• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenery z towarami popłynęły Wisłą

VIK
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Barka ma być w Chełmnie za 2 dni.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.

150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.



Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.

- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.

Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
  • w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
  • w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
  • w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.

Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Wodny transport śródlądowy w liczbach
  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów - to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.
VIK

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Brawo

    6 kontenerów niesamowite jestem w szoku, brawo Polska my już nawet nie jesteśmy pośmiewiskiem.

    • 0 0

  • A jak to się może opłacać ? (9)

    Do Torunia 2 dni a na naczepie 3h może czegoś nie rozumiem ale to chyba bzdura

    • 24 36

    • To pomysl dlaczego towary z Chin płyną 40 dni do Europy (6)

      a nie latają samolotami, by być w 1 dzień

      • 25 2

      • to pomyśl dlaczego coraz więcej pociągów kontenerowych z Chin do Europy przyjeżdża? (2)

        Bo jednak czas bywa ważny. Droga kolejowa z Chin się rozwija i będzie coraz więcej takich transportów. Tydzień zamiast 40 dni to duża różnica. Samolot to złe porównanie bo z założenia może przewieźć bardzo małą masę przy dużym spalaniu.

        • 2 4

        • Bo potrebuja dywersyfikacji. Niektore towary jada przeciez tez do Uzbekistanu, Kazachstanu czy Azerbejdzanu.

          Tam statkiem z Chin nie wyslesz, a skoro musisz wyslac pociag na odleglosc kilku tysiecy kilometrow, to czemu nei zrobic kilku tysiecy wiecej? A jak bardzo potrzebna im dywersyfikacja pokazala ostatnia przygoda w Suezie.

          • 0 0

        • Tydzień koleją z Chin?

          Opowiedz jeszcze coś śmiesznego :)

          • 0 0

      • Nie porównuj. Z 3miast do Torunia można dojechać tirem w 3 godz, za nie duże pieniądze, co prawda barka wyjdzie taniej, ale czy ma to sens jak i tak trzeba przesladowac na tira. Jednak z Chin do Europy statek do najlepsze rozważanie bo najtańsze, ale najdłuższe,jednak samolot to duże koszty, ale towar masz w parę dni którego nikt nie kupi bo za drogo.

        • 1 6

      • Bo oceanów i mórz nie trzeba regulować? (1)

        • 3 11

        • Wcale, Kanału Sueskiego też nie

          • 9 2

    • (1)

      Nie każdy ładunek musi być szybko u odbiorcy. Jest wiele towarów dla których głównym kryterium doboru transportu jest nie czas, a koszt ich przewozu.

      • 24 3

      • Węgiel?... :D

        • 0 0

  • (1)

    3 dni 6 kontenerów i 3dni x 24 godzin x 50 l/mg= 3600 litrów paliwa. Brawo 600 litrów paliwa na jeden kontener z gdańska do Torunia.

    • 3 0

    • Ten pchacz pali 50 litrow na godzine? Pan inzynier to przemyslal?

      • 0 0

  • Tylko kolej (4)

    Wisła latem ma zbyt mały przepływ by utrzymać transport towarów. To nie Ren, który jest zasilany lodowcami, jak nie pada, nie płyniemy. Udrożnienie Wisły wymagałoby zbudowania kilku tam, po 3-4 mld każda , za te 30mld PLN można zbudować nowoczesne kolejowe terminale przeladunkowe w każdym mieście powiatowym i wozić kontenery door-to-door z Gdańska do Zakopanego w 3dni i równie tanio

    • 17 9

    • Czyli jesli nie da sie latwo wozic towarow rzeka do Krakowa, to nie ma sensu tez do Grudziadza? (3)

      Sprobuj czasem troche otworzyc swoj zakuty leb, na pewno Ci nie zaszkodzi.

      • 2 2

      • jakie towary masowe (węgiel, ruda,... ?) chcesz wozić pomiędzy Gdańskiem a Grudziądzem? (1)

        Bo tylko takie opłaca wozić się tygodniami na rzece, czasem czekając na wyższy stan wody.

        • 1 1

        • Nie o Grudziadz tu chodzi, zakuty lbie, tylko o zasade.

          Nic tylko w kolko sie nie da, tamto nie ma sensu, a inne sie nie oplaca.

          • 0 0

      • nie obrażaj mądrzejszego od siebie

        • 0 1

  • W sensie, że mamy teraz Narodową Dumę z tego, że SZEŚĆ kontenerów ma być przetransportowanych na 150km? A może chodzi o to, ze pod prąd?

    • 1 0

  • To jakiś żart (17)

    150 km w trzy dni. To ma być rozwiązanie? Pewnie koszty transportu były wielokrotnie wyższe niż wartość transprtowanego towaru.

    • 67 172

    • Na szczęście mamy takiego wybitnego ekonomistę jak ty. (4)

      Na całym świecie inwestuje się ogromne pieniądze w śródlądowe szlaki wodne. Myślisz, że to się nie opłaca? Weź wypowiedz się gdzieś na międzynarodowym forum, może cię posłuchają i przestaną wyrzucać pieniądze w błoto.

