• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto przebuduje platformę Petrobalticu? Państwowa grupa "wygryzie" prywatne spółki?

Robert Kiewlicz
11 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
We wrześniu 2014 roku ma rozpocząć się przebudowa platformy wiertniczej "Petrobaltic"  na platformę eksploatacyjną. We wrześniu 2014 roku ma rozpocząć się przebudowa platformy wiertniczej "Petrobaltic"  na platformę eksploatacyjną.

Już w maju poznamy potencjalnych wykonawców przebudowy platformy "Petrobaltic". Ta platforma wiertnicza ma od przyszłego roku służyć jako centrum eksploatacyjne. Koszt inwestycji to minimum 28 mln euro. Do walki o duży kontrakt stanęła m.in. Gdańska Stocznia Remontowa oraz państwowe spółki wchodzące w skład Grupy MARS Shipyards & Offshore we współpracy z Drydocks World z Dubaju.



Przebudowa platformy wiertniczej należącej do spółki Lotos Petrobaltic, o nazwie "Petrobaltic", na platformę eksploatacyjną, ma rozpocząć się już we wrześniu 2014 roku. Po zakończeniu inwestycji platforma stanie się centrum produkcyjnym na bałtyckim złożu B8, a prace wiertnicze przejmie nowa platforma "Lotos Petrobaltic".

- Przetarg na przebudowę platformy wiertniczej "Petrobaltic" na morskie centrum wydobywcze ropy naftowej znajduje się na etapie składania ofert - informuje Krzysztof Kopeć z Biura Komunikacji Grupy Lotos. - W trakcie poprzedzającego go etapu prekwalifikacji wybrano dwóch potencjalnych wykonawców prac związanych z przebudową - są to firmy z basenu Morza Bałtyckiego. Obecnie Lotos Petrobaltic oczekuje na złożenie przez nie ofert na początku maja.

W szranki stanęły firmy związane od lat z branżą offshore, a głównym graczem na rynku konwersji oraz remontów platform wiertniczych jest Gdańska Stocznia Remontowa. Jej konkurentem jest grupa państwowych spółek związanych z funduszem MARS Shipyards & Offshore. Właścicielem funduszu MARS jest Agencja Rozwoju Przemysłu, a zarządza nim MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych.

Ofertę na przebudowę platformy wydobywczej dla Lotos Petrobaltic przygotowuje konsorcjum trzech trójmiejskich spółek należących do grupy MARS Shipyards & Offshore - Stocznia Remontowa Nauta, Energomontaż-Północ Gdynia oraz Crist wraz z zagranicznym partnerem - stocznią Dubai Drydocks World. Oferta zakłada, że wszystkie prace związane z przebudową zostaną zrealizowane w Trójmieście, z wykorzystaniem zasobów grupy MARS.

- Dubai Drydocks World posiada ogromne doświadczenie w realizacji tego rodzaju projektów. Dotychczas stocznia ta zrealizowała już ponad 100 projektów związanych z budową lub przebudową platform wiertniczych, a obecnie zakontraktowała zlecenie na budowę największej w historii platformy, przeznaczonej na Morze Północne. Tak bogate kompetencje DDW będą dla nas istotnym wsparciem przede wszystkim w obszarze zarządzania projektem - mówi Piotr Słupski, prezes zarządu MS TFI SA. - Obecnie trwa drugi etap postępowania przetargowego. Zostaliśmy zaproszeni do złożenia oferty, otrzymaliśmy również pełną dokumentację platformy, na jej podstawie przygotujemy ofertę przetargową.

Przetarg ogłoszony przez Lotos stawia potencjalnym wykonawcom duże wymagania. Poszukiwane są podmioty, które na swoim koncie mają przynajmniej dwa remonty lub przebudowy platform i jeden projekt dotyczący budowy platformy lub statku typu "jack-up vessel". W grę wchodzi także wykonanie modułów lub instalacji systemów procesowych o ciężarze minimum 400 ton w branży oil & gas.

Jedna ze spółek, która częściowo należy do funduszu MARS - stocznia Crist - ma doświadczenie w budowie jednostek "jack-up vessel". W grudniu 2013 roku przekazała armatorowi specjalistyczny statek hydrotechniczny "Vidar". Natomiast rok wcześniej zakończono budowę jednostki "Innovation".

Dodatkowo w grudniu 2013 roku MARS podpisał porozumienie z Drydocks World oraz Maritime World - międzynarodowymi dostawcami usług offshore dla sektora stoczniowego oraz energetyki. Porozumienie obejmuje partnerstwo w świadczeniu usług dla sektora morskiego i offshore, w tym napraw, remontów oraz budowy nowych platform wiertniczych, czy konstrukcji stalowych do morskich elektrowni wiatrowych.

Wykonawca remontu platformy "Petrobaltic" musi też posiadać odpowiedni potencjał techniczny oraz osoby zdolne wykonać to zamówienie i wykazać, że uzyskał przychody ze sprzedaży na poziomie nie niższym niż 400 mln zł rocznie w każdym z dwóch ostatnich, pełnych lat obrotowych, posiadać zaudytowane sprawozdania i kapitał własny na poziomie nie mniejszym niż 200 mln zł. Taka sama zasada obowiązuje jeśli podmioty działają w ramach konsorcjum.

Remontowa jest niekwestionowanym liderem na rynku remontów i konwersji platform wiertniczych i wydobywczych. Remontowa od 2000 roku zajmuje się tą branżą. W ciągu ostatnich kilkunastu lat do stoczni wpłynęło kilkanaście morskich platformach różnego typu.

Jakie korzyści da Lotosowi remont platformy "Petrobaltic"?


Kto ma największe szanse na zdobycie kontraktu Lotosu? Oficjalnie spółki nie chcą komentować działań konkurencji. Nieoficjalnie w branży stoczniowej od wielu miesięcy mówi się o coraz większych tarciach spowodowanych aktywnością spółek z portfela funduszu MARS. - MARS i jego spółki mają dużo mniejsze doświadczenie, konkurują jednak na rynku ceną - mówi nam osoba związana z branżą. - Dzięki temu są w stanie odebrać kontrakty dotychczasowym liderom na rynku. Widać ich dużą aktywność, co nie każdemu w branży się podoba.

Na duże szanse MARS-a wskazuje też podpisany w styczniu 2014 list intencyjnym pomiędzy funduszem i Lotosem dotyczący współpracy. Chodzi m.in. o przedłużenia nóg nowej platformy "Lotos Petrobaltic" o 50 stóp, co pozwoli jej na pracę na wodach nawet o głębokościach do 120 metrów. Prace te miałyby być wykonane najprawdopodobniej przez Stocznię Remontową Nauta.

Przebudowa platformy dla Petrobaltiucu to nie jedyne pole, na którym Remontowa musi konkurować z Grupą MARS. Oba podmioty ubiegają się także o kontrakt na budowę dwóch promów pasażerskich dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

"Petrobaltic" to platforma wiertnicza samopodnośna typu Livingston L-111. Została ona zaprojektowana do następujących warunków morskich: głębokość morza do 91,44 m przy założonej penetracji nóg w dno do około 8 m, całkowita długość nóg 127,41 m, maksymalna wysokość fali do 15,24 m. Platforma wyposażona jest w wieżę wiertniczą o wysokości 44 m i udźwigu nominalnym 620 ton. "Petrobaltic" posiada na swym pokładzie także zbiorniki na wodę pitną i technologiczną, zbiorniki na paliwo oraz pomieszczenia biurowe i socjalne dla 60 osób.

W ramach przebudowy zostaną przeprowadzone prace związane z usunięciem istniejących urządzeń i instalacji w celu uzyskania miejsca do zamontowania przyszłych instalacji produkcyjnych. Zostanie też przeprowadzona fabrykacja, montaż i wyposażenie dwóch sekcji kadłuba, demontaż nóg kratownicowych i montaż nowych nóg cylindrycznych o długości 126 metrów. Nastąpi też modyfikacja i powiększenie części mieszkalnej platformy.

Zakończenie wszelkich prac oraz posadowienie platformy na złożu B8 ma nastąpić w połowie maja 2015 roku. Potencjał wydobywczy złoża szacowany jest na 3,5 mln ton ropy naftowej. Rocznie z tego złoża Lotos Petrobaltic zakłada pozyskiwanie około 220 tys. ton ropy naftowej. Bazując na dostępnych szacunkach geologicznych potencjalne zasoby koncesji spółki na Morzu Bałtyckim wynoszą blisko 30 mln ton ropy naftowej. W projekcie eksploatacji złoża B8 uczestniczyć mają Polskie Inwestycje Rozwojowe.


