• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos Kolej bez Lotosu? Budowa silnej kolejowej grupy i sprzedaż na GPW

Robert Kiewlicz
2 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc. Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc.

Do końca tego roku Grupa Lotos ma podjąć decyzję dotyczącą przyszłości swojej spółki kolejowej. Lotos Kolej zostanie prawdopodobnie w całości lub częściowo wydzielona z Grupy Lotos. Chętnych na zakup udziałów w spółce nie brakuje. Zainteresowanie wyraziła już spółka PKP Cargo. Do złożenia oferty szykowało się też CTL Logistics. Jednym z pomysłów zarządu Lotosu jest też utworzenie grupy spółek kolejowych - z Lotos Kolej jako liderem - i budowanie silnej pozycji rynkowej, a następnie sprzedaż podmiotu na warszawskiej giełdzie.



Grupa Lotos już od kilku lat prowadzi analizy w zakresie optymalizacji funkcjonowania swojej grupy kapitałowej.

- W tym roku zakończymy analizy dotyczące dalszego rozwoju spółki Lotos Kolej. Po ich wnikliwej ocenie, w 2014 roku, podejmiemy decyzję, dotyczącą przyszłości przewoźnika - mówi Mariusz Machajewski, wiceprezes i dyrektor ds. ekonomiczno-finansowych Grupy Lotos. - Lotos Kolej to drugi największy przewoźnik towarowy w Polsce (wg. pracy przewozowej). Firma świadczy kompleksowe usługi przewozowe nie tylko dla spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej Lotos, ale z powodzeniem pozyskuje nowych klientów zewnętrznych. Rokrocznie Lotos Kolej wypracowuje ponad 0,5 mld zł przychodów. Wszystko to zostanie szczegółowo uwzględnione w procesie wyceny spółki.

Zainteresowana przejęciem spółki kolejowej gdańskiego Lotosu jest spółka PKP Cargo. Firmy specjalizujące się w przewozie paliw są bardzo atrakcyjnymi inwestycjami dla PKP Cargo. W tym segmencie spółka wypada bowiem stosunkowo słabo.

Spółka PKP Cargo powstała na bazie Dyrekcji Przewozów Towarowych Cargo Przedsiębiorstwa Państwowego PKP. Większościowym akcjonariuszem spółki jest Skarb Państwa, poprzez spółkę PKP SA. Podstawowym przedmiotem działalności PKP Cargo jest krajowy i międzynarodowy kolejowy przewóz towarów oraz prowadzenie kompleksowych usług logistycznych w zakresie kolejowych przewozów towarowych. 30 października 2013 spółka zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Kolejnym chętnym na przejęcie kolejowej spółki Grupy Lotos jest CTL Logistics. Jednym z najważniejszych argumentów przemawiających za połączeniem kapitału CTL i Lotos Kolej jest bez wątpienia wieloletnie doświadczenie we współpracy, wzajemna znajomość zarówno struktury, jak i stosowanych praktyk biznesowych oraz podobne dążenie do budowania pozycji na rynku międzynarodowym.

Grupa CTL i Lotos mają długą historię współpracy. Od 1998 roku CTL świadczył dla spółki usługi spedycyjne, potem także operatorskie. Przewoźnik zaangażował się też w dzierżawę firmie Lotos swojego taboru. CTL współpracował m.in. z należącymi obecnie do Grupy: Rafinerią Czechowice Dziedzice, Rafinerią Jasło, Rafinerią Glimar oraz Rafinerią Gdańsk SA. Jeżeli Lotos Kolej nie będzie zainteresowana fuzją z PKP Cargo, Grupa CTL pod względem skali działalności i specjalizacji jest następnym w kolejce potencjalnym partnerem do rozmów.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10 spółka Lotos Kolej oddała do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.


Innym pomysłem na dalszą działalność spółki Lotos Kolej ma być stworzenie silnej grupy kolejowej pod przewodnictwem spółki Lotosu. Do grupy miałyby dołączyć spółki zależne Grupy Azoty, Ciech SA oraz KGHM Polska Miedź. Nowy podmiot miałby rywalizować na rynku z PKP Cargo. Po zbudowaniu silnej pozycji rynkowej możliwa byłaby sprzedaż takiego podmiotu na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Spółka Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Jej właścicielem w 100 proc. jest Grupa Lotos. Podstawowym zadaniem spółki jest kompleksowa kolejowa obsługa podmiotów wchodzących w skład Grupy Lotos. Jej udział w rynku wynosi obecnie 7,77 proc. Na początku działalności spółka dysponowała sześcioma lokomotywami manewrowymi i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Dzisiaj ma potencjał, który umożliwia przewiezienie ok. 11-12 mln. ton. Eksploatuje blisko 100 lokomotyw. Wszystkie lokomotywy, które wykonują pracę pociągową są w długoletniej dzierżawie lub w leasingu.

Wraz z rozpoczęciem realizacji Programu 10+ spółka dokonała między innymi rozbudowy układu torowego oraz elektryfikacji toru dojazdowego. Oddała też do eksploatacji nowoczesną oczyszczalnię cystern.

Lotos Kolej powstała w 2003 roku. Właścicielem spółki w 100 proc. jest Grupa Lotos.

Miejsca

Opinie (48) 1 zablokowana

  • jasne jak widac roszszady miedzy kolesiami państwowych firemek!!! (4)

    Jak sie załatwia stanowiska w państwowych firemkach to politycy rożnych partii już dawno udowodnili a najnowszy przykład to POkazała nam obecna partia rządząca jak stanowiska w KGHM załatwiają dla kolesiów

    • 48 11

    • Zadnej prywatyzacji, nie wy postmatolki (1)

      • 5 4

      • albo prywatyzacja wszystkich spółek państwowych albo stanowisko będą przydzielane aktualnie rządzącej partii jako zdobycz wyborcza...

        • 2 1

    • kolego

      kolego to samo było za pisu nie pamiętasz ? w taki sposób posadkę dostała żonka hofmana i wielu innych partyjniaków z pisu cały zarząd kghmu byłw brudnych łapach politykierów z pisu... to samo było z kolesiami i rodzina pisu i ich partii koalicyjnych we wszystkich spółkach skabru panstwa i ministerstwach . obsadzili wszystko swoimi pociotkami i kolesiami.. gdyby pis było niewinne to bym rozumieał obuzenie twoje ale nie było.. więc przypomnij sobie pisiorku jak to było za twoich mafiozów z pisu...

      • 1 0

    • r

      cala grupe lotos ju demontują , zaczelosie ,szkoda

      • 1 0

  • To tylko w dzikim kraju ...

    Pomalutku, po cichutku, powolutku, aż to skutku. Miłe słówko, komplemencik, bombonierka i prezencik. s****ki, kwiatki, d*perele- dajesz mało, bierzesz wiele. Ale jaja, ja pierdziele.



    A frajernia to kupuje.

    • 58 8

  • t

    nie ma to jak zainwestować zaebista kase w nowy tabor a później sprzedać za grosze jedyne co zarabia jeszcze po za firma... następne pojdzie MHC później zbudują skoksowanie i tez sprzedadzą... bo już o oddzieleniu wodoru to pewnie jasne i przesadzone... tego co to wymysla powinni za jajka powiesić na pochodni .. powolne rozdzielanie firmy na mniejsze bo jak nie udało się calosci sprzedać ruskim to uda się rozwalić na mniejsze i sprzedać komukolwiek...

    • 40 9

  • Skandal (3)

    Prawda jest taka, że zamiast ściągać prawdziwych specjalistów na odpowiedzialne stanowiska, zatrudniani są ludzie bez żadnego wykształcenia, tylko dlatego, że posiadają odpowiednie znajomości na odpowiednim szczeblu.

    • 39 10

    • bez wykształcenia ??? (1)

      są tacy jeszcze w Polsce??? zgodzilbym sie na okreslenie BRAK DOSWIADCZENIA, ... Ciekawe czy Ty masz odpowiednie wykształcenie do zajmowanego stanowiska w LK.

      • 9 1

      • niektórym to wykształcenie tylko przeszkadza ;)

        • 3 0

    • znawco ludzi

      podaj jakieś nazwisko a nie solisz frazesy

      • 1 3

  • (1)

    Wkrótce obudzimy się w kraju, w którym po odkręceniu kranu nawet woda będzie płynąć wodociągami z zagranicy.

    • 29 4

    • Za naszą wodę i tak płacimy

      Francuzom. Przekręt 100-lecia, straty w setki mln złotych!!!

      • 12 1

  • Lotos Kolej (13)

    Niech sprzedają,ta firma to jedna wielka ściema gdzie mobbing jest stałym elementem zarządzania ludźmi.Poza paroma budynkami oraz "super" oczyszczalnią firma nie posiada żadnego majątku trwałego.Posiada natomiast wielką ilość mało kompetentnych pracowników którzy z logistyką mieli do czynienia podczas rozwożenia pizzy w poprzedniej pracy a których atutem jest to że są znajomymi królika,no po prostu firma rodzinna .

    • 41 14

    • Małgosia

      sciska d*pe z żalu ze ty nie jesteś w tej rodzinie hahaha

      • 9 8

    • Po sposobie wyrażania opini (1)

      widzę że post napisany przez pracownika LK .

      • 3 1

      • Do Małgosi

        Firma rodzinna!!!!!!! Jak nie córka to synek jak nie synek to przyszły zięć.Piekarz,cukiernik,pracownik banku i poczty.Sami specjaliści co widzieli kolej z okna pociągu.

        • 15 3

    • (1)

      100% racji ,firma z ładną otoczką, a w środku syf mobbing kolesiostwo i nierozgarnięci w robocie ludzie z nadania bo pan derechtor zna tego i owego!
      żenuła

      • 7 3

      • Praca w LK

        Zgadzam się z tą opinią , bo kiedyś pracowałam w tej rodzinnej firmie i wiem jak traktuje się ludzi którzy nie mają kogoś z rodziny.Atmosferę czuć już jak się wysiada z autobusu na Michałki.Na samą myśl wejścia za bramę robiło mi się niedobrze , a mobbing jest tam na porządku dziennym. Pracę znaleźli tam wszyscy sprzedawczyki KOLEI i wszystkie ich przydupasy , którzy tańczą takjak im zagrają . Ohyda,wstyd i nigdy nie żałowałam , że tam już nie pracuję.

        • 0 2

    • Brawo (6)

      Wiedza na temat spółki na 5 z plusem... Czyżby sfrustrowany maszynista niezadowolony, że go taksówka z pod domu nie zabrała a na konto wpłynęło 7 a nie 10 tys wypłaty? Czy też inny malkontent. Mobbing ? człowieku o czym ty mówisz. Nie chcesz nie pracuj i bzdur nie pisz. Ciekawe co z twoimi "kompetencjami". Wszyscy fe a ja gucio. Jakby niekompetentni ludzie zasiadali tam to byś pracy nie mial baranie.

      • 7 7

      • Dlaczego zaraz maszynista i do tego sfrustrowany? Może ktoś prawdę napisał,a ciebie to tak ubodło ponieważ twoje kompetencje są marne i dotyczą ciebie?!
        Druga sprawa jakim prawem nazywasz kogoś baranem? Nie wiesz, nie znasz, gratuluję kultury wypowiedzi i znajomości zagadnienia!

        • 7 3

      • publiczne ruganie pracowników,karne delegacje,jeżeli to nie mobbing to co nim jest?

        • 2 1

      • Chyba masz racje (1)

        jest taki jeden co na swojej firmie zawsze psy wiesza a jak mu sie uwage zwroci to wiesza na tych co mu uwage zwracaja... a jeszcze sa sfrustrowani rewidenci , dyspozytorzy,,,,, moze to ktos z nich? A tak zwane ,,jodowanie" nikomu jeszcze krzywdy nie zrobiło"

        • 1 4

        • poza rodzinami "jodowanych" ale to przecież "dla ich dobra"...

          • 1 1

      • Gdyby nie maszyniści , to Ty pracy byś nie miał napewno w tej firmie!

        lizusie.

        • 1 1

      • Gdyby nie maszyniści , to Ty pracy byś nie miał napewno w tej firmie! lizusie.

        • 2 1

    • t

      jakos pracuje tam i nie mam nikogo z rodziny... dostać było się bardzo ciężko ... opowaiadania ludzi jak jest którzy nigdy nie byli w srodku zakladu już mnie mecza... nie nie zarabiamy niewiadomo ile no poza starymi pracownikami i "administracji" a do tego praca na zmiany i i naprawdę nie jest fajnie jak masz wigilie do pracy od14 do 22..przykladowo
      ps paliwo tankuje u ruskich bo mnie nie stać na normalność... wiec nie pisz chlopie ze jakzdy ma tu rodzine i każdy to burak nic nie umiejący... jest dużo naprawdę potrafiących cos ludzi.. tylko ciężko się wybic i nawet jak już cos umiesz to zjedza cie zebys przypadkiem nie był lepszy od nich...

      • 2 0

  • "Innym pomysłem na dalszą działalność spółki Lotos Kolej ma być stworzenie silnej grupy kolejowej pod przewodnictwem spółki Lotosu.
    Do grupy miałyby dołączyć spółki zależne Grupy Azoty, Ciech SA oraz KGHM Polska Miedź. Nowy podmiot miałby rywalizować na rynku z PKP Cargo. "
    I jest to jedyne sensowne rozwiązanie, mając dodatkowo na uwadze
    (opierając się na info medialnym, w tym na portalu "trojmiasto.pl"),
    że Lotos Kolej Sp. z o.o., ma jeden z najnowocześniejszych taborów
    i baz technicznych w PL, a to w tej branży PODSTAWA, bo połącznie
    z PKP Cargo, to monopol, jak "wczoraj" i może w mniejszym natężeniu "dziś"
    w telekomunikacji (dla uściślenia, telefonii stacjonarnej).

    • 12 2

  • a w tym roku konkurs będzie?

    a w tym roku konkurs Sfilmuj Kolej z Lotos Kolej będzie?

    • 8 2

  • Polak potrafi

    Spółkowanie jest po to aby jak największa ilość znajomych królika miała stołki.
    Cały ten spółkowaty Lotos jest przykładem

    • 16 5

  • No i znajdzie się nareszcie kasa dla Lechii na premie na Mistrza Polski (1)

    • 5 15

    • i znalazl sie fan

      fan "sportu narodowego" taniej rozrywki dla mas.
      ja bym sie bardziej przejmowal tym, ze lokalny przemysl robi dzialania, ktore sa co najmniej dziwne.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane