Kormoran wejdzie do służby w przyszłym roku

ORP Kormoran na próbach morskich.


Przesunął się termin wejścia okrętu Kormoran do służby - poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Miał być listopad tego roku, będzie marzec przyszłego. A wszystko z uwagi "na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich".



Aktualizacja, godz. 9:40 W związku z informacjami przekazanymi przez MON wykonawca postanowił przekazać swoje stanowisko w tej sprawie:

- Remontowa Shipbuilding oświadcza, że wszelkie dotychczas zrealizowane etapy budowy wykonane zostały zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób morskich, w ścisłym porozumieniu z zamawiającym (Inspektoratem Uzbrojenia) i przeprowadzony przy współudziale Sił Zbrojnych RP. Obecnie uzgadniane są szczegóły udostępnienia przez Marynarkę Wojenną RP niezbędnych środków technicznych koniecznych do skutecznego przeprowadzenia ostatniej fazy prób morskich. Dotrzymanie przyjętych terminów jest dla stoczni sprawą priorytetową. Stanowczo zaprzeczamy jakimkolwiek spekulacjom, iż Remontowa Shipbuilding nie wywiąże się z podjętych zobowiązań wobec zamawiającego. ORP "Kormoran" będzie gotów do przekazania zamawiającemu w terminie zgodnym z postanowieniami umowy. Zadanie MON: "Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r" dotyczy zakończenia umowy a nie przekazania jednostki - czytamy w komunikacie.



Kormorana dla Marynarki Wojennej RP zbudowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Od połowy lipca okręt przechodzi próby morskie w różnych warunkach i różnych scenariuszach działania. Okręt miał zostać przekazany do służby w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Dowódcą jednostki został kmdr ppor. Michał Dziugan. Niestety, tego terminu nie udało się dochować.

- Zapowiadany wcześniej termin wejścia okrętu Kormoran do służby najprawdopodobniej nie będzie mógł zostać dotrzymany z uwagi na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich, które musi przejść okręt, zanim zostanie przekazany MW - poinformowała Katarzyna Jakubowska, cz. p. o. rzecznika prasowego Ministerstwa Obrony Narodowej. - Należy pamiętać, że okręt powstaje w wyniku realizacji pracy rozwojowej, dlatego też mogą zaistnieć sytuacje, których nie można było wcześniej przewidzieć. Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r. W chwili obecnej okręt przechodzi wstępne badania portowe i morskie. Po ich pozytywnym zakończeniu wykonawca będzie mógł przedstawić okręt do badań kwalifikacyjnych (państwowych) i dopiero po ich przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym okręt będzie mógł być przyjęty przez MW.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, faktycznie pojawiły się problemy, ale nie są one na tyle trudne do rozwiązania, aby termin oddania jednostki był aż tak odległy. Z kolei wykonawca nie komentuje sprawy i odsyła do zleceniodawcy, czyli Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Okręt Kormoran ma prawie 59 m. długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r.

ORP Kormoran po raz pierwszy wychodzi ze stoczni na wody Zatoki Gdańskiej.


Wodowanie okrętu ORP Kormoran.

Opinie (88) 2 zablokowane

  • To jest to pogięte cudo z RSB? (3)

    • 30 23

    • .o (1)

      A kto nie magnetyczna stal odpręża. ..najpierw troche techniki

      • 7 2

      • hahahahahahahah!

        ciekawe co odpręża...

        • 2 2

    • Tak to to. Odpręża. Dobry żart.

      • 1 1

  • Kuter (2)

    Wygląda jak kuter rybacki z jednym dzialkiem

    • 43 18

    • Jedno dzialko, ale za to jakie! (1)

      • 6 1

      • Fakt, łódka fajna ale działko rodem z 2 WŚ.

        • 4 4

  • najdroższy na świecie (4)

    tego nam nikt nie zabierze :)

    • 29 40

    • To nie ten.

      • 24 1

    • Pomyliłeś się znawco (1)

      Kormoran to nie Ślązak

      • 27 1

      • Choć robili co mogli :)

        Tym zawsze będzie się róznić firma państwowa od prywatnej - w państwowej koszty muszą być jak największe (wtedy więcej znajomych można zatrudnić, płacić zaprzyjaźnionym firmom, bardziej przeciągać terminy, więcej wywalczyć w następnym budżecie itp. itd. etc.) a w prywatnej jak najmniejsze koszty i krótsze terminy (bo liczy się zysk).

        • 3 3

    • widzisz znca tumanem jesteś i będziesz i jeszcze się tym chwalisz w necie

      • 7 2

  • (4)

    Jak wejdzie, to wtedy dajcie znać i będziemy się martwić, bo do tego czasu może się okazać, że pod stołem było załatwiane i jednak nie wyjdzie...

    • 14 6

    • ZA MIllera (3)

      za rządów Millera podpisano ten naj okręt który 2001 rospoczela sie bodowa zwodowano 2015 .......SMW tez idzie pod syndyka ........pis

      • 0 5

      • Ty pisiorski glabie (2)

        To nie ten statek i nie ta stocznia. W pisie sami znawcy od tanich weglowodanow

        • 10 3

        • Slazak (1)

          Ślązak za millera wiem o czy pisze......

          • 1 2

          • Ale tu mowa o Kormoranie...

            Niszczycielu min budowanym w Remontowej a nie patrolowcu Ślązak budowanym w SMW.

            • 4 0

  • (10)

    Co on taki " pognieciony " ? Zaznaczam ,że to nie żaden hejt . Pytam z ciekawości .

    • 22 5

    • Pognieciony (1)

      Przy spawaniu wręgów do do blachy zawsze w ię wygina. To skórcze soawalnicE. Im blacha cieńsza, tym bardziej UK się wygina. Dużo z wa leży id techno!ogii spawania i umiejętności spawacza.

      • 9 2

      • A moze by tak automatyczna linia panelowa?

        • 2 2

    • prawda (2)

      Odpowiem Panu jako zwykły pracownik, w dużo procentach nie zachowano procedur spawalniczych i kowalskich a mianowicie nacisk Pana ,,Jawol" że za wolno się spawa i codziennie pretensję co tak mało to teraz jest efekt w postaci tych wgnieceń jak ludzie parametry zwiększali aby nie być ciągle nękani, a kowale to swoich pięknych młotow na używali a najlepsze jak gdzieś prostowali to w innym miejscu balon wychodził i tak cały czas !

      • 15 1

      • (1)

        Proponuje iść do lekarza. Zwykłym pracownikiem to jesteś ale biedronki chyba.

        • 4 8

        • Zgadzaja sie

          Zobacz lapki w gore 10:1 to kto ma racje

          • 1 1

    • antyradar, technologia stelth

      • 5 0

    • Kiepskiej jakości blacha amagnetyczna (1)

      To, że blacha jest amagnetyczna nie oznacza, że ma się wyginać jak tektura. Po prostu przyżydzili na materiale i na sile roboczej. Zresztą zobaczcie kto pracuje w RSB - masa młodych Ukraińców (czy innych nacji zza wschodniej granicy) właśnie co oderwanych od pługa. Prawdziwych fachowców w RSB już nie ma.

      • 6 7

      • przy kormoranie nie pracował żaden obcokrajowiec

        a ci co budowali konrmorana byli wybrani jako najlepsi - nie wiesz to nie pisz

        • 4 4

    • szast (1)

      Spawany jest z blachy srebrzanki. Nie da się tego spasować na gładko. Przynajmniej stocznia nie dysponuje tak dobrymi spawaczami.

      • 3 4

      • spawacz

        guzik o czymkolwiek wiesz i o pracy najwidoczniej też tam spawali naprawdę dobrzy i doświadczeni spawacze i co to za nazwa srebrzanka widać że nie masz pojęcia o tym materiale

        • 3 1

  • (2)

    Jak nie masz pojecia o budowie okretow to nie zabieraj glosu.Ty chyba nalezysz do tych dla ktorych co polskie to zle!

    • 25 19

    • ci komentujący nie wiedzą nawet co komentują

      • 3 0

    • Kolejny debil. Nikt nie powiedział ze to co dobre polskie to złe. Jest dobry projekt. Jest jakość wykonania i termin to jest super. A tu od samego początku jest porażka na sankach. A wy bronicie tego złomu tylko dlatego ze wam chleb dał. Tragedia. A co do wykonania to wszyscy wiedza. O projekcie i wyposażeniu nie wspominając. Znawcy kurka czytając chyba świat morza i sklejające modele co sie wojna interesują druga.

      • 4 2

  • (4)

    Kiedy śmigłowce dla SAR? Kontrakt na Caracale był nieporozumieniem, ale nasze morze wymaga nowych jednostek dla SAR, nieudolnym wyborem Caracali nie można tego przysłaniać.

    • 33 13

    • W którym miejscu Caracale były nieporozumieniem? (3)

      Proszę napisz, bom ciekaw

      • 7 2

      • np. w tym miesjcu, które na okrętach jest przeznaczone do lądowania helikopterów

        • 1 2

      • W takim, że zakup 50 śmigłowców o takich gabarytach jest nonsensem, powolne maszyny transportowe nie nadają się do wszystkiego, nawet jak podłączy się zasobniki, wciąż będą duże, powolne, żarłoczne w paliwo i mniej zwrotne od maszyn mniejszych.

        • 2 1

      • a np. w takim

        http://www.heraldscotland.com/news/homenews/14832969.Super_Puma_has__potentially_catastrophic__design_failure__report_claims/

        • 0 0

  • No i .... (4)

    No i nawet jedyny dobrze idący projekt przewalone.
    Gratuluje panu PS dobrej zmiany w tej stoczni. Widać za dobrze było nawet dla PS.
    Ale maliniakowa drużyna z pewnością pomoże panu sp...yć sprawę do końca.
    Niech pan PS jeszcze dołoży kogoś do zarządu albo wymieni resztę sprawdzonych ludzi na nieudaczników z innych stoczni.
    Może uda się zamknąć te kwitnące interesy jeszcze za pańskiego żywota.

    • 21 13

    • W d...e byłeś i g...o widziałeś. I zostają ci tylko konfabulacje. (1)

      • 2 10

      • Nie ublizaj innym. Sam musiales w d byc skoro tak reagujesz

        Bylem, widzialem od srodka. Dobra zmiana zniszczyla te firme. Rescue team zna sie glownie na zamykaniu stoczni. Sorry, ale taka jest prawda

        • 8 2

    • wycisz sie trolu tłukowy

      • 0 3

    • bęc..

      troszkę za dużo potknęś pan PS dokonal..Oby nie było katastrofalne.

      • 0 0

  • Prosze Panstwa czego Wy oczekujecie, ze taki kraj jak Polska bedzie miala swoja flotylle uzbrojona po zeby z nowoczesnym sprzetem, zamiast tego posmiewiska ktore sie odbywa? Kraje silniejsze i bogatsze na to nigdy nie pozwola, kupia kogo trzeba a floty nigdy nie bedzie taka o to prawda od lat jest

    • 7 7

  • Przy obecnych nowych lodziach z USA czy nawet Rosji/Chin nasz polski stateczek wyglada jak ponton (5)

    • 27 6

    • Od razu klęknij i zdejmij spodnie osiołku. (3)

      Każdy akwen i każde wojsko wymaga specjalizacji w określonych kierunkach. A ty dalej oglądaj Toma Cruise i ciesz się bajkami rodem z Hollywood.

      • 14 6

      • (2)

        ty natowski mitomanie nie ma czegoś takiego jak "specjalizacja" to wymysł ichnych urzędników w mundurkach którzy cieszą się że mają takich tanich askarisów
        wojsko powinno istnieć w jednym celu by zapewniać bezpieczeństwo własnemu narodowi - a do tego takie bzdurne jednostki do realizacji zobowiązań "sojuszniczych" są akurat zbędne

        • 2 7

        • Tak, najlepiej od razu walnąć lotniskowiec, albo jeszcze lepiej ze 3, które będą "pływały" po bałtyku

          • 6 1

        • Stąd budowa niszczyciela min nowego typu...

          Żeby zapewnić w razie W bezpieczeństwo żeglugi i szlaków zeglugowych.

          • 1 0

    • I właśnie dzięki...

      ... takiemu podejściu nasza flota w 1939 skończyła tak, jak skończyła. Bo musieliśmy mieć flotę "światową". Na Bałtyku. Brakowało tylko lotniskowca...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....