• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku

Michał Brancewicz
16 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł. Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł.

Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.



Jak często latasz samolotami?

W siatce gdańskiego lotniska jest 88 połączeń do 71 portów lotniczych w 22 krajach. To pozwoliło w zeszłym roku obsłużyć 5 mln 376 tys. 120 pasażerów, czyli o 8 proc. więcej niż w 2018 roku, kiedy do 5 mln zabrakło ok. 20 tys. podróżnych

W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:

  1. Londynu - 591 170
  2. Oslo - 442 987
  3. Sztokholmu - 289 985
  4. Warszawy - 280 670
  5. Kopenhagi - 196 820


Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.

  • Rok 2019 na gdańskim lotnisku w liczbach
  • Jak rosła liczba obsłużonych pasażerów na przestrzeni 16 lat.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.

Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.

Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?

Zyski lotniska w latach 2003-2019 Zyski lotniska w latach 2003-2019
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.

W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.

Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:

  • Zadaru w Chorwacji,
  • Kalamaty w Grecji,
  • Bari we Włoszech,
  • Zaporoża na Ukrainie
  • Burgas w Bułgarii

Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.

Opinie (233) ponad 20 zablokowanych

  • jak oni to policzyli? (2)

    Jak oni policzyli wynik finansowy: wzrost 539% w stosunku do roku ubiegłego, jeśli w 2018 mieli ponad 11mln na minusie?

    • 19 7

    • ehhh Duchu

      nigdy tego nie skumasz

      • 1 8

    • Stopniowanie kłamstwa'

      Kłamstwo, wielkie kłamstwo, statystyka. Proste?

      • 3 2

  • No brawo

    Mam nadzieje ze parking bedzie tanszy jeden i drugi a co zarobili dosc dla wszystkich starczy.

    • 8 5

  • żelek (1)

    Niech popatrzą na destynacje z Katowic albo Krakowa to ruch wzrośnie o 30% w przyszłym roku. Sam kilka razy jestem zmuszony lecieć Katowic albo z Chopina bo z Gdańska głównie loty robotnicze do Skandynawii

    • 36 6

    • O kierunkach lotów decydują przewoźnicy, a nie lotnisko...

      Też bardzo bym chciał większego urozmaicenia, a przede wszystkim wejścia nowych linii (np. Iberia, British Airways, czy Turkish Airlines), ale widocznie Pomorze jest dla nich wciąż zbyt mało perspektywicznym kierunkiem/źródłem pasażerów. A te linie, które już od nas latają patrzą przede wszystkim na opłacalność trasy. Widocznie Twoje, czy moje oczekiwania nie pokrywają się z analizami przewoźników.

      • 5 0

  • 50 mln zysku (1)

    no to teraz rozumiemy dlaczego tak niszczyli (i dalej to robi) Lotnisko w Gdyni-Kosakowie

    • 12 24

    • Już nie niszczy. Sam został zniszczony.

      • 3 0

  • (8)

    Samoloty są bardzo nie ekologiczne, podobnie jak spalinowe statki pełnomorskie. Jak ktoś musi dostać się do Londynu to proszę bardzo, ale rowerem, lub statkiem żaglowym. Stop truciu nas i naszych dzieci!

    • 10 26

    • (5)

      jak przestaniesz jeździć samochodem, ja przestanę latać samolotem

      • 9 2

      • Nie mam samochodu. Poruszam się komunikacją miejską.

        • 4 7

      • Swoje lenistwo i wygodnictwo tłumaczysz tym, co robią inni? (3)

        Zmianę najlepiej zacząć od siebie.

        • 5 3

        • (2)

          zmiana to nie tylko samolot, ale ludzie bezmyślnie podłapują aktualny trend na krytykowanie akurat latania

          • 4 1

          • Nie tylko. Ale jeżeli chodzi o wytwarzanie dużych ilości dwutlenku węgla bezpośrednio w atmosferze to głównie samolot. (1)

            • 1 4

            • Nie. Jadąc samochodem samemu bez pasażerów, emisja jest większa niż przy locie samolotem rejsowym.

              • 2 1

    • Masz niestety rację.

      • 2 1

    • Mario, nie kłam

      Auto masz

      • 4 1

  • Czyli brawo PIS. (3)

    tak się gospodarzy panie tusk.przypomni pan sobie coś pan gadał.

    • 18 37

    • hehe (2)

      aleś ty kumata))) akurat pisiory chętnie by to rozwalili, prezes lotniska od kilkunastu lat ten sam, lotnisko - udziały ma również miasto a nie pis. Ani Tusio ani pisy nie mają tu do gadania( na razie.. bo jak tak wszystko rozwalają...)

      • 10 1

      • Gdyby mnóstwo Polaków ie latało do pracy na saksy, to nikt by nie miał nic do gadania.

        Prosperity gdańskievo lotniska polega na tym, że ludzie opuszczają kraj. Ciekawe, nie?

        • 1 2

      • Tusio nic nie ma do gadania? Aleś Ty kumaty...

        • 1 0

  • Gratki (3)

    Nie wiem czy w porównaniu do roku 2018 zmienił się zarząd, ale gratulacje za podejmowane decyzje i ogromna różnice finansowa porównujac 2 minione lata!

    • 1 16

    • - W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski.

      • 1 1

    • (1)

      Nie wiem, ale sie wypowiem. Przecież jest napisane w tekście, co takiego wydarzyło się w 2018

      • 3 0

      • Wybaczcie

        Moja ignorancje, prawda jest ze spojrzałem tylko na słupki, pozdrawiam

        • 2 0

  • Co ty na to Donald...

    LOT lata aż miło się patrzy. Jak by nie PIS to byśmy się musieli teraz niemieckiego i rosyjskiego uczyć.

    • 15 33

  • Jeszcze dużo brakuje z kierunków (czartery)

    • 13 1

  • kiedy w koncu wprowadza elektroniczne bramki (1)

    ta polska sluzba graniczna dziala bardzo powoli, do tego jest ich malo, malo otwartych okienek... bardzo nie lubie tu przylatywac

    • 10 7

    • Nie przylatuj.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane