• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Live more. Pomerania" z Lotosem czy bez. Rok 2018 w trójmiejskiej gospodarce

Wioletta Kakowska-Mehring
28 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos. PKN Orlen ma zamiar przejąć od Skarbu Państwa 53 proc. udziałów w kapitale Grupy Lotos.

Lotos w ręce Orlenu, Stocznia Gdańsk znów państwowa i coraz konkretniejsze plany rozbudowy obu portów. Jednak przede wszystkim "Live more. Pomerania". To był ciekawy rok w trójmiejskiej gospodarce.



"Prace są bardzo zaawansowane", "koncepcja już się krystalizuje", "połączenie jest nieuniknione" - co najmniej od kilkunastu lat w wypowiedziach polityków co rusz słyszeliśmy podobne stwierdzenia na temat połączenia dwóch polskich koncernów paliwowych - Grupy Lotos i PKN Orlen. Jednak przez lata nikt nie odważył się tego zrobić, a lokalni politycy ryzykując konfliktem z centralami swoich partii, bronili niezależności gdańskiej rafinerii. Aż do teraz. Pod koniec lutego gruchnęła wiadomość, że podpisano list intencyjny w sprawie procesu przejęcia kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos przez PKN Orlen. Samorządowcy i lokalni politycy opozycji zaprotestowali przeciwko planom połączenia, z kolei posłowie partii rządzącej nie widzą zagrożenia. Proces łączenia trwa, do Komisji Europejskiej trafiła pierwsza wersja wniosku o wyrażenie zgody na koncentrację. Wciąż nie są znane szczegóły tego przejęcia, co potęguje niepewność wśród załogi. W październiku Rada Pracowników i trzy związki zawodowe działające w Lotosie wysłały list do premiera Mateusza Morawieckiego i prezesa Prawa i Sprawiedliwości - Jarosława Kaczyńskiego. W piśmie proszą o włączenie ich w prace związane z działaniami zmierzającymi do połączenia Grupy Lotos i PKN Orlen.

Stocznia Gdańsk znów państwowa



Lotos trafi do Płocka, za to Stocznia Gdańsk znów jest państwowa. Rozmowy trwały ładnych kilka miesięcy, ale w połowie lipca zakończyły się sprzedażą. Agencja Rozwoju Przemysłu odkupiła 81,05 proc. akcji Stoczni Gdańsk oraz 50 proc. udziałów GSG Towers od firmy Gdańsk Shipyard Group, kontrolowanej przez ukraińskiego inwestora Siergieja Tarutę. Kwoty transakcji nie podano, tłumacząc to tajemnica handlową. Mamy Stocznię Gdańsk i co dalej? Za rok ma odzyskać rentowność, za dwa, trzy lata będzie wodować statki, jednak wszystko pod warunkiem, że zainwestujemy w nią kilkadziesiąt milionów złotych - twierdziły władze ARP tuż po podpisaniu umowy. W sierpniu przedstawiono założenia ujęte w programie "Stoczni Gdańsk 4.0 Nowy Początek". Jest to program dla stoczni, ale też dla terenów należących do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Konstrukcje stalowe, energetyka wiatrowa, a w przyszłości może i statki, a do tego odnowiona infrastruktura i szkolnictwo zawodowe - takie są plany przemysłowej rewitalizacji części Wyspy Ostrów.

Na wzrost wyników w ostatnim kwartale 2017 roku wpływ miały przeładunki paliw i węgla. Na zdjęciu tankowiec z ropą dla Lotosu. Na wzrost wyników w ostatnim kwartale 2017 roku wpływ miały przeładunki paliw i węgla. Na zdjęciu tankowiec z ropą dla Lotosu.

