• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywy zamiast do Lotosu trafią do Orlenu

Robert Kiewlicz
6 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.
  • Na zdjęciu pierwsza lokomotywa E4DCU-DP przeznaczona dla Lotos Kolej. Spółka zamówiła w Newagu pięć takich pojazdów, ale ich nie odebrała.

Pięć czteroosiowych lokomotyw zamiast do spółki Lotos Kolej trafi do konkurencji - Orlen KolTrans i spółek z grupy PKP. Pracownicy obawiają się, że to początek ograniczania taboru spółki i jej działalności. Grupa Lotos, jedyny właściciel Lotos Kolej, jest zaskoczona całą sytuacją i winę za to zrzuca na producenta lokomotyw - Newag. Newag twierdzi, że do odbioru lokomotyw przez Lotos nie doszło pomimo kilkukrotnych wezwań.



Umowę pomiędzy Newag SA a Lotos Kolej na dostawę pięciu czteroosiowych lokomotyw Griffin E4DCU-DP podpisano w 2015 roku. Umowa przewidywała dzierżawę przez Lotos Kolej lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw miała nastąpić w 2017 roku. Jednak w lutym 2018 roku zarząd Lotos Kolej otrzymał informację o jednostronnym wypowiedzeniu umowy przez producenta lokomotyw - spółkę Newag. Jednocześnie Newag, przez spółkę zależną Newag Lease, zawarł umowę z ING Lease, na podstawie której nabyła ona pięć lokomotyw elektrycznych Griffin.

- Zawarcie umowy nastąpiło w związku z rozwiązaniem przez spółkę umów dzierżawy zawartych z Lotos Kolej z powodu nieprzystąpienia do odbioru lokomotyw pomimo kilkukrotnych wezwań do odbioru. Uniemożliwiało to spółce czerpanie pożytków z tytułu dzierżawy, które w części przeznaczone były na spłatę rat leasingowych należnych ING. Wobec powyższego zdecydowano się na rozwiązanie umów dzierżawy oraz powierzenie spółce zależnej - Newag Lease - odkupu od ING lokomotyw w celu ich przekazania do odpłatnego korzystania innym podmiotom - czytamy w komunikacie Newagu.

Orlen przejmuje lokomotywy Lotos Kolej



Trzy lokomotywy zostaną oddane Orlen KolTrans w dzierżawę na okres dwóch lat. Prowadzone są też rozmowy z podmiotami działającymi na rynku przewozów towarowych i pasażerskich zainteresowanymi dzierżawą pozostałych dwóch lokomotyw.

Zdaniem Zarządu Lotos Kolej wypowiedzenie umów dzierżawy jest nieuzasadnione oraz nie znajduje oparcia w ich treści. Dodatkowo Newag miał spóźnić się z dostawą o około pół roku.

- Oferowane do odbioru lokomotywy nie spełniają bowiem wymagań wynikających z aktualnie obowiązujących przepisów prawa, a tym samym nie mogą być eksploatowane przez spółkę Lotos Kolej. Nie spełniły się zatem przesłanki obligujące zarząd LK do dokonania odbioru przedmiotowych pojazdów - pisze w przesłanym do redakcji Trojmiasto.pl oświadczeniu zarząd LK.
O jakie przepisy chodzi? Od połowy 2016 r., zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r., każda nowa lokomotywa sprzedana w Polsce musi spełniać wszystkie warunki technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI), obowiązujące w chwili dopuszczenia ich do eksploatacji. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem potwierdzenie zgodności lokomotywy z TSI wymaga m.in. zainstalowania kosztownego sterowania ERTMS/ETCS. Lokomotywy, które miały trafić do Lotosu były pozbawione tego systemu.

- Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej. Prezes UTK potwierdził, zgodnie z obawami spółki Lotos Kolej, brak możliwości eksploatacji lokomotyw na wszystkich liniach PKP PLK - twierdzą przedstawiciele Lotosu.

Kolejarze boją się o miejsca pracy



Związki zawodowe działające w spółce Lotos Kolej obawiają się, że brak unowocześniania taboru może wpłynąć negatywnie na działalność spółki, czego konsekwencją mają być zwolnienia. Dodatkowo, jak twierdzą związkowcy, spółka LK ma nie przedłużać umów na przewozy zawartych z częścią klientów.