      • 42 7

      • inwestuje się w śródlądowe szlaki wodne tam, gdzie wożone sa towary masowe (3)

        Wisły nie udrożnisz do Śląska dla barek z węglem i rudą. Spójrz na UK, tam kanały sa już tylko turystyką, nikt ich nie wykorzystuje do masowego transportu bo nie ma odpowiednich towarów które powinny być transportowane rzeką. A Wisła z kolei to rzeka okresowa, koszt jej regulacji by była taka autostradą wodną, jak Ren, który ma wodę zawsze i wszędzie jest liczony w dziesiątkach miliardów PLN, a i tak byłyby kwartały, gdy wody byłoby za mało

        • 8 5

        • No i taki jest cel (1)

          Na Całej Wiśle elektrownie wodne, spiętrzenie poziomów i jednoczesne zabezpieczenie przeciwpowodziowe - to planowano już w latach 50. Na Wiśle już wtedy planowano 9 zapór wodnych z elektrowniami wodnymi, a było to 70 lat temu. Żeby było śmieszniej albo i smutniej patrząc na to ile przez lata zaprzepaszczono szans - dokumentację na regulację Wisły przygotowywali już Niemcy w 1890 roku, część tych planów jest nawet w muzeum i można sobie obejrzeć skalę tych prac, które obejmowały nie tylko obwałowania, zapory i hydroelektrownie ale również systemy kanałów, które napędzały by młyny, poldery zalewowe, śluzy itp...a nie było wtedy takiego sprzętu jak dzisiaj i takich materiałów budowlanych.

          • 1 2

          • Wisła powinna być dzika, taka jest tendencja światowa - de deregulacji rzek. A towary najekologiczniej jest wozić koleją.

            • 0 1

        • W UK nie wykorzystuje się kanałów do transportu...

          ... bo tam nie ma czego transportować. Nie ma przemysłu, nie ma surowców. TIRy przewożą dobra konsumpcyjne z Europy i z portów już do hurtowni

          • 6 2

    • (6)

      Spróbuj sprowadzić np samochód z USA i masz dwa warianty 1) statkiem koszt ok 700 dol w czasie tygodnia lub samolotem to 6-9 tys dol 1-2 dni . Co wybierasz?

      • 14 1

      • koleją (2)

        • 4 1

        • (1)

          Przez Tczew i Laskowice Pomorskie

          • 17 1

          • Przez Włoszczowę

            • 0 0

      • tydzień z USA?

        w jakiej relacji? chyba do Hiszpanii lub Portugalii ale nie do Polski

        • 1 0

      • Tydzień to ze wschodniego wybrzeża ;) (1)

        Z "drugiej strony" USA to już będą okolice miesiąca. Nie mniej warto wybierać transport morski zawsze i wszędzie kiedy jest to tylko możliwe.

        • 6 0

        • Wisła to ocena, a barka to kontenerowiec? To tak jak.... panie chcę dostać się na tą górę. Ile jest do szczytu? W linii prostej jakieś 1000 metrów. Panie to najlepiej ferrari. Szwagier takie ma i na autostradzie 1000 metrów przejedzie w kilkanaście sekund. Panie, ale tutaj jest góra, stromo, brak drogi... eee tam nie ważne, szwagier na autostradzie... ferrari. Ten sam poziom absurdu :D

          • 2 3

    • Te wyliczenia pochodzą od jakiegoś "profesorka" co statku nie widział. (1)

      Na wysokiej wiosennej wodzie przewieźli 6 kontenerów( po 5 euro za 1000 tonokilometrów)? Te tabelki są z Holandii i mają się nijak do polskich płytkich i nieregulowanych latami rzek. Taka barka nigdy nie zabierze 84 kontenerów 40 stopowych. Wisła jest za płytka, ma zapuszczone ostrogi itp. Zamiast durny przekop robić można było uregulować górny bieg Wisły. W Europorcie 80% kontenerów odbiera i przywozi żegluga śródlądowa. Pomysł dobry ale po co ten przekop?

      • 5 1

      • Odp. Po co ten przekop?

        Wojtek ma lotnisko,
        to Jarek chce mieć przekop (kanał).

        • 1 0

    • To jest na próbę - koszty

      • 6 1

    • Warto przeczytac artykul zanim sie go skomentuje...

      • 72 5

    • Tego sie tak nie liczy :)
      Pomysl ze na barce jest tona złota

      • 20 11

  • Tranaporr rzeczny ma swns przy masówce. (2)

    Węgiel, ruda, żwir. To ma sens. Ale takich towarów transportuje się coraz mniej więc inicjatywa kompletnie bez sensu.

    • 39 89

    • Przecież to jest po to by mieć argument za budową zapór na wiśle, co jest skrajnie nieekologiczne i długoterminową nieekonomiczne.

      • 0 0

    • Aaaa ok...

      To wtedy nie popłyniemy.

      Dzięki.

      • 13 1

  • Pogłębianie nic nie da jeżeli poziom Wisły co roku spada z wyjątkiem tegorocznej wiosny. Ekolodzy nie pozwolą na zbudowanie tam i zapór więc temat dla mnie z działu "ciekawostki".

    • 0 0

  • Super (1)

    Trzeba dążyć do tego by było to robione regularnie szczególnie ciężkie kontenery.By nie niszczyć dróg bo jak wiadomo co dzień z portów trójmiasta wyjeżdżają przeładowane pojazdy ciężarowe z kontenerami morskimi.

    • 7 5

    • Kolej

      Od tego jest kolej.

      • 3 0

  • Polacy w Czechach potrafili wybudować jazy i śluzy a tu nie ma na to pomysłu chociaż ten transport jest najtańszy. W Czechach budowałem te jazy i śluzy w latach 70 i 80 tych.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane