• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej bez Lotosu? Budowa silnej kolejowej grupy i sprzedaż na GPW

Robert Kiewlicz
2 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

Do końca tego roku Grupa Lotos ma podjąć decyzję dotyczącą przyszłości swojej spółki kolejowej. Lotos Kolej zostanie prawdopodobnie w całości lub częściowo wydzielona z Grupy Lotos. Chętnych na zakup udziałów w spółce nie brakuje. Zainteresowanie wyraziła już spółka PKP Cargo. Do złożenia oferty szykowało się też CTL Logistics. Jednym z pomysłów zarządu Lotosu jest też utworzenie grupy spółek kolejowych - z Lotos Kolej jako liderem - i budowanie silnej pozycji rynkowej, a następnie sprzedaż podmiotu na warszawskiej giełdzie.



Grupa Lotos już od kilku lat prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej.

- W tym roku zakończymy analizy dotyczące dalszego rozwoju spółki Lotos Kolej. Po ich wnikliwej ocenie, w 2014 roku, podejmiemy decyzję, dotyczącą przyszłości przewoźnika - mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos. - Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik towarowy w Polsce (wg. pracy przewozowej). Firma świadczy kompleksowe usługi przewozowe nie tylko dla spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Lotos, ale z powodzeniem pozyskuje nowych klientów zewnętrznych. Rokrocznie Lotos Kolej wypracowuje ponad 0,5 mld zł przychodów. Wszystko to zostanie szczegółowo uwzględnione w procesie wyceny spółki.

Zainteresowana przejęciem spółki kolejowej gdańskiego Lotosu jest spółka PKP Cargo. Firmy specjalizujące się w przewozie paliw są bardzo atrakcyjnymi inwestycjami dla PKP Cargo. W tym segmencie spółka wypada bowiem stosunkowo słabo.

Spółka PKP Cargo powstała na bazie Dyrekcji Przewozów Towarowych Cargo Przedsiębiorstwa Państwowego PKP. Większościowym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa, poprzez spółkę PKP SA. Podstawowym przedmiotem działalności PKP Cargo jest krajowy i międzynarodowy kolejowy przewóz towarów oraz prowadzenie kompleksowych usług logistycznych w zakresie kolejowych przewozów towarowych. 30 października 2013 spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Kolejnym chętnym na przejęcie kolejowej spółki Grupy Lotos jest CTL Logistics. Jednym z najważniejszych argumentów przemawiających za połączeniem kapitału CTL i Lotos Kolej jest bez wątpienia wieloletnie doświadczenie we współpracy, wzajemna znajomość zarówno struktury, jak i stosowanych praktyk biznesowych oraz podobne dążenie do budowania pozycji na rynku międzynarodowym.

Grupa CTL i Lotos mają długą historię współpracy. Od 1998 roku CTL świadczył dla spółki usługi spedycyjne, potem także operatorskie. Przewoźnik zaangażował się też w dzierżawę firmie Lotos swojego taboru. CTL współpracował m.in. z należącymi obecnie do Grupy: Rafinerią Czechowice Dziedzice, Rafinerią Jasło, Rafinerią Glimar oraz Rafinerią Gdańsk SA. Jeżeli Lotos Kolej nie będzie zainteresowana fuzją z PKP Cargo, Grupa CTL pod względem skali działalności i specjalizacji jest następnym w kolejce potencjalnym partnerem do rozmów.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10 spółka Lotos Kolej oddała do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.


Innym pomysłem na dalszą działalność spółki Lotos Kolej ma być stworzenie silnej grupy kolejowej pod przewodnictwem spółki Lotosu. Do grupy miałyby dołączyć spółki zależne Grupy Azoty, Ciech SA oraz KGHM Polska Miedź. Nowy podmiot miałby rywalizować na rynku z PKP Cargo. Po zbudowaniu silnej pozycji rynkowej możliwa byłaby sprzedaż takiego podmiotu na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Jej właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa podmiotów wchodzących w skład Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc. Na początku działalności spółka dysponowała sześcioma lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos.

Miejsca

Opinie (48) 1 zablokowana

  • r

    lotos kolej ? na tapecie jest już lotos lab , to tez grupa lotos , pozbywają się na pewno za grosze zdemontowal elblag zamech pamięta kto jeszcze ? rozwali i otos

    • 5 0

  • kolesie i mobing

    niech to wszystko sie rosp... lotos kolej to potentat na rynku mobingu zatrudniania rodziny i karania za wszystko

    • 4 0

  • Żenada wszystkie powyższe opinie!!!!!

    Lotos Kolej funkcjonuje tylko i wyłącznie dzięki wyłączności na wywóz paliw z Grupy Lotos po zawyżonych cenach. Gdyby wolny rynek decydował kto jedzie z towarem to Lotos Kolej czyściłby tylko cysterny. Tu nie ma co sprzedawać bo tam nic nie ma, jest tylko masa towarowa na którą wszyscy przewoźnicy się łakomią.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz...

Najczęściej czytane