- 1 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (21 opinii)
- 2 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (101 opinii)
- 3 Fuzji Lotos-Orlen nie można cofnąć (182 opinie)
- 4 Jest umowa na czarter FSRU (11 opinii)
- 5 Zobacz, jak wygląda świat z suwnicy (17 opinii)
- 6 Czy w najbliższą niedzielę sklepy będą czynne? (26 opinii)
Kontenery z towarami popłynęły Wisłą
150 ton ładunku i 150 kilometrów w górę rzeki. Z Portu Gdańsk w pilotażowy, komercyjny rejs Wisłą wyruszyła barka z ładunkiem dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą do Chełmna w czwartek 8 kwietnia, a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną.
Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłynęły z Portu Gdańsk. Nocna przerwa techniczna planowana jest w okolicach Tczewa. Do punktu przeładunkowego w Chełmnie, pokonując 152-kilometrowy odcinek Wisły, barka dotrze w czwartek, 8 kwietnia. Na nabrzeżu towar zostanie rozładowany na tiry, a na barkę trafią kontenery eksportowe. Powrót do Gdańska zaplanowano już 9 kwietnia.
Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów - 150 ton materiałów do produkcji - są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.
Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego. Według inicjatorów rejsu, żegluga śródlądowa jest bezpiecznym, tanim i najbardziej przyjaznym dla środowiska sposobem transportowania towarów po Europie.
- Jest to najlepsza droga przewożenia materiałów charakteryzujących się wysokim stosunkiem masy do wartości, szczególnie jeśli czas transportu nie ma dużego znaczenia. Cechują go także najniższe stawki przewozowe, umożliwiające utrzymanie kosztów transportu na niskim poziomie. Ponadto lokalizacja śródlądowych dróg wodnych, ich oddalenie od skupisk ludzkich, a także rozwiązania stosowane w środkach transportu wodnego śródlądowego sprawiają, że emisja hałasu w tej gałęzi jest minimalna. W porównaniu z innymi gałęziami transportu koszty zewnętrzne generowane przez transport wodny śródlądowy są niewielkie - poinformowano w komunikacie.
Według badań koszty zewnętrzne na 1000 tonokilometrów szacowane są:
- w transporcie samochodowym na 24,12 euro,
- w transporcie kolejowym na 12,35 euro,
- w transporcie wodnym śródlądowym na poziomie nieprzekraczającym 5 euro.
Transport do Chełmna ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.
Wodny transport śródlądowy w liczbach
- Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
- Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km
- Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
- Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku
Miejsca
Opinie (167) 4 zablokowane
-
2021-04-06 20:01
Tranaporr rzeczny ma swns przy masówce. (2)
Węgiel, ruda, żwir. To ma sens. Ale takich towarów transportuje się coraz mniej więc inicjatywa kompletnie bez sensu.
- 39 89
-
2021-04-06 21:00
Aaaa ok...
To wtedy nie popłyniemy.
Dzięki.- 13 1
-
2021-04-09 09:01
Przecież to jest po to by mieć argument za budową zapór na wiśle, co jest skrajnie nieekologiczne i długoterminową nieekonomiczne.
- 0 0
-
2021-04-06 20:11
Kolejny zarzad do utrzymania
Zapewne powstanie przy tym kolejna spolka skarbu panstwa, w ktorej zasiada mega pracowici ludzie zarabiajacy tyle co sprzedawca z biedronki :)
- 5 9
-
2021-04-06 21:14
Suuper (3)
Wspaniała inicjatywa ruszyć kolejne rzeki a przez kanał bydgoski można połączyć transportowo całą Polskę mniejsze koszty udrażnianie rzek czyli zapobieganie powodzią bo głębsze koryta same plusy takiej inicjatywy ochrona środowiska mniej spalin nie niszczenie dróg przez ciężarówki. Widać że negatywy i krytyka tego projektu to szczekanie "mafii" transportowej i nierozwojowych ciemniaków!
- 9 5
-
2021-04-06 22:14
(1)
Wiesz ile by kosztowało doprowadzenie kanału bydgoskiego, Noteci i Warty do stanu odpowiedniego dla współczesnej żeglugi towarowej? Chyba nie chcesz wiedzieć. Obecne maluteńkie, starutkie śluzy nie nadają się już do niczego poza turystyką wodną. Koszty przebudowy tego systemu to grube dziesiątki miliardów złotych by opłacało się wrócić do żeglugi towarowej. Też ubolewam nad tym że nie spełniają już swojej funkcji transportowej ale w obecnym stanie już nie przystają do współczesnych realiów rynkowych.
- 3 1
-
2021-04-08 08:25
jak nie przystają do obecny realiów rynkowych? PIS udowodnił, że można się upierać przy węglu, postawić elektrownię węglową i później ją rozebrać. Co jest nie tak?
- 0 0
-
2021-04-07 13:59
Pogięło cię? Tylu bzdur na raz już dawno nie czytałem. Rzecz totalnie bez sensu - ale kto bogatemu zabroni. Uto penie kilkudziesięciu miliardów w transport, który w Polsce nigdy się nie spłaci. To już taniej postawić na konie - ta sama epoka a ile pożytku z nawozu będzie. Koleje oczywiście zlikwidować. I będzie suuper!
- 0 0
-
2021-04-06 21:26
Opinie ekspertów
Fajnie jakby na ten temat wypowiadały się osoby z branży.
- 7 1
-
2021-04-06 21:31
(1)
Nikt nigdy nie dbak o polskie rzeki. Wiele projektów to tylko jeden wielki przekręt i wyciaganie kasy z Unii. Polakom Wisła i jej nabrzeża służą głównie to budowy promenad i miejsc wypoczynkowych, zuoelnie zapomnieliśmy o tym ze może to być idealna Waterway. Pomysł z przeładunkiem w Chelmnie i**otyczny, operacja dla 45 km, strata czasu, pieniędzy i zupelnie na pokaz. Czyzby już w mediach zaczelo się sypanie propagandy dla przekopu? ze niby statki będą sie kierować na Elbląg i zrobimy tam barkowe eldorado? nic mnie juz w tym kraju nie zaskoczy. Od 5 lat brak planu to główny plan, jakoś to będzie.
- 6 5
-
2021-04-06 22:43
Masz rację, po co coś robić, jak wszystko jest w Niemczech...
Już coś w tym sensie słyszałem.
- 1 1
-
2021-04-06 21:46
Uuuu
Ale przebitka hehe tylko tak wozic
- 1 1
-
2021-04-06 22:55
jaka menda cenzuruje
oczywiste rzeczy ???
- 4 2
-
2021-04-06 23:18
Co za bzdury!
Szybki transport - tani transport.
Wolny transport - drogi transport!
Porównywanie tylko kosztów zewnętrznych, bez odniesienia do pozostałych kosztów, to jakaś dziwna kalkulacja.
A te barki to jaki napęd mają? Na powietrze?
Proszę mi pokazać firmę , dla której czas się nie liczy.- 3 5
-
2021-04-06 23:51
Dewastacja przyrody i naturalnych koryt rzecznych... wszystko podporzadkowane przemysłowi. Żadna przyroda się nie ostanie
- 6 7
-
2021-04-07 01:33
Ale i**otyzm buahaa-szok!!!3 dni wiezc kontenery gdzie ciezarowka zajelo by to 3 godziny.przypominam osly ze barka tez zatrowa (3)
Srodowisko bo spala rope a wlasciwie ciezki mazut.szach mat czubki buahaa
- 4 9
-
2021-04-07 06:43
Do wszystkich osłów i innych czubków: pchacze barek nie są napędzane mazutem tylko paliwem tzw. lekkim, prawie identycznym do stosowanego w samochodach.
- 3 2
-
2021-04-07 08:13
Nierozumiem tylko
Ośle dlaczego wyzywasz potencjalnego gościa na tym forum
- 0 1
-
2021-04-07 11:00
3 godziny to w gdańskich korkach.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.