• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kontenery z towarami popłynęły Wisłą

VIK
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Barka ma być w Chełmnie za 2 dni.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.
  • Z barki kontenery zostaną przeładowane na tiry.
  • Na kontenery czekają Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych.

150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.



Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.

- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.

Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
  • w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
  • w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
  • w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.

Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Wodny transport śródlądowy w liczbach
  • Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
  • Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
  • Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
  • Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów - to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie, Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie międzynarodowych dróg wodnych - łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.
VIK

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Tranaporr rzeczny ma swns przy masówce. (2)

    Węgiel, ruda, żwir. To ma sens. Ale takich towarów transportuje się coraz mniej więc inicjatywa kompletnie bez sensu.

    • 39 89

    • Aaaa ok...

      To wtedy nie popłyniemy.

      Dzięki.

      • 13 1

    • Przecież to jest po to by mieć argument za budową zapór na wiśle, co jest skrajnie nieekologiczne i długoterminową nieekonomiczne.

      • 0 0

  • Kolejny zarzad do utrzymania

    Zapewne powstanie przy tym kolejna spolka skarbu panstwa, w ktorej zasiada mega pracowici ludzie zarabiajacy tyle co sprzedawca z biedronki :)

    • 5 9

  • Suuper (3)

    Wspaniała inicjatywa ruszyć kolejne rzeki a przez kanał bydgoski można połączyć transportowo całą Polskę mniejsze koszty udrażnianie rzek czyli zapobieganie powodzią bo głębsze koryta same plusy takiej inicjatywy ochrona środowiska mniej spalin nie niszczenie dróg przez ciężarówki. Widać że negatywy i krytyka tego projektu to szczekanie "mafii" transportowej i nierozwojowych ciemniaków!

    • 9 5

    • (1)

      Wiesz ile by kosztowało doprowadzenie kanału bydgoskiego, Noteci i Warty do stanu odpowiedniego dla współczesnej żeglugi towarowej? Chyba nie chcesz wiedzieć. Obecne maluteńkie, starutkie śluzy nie nadają się już do niczego poza turystyką wodną. Koszty przebudowy tego systemu to grube dziesiątki miliardów złotych by opłacało się wrócić do żeglugi towarowej. Też ubolewam nad tym że nie spełniają już swojej funkcji transportowej ale w obecnym stanie już nie przystają do współczesnych realiów rynkowych.

      • 3 1

      • jak nie przystają do obecny realiów rynkowych? PIS udowodnił, że można się upierać przy węglu, postawić elektrownię węglową i później ją rozebrać. Co jest nie tak?

        • 0 0

    • Pogięło cię? Tylu bzdur na raz już dawno nie czytałem. Rzecz totalnie bez sensu - ale kto bogatemu zabroni. Uto penie kilkudziesięciu miliardów w transport, który w Polsce nigdy się nie spłaci. To już taniej postawić na konie - ta sama epoka a ile pożytku z nawozu będzie. Koleje oczywiście zlikwidować. I będzie suuper!

      • 0 0

  • Opinie ekspertów

    Fajnie jakby na ten temat wypowiadały się osoby z branży.

    • 7 1

  • (1)

    Nikt nigdy nie dbak o polskie rzeki. Wiele projektów to tylko jeden wielki przekręt i wyciaganie kasy z Unii. Polakom Wisła i jej nabrzeża służą głównie to budowy promenad i miejsc wypoczynkowych, zuoelnie zapomnieliśmy o tym ze może to być idealna Waterway. Pomysł z przeładunkiem w Chelmnie i**otyczny, operacja dla 45 km, strata czasu, pieniędzy i zupelnie na pokaz. Czyzby już w mediach zaczelo się sypanie propagandy dla przekopu? ze niby statki będą sie kierować na Elbląg i zrobimy tam barkowe eldorado? nic mnie juz w tym kraju nie zaskoczy. Od 5 lat brak planu to główny plan, jakoś to będzie.

    • 6 5

    • Masz rację, po co coś robić, jak wszystko jest w Niemczech...

      Już coś w tym sensie słyszałem.

      • 1 1

  • Uuuu

    Ale przebitka hehe tylko tak wozic

    • 1 1

  • jaka menda cenzuruje

    oczywiste rzeczy ???

    • 4 2

  • Co za bzdury!

    Szybki transport - tani transport.
    Wolny transport - drogi transport!
    Porównywanie tylko kosztów zewnętrznych, bez odniesienia do pozostałych kosztów, to jakaś dziwna kalkulacja.
    A te barki to jaki napęd mają? Na powietrze?
    Proszę mi pokazać firmę , dla której czas się nie liczy.

    • 3 5

  • Dewastacja przyrody i naturalnych koryt rzecznych... wszystko podporzadkowane przemysłowi. Żadna przyroda się nie ostanie

    • 6 7

  • Ale i**otyzm buahaa-szok!!!3 dni wiezc kontenery gdzie ciezarowka zajelo by to 3 godziny.przypominam osly ze barka tez zatrowa (3)

    Srodowisko bo spala rope a wlasciwie ciezki mazut.szach mat czubki buahaa

    • 4 9

    • Do wszystkich osłów i innych czubków: pchacze barek nie są napędzane mazutem tylko paliwem tzw. lekkim, prawie identycznym do stosowanego w samochodach.

      • 3 2

    • Nierozumiem tylko

      Ośle dlaczego wyzywasz potencjalnego gościa na tym forum

      • 0 1

    • 3 godziny to w gdańskich korkach.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane