Kormoran wejdzie do służby w przyszłym roku

ORP Kormoran na próbach morskich.


Przesunął się termin wejścia okrętu Kormoran do służby - poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej. Miał być listopad tego roku, będzie marzec przyszłego. A wszystko z uwagi "na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich".



Aktualizacja, godz. 9:40 W związku z informacjami przekazanymi przez MON wykonawca postanowił przekazać swoje stanowisko w tej sprawie:

- Remontowa Shipbuilding oświadcza, że wszelkie dotychczas zrealizowane etapy budowy wykonane zostały zgodnie z przyjętym harmonogramem prac. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób morskich, w ścisłym porozumieniu z zamawiającym (Inspektoratem Uzbrojenia) i przeprowadzony przy współudziale Sił Zbrojnych RP. Obecnie uzgadniane są szczegóły udostępnienia przez Marynarkę Wojenną RP niezbędnych środków technicznych koniecznych do skutecznego przeprowadzenia ostatniej fazy prób morskich. Dotrzymanie przyjętych terminów jest dla stoczni sprawą priorytetową. Stanowczo zaprzeczamy jakimkolwiek spekulacjom, iż Remontowa Shipbuilding nie wywiąże się z podjętych zobowiązań wobec zamawiającego. ORP "Kormoran" będzie gotów do przekazania zamawiającemu w terminie zgodnym z postanowieniami umowy. Zadanie MON: "Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r" dotyczy zakończenia umowy a nie przekazania jednostki - czytamy w komunikacie.



Kormorana dla Marynarki Wojennej RP zbudowało konsorcjum z Remontowa Shipbuilding na czele. Od połowy lipca okręt przechodzi próby morskie w różnych warunkach i różnych scenariuszach działania. Okręt miał zostać przekazany do służby w listopadzie tego roku. Wejdzie w skład 13. Dywizjonu Trałowców im. admirała floty Andrzeja Karwety. Dowódcą jednostki został kmdr ppor. Michał Dziugan. Niestety, tego terminu nie udało się dochować.

- Zapowiadany wcześniej termin wejścia okrętu Kormoran do służby najprawdopodobniej nie będzie mógł zostać dotrzymany z uwagi na trwający proces badań i prób, zarówno portowych jaki i morskich, które musi przejść okręt, zanim zostanie przekazany MW - poinformowała Katarzyna Jakubowska, cz. p. o. rzecznika prasowego Ministerstwa Obrony Narodowej. - Należy pamiętać, że okręt powstaje w wyniku realizacji pracy rozwojowej, dlatego też mogą zaistnieć sytuacje, których nie można było wcześniej przewidzieć. Wykonawca zobowiązał się wykonać całość pracy rozwojowej w terminie do 31 marca 2017 r. W chwili obecnej okręt przechodzi wstępne badania portowe i morskie. Po ich pozytywnym zakończeniu wykonawca będzie mógł przedstawić okręt do badań kwalifikacyjnych (państwowych) i dopiero po ich przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym okręt będzie mógł być przyjęty przez MW.
Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, faktycznie pojawiły się problemy, ale nie są one na tyle trudne do rozwiązania, aby termin oddania jednostki był aż tak odległy. Z kolei wykonawca nie komentuje sprawy i odsyła do zleceniodawcy, czyli Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Okręt Kormoran ma prawie 59 m. długości, 10 szerokości, a jego kadłub wykonany jest ze stali amagnetycznej. Przeznaczony jest do poszukiwania i zwalczania min morskich na wodach polskiej strefy ekonomicznej oraz w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Budowa jednostki rozpoczęła się w kwietniu 2014 r. Wówczas odbyła się uroczystość palenia pierwszych blach, a 23 września miało miejsce położenie stępki. Chrzest i wodowanie odbyło się rok później, czyli we wrześniu 2015 r.

ORP Kormoran po raz pierwszy wychodzi ze stoczni na wody Zatoki Gdańskiej.


Wodowanie okrętu ORP Kormoran.

Opinie (88) 2 zablokowane

  • No i .... (4)

    No i nawet jedyny dobrze idący projekt przewalone.
    Gratuluje panu PS dobrej zmiany w tej stoczni. Widać za dobrze było nawet dla PS.
    Ale maliniakowa drużyna z pewnością pomoże panu sp...yć sprawę do końca.
    Niech pan PS jeszcze dołoży kogoś do zarządu albo wymieni resztę sprawdzonych ludzi na nieudaczników z innych stoczni.
    Może uda się zamknąć te kwitnące interesy jeszcze za pańskiego żywota.

    • 21 13

    • bęc..

      troszkę za dużo potknęś pan PS dokonal..Oby nie było katastrofalne.

      • 0 0

    • wycisz sie trolu tłukowy

      • 0 3

    • W d...e byłeś i g...o widziałeś. I zostają ci tylko konfabulacje. (1)

      • 2 10

      • Nie ublizaj innym. Sam musiales w d byc skoro tak reagujesz

        Bylem, widzialem od srodka. Dobra zmiana zniszczyla te firme. Rescue team zna sie glownie na zamykaniu stoczni. Sorry, ale taka jest prawda

        • 8 2

  • tak czytam znawców

    Kormoran będzie zbudowany zgodnie z terminem..Jasne się staje że MON roztrwonił kase nie nylko na następne 2 jednostki ale na ostanią zapłatę.
    Odnośnie Caracali.. czy amerykańskie blek hołki wnoszą postep..
    Airbus jest gigantycznym koncernem samolotowo kosmicznym.Udziałowcami są zawansowane państwa Europy. Wciągnięcie Polski do współpracy gwarantuje że resztki zakładów przemysłu lotniczego będzie mogła wejsć jako dostawcy.
    A to jest równoznaczne z tym że nie ulegną zamknięciu koniunktóralnemu.

    • 0 0

  • Rosja

    pewnie już trzęsie portkami a opużnienia u nas to normalka !!!!!

    • 0 0

  • Zagłoba (2)

    Następny zakup/okręt bez sensu. ....kto,kiedy,dlaczego ma "minowac" i co? W 3 godziny sowieci zniszczą rakietami lotnictwem te złomy - nie ma porządnych systemów p/lot. i antyrakietowych, nowoczesnego lotnictwa,etc. ,ale jest Antoni , plebs ma +500 i na tacę czarnym dadzą teże i ogólnie "kacza d*pa"....

    • 17 9

    • (1)

      Bałtyk akurat bardzo łatwo można zablokować za pomocą min morskich. Podejścia do portów, cieśniny, Zatoka Gdańska... Niszczyciel min to przydatna na Bałtyku jednostka chociaż szkoda, że nie uzbrojona chociaż w 4 Harpoony albo NSMy + w armatę przeciwlotniczą (Goalkeeper albo Phalanx).

      • 2 1

      • Żeby zablokować, najpierw trzeba tam dopłynąć.

        Rosjanie nie wypływając na morze mają polskie porty w zasięgu Granitów i Oniksów.

        • 0 0

  • Świetnie, czekamy na kolejne. PO tylko łapówy brało, teraz przynajmniej efekty widać! (4)

    j.w.

    • 5 20

    • Ta (1)

      • 2 0

      • Tamta

        • 0 0

    • po

      To właśnie za PO podpisano zbudowanie tej jednostki

      • 5 0

    • Tyle że....

      Tyle że ten okręt zamówiło właśnie PO.
      I dlatego niektórzy z PO mają fuchy w grupie GSR.

      • 4 0

  • (3)

    typowe dla polaka nawet jak cos jest dobre i polskie to narzeka ruski czy amerykania tez robia proby morskie latami za czym wejdzie do sluzby oni nie narzekaja a polak jak to polak dobre musi typowe

    • 5 3

    • (2)

      "polaka" się pisze z dużej no ale czego wymagać od takiego "polaka" właśnie

      • 1 3

      • (1)

        Piotr pisał właśnie o polactwie i dlatego z małej litery.

        • 2 1

        • Z tego też powodu sam się podpisał mała literą.

          • 0 0

  • Bujan M to to nie jest

    • 0 0

  • (4)

    Rosjanie na samym Bałtyku mają 23 korwety, także ten...

    • 6 1

    • w rosji żyje też 250 mln ludzi a w polsce 38 mln (3)

      więc jest to okręt na skalę naszego kraju

      • 3 1

      • (1)

        ja nie mówię o jego klasie tylko o ilości, to będzie dopiero nasza druga korweta

        • 2 1

        • to nie jest korweta

          • 1 1

      • jak miś ..

        miś na skalę naszych możliwości.

        • 2 0

  • kolos

    miny to są teraz w muzeum

    • 0 0

  • Kormoran (1)

    To okręt, który jest zbudowany w dwa lata od wodowania, pewnie w MON myśleli, że ta budowa też się przeciągnie jak w Gdyni Gawrona i nie mają kasy aby stoczni zapłacić. Dlatego to MON poinformowało a nie stocznia w której zgodnie z planem okręt zbudowano.

    • 7 3

    • Okręt jest prawie całkowicie zapłacony i przewłaszczonej na MON.
      Pozostały do zapłaty jakieś końcówki.
      Ale trzeba opóźnić odbiór bo wiąże się z zobowiązaniem do zamówienie następnych.
      Na to nie ma kady albo chęci zamówieniach prywatnej stoczni.
      Teraz jak technologia opanowana to można zamówić podobne w państwowej stoczni.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane