• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku: 5,4 mln pasażerów, 50 mln zysku

Michał Brancewicz
16 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł. Lotnisko w Gdańsku zarobiło w ubiegłym roku prawie 50 mln zł.

Obsłużono 5,376 mln pasażerów - gdański port lotniczy zarobił w minionym roku blisko 50 mln zł netto. Plan na koniec 2021 roku zakłada 6 mln podróżnych. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów niedawno rozpoczęto budowę przylotniskowego kompleksu biurowego.



Jak często latasz samolotami?

W siatce gdańskiego lotniska jest 88 połączeń do 71 portów lotniczych w 22 krajach. To pozwoliło w zeszłym roku obsłużyć 5 mln 376 tys. 120 pasażerów, czyli o 8 proc. więcej niż w 2018 roku, kiedy do 5 mln zabrakło ok. 20 tys. podróżnych

W 2019 roku najwięcej pasażerów poleciało do:

  1. Londynu - 591 170
  2. Oslo - 442 987
  3. Sztokholmu - 289 985
  4. Warszawy - 280 670
  5. Kopenhagi - 196 820


Pierwsza piątka najpopularniejszych destynacji pozostaje taka sama i w tej samej kolejności - w stosunku do 2018 r. Z kolei na szóste miejsce z dziewiątego wskoczył Amsterdam z 151 220 pasażerami.

  • Rok 2019 na gdańskim lotnisku w liczbach
  • Jak rosła liczba obsłużonych pasażerów na przestrzeni 16 lat.
- Chcemy nadal rosnąć o 5-10 proc. w skali roku, by przekroczyć 6 mln pasażerów na koniec 2021 roku - zapowiada Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Dlatego w 2019 roku rozpoczęła się rozbudowa terminala T2 o pirs, który zwiększy jego przepustowość z 7 do 9 mln pasażerów. Ma on być gotowy latem 2021 roku.

Każdy pasażer ma dla lotniska nie tylko wymiar statystyczny, ale przekłada się na zyski. Po pierwsze dlatego, że za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie, opłacając swój bilet. Po drugie, każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych.

Przychód lotniska za rok 2019 wyniósł ponad 198 mln zł, a zysk netto 49,9 mln zł. Co ciekawe, w roku 2018 port odnotował ponad 11-milionową stratę. Z czego ona wynikała?

Zyski lotniska w latach 2003-2019 Zyski lotniska w latach 2003-2019
- W roku 2018 musieliśmy założyć rezerwę finansową na poczet ewentualnych przegranych procesów dotyczących Obszaru Ograniczonego Użytkowania [chodzi o hałas generowany przez startujące i lądujące samoloty - dop. red.] i procesu z jednym z podwykonawców - stąd ta ujemna kwota. Gdybyśmy tej rezerwy nie założyli, to zysk wyniósłby blisko 40 mln zł - tłumaczy Kloskowski. - Jesteśmy w gronie pięciu rentownych lotnisk w Polsce, razem z Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem.
Lotnisko szuka jednak dodatkowych źródeł dochodu, dlatego zdecydowało się, jako pierwszy port w Polsce, na deweloperskie przedsięwzięcie polegające na budowie kompleksu biurowego Airport City. W pierwszym etapie, kosztem 66 mln zł netto, powstanie budynek Alpha o powierzchni 8,5 tys. m kw. Jego budowa potrwa do lata 2021 roku.

W sumie powstać ma aż siedem biurowców o łącznej powierzchni 120 tys. m kw.

Na koniec warto przypomnieć, że w letnim rozkładzie pojawi się pięć nowych połączeń do:

  • Zadaru w Chorwacji,
  • Kalamaty w Grecji,
  • Bari we Włoszech,
  • Zaporoża na Ukrainie
  • Burgas w Bułgarii

Z Gdańska wycofuje się jednak tani przewoźnik Easyjet, który oferował w zeszłym roku loty do Berlina.

Opinie (233) ponad 20 zablokowanych

  • Hossa się kończy

    Coś mi się wydaje, że w tym roku nie będzie już tak kolorowo, bo bardzo wzrosły ceny biletów i nowe kierunki też nie specjalnie interesujące

    • 6 7

  • Gratulacje !!!

    • 4 4

  • Pięknie rozwija się

    Nam Polska cała Jarosławowi cześć i chwała.

    • 7 10

  • Ostatnio leciałem do Krakowa. Kazali przyjść 3 godziny przed odprawą. Kumacie? 3 godziny

    • 12 6

  • Najbardziej antyekologiczny środek transportu!

    Lecący samolotem pasażer w przeliczeniu tak zanieczyszcza środowisko, jakby jechał na tej samej trasie w 5 samochodach z silnikiem diesla z lat 60 na raz!!! Czym tu się chwalić???

    • 6 5

  • Loty nocą

    Zlikwidować nocne loty! Lotnisko zarabia, a mieszkańcy nie mogą spokojnie spać!

    • 8 15

  • A kiedy cwaniaki poszerzycie strefę hałasu?

    • 9 6

  • W niektórych miastach na świecie są dwa lotniska w trójmieście powinny być dwa tak jak porty

    Dwa lotniska to dobra rzecz dla trójmiasta bo w razie nieprzewidzianych zdarzeń na jednym lotnisku można przekierować na drugie a patrząc na to że w trójmieście ludzi przybywa to zyski i podatki dla miasta były by większe i turystów by przybyło a branże hotelarskie , gastronomia , komunikacja , handel by miał większe zyski

    • 12 6

  • Loty do Warszawy. (3)

    Najbardziej zastanawiam sie nad tymi, co lataja z Gdanska do Warszawy.
    Pendolino, czy nawet normalny EIC robi te trase w 2 godz 51 min, czyli w czasie, ktory klient LOT- u zuzyje na sam dojazd do lotniska i z lotniska, zakladajac, ze na lotnisku musi byc conajmniej o pol godziny wczesniej.
    Przeciez polaczenie kolejowe jest aktualnie duzo szybsze, a pomimo tego prawie 300 tys pasazerow lata...Bezsens...Rowniez ekologiczny.

    • 17 4

    • Pół godziny? (1)

      Latałeś kiedyś?

      • 2 0

      • Nie, jeszcze nigdy nie latalem, znam problem jedynie z opowiadan.

        • 9 0

    • Połączenia transferowe

      Otóż Warszawa jest lotniskiem transferowym LOT-u, więc 90% osób które latają z Gdańska do Warszawy, w Wawie mają tylko przesiadkę i nie jest to punkt docelowy...

      • 13 0

  • Ekhm (4)

    Ja tylko zupełnie nie rozumiem, dlaczego PKM spod lotniska nie dojeżdża do Gdańska Głównego. To powinnna być oczywistość.

    • 25 0

    • mogłaby ale nie jest to aż tak ważne - można się przesiąść (3)

      niemniej cały PKM to kontrolowana porażka, bo linia Gdynia - Wrzeszcz powinna być obsługiwana od rana do nocy co 15 minut, a w nocy choc co godzinę

      • 4 2

      • Dla kogo w nocy? (1)

        Dla kilku pasażerów?

        • 1 6

        • zanim cokolwiek napiszesz, to się zastanów - nie epatuj głupotą

          napisz geniuszu po co SKM jeździ w nocy? dla paru pasazerów?

          • 5 2

      • nie zgodzę się że porażka. Ta linia to kapitalna sprawa, a że mogłaby kursować częściek to kwestia rozwoju. No i powinna być na północ Gdyni doprowadzona.

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane