- 1 Artur Dziambor typowany na rządową posadę (134 opinie)
- 2 Wstydliwy ranking. Pomorze drugie od końca (54 opinie)
- 3 Bon energetyczny nawet 1,2 tys. zł dopłaty (244 opinie)
- 4 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (251 opinii)
- 5 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (180 opinii)
- 6 Luksusowy statek na Westerplatte (15 opinii)
Leszko popłynął do Portu Wojennego w Gdyni
Remontowa Shipbuilding przekazała piąty z serii sześciu holowników zamówionych przez polską Marynarkę Wojenną. Jednostka opuściła Gdańsk i popłynęła do Portu Wojennego w Gdyni, aby dołączyć do 3. Flotylli Okrętów. Trwają jeszcze prace nad ostatnim okrętem z serii. Niestety Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że na stocznię nałożono karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.
Przypomnijmy, że pierwsze cztery holowniki z zakontraktowanych sześciu - H-11 Bolko (styczeń), H-1 Gniewko (marzec), H-2 Mieszko (lipiec) i Semko H-12 (listopad) zostały już przekazane zamawiającemu w 2020 r. Teraz przekazano piąty z serii, czyli H-3 Leszko. Ostatni - H-13 Przemko - został zwodowany w grudniu ub. roku.
Umarła Orka, niech żyje Miecznik? Szef MON obiecuje dwa nowe okręty
Holowniki typu B860 przeznaczone są zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki posiadają możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Do prac holowniczych jednostka jest wyposażona w windy holownicze o uciągu do 35 t.
Gospodarka morska w Trójmieście
Kontrakt na ich budowę podpisano w czerwcu 2017 r. Jednak zanim do tego doszło, między resortem obrony a Remontowa Shipbuilding trwał kilkumiesięczny spór. Stocznia wygrała przetarg w listopadzie 2016 r. Jako jedyna otrzymała 100 punktów. Najbardziej ważąca była cena, pozostałymi kluczowymi kryteriami były długość okresu gwarancji oraz serwis posprzedażny i pomoc techniczna. Cena zaoferowana przez stocznię wynosiła 220 mln zł. Niestety Inspektorat Uzbrojenia zwlekał z podpisaniem kontraktu i próbował unieważnić postępowanie. Ostatecznie po kilku decyzjach Krajowej Izby Odwoławczej na korzyść Remontowa Shipbuilding umowę na holowniki podpisano.
Teraz znów pojawił się problem w relacjach z zamawiającym. Jak podał portal branżowy zbiam.pl, Inspektorat Uzbrojenia nałożył na Remontowa Shipbuilding karę finansową za nieterminowe dostawy holowników.
- Nota obciążeniowa dotyczy pierwszych czterech, już dostarczonych, jednostek. Jej wartość została określona zgodnie z warunkami określonymi w umowie podpisanej 19 czerwca 2017 r. Zgodnie z nią cała szóstka miała trafić do Marynarki Wojennej w latach 2019-2020. Kontrakt miał wartość 283,5 mln zł brutto. Inspektorat Uzbrojenia nie poinformował o wartości noty obciążeniowej - poinformował zbiam.pl.
Przypomnijmy, że wczoraj oddano piąty z serii, a w stoczni trwają jeszcze prace nad szóstym, czyli ostatnim.
Remontowa Shipbuilding nie chce komentować sprawy, ponieważ są to kwestie handlowe pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Umowa trwa, jej ostatni etap ma się zakończyć do połowy maja i wówczas cały proces zostanie podsumowany.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-25 16:32
(1)
Czyli jednak Błaszczak mówił prawdę kilka dni temu że będą nowe okręty wybudowane przez polskie stocznie, no ale ze w takim tempie to chyba sam się nie spodziewal
- 5 0
-
2021-02-25 17:50
Pinokio tez tylko trochę kłamał...
1 będzie obsługiwał linję Gdańsk-Nynäshamn.
- 2 1
-
2021-02-26 09:37
A jaka jest decyzyjność Inspektporatu Uzbrojenia? (1)
Założenia Taktyczno Techniczne pisane przez fantastów, a jak już podpiszą kontrakt to robią wszystko, żeby utrudnić realizację. Nie chodzi o to, żeby zbudować, tylko o to, żeby budować.
- 4 1
-
2021-02-26 12:12
nie no poważnie?
To już chyba wszystko jasne
Jak inni mają problemy to zła stocznia jak RSB ma problemy to insektorat zły i nie dobry.
Jest to klient specjalnej troski i trzeba to przy podpisaniu kontraktu wiedzieć.
To ludzie którzy nie wiedzą czego chcą.- 1 0
-
2021-02-25 18:41
Kary
Inspektorat Uzbrojenia chce nalozyc kary na stocznie???? Znowu cos sie trepom nie podoba. Trzeba bylo zlozyc zamowienie w Stoczni Wojenej w Radomiu ewentualnie Stoczni M.W. w Gdyni . Dostawa w 2051 roku.
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.