• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lodołamacz "Puma" już jest w Gdańsku

Wioletta Kakowska-Mehring
18 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Lodołamacz "Puma" przebył drogę morską ze Szczecina do Gdańska samodzielnie i sprawny przycumował przy nabrzeżu. Teraz rozpoczną się procedury związane z odbiorem jednostki.
  • "Puma" przy nabrzeżu w Gdańsku
  • "Puma" przy nabrzeżu w Gdańsku

Słynny lodołamacz "Puma", pierwszy z nowych lodołamaczy budowanych do pracy na Dolnej Wiśle, po całodobowym rejsie dotarł do macierzystej przystani w Gdańsku - poinformowały Wody Polskie. Czy to oznacza, że udało się rozwiązać problemy z utrzymaniem prawidłowych temperatur w układzie chłodzenia, o których informowaliśmy na początku lipca?



- Teraz "Pumę" czekają odbiory techniczne i rejestracyjne. Po odebraniu statku przez Wody Polskie od stoczni bez zastrzeżeń zostanie on oficjalnie przyjęty do służby. Budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych jest realizowana w ramach projektu "Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk", dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wybudowanie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj" - poinformował zamawiający, czyli Wody Polskie, a dokładnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Z komunikatu dowiadujemy się też, że za dwa tygodnie śladem "Pumy" ruszy "Narwal". "Puma" jest lodołamaczem czołowym, "Narwal" i dwa kolejne statki, które powstaną w przyszłym roku, to lodołamacze liniowe.

Gospodarka morska w Trójmieście



To dobra informacja, bo jeszcze na początku lipca Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku potwierdził, że w czasie prób tej jednostki wystąpiły problemy techniczne. Przypomnijmy. Według umowy z 2017 roku pierwszy lodołamacz czołowy miał zostać przekazany do eksploatacji do 31 marca 2020 roku. Budowa w sumie czterech sztuk lodołamaczy odbywa się w trybie "zaprojektuj i wybuduj". Projekt przygotowało biuro Ned-Project, a buduje Stocznia Remontowa Gryfia. Budżet całego przedsięwzięcia to 74 mln zł, a poziom dofinansowania z Unii Europejskiej wynosi 85 proc. Niestety terminu nie udało się dotrzymać. Dopiero pod koniec kwietnia "Puma" stanęła na wodzie i rozpoczęto proces wyposażania jednostki. Potem pojawiły się informacje, że jednostka ma problemy z układem chłodzenia.

Lodołamacz "Puma". Najpierw taśma klejąca, teraz układ chłodzenia



Czy udało się rozwiązać problemy z utrzymaniem prawidłowych temperatur w układzie chłodzenia? Czy wiadomo już, jaka była przyczyna problemów? Czy przeprowadzono już odbiór końcowy? Kiedy jednostka trafi do służby? - zapytaliśmy zamawiającego.

- Lodołamacz "Puma" przebył drogę morską ze Szczecina do Gdańska samodzielnie i sprawny przycumował przy nabrzeżu. Za techniczną stronę realizacji zamówienia odpowiada wykonawca statku, szczecińska stocznia MSR Gryfia, która na etapie produkcji prowadziła próby i wdrażała wynikające z nich rozwiązania. "Puma" jest jednostką prototypową i zmiany oraz poprawki w trakcie produkcji były przewidziane w kontrakcie. Obecnie rozpoczną się procedury związane z odbiorem jednostki przez PGW Wody Polskie. Po zakończonych procedurach odbiorowych jednostka zostanie przyjęta do służby przez PGW Wody Polskie. Wstępnie planowane jest to na przełom listopada i grudnia, przyjęte do służby mają być wtedy dwa lodołamacze, "Puma" czołowy i liniowy "Narwal". Ostateczny termin zostanie podany w oddzielnym komunikacie - poinformował nas Bogusław Pinkiewicz z biura prasowego Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (43) 5 zablokowanych

  • Po za tym ze wyglada jak kuter z jastarni to ciekawe co on bedzie łamał? (3)

    Lód u nas?

    • 17 9

    • tak, lód w polsce występuje zimą (2)

      • 4 0

      • A zima kiedy ostatnio u nas wystąpiła? (1)

        • 2 2

        • I co teraz napiszesz kolego?

          • 0 0

  • O własnych siłach (6)

    Statek o własnych siłach to wypłynął ze Szczecina i wpłynął do Gdańska. Całą trasę był podobno holowany - wieść niesie, że do problemów z chłodzeniem doszły problemy z pełnotliwością kadłuba.

    • 23 5

    • Źle wieszczenie proszę Pana. Ja na nim płynąłem tym lodolamaczem tylko 21 godzin do sobieszewa. będziesz Pan musiał odszczekac te bzdurne wieści ze był holowany. Osobiście się o to postaram nie kłam więcej bez pozdrawiania Ciebie
      i kłamców.

      • 0 0

    • Rejs

      "Puma" przypłynął na remont do Remontowej , zapomnieli dopisać, taki tam szczegół :-)

      • 1 1

    • Mi jeszcze wiadomo, że podczas projektu wyszło że łamać lodu nie będzie mógł, ale takie lodołamacze już mamy.

      • 0 1

    • Sukces (1)

      Kolejny sukces wiadomego biura?

      • 6 0

      • Problem wynika z tego że

        pełnotliwość była liczona przy założeniu iż jednostka będzie zanurzona w Monotleneku diwodoru.

        • 9 2

    • a co wg pełnotliwość, to ustala sie na etapie projektowanie a nie teraz

      • 5 1

  • Bardzo ładny lodołamacz Puma jest cudownie jest w Gdańsku. (1)

    Pozdrawiam. Poprawny forumowicz.

    • 13 10

    • Polska trudny język.

      • 0 0

  • no tak, zimy coraz cięższe, trzeba budować lodołamacze (3)

    taki sam sens jak budowa flotylli holowników dla Marynarki Wojennej. Cudze pieniądze łatwo się wydaje...

    • 36 14

    • Holowniki dla MW

      Złom czyli flota potrzebuje właśnie holowników bo nasze okręty są jak Błyskawica :)

      • 0 0

    • bzdury pleciesz (1)

      wystarczy raz do roku kilka dni mrozów i utworzy się kra i kto wtedy będzie ratował mosty ?

      • 6 1

      • Bzdury

        Ratować mosty??? Zatory tworzą się na mostach co skutkuje powodzią, nie katastrofą mostu.

        • 0 0

  • on będzie łamał lody calypso

    • 0 0

  • Kto projektował te kolory? (1)

    Wygląda jak kuter z Jastarni sprzed 40stu lat.

    • 1 1

    • Kolory ostatecznie wybiera załoga. Zazwyczaj preferuje mocne kolory, aby w czasie zimy nie mieć np białego kadłuba, białego lodu i białych ośnieżonych brzegów.

      • 0 0

  • (1)

    nie wygląda to na nowy projekt. Raczej przeniesiony na .dwg z kalek projekt z połowy ubiegłego wieku.

    • 36 4

    • To prawda, jest to kopia bryły starych lodołamaczy.

      • 1 0

  • Zrobili motorówkę, która przypłynęła ze Szczecina do Gdańska o własnych siłach.
    I się nie rozpadła pod koniec. I jest to sukces...

    Niech już wreszcie ta kometa walnie.
    Stanowczo czas na reset.

    • 5 0

  • Wygląda jak kuter rybacki.

    • 3 0

  • Ciekawe, czy i tu CBA zbada naliczenie kar umownych...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor...

Najczęściej czytane