- Z większością naszych kluczowych klientów zewnętrznych kontynuujemy współpracę. W przypadku kiedy rentowność świadczonych przewozów była niezadowalająca, podjęto decyzję o renegocjacji warunków umów. Nie wykluczamy, że w miejsce kontraktów o niezadowalającej rentowności zostaną zawarte umowy z innymi kontrahentami - zapewniają przedstawiciele Grupy Lotos. - Zgodnie z przyjętą i zatwierdzoną przez GL w grudniu 2017 roku Strategią Lotos Kolej na lata 2018-2022, jednym z głównych celów spółki jest rozwój przewozów dla klientów spoza Grupy Kapitałowej Lotos nie tylko w Polsce, ale również poza granicami kraju.
Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Operowała wówczas sześcioma lokomotywami i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Obecnie firma zarządza około stu elektro- i spalinowozami, z których jedna trzecia to najnowocześniejsze pojazdy na świecie, wyprodukowane przez takich producentów, jak Bombardier czy Newag. Lotos Kolej zajmuje drugie miejsce wśród wszystkich przewoźników operujących na polskich torach (wg. pracy przewozowej). Od 2 lat spółka realizuje również przewozy na terenie Niemiec.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • LOTOS Kolej Gdańsk, Michałki 25

Opinie (87) 6 zablokowanych

  • E tam, były ważniejsze sprawy takie jak polityka. I pamiętajcie, że w socjalizmie jednostka się nie liczy.

    • 62 9

  • (5)

    tak to jest jak do zarządzania wysyła się PiSiewiczów

    • 96 40

    • leming tego złodziejstwa jakie było za PO to ty oczywiscie nie widziałes :) (1)

      Bo ci powiedzieli ze to dla twojego dobra :)

      • 12 25

      • działacz z PZPR jasiński a jednocześnie kumpel kaczyńskiego zarobek 1,5mln zł rocznie

        Krzysztof Skóra 1,37 mln. Kolega Lipińskiego
        Paweł Śliwa 1,18 mln. kolega Ziobry
        Tomasz Hinc 0,6mln Azoty
        Maciej Jankiewicz 0,5mln Polski Holding Nieruchomości
        Sławomir Zawada 0,9mln prezes PGE GiEKSA S.A.
        Radosław Pobol 0,56mln.
        Zdzisław Filip 0,47mln. kolega premier Szydło

        dojną zmianę racz nam zachować panie

        • 25 1

    • Najlepiej jest uprościć sprawę i powiedzieć, że to PIS. (1)

      Nie znając oczywiście szczegółów, bo mogłoby się okazać, że okoliczności nie mają w ogóle nic wspólnego z polityką. Ale wtedy nie można by ponarzekać i robi się smutno.

      • 10 15

      • popytaj pracowników koleji jakie cyrki tam sie dzieją.

        • 9 4

    • Zarządzania Newagiem?

      Przecież to prywatna firma...

      • 3 2

  • Coś tu nie halo... (7)

    To Lotos twierdzi że lokomotywy nie spełniają przepisów wymaganych do dopuszczenia do ruchu, a Orlenowi to nie przeszkadza? Bzdura jakaś... Jeżeli te lokomotywy nie mogły by poruszac się po torach to nikt by nimi się nie zainteresował. A tutaj Orlen chętnie bierze i ktoś jeszcze się interesuje...

    • 78 8

    • czytaj ze zeozumieniem (5)

      Lokomotywy będą mogły się poruszać tylko po części torów, dla Lotosu to za mało dla Orlenu widać wystarczy, a może nie wystarczy, ale politycznie to oni są ci lepsi a Lotos gorszy, a winy Newagu niby w tym nie ma.

      • 27 5

      • A gdzie jest napisane, że ten system wymagany jest tylko dla cześći torów, rejonów etc ? (4)

        W treści artykułu widnieje informacja, że wg nowych przepisów każda lokomotywa sprzedana w Polsce musi być wyposażona w system ERMTS/ETCS. Z czego wynika jasno, ma mieć bez znaczenia po których torach będzie się poruszała. Zatem autor posta raczej słusznie twierdzi, że coś tu nie gra.

        • 13 1

        • (1)

          Orlen ma też swoje nieruchomości za wschód od naszej krainy miodem i mlekiem płynącej. Tam dyrektywy EU nie działają, więc może tam takie lokomotywy się sprawdzą.

          • 9 1

          • Osie sie poszerzy, zeby dostosowac do innego rozstawu szyn....

            • 2 0

        • a tu

          Dodatkowo w grudniu 2017 roku prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał spółce Newag zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów, w którym zastrzeżono ograniczenia uniemożliwiające wykorzystanie lokomotyw przez spółkę Lotos Kolej.

          • 5 0

        • Dla wtajemniczonych

          Każdy interesujący się tematem wie, że 3 sztuki które zostały odebrane jeżdżą wszędzie i nikt nikomu pod górę nie robi. Fani kolejowy już wyrzucili do YT odpowiednie materiały potwierdzające. Polecam rozeznać temat. LK mogło mieć te loki, ale po prostu nie chciało.

          • 5 0

    • Lotos Kolej świadczy usługi dla innych podmiotów,

      dlatego wymaga dopuszczenia dla całej sieci, Orlen Kol Trans wykonuje przewozy raczej na własne potrzeby więc porusz się tylko na wybranych odcinkach, na które ma dopuszczenie.

      • 4 3

  • (2)

    Az się nie chce wierzyć żeby nowe lokomotywy nie spełniały TSI, natomiast ERTMS czy ERTMS2 można w każdej chwili zainstalować, jak na razie na większości linii go nie ma,a towarowe i tak mają Vmax-120km/h.

    • 37 2

    • predkosc nie ma nic do tego nowowyprodukowane musza go miec , obojetne czy sie z niego korzysta czy nie (1)

      • 5 2

      • Zamontowanie systemu to taki problem jak zamontowanie WI-FI w mieszkaniu. Linie z balisami można wymieć na palcach jednej ręki.

        • 3 1

  • Stracone milony szlachty (2)

    To ile milionów podatników stracił skarb Państwa? W końcu to spółki rządowe. Ile obiadów dla niedożywionych dzieci w Polskich szkołach można by było za to kupić? No i to pewnie nie koniec., bo będą kary umowne, może proces, koszty sadowe i cała masa powiązanych kosztów i konsekwencji.

    • 31 6

    • Procesy sądowe? Jak myślisz kto wygra? Na pewno firma z Gdańska?

      • 5 0

    • ....o jeju

      jeju... ile jajek można za to kupić.. a podpasek... a chińskich zupek...tylko rozumu się nie da, za żadna cenę...jak widać

      • 1 1

  • (1)

    Dobra zmiana brawo

    • 46 6

    • dojna

      • 5 1

  • A może to początek (2)

    wygaszania Lotos Kolej?

    • 72 7

    • Masz całkowita racje.

      To juz trwa w najlepsze od kilku miesiecy.

      • 8 2

    • a jak w PL za pis liczy się tylko nierentowne/państwowe górnictwo - tam idą przelewy

      do czarnej dziury.......żadna tajemnica...

      • 6 2

  • Akt desperacji! (3)

    Do osoby, która wysłała w/w artykuł do gazety? Co chcesz osiągnąć poprzez wyciąganie "problemów" na forum publiczne? Mało "brudów" wyszło poza firmę z powodu twoich artykułów?

    • 9 74

    • to tylko straszczenie kilku artukułów z Rynku Kolejowego ogólnie dostepnego

      • 25 0

    • Cicho Pisiorze niszczacy Lotos.

      • 23 5

    • Najlepiej zamieść pod dywan

      • 11 0

  • Wszystko w Lotos kolej było ok póki nie zaczęli przysyłać tu swoich pisiewiczów (11)

    • 81 14

    • Powiem więcej. (6)

      Ja bym ustanowił dożywotnie stołki dla członków PO w Lotos kolej i dziedziczenie stanowisk a co!

      • 11 22

      • A ja bym przepisał wszystko dla kościoła (5)

        dostał Rydzyk od bezdomnego Stanisława który wygrał w lotto dwie limuzyny to i lokomotywy weźmie

        • 28 5

        • Gdybyś cokolwiek miał to mógłbyś. (4)

          Niestety 30% członków PO ma tylko wykształcenie POdstawowe

          • 7 21

          • (3)

            to i tak lepiej niż Caryca Katarzyna Suska

            • 21 4

            • ale 70% ma wyższe :)) (2)

              całkiem odwrotnie niż w PIS

              • 17 5

              • % są ważne !!! (1)

                Z bazy danych członków PO wynika, że 50% członków posiada wykształcenie podstawowe, 16% wyższe i 34% średnie

                • 0 1

              • odp % są ważne !!!

                Procenty to Ci teraz buzują w głowie, krótko mówiąc - piłeś - nie pisz

                • 0 0

    • Warszawa tez była mlekiem i miodem płynąca a te wszystkie afery to zmyslone były :) (1)

      • 8 0

      • a dokumenty podpisywał w Warszawie kto ??

        Lech Kaczynski . Nie wiedział co podpisuje??? A moze wyjasnisz kiedy PiS odda Srebrna prowowitym włascicielom? Od lat walczą i nic ..

        • 6 3

    • Jak prezesem Lotosu był Olechnowicz powołany za SLD to nawet PO go 8 lat nie ruszyło bo to był fachowiec (1)

      Pisiorstwo co pół roku wymienia prezesa. Bierze odprawę i do kolejnej spółki skarbu państwa. To samo w ENERDZE, Tauronie, PZU i wszystkich firmach państwowych. Tak rozkradają nasze polskie firmy

      • 14 2

      • tylko

        Wszystkie zyski szły na promowanie Szechtera.

        • 1 1

  • Typowe. Związkowcy nie biorą pod uwagę że firmę można zlikwidować i założyć nową.

    W nowej zatrudnić ludzi którzy chcą pracować i nie są roszczeniowi.
    pamiętam likwidację wielu Gdańskich firm. Zawsze na koniec zostawał przewodniczący związków zawodowych jego sekretarka i likwidator. Takie mamy prawo.

    • 27 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Szpilman

Prezes zarządu i właściciel firmy Rubo. Firma działa od roku 1991. Początkowo jako spółka...

Najczęściej czytane