• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej bez Lotosu? Budowa silnej kolejowej grupy i sprzedaż na GPW

Robert Kiewlicz
2 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

Do końca tego roku Grupa Lotos ma podjąć decyzję dotyczącą przyszłości swojej spółki kolejowej. Lotos Kolej zostanie prawdopodobnie w całości lub częściowo wydzielona z Grupy Lotos. Chętnych na zakup udziałów w spółce nie brakuje. Zainteresowanie wyraziła już spółka PKP Cargo. Do złożenia oferty szykowało się też CTL Logistics. Jednym z pomysłów zarządu Lotosu jest też utworzenie grupy spółek kolejowych - z Lotos Kolej jako liderem - i budowanie silnej pozycji rynkowej, a następnie sprzedaż podmiotu na warszawskiej giełdzie.



Grupa Lotos już od kilku lat prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej.

- W tym roku zakończymy analizy dotyczące dalszego rozwoju spółki Lotos Kolej. Po ich wnikliwej ocenie, w 2014 roku, podejmiemy decyzję, dotyczącą przyszłości przewoźnika - mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos. - Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik towarowy w Polsce (wg. pracy przewozowej). Firma świadczy kompleksowe usługi przewozowe nie tylko dla spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Lotos, ale z powodzeniem pozyskuje nowych klientów zewnętrznych. Rokrocznie Lotos Kolej wypracowuje ponad 0,5 mld zł przychodów. Wszystko to zostanie szczegółowo uwzględnione w procesie wyceny spółki.

Zainteresowana przejęciem spółki kolejowej gdańskiego Lotosu jest spółka PKP Cargo. Firmy specjalizujące się w przewozie paliw są bardzo atrakcyjnymi inwestycjami dla PKP Cargo. W tym segmencie spółka wypada bowiem stosunkowo słabo.

Spółka PKP Cargo powstała na bazie Dyrekcji Przewozów Towarowych Cargo Przedsiębiorstwa Państwowego PKP. Większościowym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa, poprzez spółkę PKP SA. Podstawowym przedmiotem działalności PKP Cargo jest krajowy i międzynarodowy kolejowy przewóz towarów oraz prowadzenie kompleksowych usług logistycznych w zakresie kolejowych przewozów towarowych. 30 października 2013 spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Kolejnym chętnym na przejęcie kolejowej spółki Grupy Lotos jest CTL Logistics. Jednym z najważniejszych argumentów przemawiających za połączeniem kapitału CTL i Lotos Kolej jest bez wątpienia wieloletnie doświadczenie we współpracy, wzajemna znajomość zarówno struktury, jak i stosowanych praktyk biznesowych oraz podobne dążenie do budowania pozycji na rynku międzynarodowym.

Grupa CTL i Lotos mają długą historię współpracy. Od 1998 roku CTL świadczył dla spółki usługi spedycyjne, potem także operatorskie. Przewoźnik zaangażował się też w dzierżawę firmie Lotos swojego taboru. CTL współpracował m.in. z należącymi obecnie do Grupy: Rafinerią Czechowice Dziedzice, Rafinerią Jasło, Rafinerią Glimar oraz Rafinerią Gdańsk SA. Jeżeli Lotos Kolej nie będzie zainteresowana fuzją z PKP Cargo, Grupa CTL pod względem skali działalności i specjalizacji jest następnym w kolejce potencjalnym partnerem do rozmów.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10 spółka Lotos Kolej oddała do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.


Innym pomysłem na dalszą działalność spółki Lotos Kolej ma być stworzenie silnej grupy kolejowej pod przewodnictwem spółki Lotosu. Do grupy miałyby dołączyć spółki zależne Grupy Azoty, Ciech SA oraz KGHM Polska Miedź. Nowy podmiot miałby rywalizować na rynku z PKP Cargo. Po zbudowaniu silnej pozycji rynkowej możliwa byłaby sprzedaż takiego podmiotu na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Jej właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa podmiotów wchodzących w skład Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc. Na początku działalności spółka dysponowała sześcioma lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos.

Miejsca

Opinie (48) 1 zablokowana

  • 9 listopada na, Jesze Naszym Dłudim Targu

    Kiedy w końcu, premier , wyp...i, tego Rostowskiego. SORY MY pypier...i ten rząd.!
    9 listopad, w naszym Gdańsku.

    • 3 6

  • Kto jest bez grzechu niech rzuci kamieniem

    Pazerność jest bezpartyjna i dotyczy większość polityków i działaczy lokalnych, a także kasty prawników, lekarzy itp. Trzeba być idiotą aby nie widzieć że jakaś partia sprzyja złodziejom w swoich szeregach bardziej czy mniej. Bo to ludzie wchodzą w skład tych partii, a oni mają rodziny, wujków, ciotki kolegów z szkoły, studiów i nie wiadomo kogo jeszcze a każdy oczekuje jakiejś przysługi. Przyzwolenie społeczne na złodziejstwo i łapówki jest wyssany z poprzedniego ustroju. A większość się dziwi że urzędnicy kradną, wszyscy inni tylko nie "oni" a kto jak nie obywatele kradną jeśli się tylko nadarzy okazja, np. w hipermarketach. "Kto jest bez grzechu niech rzuci kamieniem" jak mówi porzekadło

    • 0 4

  • Lotos Kolej -przynosi zyski ???? zwrocila sie ??? (2)

    jak przynosi zyski , to poco sprzedawac .chyba poto zeby na przewozach wewnatrz Grupy L dawac zarobic komu innemu

    • 6 1

    • dziś może przynosić zyski a jutro być kulą u nogi

      lepiej teraz sprzedać dobrze, niż potem z problemami

      • 2 4

    • Przynosi zyski

      Pytanie brzmi nie czy przynosi zyski, a jakie przynosi i czy nie większe będą ze sprzedaży tej spółki i zainwestowaniu w coś bardziej zyskownego.

      4 to też dobra ocena, ale czemu nie sięgnąć po 5 ;).

      • 0 0

  • Za dużo pracuje rodziny i znajomych na nie odpowiednich stanowiskach .

    • 9 4

  • A nie tak dawno na 10leciu LK

    Prezes Olechnowicz zapewniał że grupa nie ma zamiaru pozbywać się tej spółki.
    Większośc pracowników to byli pracownicy Cargo i nie widzą siebie znów w tamtej spółce. Podejście do wykonywania pracy jest całkowicie inne w LK pracownicy silnie integrują sie z własnym zakładem pracy ( jest kilka wyjątków) . A więc Cargo odpada a Ctl to firma z innej półki więc też nie ma co brać jej pod uwagę.
    Który to już raz czytamy ten sam artykuł ? pojawia się cyklicznie ...
    Komu zależy na jego pojawianiu się???

    • 13 0

  • komunizm w nowej odslonie

    Tak sobie patrze... pozbierac tych wszystkich trolli ktorzy sa specjalistami od zarzadzania, logistyki, kadr, pisza wypociny w komentarzach i stworzyc super-mega-korpo-konsorcjum gdzie kapital bylby nasz wspolny nalezacy do narodu a caly ten zarzad dzialal dla dobra ogolu za najnizsza krajowa w imie solidarnosci z prostym ludem, a caly dochod by byl rozdawany wsrod biednych i ciemiezonych... a te przedsiebiorstwo stalo by sie najdoskonalszym w panstwie naszym.. ba! W swiecie calym!... jak to Luter powiedzial, mialem sen! Ale potem sie obudzilem

    • 2 7

  • sprzedac za grosze i łapowke

    Cały ten syf Lotosyf. Zamknac.zrownac z ziemia i wybudowac tam nowa galerie handlowa dla ruskich z Kaliningradu. Po jakiego grzyba to jeszcze istnieje?

    • 3 4

  • Nie do końca (1)

    No troche ten artykół ni jak sie ma do rzeczywistości. PKP zależy na rozgłosie i szumie, żeby ceny akcji rosły z tąd tak chętnie kupują LK. LOTOS za to nie bierze takiej opcji nawet pod uwagę. Więc po co takie farmazony pisać. CTL to tak jakby cargo czyli komuna i syf. Czyli to też odpada o czym było już głośno. Artykół z kosmosu. A co do wszystkich tych co wypisują o pracownikach i firmie to nie wypowiada się na tematy, o których nie ma się zielonego pojęcia. Naprawde obiektywinie bez koniugacji znajomosci i rodziny mówię, że to nie prawda. Selekcja jest poprostu twarda. Kompetencje załogi bywają różne ale nie każdy urodził się geniuszem. Jak by tak źle było jak niektórzy piszą to chyba tak by się ta firma nie rozwinęła i nie słynęła z najwyższego poziomu

    • 11 2

    • BRAK SELEKCJI!

      Wstyd, w jednej wypowiedzi aż 3 rażące błędy :" artykół". "z tąd" - "bez koniugacji" - chyba nie chodziło o rozmnażanie płciowe bakterii?. Pewnie autor wypowiedzi miał na myśli " koneksji" . Twarda selekcja - śmiechu warte!. Oj! kompetencje załogi naprawdę bywają różne !

      • 5 0

  • A co na to "prężnie" działające organizacje związkowe w Lotosie??? Jest ich tam bez liku. Jak można pozbywać się kury znoszącej złote jaja. Wisi im to także?

    • 6 0

  • A dlaczego nikt nie bierze pod uwagę

    przekształcenia LK w spółkę pracowniczą? Dlaczego od razu kojarzyć wszystko ze znienawidzonym Cargo lub spółką z dolnej półki przewoźników CTL.?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane