też szansa dla europejskich rynków wschodzących na otwieranie produkcji:)

      W takiej skali, że tak to ujmę lokalnej dzieje się to na linii UK - UE a dokładnie Europa Wschodnia. To ile w czasie pandemii się zaczęło towaru produkować i wywozić do UK jest niewyobrażalne.

      • 7 0

    • akwarium

      przeczytałam od deski do deski i nie znalazłam takiej informacji

      • 1 0

  • Kanał fajnie widać z samolotu. (2)

    Statek płynie za statkiem

    • 24 1

    • A może by tak solidarnie się tam wybrać i wypchnąć tego lapsa z mielizny?

      • 2 0

    • a jak pięknie będą wyglądać redy

      • 0 0

  • Coraz większe kontenerowce (13)

    A kanał jaki był taki był ... czas go rozbudować jak panamski ...

    • 36 7

    • (7)

      Trzeba dodać po dwa pasy w obie strony. To załatwi sprawę.

      • 21 0

      • I koniecznie buspas!

        • 18 0

      • I estakada plus rondo z wyspą centralną.

        • 8 0

      • (4)

        Twój Nick mnie rozbawił :))) Dzięki

        • 3 0

        • (2)

          A mój?

          • 1 0

          • (1)

            Brzmi przerażająco :)))

            • 3 0

            • No! Ale dziękuję serdecznie!

              • 2 0

        • Cieszę się, że mogłem Ci poprawić humor.

          • 3 0

    • Jak u nas skończą przekop mierzei

      to od razu zbiorą majdan i lecą do Egiptu

      • 22 0

    • no właśnie wcale nie jest taki sam od paru lat (1)

      • 2 0

      • Typowe. Nie wiesz czegoś, to na wszelki wypadek obraź osobę w dyskusji.

        • 0 0

    • A co , za przeproszeniem matolku , rozbudowali w panamskim?

      • 0 1

    • Ogromny kontener prawie sie tam obrocil, a Ty bys jeszcze chcial powiekszac?

      • 0 2

  • Czekam na paczkę z AlliExpress od września:-( (5)

    • 18 7

    • (2)

      szybka ochronna do telefonu za dolara czy inny szajs?

      • 4 6

      • eko prezerwatywy z bawełny (1)

        • 15 2

        • Maski podpaski

          Oraz ciuchy dla laski

          • 11 1

    • To w Polsce jest problem...

      One utykają w Polsce. Zwyczajnie giną tutaj od momentu gdy utworzyli to centrum przesyłkowe...

      • 1 0

    • Zapłacił byś więcej to by przesyłka była już u ciebie

      • 2 0

  • No i maseczek nie bedzie (1)

    • 28 2

    • oj joj joj

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kalicki

Absolwent Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni oraz Strathclyde University (MBA). Od początku pracy...

Najczęściej czytane