Lockdowny dały się galeriom handlowym we znaki, ale klienci wrócili

Klienci wrócili do centrów handlowych.
Klienci wrócili do centrów handlowych. fot. Mateusz Słodkowski/Trojmiasto.pl

Choć obostrzenia wprowadzone przez pandemię koronawirusa odcisnęły piętno na handlu, to trójmiejskie centra handlowe przeszły przez "epidemiczny kryzys" w miarę suchą stopą. To wnioski, jakie można wyciągnąć z raportu pt. "Badanie pustostanów w centrach handlowych", autorstwa firmy Colliers, zajmującej się rynkiem nieruchomości.



W jaki sposób najchętniej robisz zakupy?

Zobacz wyniki (1254)
W czasie najostrzejszych obostrzeń i ogólnopolskich lockdownów trójmiejskie galerie handlowe świeciły pustkami, a klientów było jak na lekarstwo.

Tam, gdzie funkcjonowało zagęszczenie drogerii, sklepów spożywczych, księgarni, pralni czy sklepów z meblami, był niewielki ruch. Teoretycznie bowiem centra handlowe pracować mogły, ale w mocno ograniczonym zakresie.

To, jak pandemia odbiła się na galeriach, sprawdzili eksperci Colliers, firmy działającej na rynku nieruchomości.



- Blisko półtoraroczne zakłócenia w funkcjonowaniu centrów handlowych, wywołane pandemią COVID-19, odbiły się zarówno na kondycji samych obiektów, jak i najemców w nich działających. Jednym z istotnych wskaźników oceny wydajności centrów handlowych jest współczynnik pustostanów oraz dynamika jego wzrostu lub spadku - podkreślają autorzy raportu, którzy przeanalizowali wspomniany wskaźnik na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat.
Jak czytamy w raporcie, badaniem wykonanym w końcu II kwartału tego roku objęto 217 centrów handlowych o łącznej powierzchni 6,5 mln m kw., znajdujących się w ośmiu największych aglomeracjach - w tym w Trójmieście.

Praca w handlu. Ogłoszenia Gdańsk, Gdynia, Sopot



Eksperci wskazują, że średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych wynosił w tym czasie 5,4 proc., co oznacza wzrost o 0,5 punku procentowego w stosunku do II kwartału ubiegłego roku.

- Przekłada się to na 345 tys. m kw. dostępnej powierzchni, przy czym wolne powierzchnie większe niż 1 tys. m kw. znajdowały się jedynie w 38 centrach handlowych (głównie w aglomeracji warszawskiej i Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej) - dowiadujemy się z wniosków ekspertów.

Stabilna sytuacja w Trójmieście



W aglomeracji trójmiejskiej średni współczynnik pustostanów (w II kwartale 2021 r.) wynosił 5,9 proc.

mat. prasowe
Szacując dynamikę wzrostu i spadku współczynnika pustostanów w centrach handlowych od 2012 r. do II kwartału roku 2021, w raporcie pokreślono, że największy problem z pustostanami miały aglomeracje łódzka i poznańska.

- Natomiast [wskaźnik - dop. red.] stosunkowo stabilny pozostawał w Trójmieście i aglomeracji warszawskiej - dowiadujemy się.

Klienci wracają do galerii handlowych



Co istotne, mimo obaw i prognoz do zmian trendu po lockdownie do galerii handlowych wrócili klienci, co przyznają zapytani przez nas przedstawiciele trójmiejskich punktów.

Centra handlowe w Trójmieście



- Zauważalny wzrost liczby klientów obserwujemy od maja i przyznaję z radością, że tendencja wzrostowa niezmiennie się utrzymuje. Najwięcej osób odwiedza nas w dniach czwartek-sobota. Ponadto footfall w Centrum Alfa wzrasta średnio o 20 proc. w dni, w które organizujemy dodatkowe atrakcje dla naszych klientów. Tak było na przykład podczas ostatniej wystawy Playmobil, jednej z najbardziej popularnych i lubianych przez dzieci marek zabawkowych. Mieliśmy obawy, czy wzrost zainteresowania zakupami internetowymi podczas pandemii przełoży się na częstotliwość zakupów stacjonarnych - powiedział nam na początku października Lech Polański, dyrektor Alfa Centrum w Gdańsku.
Jak dodał, klienci - jeśli nawet przeglądają oferty online - to i tak bardzo chętnie odwiedzają i odbierają swoje zamówienia bezpośrednio w sklepach.

Klienci wrócili do galerii handlowych. Niedawno tłumy korzystały z ofert sklepów na Black Friday.


- Zobaczenie produktu na żywo, możliwość dotknięcia czy przymierzenia to wciąż bardzo silne konsumenckie przyzwyczajenia wpływające na zakupowe decyzje - podsumowuje.
Z kolei Joanna PawłowskaGalerii Metropolia w październiku informowała, że od zniesienia zakazów covidowych w czerwcu liczba klientów rośnie w tempie ok. 20-25 proc. miesiąc do miesiąca i średnia zbliża się do ok. 10 tys. klientów dziennie.

- Przed pandemią liczba osób odwiedzających Galerię Metropolia była prawie dwa razy wyższa niż po zniesieniu zakazów w 2021 r. Aktualnie notujemy wyraźny rosnący trend w liczbie odwiedzin, rośnie także wolumen zakupów, lecz jeszcze potrzebujemy trochę czasu, by wrócić do poprzedniego poziomu - przyznała wówczas Joanna Pawłowska.

Rozmowy na temat koronawirusa. Forum



Tzw. footfall (czyli ruch) rośnie w Centrum Handlowym Riviera w Gdyni. O sytuację zapytaliśmy także w Forum Gdańsku.

Mniej klientów zagranicznych, za to przyjeżdżają klienci z Polski



- Odwiedzalność w Forum Gdańsk w 2021 r. od otwarcia w maju jest na zadowalającym poziomie w porównaniu do 2019 r., pomimo iż obserwujemy nieznaczne spadki. Spadki te pokazują, że Forum Gdańsk odwiedza mniej turystów zagranicznych, którzy tak licznie przybywali do Gdańska w 2019 r. - przekazała Magdalena Gibney z Multi Poland, dyrektor Forum Gdańsk.
Podkreśliła, że porównując rok 2021 do 2020, "widać spore wzrosty w zakresie odwiedzalności klientów".

- A to oznacza, że centrum handlowe Forum Gdańsk jest chętnie odwiedzane zarówno przez mieszkańców Trójmiasta, jak i turystów z Polski - podsumowała.

Po otwarciu galerii handlowych klientów nie brakuje. Czytelnicy regularnie informują nas o korkach m.in. pod Forum Gdańsk.


Na koniec warto wspomnieć, że większego ruchu w centrach handlowych właściciele sklepów spodziewają się zwłaszcza w okresie przedświątecznym.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (201)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...