Platforma Baltic Beta od środka

Nowa platforma Lotos Petrobaltic już w Polsce.

Miejsca

Opinie (52) 9 zablokowanych

  • prawda

    Wielki szacunek za odwagę i prawdę

    • 38 3

  • sampol

    Sampol, przyjacielu, wyluzuj! To se ne wrati! Jestes taki sam buc i jeszcze wiekszy nieuk, a na pewno tani pieniacz!

    • 2 24

  • Tylko remontowa jest w stanie wykonac te prace. Oczywiscie gdanska remontowa a nie . . . . .

    • 24 5

  • przetarg

    Prace powinna wykonywac najlepsza firma co nie jest rownoznaczne ze najtansza. Z dwoch grupa remontowa i Mars to remontowa gwarantuje dobre wykonanie firma Nauta nalezaca do Marsa poza checiami no i zapleczem finansowym ze Skarbu Panstwa nie jest firma wiarygodna przynajmniej dzisiaj. Jest zle zarzadzana no bo co mozna sadzic jak w firmie jest 15 wysoko oplacanych dyrektorow i 4 czlonkow zarzadu a zatrudnienie 296 osob a sprzedaz 120 - 160 mln zl a wynik oficjalnie zysk 3.5 mln zl a jak jest naprawde to dopiero czas pokaze. Dzisiaj Nauta ma sporo klopotow : statek dla uniwersytetu, statki dla dunczykow, no i kompletna kompromitacja sejner budowany od 2 lat przez Konrem Nauta, ktora zostala doprowadzona do upadlosci po roku dzialania buca zwanego nieukiem i spadku w postaci kilkunastu milionow zlotych z tytulu nie zaplaconych faktur.

    • 26 3

  • Różnica i suma

    Różnica jest taka, że Remontowa to firma prywatna, a marsowe konsorcjum to fabryki dojące naszą kasę.
    A co do sumy, to być może się dowiemy ile dopłacimy z naszych podatków jeżeli to będzie realizował MARS.

    • 17 5

  • StoGdo wyjdź z cienia

    Remontowa, Crist, Nauta, MARS...
    Może tak Trojmiasto.pl zainteresuje się co trójmiejska StoGda porabia? Nikt, nic, ani słowa o niej nie wspomina. Toż to prawdziwa perła polskiej myśli inżynieryjnej na morzach i oceanach.

    • 6 6

  • Nauta i prezio (7)

    Prezio Andrzej Sz... rozwala Naute za chwile bedzie ona wspomnieniem jak Konrem ktory dzieki niemu upadl 16 dyrektorow ktorzy pod jego kadencja sa w stoczni to jakas kpina a nie mowiac juz o innych pociotakach. Stocznia Nauta i Petrobaltic to chyba jakas kpina. Na szczescie w tej calej sytuacji ci od trzech literek lada moment zajmie sie wdzystkimi przekretami prezia :-)

    • 17 1

    • Twój IP jest twoim podpisem. Pomówienia i szykanowanie w internecie jest karalne.

      • 10 8

    • Nadużywasz słowa kpina, albo za dużo wypiłeś.

      • 0 17

    • 3 wersy niżej jest tekst również z dnia dzisiejszego o 15 dyrektorach nauty albo kłamiecie albo nie macie pojęcia. To ilu ich jest?

      • 15 0

    • nauta i prezio (3)

      Juz w tej chwili odpowiednie organy zajmuja sie tym. Oczywiscie trudno mowic jakie beda wnioski .trzeba cierpliwie czekac i wierzyc ze cala prawda ujrzy swiatlo dzienne.

      • 10 0

      • (2)

        Chyba organy oliwskie :-)

        • 1 8

        • (1)

          zdziwisz sie niedługo co to za organy..