Tyle w Stoczni Gdańsk. A jak w całej branży? ORP Kormoran już służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, teraz czas na Albatrosa. W Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod kolejny niszczyciel min. Okręt ma być gotowy w 2020 roku. Do tego trwa budowa holowników dla polskiej Marynarki Wojennej. Z kolei w Stoczni Wojennej (dawna Stocznia Marynarki Wojennej) trwa budowa patrolowca Ślązak. Po 17 latach od rozpoczęcia budowy i po trzech latach od wodowania, w połowie listopada ORP Ślązak wyszedł na pierwsze próby morskie. Potrwają one ok. 5 miesięcy. Ramowy harmonogram przewiduje zakończenie prób połączone z przekazaniem okrętu Marynarce Wojennej RP do końca marca 2019 roku. Te dwa przykłady doskonale obrazują, czym różni się praca stoczni prywatnych od państwowych.

Port centralny, port zewnętrzny



A inne dziedziny gospodarki morskiej? Rekordy przeładunków biły trójmiejskie porty. W Porcie Gdynia w 2017 roku przeładowano rekordowe ponad 21 mln ton ładunków. Aż o 40 proc. wzrosły przeładunki węgla, koksu, ropy i ropopochodnych, więcej było też kontenerów i drobnicy. Wyniki za ten rok zapowiadają się równie obiecująco. W Porcie Gdańsk z kolei przeładowano w 2017 roku 40,6 mln ton ładunków, czyli o ponad 1,7 mln ton więcej niż się spodziewano. Na taki efekt przełożył się zarówno większy wolumen drobnicy skonteneryzowanej, jak również większa liczba ładunków z grupy ro-ro, w tym samochodów handlowych oraz wzrost przeładunku paliw i węgla. Już wiadomo, że wyniki za ten rok znów będą rekordowe.

A skoro są dobre wyniki, to trzeba myśleć o rozwoju i inwestycjach. Większa obrotnica, nowy terminal promowy, centrum logistyczne, pogłębiony tor wodny i barka do bunkrowania LNG. Gdyński port do 2020 roku wyda na inwestycje ponad 1 mld zł. To nie koniec. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży portu zewnętrznego przybiją pierwsze statki. Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił już harmonogram prac i prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami. A w Gdańsku? Pogłębienie toru wodnego w Porcie Wewnętrznym i modernizacja wielu nabrzeży, budowa Nabrzeża Północnego przy Naftoporcie, cztery parkingi i 5 km ogrodzenia - to plan inwestycyjny Portu Gdańsk na najbliższe lata. A do tego trwa proces projektowania Portu Centralnego. W przyszłym roku projekt ma być gotowy.

Niestety, pogłębiają się kłopoty spółki Port Gdański Eksploatacja, która operuje w porcie. Władze gdańskiego portu, do którego należy spółka, uspokajają, że sytuacja spółki PG Eksploatacja poprawia się, rosną przeładunki, będą inwestycje. Z kolei związki zawodowe biją na alarm, że ich zakład chyli się ku upadkowi. Straty są duże i rosną w bardzo niepokojącym tempie. Rok 2016 zakończono stratą netto 5,5 mln zł, a w roku 2017 było już 10,5 mln zł na minusie. W tym roku wyniki przeładunków poprawiły się, ale wzrósł dług z tytułu dzierżawy. Załoga od kilku lat czeka na inwestora, który przedstawiłby program rozwoju spółki.

W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy został otwarty największy międzynarodowy terminal kurierski DHL Express na północy kraju. W Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy został otwarty największy międzynarodowy terminal kurierski DHL Express na północy kraju.