          • 10 0

          • już teraz buc zwany nieukiem powinien bać się

            • 6 0

  • opinie

    jeżeli ktoś uważa , że wpisy naruszają jego dobra osobiste to powinien złożyć odpowiednie zawiadomienie do organów ścigania.A w sprawie wpisów dotyczacych tego artykułu nie sądzę by jakieś były nieprawdziwe co najwyżej są niekompletne z powodu braku wiedzy internautów.Przecież nie można obrażać się na fakty np. że do dnia dzisiejszego stocznia Nauta nie zrealizowała kontraktu na budowę statku badawczego Oceanograf dla Uniwersytetu Gdańskiego, że budowa sejnera prowadzona przez Konrem Nauta sp z oo na zlecenie stoczni Nauta jest opózniona
    statek miał być wodowany w sierpniu 2013 roku a mamy kwiecień 2014, że firma
    w której pani Ewa J. jest przewodniczacą Rady Nadzorczej ma wiele wspólnego z
    pracami jakie wykonywała Konrem Nauta ( wystarczy wejść na strony internetowe Konrem Nauta i firmy pani Ewy J.), czy nieprawda jest , że pan Stanisław F. prezes firmy Konrem Nauta doprowadził ją do upadku po roku swoich rządów i w spadku zostawił zobowiązania na ponad 11 mln zł a nie są to wszystkie, czy nieprawdą jest , że Konrem Nauta zarządzana przez panów Stanisława F., Krzysztofa G. i Wojciecha S. utraciła nie zrealizowała w 2013 roku kontraktu dla stoczni Kleven Verft AS i dzisiaj musi oddać stoczni norweskiej 600 tys. euro,
    czy nieprawdziwa jest informacja o dużej liczbie dyrektorów stoczni Nauta można jeszcze wiele wymieniać . Każdy kto ma pojęcie o przemyśle stoczniowym wie , że tak zarządzana Nauta nie ma szans na skuteczne konkurowanie z innymi.Oczywiście można wydawać pieniądze na reklamowe artykuły czy ulotki ale rzeczywistości nie da się ukryć na dłu8ższą metę.

    • 26 0

  • (2)

    Kiedys mowiono ze to wylaczna wina rzadzacych za upadek stoczni. Dzis widac ze nie tylko. Gromadka cwaniakow wykorzystuje sytuacje i chce jak najszybciej i jak najwiecej zyskac dla siebie. Przyklad Konremu jest ewidentny tu myslano ze kasa bedzie plynac szerokim strumieniem ale zapomniano ze by miec kase trzeba pracowac. I stalo sie zamiast sprzedazy na poziomie 90-100 mln zl jest olbrzymia strata rzedu kilkudziesieciu milionow zlotych na ktora skladaja sie koszty : utraconego kontraktu z kleven verft, straty przy budowie sejnera, straty z tytulu prac pozyskanych za posrednictwem firmy pani Ewy.J. , koszty utrzymania pracownikow - place,odprawy,odszkodowania i in. To cena jaka trzeba zaplacic za zabawy panow Stanislawa F. , Krzysztofa G. , Wojciecha S. oraz tych z tylnych siedzen Piotra S. ,Pawla MD, Andrzeja Sz. no i rady nadzorczej spolki Wlodzimierza W. ,Michala R. , Radoslawa L. , a kto zaplaci?

    • 8 2

    • (1)

      Pewna niespojnosc - piszesz ze jak najszybciej i najwiecej chcieli zyskac dla siebie a pozniej ze sa to straty wynikle z kontraktow klevena sejnera czyli nauty plus place i odprawy i odszkodowania to jak to w koncu jest?

      • 0 5

      • zapytaj sie pana Stanisława F., Wojciecha S. no i Krzysztofa G. - straty nie wynikają z tego że Kleven zabrał nieskończony kontrakt lecz z tego , że prace na nim nie były odpowiednio organizowane i prowadzone sam kontrakt był zawarty poprawnie i mozna było wypracować niemały zysk, co do sejnera to kontrakt nie został zawarty korzystnie lecz z zamierzoną ( tak sądzę ) stratą ok. 7 mln zł , która w efekcie jest o wiele wyższa przypuszczalnie jest to ok. 11-12 mln zł statek jest jeszcze nieskończony i nie wiadomo kiedy będzie oficjalnie mówi się , że w czerwcu ale nie wydaje mi się to prawdopodobne. a inne straty są pochodną działań jakie prowadzili wspomniani wczesniej ludzie. tak naprawdę dzisiaj to nie ma żadnego znaczenia - fakty są takie : po roku działań ludzi z nadania marsjan zniszczono dobrze działający podmiot gospodarczy

        • 3 0

  • Ciekawe czy odpowiednie sluzby juz zajely sie Stanislawem F. Wojciechem S. Krzysztofem G. i innymi ktorzy sa winni upadlosci spolki Konrem Nauta? Straty jakie ci panowie zrobili to ponad 25 mln zl.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży...

Najczęściej czytane