Rekordy przeładunkowe w Portach są odzwierciedleniem dobrej koniunktury w obrocie towarowym. A na tej koniunkturze korzysta Trójmiasto i całe Pomorze. Korzystają nie tylko porty morskie, ale także lotnicze. 800 tys. przesyłek lotniczych rocznie i 3 tys. przesyłek sortowanych w ciągu godziny - tyle może obsłużyć nowy terminal kurierski DHL Express w Gdańsku. Wzrost koniunktury to też nowe miejsca pracy i nie tylko w tzw. sektorze usług wspólnych. Także w Trójmieście coraz częściej pojawiają się miejsca pracy przy produkcji. Na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powstanie nowy zakład spółki Kokoszki Prefabrykacja, należącej do Grupy Kapitałowej Pekabex. Spółka ma zamiar wydać na inwestycję 29,8 mln zł. W Gdańsku powstała też fabryka tzw. modułów bateryjnych szwedzkiej firmy Northvolt oraz centrum badawczo-rozwojowe. Na początek inwestor planuje powstanie 100 miejsc pracy. Z kolei duńska stocznia Karstensens Skibsværft wydzierżawiła od Vistal Offshore nowoczesny zakład produkcyjny przy nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. Według zapewnień, w nowo powstałej spółce Karstensen Shipyard Poland pracę znajdzie ok. 200 osób.

Invest in Pomerania 2020



Być może to nie koniec dobrych informacji z tego obszaru, bo w myśl programu Invest in Pomerania 2020, w ramach którego zorganizowano konkurs grantowy na uzbrojenie terenów inwestycyjnych, parków przemysłowych, nowych miejsc pracy przy produkcji może wzrosnąć w regionie. Do tego zgodnie z ustawą, która kilka miesięcy temu weszła w życie, cała Polska stała się specjalną strefą ekonomiczną. Nowe przepisy znoszą granice stref, stwarzają szanse na rozwój małych i średnich firm produkcyjnych oraz innowacyjnych projektów.

Galeria Metropolia przylega do peronu PKP SKM. Dzięki temu próbowano obejść zapisy ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele. Galeria Metropolia przylega do peronu PKP SKM. Dzięki temu próbowano obejść zapisy ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele.

A skoro są miejsca pracy, to potrzebne będą też ręce do pracy. A o nie coraz częściej trzeba zabiegać. Dlatego Invest in Pomerania rozpoczęła kampanię promocyjną "Live more. Pomerania". Jak zachęcić ludzi z innych regionów Polski czy z zagranicy do zamieszkania na Pomorzu? Trzeba mówić o walorach, a mamy ich wiele. I wiele ciekawych młodych firm, które potrafią zaskoczyć pomysłami.

Jak chociażby startup Advanced Protection System, absolwent programu akceleracyjnego Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, który podbija rynek swoim systemem do neutralizacji dronów czy firma InnCraft ze swoim projektem Smart Jar, czyli pojemnikami spożywczymi i przemysłowymi mierzącymi poziom produktu, który się w nich znajduje. A do tego wisienka na torcie, czyli... Bigos 4. Jest to model w skali 1:2 przyszłej rakiety suborbitalnej z kategorii SIR (ang. Suborbital Inexpensive Rocket - Niedroga Rakieta Suborbitalna) o nazwie Perun, nad którą pracuje zespół inżynierów ze spółki SpaceForest z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia. Ostatnio model przeszedł pomyślnie testy.

Metropolia dworcem, a teraz centrum rozrywki



A teraz coś z ogólnopolskiego poletka, czyli ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele. W tym roku przyjęto ustawę, która od 1 marca 2018 roku stopniowo ogranicza handel w niedziele. W tym roku były dwie handlowe w miesiącu, w 2019 będzie już tylko jedna, a całkowity zakaz będzie obowiązywał od 2020 roku (z wyjątkami). W całym kraju pojawiły się próby ominięcia zapisów ustawy, która jak przyznają eksperci jest nieprecyzyjna i w najbliższym czasie doczeka się nowelizacji. W tej materii zasłynęła Galeria Metropolia z Gdańska, która postanowiła zostać dworcem kolejowym. To centrum handlowe przylega do peronu PKP SKM i dzięki temu, tworząc w obiekcie kasy biletowe i poczekalnię, chciano wykorzystać zapis, że handel na dworcu jest dozwolony. Teraz Metropolia znów szykuje się do zmiany i ma zamiar stać się centrum rozrywkowym.

Miejsca

Opinie (54) 1 zablokowana

  • Trójmiasto poza przemysłem stoczniowym i IT(zanim będą przenosiny na wschód) dużo nie ma w ofercie..

    No chyba że ktos będzie się przeprowadzał pół Polski żeby dygać za 2 tysiące w typowej firmie u Janusza lub w pseudo korporacjach za 1900 i Multisport(!)

    • 14 5

  • Złodzieje i oszuści z pisu (5)

    rodzinki przy państwowym korycie i zadowoleni, że ciemny lud taki ślepy.
    Ludzie ogarnijcie się! PZPR w czystej postaci.

    • 20 9

    • Jest jeden problem. (3)

      Kto w zamian? Wszystkie poprzednie rządy robiły to samo. Czy Polska jest dożywotnio skazana na polityczne odpady trwoniące jej potencjał?

      • 3 10

      • (2)

        Za poprzedników przynajmniej nie byliśmy pośmiewiskiem i nie było włażenia w du.... pę Rydzykowi.

        • 3 6

        • Złodzieje i oszuści z Platformy Okupacyjnej kwiczą za utraconymi korytami

          Gdyby PiS nie dał im wreszcie PO łapach , już by tego kraju nie było. Rozkradli, rozszabrowali , wyprzedali kolesiom. Teraz robią z siebie i z Polski POśmiewisko w UE.
          Lewactwo unijne patrzy na nich jak na kozie bobki , bo tylko takie szmaty POtrafią opluwać własny kraj i działać na jego szkodę.Są im jednak jeszcze POtrzebni , aby zrobić z Polski kompletny skansen i przestrzeń życiową dla "gości" Makreli PO tym kopną ich w d...

          • 3 8

        • Byliśmy takim samym pośmiewiskiem jak dziś.

          Zapomniałeś już Szoguna, ministry Bieńkowską i Muchę? Długo by wymieniać.

          • 3 1

    • Kwik platfusa:)

      Żenada

      • 2 1

  • Galeria metropolia najwiekszy niewypał i szkodnik miasta!Pustki w tym betonowym klocu to potwierdzaja

    Kilińskiego została zniszczona pod ich dyktando za łapówki pewnie . Dla własnego kaprysu i utrudnienia mieszkańców zwęzili szeroką ulice i zlikwidowali drogi rowerowe!!Poco tylko dlatego by na szerokości 1,5metra postawić donice z kwiatami których naturalnie niema bo zostały tylko puste donice.

    • 5 12

  • 600 tys. wykształonych wyjechała. Reszta to nepotyzm i feudalizm. (1)

    Biznes sobie poradzi (jakoś), ale polityczny kapitalizm (rodzina PiS "na swoim") niszczy resztki przyzwoitości.
    Dodać do tego feudalne stosunki w większość firm i mamy powody, że 600 tys. młodych ludzi po studiach spie*rza stąd.

    • 13 5

    • P.......nie. Gdyby to była prawda to co powiedzieć o zawłaszczeniu 6000 miejsc pracy przez PO w samorządzie?

      • 2 0

  • Gdanszczanie wybrali PO a teraz płaczą że im pis nie daje kraść????

    • 7 3

  • 20 milionów ton w Gdyni przez rok.

    No to faktycznie ilość potężna. Tyle to z Port Hedland w 10 dni wypływa.

    • 0 0

  • KARA

    a kto odpowie za zniszczenie stoczni gdańskiej i kradzież mienia co kolejna ekipa to ma lepkie ręce,panie tusk podobno był kryzys w europie tylko upadły polskie stocznie,tak niemcy wykończyły konkurencję za worek srebrników,nigdzie indziej nie upadły,za grabiez naszej gospodarki i złodziejstwo kulka się należy

    • 0 1

  • Na pohybel Pisiorom. Wszystkiego Najgorszego w Nowym Roku!

    • 1 1

  • (1)

    fck pis niegdy wynocha z gdanska .........................wmg

    • 1 2

    • Pis zwyciezy

      • 0 0

  • "Live more. Pomerania" Po polsku baranie łąki nie potraficie?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane